2017-06-18, 08:33
Medlem
AB hävdar idag att förtroendet för media ligger stadigt som det gjort i decennier. Hur är detta möjligt?
Citera
2017-06-18, 11:38
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
AB hävdar idag att förtroendet för media ligger stadigt som det gjort i decennier. Hur är detta möjligt?
Det talar väl mer för AB's uppfattning, än hur det i verkligheten förhåller sig.
Citera
2017-06-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Det är ju medias uppgift att granska statsmakten.
Det åtagandet upphörde dock för decennier sedan.

No shit.

Citat:
citat från Vilhelm Moberg (1965)”

Oj, visste jag inte att det fanns de som såg det redan då. Men snart är det dags att fira då de två stora lägger ner pappersdelen. Men de kommer säkert skylla på att de gör det för miljön, inte att folk slutat köpa skiten.
Citera
2017-06-18, 11:42
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Därav begreppet demokratur:
"I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedian domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps.” — citat från Vilhelm Moberg (1965)”

Sen om det är allvarligt eller inte att Sverige i praktiken i så fall inte varit en demokrati, det är upp till de kraftigt indoktrinerade svenskarna att avgöra.
Jag läste själv om Mobergs definition av demokratur för något år sedan. Skrämmande likt vår nuvarande samhällssituation. Jag blir både uppgiven och desillusionerad av att inte fler inser vad som händer.
Citera
2017-06-18, 12:26
Medlem
MinNalles avatar
Citat:
Egen undersökning på sin egna tidning RED, antagligen.
Nä, tror att papperstidningen (AB-EX) överlever, tills några daga efter valet, inte mer än så.
Citera
2017-06-18, 12:27
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Därav begreppet demokratur:

/.../

Jag har också hört det, men hur länge hade media den uppgiften och vem hade tvingat på media den? Det låter mer som något de tog på sig själva för att få mer makt.

Tänker osökt på begreppet "tredje statsmakten". I många länder betyder det rättsväsendet.

Det verkar vara en sorts svensk myt eller en del av etnologin, att eftersom vi är så demokratiska har medierna en särskild demokratisk uppgift, som i sin tur säkrar demokratin...

Och nu när gammelmedia går mot en annalkande död, då faller ju allting...

"Massmedia spelar fyra roller"
AB 15 jan 2002
Massmedias fem "uppgifter" gås igenom:
SO-rummet

Citat:
Hittar inte länken.
Senast redigerad av pudellus 2017-06-18 kl. 12:42.
Citera
2017-06-18, 13:38
Medlem
ace_secs avatar
Citat:

Mediabarometern från GU visar exakta motsatsen. Förtroendet för media har sjunkit år för år.

När Aftonbladet påstår saker ska man ta det med en väldigt stor nypa salt. Deras fake news är lika många som komiska numera.
Citera
2017-06-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Mediabarometern från GU visar exakta motsatsen. Förtroendet för media har sjunkit år för år.

När Aftonbladet påstår saker ska man ta det med en väldigt stor nypa salt. Deras fake news är lika många som komiska numera.

Därför jag kommer hit och frågar för att få en nyanserad bild
Citera
2017-06-18, 16:09
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Har man väl nått botten är det svårt att sjunka lägre

Aftonbladet har gått från 16% förtroende till 14% de senaste 10 åren. Inte så mycket att slå sig för bröstet för kanske.

http://medieakademien.se/wp-content/uploads/2017/04/Fortroendebarometern2017.pdf

Nej, det ser allt ut att peka neråt för förtroendet för svensk media.
Citera
2017-06-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag läste själv om Mobergs definition av demokratur för något år sedan. Skrämmande likt vår nuvarande samhällssituation. Jag blir både uppgiven och desillusionerad av att inte fler inser vad som händer.

Om det gjorde dig desillusionerad, se då denna intervju och jämför det han säger med Sveriges nuvarande situation...
https://www.youtube.com/watch?v=mqSV72VNnV0
Citera
2017-06-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Jag har också hört det, men hur länge hade media den uppgiften och vem hade tvingat på media den? Det låter mer som något de tog på sig själva för att få mer makt.

Tänker osökt på begreppet "tredje statsmakten". I många länder betyder det rättsväsendet.

Det verkar vara en sorts svensk myt eller en del av etnologin, att eftersom vi är så demokratiska har medierna en särskild demokratisk uppgift, som i sin tur säkrar demokratin...

Och nu när gammelmedia går mot en annalkande död, då faller ju allting...

"Massmedia spelar fyra roller"
AB 15 jan 2002
Massmedias fem "uppgifter" gås igenom:
SO-rummet

Hittar inte länken.

"Den ena var att medierna inte lyckades hålla propagandainstinkterna borta från journalistiken under flera år. Det andra var att de i praktiken gick i allians med de politiska makthavarna, mot folket."
En artikel som för övrigt hävdar att medierna alltid sysslat med "motpropaganda".
http://www.dn.se/debatt/repliker/mediernas-motpropaganda-bakom-misstroendet/
Citera
2017-06-19, 14:57
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Därför jag kommer hit och frågar för att få en nyanserad bild

Lättare att diskutera om du citerar ur AB-texten eller åtminstone länkar till den!

Då kan du få feedback på den och du kan också själv utveckla ditt resonemang för eller emot texten.

Generellt är det naturligtvis så att de är part i målet så att säga.
Senast redigerad av pudellus 2017-06-19 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in