2018-03-12, 15:50
  #18193
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Man byter väl till den sökmotor som känns smärtfriast för en själv?
Google är något som inte används numera, nästan börjar det likna Altavista!

Med tanke på hur mycket sökmotorerna betyder för mångas informationsinhämtning, inklusive nyhetsfördjupning, har du någon bild av att gemene man söker på ett helt annat sätt numera?

Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Men då så är det dax att uppdatera spekulationerna.

Om de kunde producera bra produkter billigare. Varför är det så svårt?

Citerar mig själv från i december (om DN visserligen):
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
En höjning med bara 3464 procent på 50 år.

"Det kostar bara 14 kr/mån att vara med i Stockholm" stod det på deras reklamskyltar. Typsnittet oförändrat.

Alla vanliga prenumeranter med normala inkomster, vart har de tagit vägen?
Bildbevis:
http://stockholm1969.blogspot.

De producerar massmedia för en publik som tycker att det börjar bli dyrt, det är uppenbart. Inte ens de dagliga gratistidningarna känns som ett fynd.
Citera
2018-03-12, 21:44
  #18194
Medlem
Elementarts avatar
Jag undrar hur många som faktiskt läser Anders Lindberg, Linnea Carlsson, Peter Wolodarskis texter, går det att se på något vis hur många klicks olika krönikor, kolumner och ledare har på olika dagstidningar?
Citera
2018-03-12, 23:59
  #18195
Medlem
Intressant. Och medelaldern ocksa - Dessa sura gammeldags kommunistprenumeranter...

I och for sig, de har val javligt manga barn ocksa... Sakert flera stycken I och med bisarrt hoga barnbidrag och man far ju pengar nar man inte jobbar ocksa.
__________________
Senast redigerad av Parsons 2018-03-13 kl. 00:04.
Citera
2018-03-13, 08:51
  #18196
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag undrar hur många som faktiskt läser Anders Lindberg, Linnea Carlsson, Peter Wolodarskis texter, går det att se på något vis hur många klicks olika krönikor, kolumner och ledare har på olika dagstidningar?
Tror att ledarsidor läser väldigt få och flertalet börjar nog läsa när man är 40+
Citera
2018-03-13, 12:13
  #18197
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
I flera krönikor på Journalisten blir tonläget allt mer desperat angående journalisternas framtida arbetsmarknadsutsikter. De tycker uppenbarligen inte det är roligt att förlora den makt de suttit på obestridda i över hundra år.

Citat:
Ursprungligen postat av Helena Hjerta
DEMOKRATIN BEHÖVER OSS


I filmen The Post blir det uppenbart vilken betydelse journalistiken har när det gäller granskningen av makten.

Men när Ulf Kristersson, Moderaternas partiledare, försvarar sin riksdagsledamot Hanif Bali genom en jämförelse med Aftonbladets ledarskribenter är det ändå oväntat magstarkt.
I det ena fallet har du en moderat förtroendevald riksdagsledamot och medlem i partistyrelsen, som kommit att symbolisera den hårda tonen i sociala medier. I det andra fallet har du en fri tidning. Men för Ulf Kristersson är det ungefär detsamma. ”Jag kan inte styra vad Hanif Bali gör eller säger lika lite som Löfven kan säga åt ledarskribenterna på Aftonbladet vad de ska skriva”, sa han i Dagens Nyheters partiledarutfrågning.

Det är som om han (och andra) glömt bort att det är politiker som har makt och att det är de som ska utkrävas ansvar för hur samhället sköts. Och journalister ska granska den makten. Det är riksdag och regering som fattar beslut om lagar, investeringar och styr myndigheter.
Journalisters makt består i detta enda: att avslöja och berätta. För det blir vi inte alltid populära, men det är en omistlig del av demokratin att vi finns och gör vårt jobb.
Politiker som värnar demokratin borde därför alltid vara beredda att försvara även journalistiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Agneta Lindblom Hulthén
POLITIKER, FÖRSVARA OSS!


Alla politiker som tycker att demokrati är en god idé borde avsluta varje offentligt framträdande med orden ”för övrigt anser jag att en kvalitativ och oberoende journalistik är en förutsättning för en fungerande demokrati”.

Det är ju ändå valår.

Ansvaret för journalistiken ligger också tungt på medieägarna: tas av somliga, inte av andra.

Att låta verksamheten styras av klick är inte att ta ansvar.

Att låta medarbetare gå i evigt otrygga anställningar är inte att ta ansvar.

Att tillåta arbetsmiljö som driver medarbetare mot utbrändhet och cynism är inte att ta ansvar.

Att stå upp för journalistiken i den offentliga debatten är att ta ansvar.

Journalistiken kringskärs när analys, samhällsgranskning och kvalitativ journalistik är mer nödvändig än någonsin. Visst, den mediala infrastrukturen förändras, men det är ett motiv för att slåss för journalistiken, inte tvärtom. Framgångsrik konkurrens består knappast i att likna pladdret och eruptionerna i den digitala soppan.

Medveten om hur arbetsförhållandena är inom många journalistiska medier, vill jag slå ett slag för den journalistiska självständigheten. Bara för att många politiker plötsligt vill prata kriminalpolitik, så behöver det inte innebära att journalisterna ska svälja agendan. Det finns en massa andra områden att också bevaka å medborgarnas vägnar.

https://www.journalisten.se/ledare/demokratin-behover-oss
https://www.journalisten.se/kronika/politiker-forsvara-oss
Citera
2018-03-13, 12:17
  #18198
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Mittmedia planerar att sköta samtliga sajter i hela Mittmedia från två stordeskar under en period i sommar och sedan utvärdera om omorganisationen kan bli permanent.

Förslaget har väckt "stor oror och irritation" bland journalisterna på Mittmedia.

https://www.journalisten.se/nyheter/irritation-och-oro-over-deskforslag
Citera
2018-03-13, 12:18
  #18199
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agneta Lindblom Hulthén
Att låta verksamheten styras av klick är inte att ta ansvar.
Ap ap ap, det där andas väl lite antisemitism?
Citera
2018-03-13, 14:24
  #18200
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ap ap ap, det där andas väl lite antisemitism?
Tack för dagens garv...
Citera
2018-03-13, 15:27
  #18201
Medlem
BubbasBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
I flera krönikor på Journalisten blir tonläget allt mer desperat angående journalisternas framtida arbetsmarknadsutsikter. De tycker uppenbarligen inte det är roligt att förlora den makt de suttit på obestridda i över hundra år.

https://www.journalisten.se/ledare/demokratin-behover-oss
https://www.journalisten.se/kronika/politiker-forsvara-oss

När Helena Hjerta börjar med att nämna ”The Post” visar det hur lång ifrån samhällsmedborgarna hon är. En inlaga från Hollywood-Demokraterna som inte ens kulturnyheterna på SVT var speciellt snälla mot i sin recension.

Citat:
Men filmens största behållning ligger utanför dess ramar, enligt Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin -klipp-

Hela recensionen

Att sedan gnälla över sin arbetssituation kan vara ok, men att göra det i sin egen produktionskanal som de själva uppger har som syfte att granska makten blir ju bara pinsamt.

Den här tråden är en av de bästa någonsin på Flashback. Jag har följt den en längre tid och läst det mesta. Jag tycker mig ha sett hur förfallet började hos tidningarna redan i slutet av 90-talet. Någon som kommer ihåg hur mediaträning för politiker fick ordentligt fotfäste vi den tiden och att journalister insåg att lönen var bättre som informatör på privata bolag?

Jag minns också hur Jan Guillou berättade vid någon intervju att han gästföreläst för blivande journalister och att de skrattat när han talade i något ämne gällande grävande journalistik, etik och tredje statsmakten. De skrattade så ofta att han undrade om de druckit alkohol inför föreläsningen. Han förstod att så var inte fallet. Tiderna förändras, agendasättande journalistik med förbestämda narrativ verkar sättas i främsta rummet, på bekostnad av riktig journalistik. Visserligen har massmedia alltid varit lite vinklad, det ligger i sakens natur, men ändå av högre kvalité. Någon som snubblat över Expressens kultursidor från 70-talet?

Jag känner mig gammal då jag inte kan förstå hur annonsörerna utvärderar utfallet på en kampanj på nyhetsmediernas plattformar. Är de inte medvetna att det köps klick och likes på världsmarknaden? Hur kan de få en vettig ROI på de pengarna? Mycket underligt. Kanske dags att gå i pension då jag verkar ha börjat tappa greppet...


/BubbasBoy
Citera
2018-03-13, 17:35
  #18202
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbasBoy
Jag känner mig gammal då jag inte kan förstå hur annonsörerna utvärderar utfallet på en kampanj på nyhetsmediernas plattformar. Är de inte medvetna att det köps klick och likes på världsmarknaden? Hur kan de få en vettig ROI på de pengarna? Mycket underligt. Kanske dags att gå i pension då jag verkar ha börjat tappa greppet...


/BubbasBoy

Det är nog inte många om ens någon annonsör som räknar ROI på annonserna. Man har en marknadspeng och den spenderar man. Möjligen talar man om nåt fluffigt varumärkesbyggande och så får man uppblåsta siffror av mediekonsulterna och annonsplatserna. Någonstans måste man annonsera.
Citera
2018-03-13, 19:58
  #18203
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Det är nog inte många om ens någon annonsör som räknar ROI på annonserna. Man har en marknadspeng och den spenderar man. Möjligen talar man om nåt fluffigt varumärkesbyggande och så får man uppblåsta siffror av mediekonsulterna och annonsplatserna. Någonstans måste man annonsera.
Därefter kommer Åkestam Holst & rekommenderar att du satsar 270-papp på en kampanj med Kakan Hermansson.
Citera
2018-03-14, 12:14
  #18204
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
I flera krönikor på Journalisten blir tonläget allt mer desperat angående journalisternas framtida arbetsmarknadsutsikter. De tycker uppenbarligen inte det är roligt att förlora den makt de suttit på obestridda i över hundra år.


https://www.journalisten.se/ledare/demokratin-behover-oss
https://www.journalisten.se/kronika/politiker-forsvara-oss

Ha ha, ja desperationen är tydlig. Hur vore det om de gjorde sitt jobb i stället för att lipa och bröla?

Helena Giertta brukar jag läsa med stor behållning. Hon är verkligen "drottningen av journalistisk gråt och tandagnisslan" och är verkligen galjonsfigur för den desperata och gråtande, men fortfarande självgoda och världsfrånvända henvänsterjournalisten. En riktig dramaqueen. Väldigt underhållande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in