2018-03-13, 22:52
Medlem
Sitter och tittar lite på tider och klockslag från kortköp och överföringar som gjorts under den aktuella dagen, när det slår mig att det inte finns något redovisat från Santander-kortet, som han i förhören säger att han använt flitigt på sin resa till Mantorp 5.

Finns inte kontoanalys för Santander? Isf, varför inte? Övriga kontoanalyser finns i bilaga G.
Citera
2018-03-13, 22:59
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfader
Har inte orkat läsa eller tagit del av allt, men finns det något som avslöjar om varför det blev Ann-Christine och Tor, helt slumpat, eller hade han kanske kartlagt annan? Visste han att de var ensamma hemma? Visste han att Tor inte vara fd yrkesmilitär eller kampsportsexpert?

Allt tyder på slumpen. Att han knackade på med föruvändning att fråga efter vägen, sen be att få låna toaletten typ. Att han inte visste vilka som boddei huset.
... och nej, han sägs ha noll förkunskap om paret.

Men vi är några som tvekar. Jag har varit inne på din linje. Att han kanske hade några kartlagt några hus runt om en 20-mils krets runt Mullsjö. Kanske sett pensionärer i trädgården, och spannat lite.

... och varför det hände, det undrar jag om Edvin enns vet själv.
Citera
2018-03-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akina45
Det var bara en tanke, fattar liksom inte varför han helt random just väljer detta par då flera vittnen säger dem inte har pengar, finns andra mer "skymda" hus eller gårdar i närheten.

Troligen därför att Lekanders hus låg först på vänster sida om han kommer från vägen mellan Sya och Mantorp eller för den delen Hydinge om han kört under järnvägsbron inne i Sya och tagit vänster där och fortsatt bort mot Nybble och sedan tagit höger.

Han svamlar ju om i de första förhören om att han stannat vid ett hus där en kort dam påtat i trädgården då han såg att något rörde sig inne på tomten där denne bjöd han på saft m m.

Min uppfattning (vad nu den är värd) är att han helt random har åkt runt och letat rånoffer och för att sedan komma gå över styr och "herr jättebebis" får utlopp för sina fantasier när han väl får makten.

Det är en riktigt tragisk historia det här. Både för offrens anhöriga och för E****s dito. Det bästa vore om kraken slutade ljuga och fantisera om medgärningsmän och berättade sanningen så alla ovannämnda fick en förklaring och förhoppningsvis, på sikt, kan gå vidare i sina liv.
Citera
2018-03-14, 01:23
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gramana
Sitter och tittar lite på tider och klockslag från kortköp och överföringar som gjorts under den aktuella dagen, när det slår mig att det inte finns något redovisat från Santander-kortet, som han i förhören säger att han använt flitigt på sin resa till Mantorp 5.

Finns inte kontoanalys för Santander? Isf, varför inte? Övriga kontoanalyser finns i bilaga G.

Intressant.
Jag kollade direkt i FUP och som jag utläser så har dömd gärningsman sagt att han använt Santander men enligt FUP så är sista köpet innan 2017-06-11 (1 juni 17) och efter 2017-06-11 (2 juli 17).

FUP G sid 222

I FUP G sid 223. Finns alla köp denna dag (ända till parkeringen) på dömd gärningsmans vanliga bankkort (där det också finns kontoutdrag).

Citera
2018-03-14, 08:54
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Att just du inte fattade åligger inte andra att behöva rätta till - du har fått tips på hur du bör gå till väga för att komma till rätta..
Att andra kan utveckla sina resonemang hjälper inte dig med förståelsen - bara i att fortsätta haverera tråden, men du kanske känner dig som mest trygg i att vara haverist?

Du kan börja läsa om följande..

osv

Frågor på det?
Du citerar en soppa av citat där varannat inlägg inte står med.

Citat:
Ursprungligen postat av Baraundrarju
Där har vi det!
En grabb, det är en fin grej det! Svårt att tänka sig.
För din information är det nog ganska vanligt att det är i den åldern gm är när mord begås. Här är väl din hang up just att det handlar om en blekfet, rödmosig, degenererad etnisk svensk. Ett otänkbart scenario i din lilla, inskränkta värld.
Det är svårt att tänka sig, samtidigt så begås ju mord av personer i olika åldrar.

Att det är otänkbart har jag aldrig påstått, men mordet är väldigt arabiskt genomfört. Att han dessutom skulle vara ensam känns inte heller helt rimligt.

Anser du det vara inskränkt om man resonerar om annat än det uppenbara?
Citera
2018-03-14, 09:33
Medlem
Akina45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Välkommen till tråden och Flashback, är du hårdhudad och bra på att inte ta saker personligt kommer du att tycka det är roligt här.

Intressant tanke, långsökt men inte omöjlig. Vi har ju ingen aning om vad som ter sig logisk för honom. Jag är lite nyfiken på vilken koppling morboso hänvisade till, minns du det?

Inte för att jag tänker att en koppling skulle förändra åtalet, eller påföljden. Men jag har lite svårt att förlika mig med tanken på den totala slumpen.

Inte bara var Edvin flink och rask den där dagen. Han hade ruskig tur oxå. Att första dörren han ringer på öppnar någon han bedömmer som försvarslös. Hade han valt ett annat hus, och en grov bonde öppnat tror jag att mördandet den dagen blivet inställt.

Antingen har Edvin, när han kört runt på bilturer tidigare, spannat efter lämpliga offer. Han kanske vet om flera hus där det bor äldre, ensamma eller eller på annat sätt känns som lätta offer för honom.

Det finns ju dessutom en del kopling till trakten i stort, även om Han i förhör förnekar det. Han har vänner i Boxholm, Tranås och Linköping. I boxholm bor ju en av hans bästa vänner. Han syster är från Mjölby. Nästan hela hans familj är dessutom facebookvänner med en kvinna som bor bara några kilometer från paret.

Jag tror inte någon av de nämda på något sätt har med mordet att göra. Troligtvis vet personen i så fall inte enns om att hen är en kopling.
Tack, och skulle man ta saker personligt här inne där vi alla agerar lite "troll" då behöver man kanske mer hjälp än Edvin =)
Men jag känner bara såhär att jag tror inte detta är "slumpen" att det blir just paret Lekander.
Edvin verkar ju vara en vältalig kille, kalkylerande kille, gillar att göra listor (hehe) och det att han köper en papperspåse till 3 askar cigg?? Det är något där som stör mig, han hade i sitt huvud redan en plan för vad påsen skulle vara till användning för, han fixar tejp, kniv, pistol m.m så allt det är planerat.
Därför tror jag inte han körde runt på måfå och "vips" så fann han Lekanders hus.
Han säger ju själv att han gärna kör bil, ett sätt att koppla av och jag tror han varit ute och kört och rekat tidigare och precis som du skriver så har han kopplingar till området däromkring och vi alla kan ju vara överens om att han har ju ett otroligt taskigt lokalsinne, och just därför tror jag han rekat runt i området tidigare och kanske kan det va så att han denna dag visste han vart han skulle och att Lekanders var målet just den dagen. Jag kan bara inte tro på slumpen, önskar Gunvald kunnat banka skiten ur han för att få fram sanningen. Men att det är han som gjort det och dessutom gjort det själv det har jag inga tvivel om.
Citera
2018-03-14, 09:59
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Herregud, du blir bara värre och värre, dummare och dummare, mer och mer inskränkt (om möjligt). Tyvärr fungerar inte ignorera, har provat bli av dig men förgäves. Du är en absolut pina här och därför går jag in mer sällan. Du borde, som man säger, skaffa dig ett liv. Ditt verkar vara så torftigt som EG:s, ni verkar vara samma andas barn. Hade ni två varit kapabla att skämmas hade ni gjort det.
Det var det mest beska svar jag fått på länge

Att mordet är arabiskt genomfört är inte inskränkt att tycka. Tycker personligen att det osar kebab om detta, just på grund av tillvägagångssättet. Även polisen själva var ju inne på det spåret innan den här filuren kom på tal. Kanske på grund av att offren var vända mot Mecka? Vem vet.

Det jag vill komma fram till när jag menar att mordet är ”arabiskt”, är att tillvägagångssättet är mycket osvenskt, till skillnad från hur folk blir mördade i MENA. Detta innebär inte att jag hatar araber, utan att det är en viktig detalj som inte går att förbise.

Citat:
Ursprungligen postat av bblues
EG kommer dömas till det livstidstraff han så väl gjort sig förtjänt av. Tidigare trodde jag på rättsspyk men har kommit på andra tankar då initierade skribenter gjort välavvägda inlägg.
Tror inte heller på rättspsyk, om hovrätten fastställer straffet. Men detta kommer tas hänsyn till, när läkare har gjort sin bedömning. Tror knappast en Flashback-tråd kan ge ett svar på detta.
Citera
2018-03-14, 10:48
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina45
Tack, och skulle man ta saker personligt här inne där vi alla agerar lite "troll" då behöver man kanske mer hjälp än Edvin =)
Men jag känner bara såhär att jag tror inte detta är "slumpen" att det blir just paret Lekander.
Edvin verkar ju vara en vältalig kille, kalkylerande kille, gillar att göra listor (hehe) och det att han köper en papperspåse till 3 askar cigg?? Det är något där som stör mig, han hade i sitt huvud redan en plan för vad påsen skulle vara till användning för, han fixar tejp, kniv, pistol m.m så allt det är planerat.
Därför tror jag inte han körde runt på måfå och "vips" så fann han Lekanders hus.
Han säger ju själv att han gärna kör bil, ett sätt att koppla av och jag tror han varit ute och kört och rekat tidigare och precis som du skriver så har han kopplingar till området däromkring och vi alla kan ju vara överens om att han har ju ett otroligt taskigt lokalsinne, och just därför tror jag han rekat runt i området tidigare och kanske kan det va så att han denna dag visste han vart han skulle och att Lekanders var målet just den dagen. Jag kan bara inte tro på slumpen, önskar Gunvald kunnat banka skiten ur han för att få fram sanningen. Men att det är han som gjort det och dessutom gjort det själv det har jag inga tvivel om.

Du har rätt i att alla här är lite troll, och jag tror oxå att många skrivet här för att tillåta sig en retorik man aldrig skulle använda sig av i sin vardag. Värst tycker jag nästan, vän av ordning- typen är. Med personangrepp, ger de sig på varje liten fri och spekulerande tanke någon kan ha. De tror sig ha rätt, men är ofta de värst kolsuparna. Frågan är om de enns själva vet att de har sina troll som ventil. Men som sagt, för det mesta är det bara kul.

Kul att vi är inne på samma linje angående att det fanns någon form av förkunskap från hans sida om att paret bodde där, eller iallafall om att det i det huset bodde lämpliga kanditader för att förverkliga hans fantasier.

Jag tror oxå Edvin utförde mordet själv. Detta betyder inte att jag måste låsa mig vid den tanken och inte kan sekulera i motsatsen. Om inte annat för att utesluta den.

Man griper Edvin när man får DNA-träff på tejpen. Då har man redan inköpen, skoavtrycken och mobiltrafiken. Det vill säga i stort sätt de punkter man väcker åtal på. Man kan säga att under de fem månader han sitter häktad kommer inget nytt fram. Inget av det stora antal vittne man förhör vet någonting. Visst ger de en bakgrundsbild av Edvin, men ingen har något för utredningen relevant att tillföra. Edvin kör, inga kommentarer under 14 förhör. Ändå dröjer det nästan ett halvår till åtal. Det är lite lustigt tycker jag.
Citera
2018-03-14, 12:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är just tejpningen som jag uppfattar varit det primära för dömd gärningsman. Och just likheten att han går in i främmande hus och iskallt utför hemska handlingar, är ju verkligen ovanligt. .

Enligt åklagarbeskrivningen har Gestrin sagt 12:19 som tiden efter mordet begåtts. Jag är osäker på detta men tror att just där vid Mantorp hoppar uppkopplingen mellan 2 stationer.

FUP E sid 43.

Ett psykopattest - som också dömd gärningsman sökte i sin webbhistorik (vet ej om det är exakt samma.

Psykopattestet
En kvinna träffar en okänd man på sin mors begravning, och det är kärlek vid första ögonkastet. Han är allt hon någonsin önskat sig i en man. Men i sin förtjusning glömmer hon bort att fråga efter mannens telefonnummer, och eftersom hon inte ens vet mannens namn får hon inte tag i honom efter begravningen. Ett par dagar senare dödar hon sin syster. Frågan är då: varför dödade hon sin syster? Vad var hennes motiv?

Ta din tid på dig och kom upp med ett svar innan du tittar på svaret längre ned på sidan.

Ja, den sista aktiviteten är 12.19 i Tors platta (barnartiklar på Blocket)
Så det är klart att detta är ett ganska säkert tecken på att allt var som vanligt hemma hos Lekanders då.
Men om man kollar på var Edvins mobil kopplar upp sig, är han fortfarande i Jönköingstrakten vid den tidpunkten.

FUP, E, sid 769:

• 10.31-12.43 Jönköpingsområdet
  • 13.17 en mil från Ödeshög (4-5 mil till Mantorp) ( Enligt internetaccess 13.11-13.23 Ödeshög)
  • 13.23-13.36 internetaccess utkanten av Mjölby
  • 14.02-14.19 Mjölby

Verkar som att positionerna alltid är säkra vid SMS och samtal, men osäkra vd interntaccess (surf).
Har inte kollat om det finns en förklaring till vilka master som Mantorp kopplar upp sig mot. Möjligt att det kan koppla upp sig mot Mjölby(?).

Hur som helst kan han inte varit i närheten av Mantorp vid 12.19. Då har han en 9-10 mil kvar till Mantorp.

Citera
2018-03-14, 12:36
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är just tejpningen som jag uppfattar varit det primära för dömd gärningsman.

Jag uppfattar oxå själva utförandet av mordet som det primära. Rånet var sekundärt. Även om det börjar som rån, så var det för Edvin bara en ursäkt för att nå den primära handlingen den dödande tejpningen och att använda kniven.

Hur lång tid kan en sådanhär handling ta tro? Med om man lite grovt säger att dess punkter vet vi hände i huset.

• Han blir insläppt i huset.
• Han övermannar offren och tejpar fast dem vid stolarna. Vi får anta att de inte satte sig frivilligt utan att en viss form av motstånd fanns.
• Det förs över pengar mellan parets konton, han fingeravtryck finns på parets mobil( hur dax var det?)
• Han tejpar paren växelvis.
• Han häller ut ett antal flaskor med vätska över offren, här måste han nog leta lite, iallafall öppna ett antal skåp. Om vi antar att de inte förvarade sprit, såpa och sirap på samma ställe.

Vad kan det ta? Självklart skulle en gärningsman kunna dra ut på det hur länge som helst. Men skulle en halvtimma kunna vara rimlig som minimum tid?
Citera
2018-03-14, 16:18
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag uppfattar oxå själva utförandet av mordet som det primära. Rånet var sekundärt. Även om det börjar som rån, så var det för Edvin bara en ursäkt för att nå den primära handlingen den dödande tejpningen och att använda kniven.

Hur lång tid kan en sådanhär handling ta tro? Med om man lite grovt säger att dess punkter vet vi hände i huset.

• Han övermannar offren och tejpar fast dem vid stolarna. Vi får anta att de inte satte sig frivilligt utan att en viss form av motstånd fanns.
• Det förs över pengar mellan parets konton, han fingeravtryck finns på parets mobil( hur dax var det?)
• Han häller ut ett antal flaskor med vätska över offren, här måste han nog leta lite, iallafall öppna ett antal skåp. Om vi antar att de inte förvarade sprit, såpa och sirap på samma ställe.

Vad kan det ta? Självklart skulle en gärningsman kunna dra ut på det hur länge som helst. Men skulle en halvtimma kunna vara rimlig som minimum tid?

Varför uppfattar du att inte var rånet var det primära och mest sannolika anledningen till
att er polare E**** uppsöker paret Lekanders hus ?
Är det E****:s och andras hjärnspöken som spökar nu igen ?
Du glömde att E**** kammar sig och sitter och pissar också , lägg till 3-4 minuter .
Så det är tiden som E**** hade på sig som är den besvärligaste biten att förstå nu igen ?
Du vet ju redan att E**** kan ha kört minst 300 km/h enligt Flintstones beräkning .
Titta i FUP så blir det lättare att räkna ut hur länge det tog .
Och tidpunkten för parets död är naturligtvis nån gång mellan överföringen av pengar
runt 15-tiden och när E**** börjar resan kl 15,32 mot Borensberg .
Jag förstår inte varför rättsläkarn sitter och svamlar om detta .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-14 kl. 16:28.
Citera
2018-03-14, 17:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

De klockslag jag har hittills (när Edvin kopplar upp sig mot mast är det vid sms. Säker positionering. Internetacess indikerar vad jag förstått surf, är osäkrare positionering):

Har ännu inte kommit så långt i FUP, men har man inte hittat något om vad Edvin googlat på i sin telefon (internetaccess?) Någon som hittat något om det??

Sms texterna nedan är fritt tagna från sms listorna. Jag har fetat de tider då jag tror Edvin varit i Mantorp och utfört dådet. Understrukit de sms han gjort till Sandra. Alla sms är och positioner är inte medtagna. Är helt ok om ni har synpunkter eller rättar mig om jag har fel!

• 10.31-12.43 Edvin uppkopplad Jönköpingsområdet (FUP E, sid 770)
  • 11.06 SMS till Sandra (Det blir av. Kiruna. Minst 10.000)(FUP sid 820)
  • 11.29 SMS från Sandra (Blir nog natt här...)
  • 12.19 Tors läsplatta används- Blocket leksaker (FUP E, sid 644)
  • 13.17 SMS från Sandra (Hur långt har du kommit)
  • 13.17 Edvin kopplas upp en mil från Ödeshög (4-5 mil till Mantorp) SMS från Sandra (FUP E, sid 669)
.
  • 13.11-13.23 Internetaccess Ödeshög) (googlar han här???)
  • 13.23-13.36 Internetaccess utkanten av Mjölby. Kanske är Edvin framme nu, eller iaf snart framme??
  • 13.26 Någon för över 1000:- via mobilt bank-id från sparkontot till privatkontot. (FUP G, sid 964) Undrar om det är Edvin som testar överföring??
  • 14.02-14.40 Edvin kopplar upp sig och befinner sig någonstans mellan Mjölby och Mantorp (FUP E sid 784 Positionsanalys)
  • 14.02 SMS från Sandra (Världens sämsta stämning här....)(FUP E sid 820)
  • 14.14 SMS till Sandra (Jag har kommit ca 30 mil. Är det så illa?)
  • 14.19 SMS från Sandra (Ja, illa är det....) ( FUP E sid 820)
  • 14.40-15.25 Inga mastuppkopplingr Edvin. Går ej att säga var han befunnit sig.
  • 14.56-15.12 överföring 20.000:- via mobilt bank-id från, sparkontot till privatkontot (FUP G , sid 964)
  • 15.25 Edvin kopplar upp sig mot mast Mantorp Magasinvägen. SMS från Sandra( Skicka gärna en smiley v.a.t så jag vet att du är på banan....)(FUP E sid 770, FUP E 820)
  • 15.31 Edvin kopplar upp sig mot mast Mantorp Magasinvägen. SMS till Sandra(Stannade och tog en paus *gäsp*)(FUP E, sid 770, FUP E sid820)
  • 15.35-15.47 Edvin kopplar upp sig mot mast internetaccess nära Mantorp
  • 15.37 Edvin kopplar upp sig mot mot mast Mantorp. SMS från Sandra. Här tror man att Edvin börjat förflytta sig från Mantorp (FUP E sid 784 positionsanalys)
  • 15.51 Edvin kopplar upp sig mot mast nära Ljungsbro, internetaccess. Kollar bankomater???
  • 16.04 Kopplar upp sig mot mast utanför Borensberg (internetaccess)
  • 16.09-16.12 Uttag 15.000:- med AC:s kort i bankomat Husbyv. Borensburg
  • 16.23 Kopplar upp sig mot mast Borensberg SMS till Sandra (FUPE sid 771)
  • 17.38 Kopplar upp sig mot mast Linköping SMS till Sandra
  • 17.38 Kopplar upp sig mot mast Linköping SMS från Sandra (Vart är du i landet?)
  • 17.38 Kopplar upp sig mot mast Linköping SMS till Sandra (Vet inte vart jag är, hahaha)
  • 17.39 Kopplar upp sig mot mast Linköping. SMS från Sandra (En skylt kanske?)
  • 17.58 Kopplar upp sig mot mast Linköping. SMS till Sandra ( Är i Sundsvall)
  • 18.17 Kopplar upp sig mot mast nära Vikingstad SMS från Sandra (ok)(Är Edvin på väg mot Mjölbyhållet från Linköping? Ser ut att vara på väg hemåt igen om man följer mastuppkopplingarna därefter)
  • 18.31 SMS från Sandra. ( Skulle inte du till Kiruna. Du vart i så fall 86 mil fel i huvudet....)
    FUP E sid 822
  • 21.18 Uppkoppling Mullsjö. Telefonsamtal från Sandra. Edvin hemma alltså.
  • 23.04 SMS till Sandra (nu sover baren)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in