2018-03-14, 07:58
Medlem
Honan6s avatar
Madsen har huvudrollen i filmen om hans liv - såväl i verkligheten som i kommande filmatiseringar. Han njuter samvetslöst av all uppmärksamhet. Att han inte vill prata om Kims död handlar inte om hänsyn till hennes anhöriga - det rör enbart om hans ego där han vill behålla filmen om hennes utdragna dödskamp i sitt huvud.

Han berättar att han känner hennes ande och spelar spirituell. Han tror sig kunna mästra allt och alla.

Han ser en njutning av att vara i centrum och han förstår att det han gjort är fruktansvärt vedervärdigt grymt. Därför vill han avleda alla från hur Kim dog och istället fokusera på att inte svara direkt på brännande frågor. Inom sig njuter han av sitt personliga forskningsprojekt. På köpet har han mat, husrum och internationell uppmärksamhet i massmedia. Han är nog ganska nöjd med tillvaron.
Citera
2018-03-14, 08:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag är inte heller säker på vem som hört av sig först, det är lite rörigt. Detta kom fram i samband med att Kim Walls pojkvän ställt upp på en intervju i programmet ”Station” på danska TV 2:

”Den første gæst var lige ankommet, da Kim Wall pludselig fik en besked fra Peter Madsen. Hun havde på et tidspunkt i foråret haft en kort mail-korrespondance med ham for at lave en reportage om hans arbejde med raketter. Så vidt vides havde Kim Wall ikke hørt fra Peter Madsen i de følgende måneder, før han denne augustaften bad hende komme over og drikke en kop te i hans værksted. Her tilbød han at stille op til et interview. Det skulle foregå samme aften, og det skulle foregå ombord på ubåden.”

”Kort efter vendte Kim Wall tilbage til afskedsfesten. Hun spurgte sin kæreste til råds om, hvorvidt hun skulle vælge interviewet frem for selskabet. Sammen blev de enige om, at turen med Peter Madsen var en god chance for at lave en reportage til et amerikansk magasin. Også fordi kæresteparret dagen efter skulle til familiefest, inden turen gik til Kina. Kim Wall spurgte sin kæreste, om han ville med ud at sejle på ubåden. Han overvejede det, men valgte at blive sammen med gæsterne. Han følte, det var nødvendigt, for at de ikke skulle sidde alene tilbage ved afskedsfesten.”

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-24-kim-walls-kaereste-fortaeller-for-foerste-gang-om-forloebet-op-til-den
Det framkom i en av intervjuerna med pojkvännen.

Att madsen plötsligt hörde av sig efter mailkontakten i april. Att hon gick över för att dricka te, och att hon gick hem igen för att sedan bege sig dit för avfärd.

Jag skrev om det för länge sedan och länkade intervjun. Så minns jag det iaf. Det var här jag menade att då madsen sågs av ett vittne med sågen i handen var ett tidsspann mellan dessa bägge händelser. Pga detta menade jag därför tidigt att han planerat dådet.
Citera
2018-03-14, 08:22
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om inte torsoen flutit upp, särskilt i det skick den var, kanske vidare eftersökningar i Köge bukt aldrig vidtagits. Madsen aldrig häktats och därmed ubåten inte undersökts.

Skrämmande tanke.

Nog hade ubåten bärgats och undersökts alla dar i veckan... Där hade de hittat blod, trosor och annat. Men det hade blivit betydligt knepigare.
Citera
2018-03-14, 08:38
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja det märkliga är ju at dom här smsen blev skrivna på engelska. Hadde varit interessant at veta om Kim hadde för vana att skriva på engelska til sin pojkvän?
Dom skrev helt säkert på engelska till varandra, det såg han nog när han öppnade hennes telefon. Och OM det är han som skrivit dessa sms så är det naturligt att han efterliknade hennes tidigare sms.

Sjukt att tänka på om det va så... fast det får vi nog aldrig riktigt veta.
Citera
2018-03-14, 08:51
Medlem
siljaeuropa94s avatar
"Då polisen lyfter/avlägsnar metallplattan i ubåtens golv" görs fynd av hårslingor ,strumpor trosor.

Kan dessa ha hamnat där av sig själv i samband med att ubåten sänktes/vattenfylldes eller har de placerats där avsiktligt som trofeer?
Citera
2018-03-14, 08:53
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Dom skrev helt säkert på engelska till varandra, det såg han nog när han öppnade hennes telefon. Och OM det är han som skrivit dessa sms så är det naturligt att han efterliknade hennes tidigare sms.

Sjukt att tänka på om det va så... fast det får vi nog aldrig riktigt veta.

Om du kollar Wendy1`s innlegg lite längre upp på sidan(# 46286) skriver hen at dom sågs i hop i tornet på ubåten när smsen skickades. Om jag tänker efter riktigt noga tror jag det stämmer faktiskt. Det har blivit så sjukt mycket detaljer i det här fallet at det er svårt att henga med till 100 prosent.
Senast redigerad av kugutt 2018-03-14 kl. 08:56.
Citera
2018-03-14, 08:54
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Madsen har huvudrollen i filmen om hans liv - såväl i verkligheten som i kommande filmatiseringar. Han njuter samvetslöst av all uppmärksamhet. Att han inte vill prata om Kims död handlar inte om hänsyn till hennes anhöriga - det rör enbart om hans ego där han vill behålla filmen om hennes utdragna dödskamp i sitt huvud.

Han berättar att han känner hennes ande och spelar spirituell. Han tror sig kunna mästra allt och alla.

Han ser en njutning av att vara i centrum och han förstår att det han gjort är fruktansvärt vedervärdigt grymt. Därför vill han avleda alla från hur Kim dog och istället fokusera på att inte svara direkt på brännande frågor. Inom sig njuter han av sitt personliga forskningsprojekt. På köpet har han mat, husrum och internationell uppmärksamhet i massmedia. Han är nog ganska nöjd med tillvaron.

Stämmer nog detta. Undrar om PM ändå lyckades filma med mobilen och gömma den på något sätt samt vattensäkrat och planerat för återhämtning.
Citera
2018-03-14, 09:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hoppas åkl tar upp tråden från omhäktningen där PM inte kunde förklara hur strumbyxor och trosor åkt av KW när han försökte få henne upp i tornet. Nu vet vi ju dessutom att det är "skador" på både trosorna och strumpbyxorna (strumpbyxorna vända på avigan). Vi vet också att trosorna låg gömda under golvet.

Från omhäktning 5/9:Oplæsningen af obduktionserklæringen er slut. Anklageren dokumenterer nu, hvor der er fundet Kim Walls blod i ubåden. Det er blandt andet i messen, hvor der er fundet størknet blod. Der er også fundet strømpebukser og en kontaktlinse, der hvor Peter Madsen har forklaret, at Kim Wall lå død. Der er fundet størknet blod og hår i badrummet. I maskinrummet er der fundet Kim Walls trusser.

Lite svårt att veta från förhöret 8/3 om även strumbyxor/hår låg under golvet eller ej.

Men som sagt, ska bli intressant att se om han blir lika irriterad igen

Visst är det där konstigt? På omhäktningsförhandlingen den 9 september låg strumpbyxor, trosor och hårtussar utspridda över hela båten. Men på rättegången den 8 mars har de plötsligt mycket medvetet och beräknat gömts i ett dolt utrymme under en golvplatta - och kanske upptäckts först när polisen röntgade Nautilus på jakt efter sådant..? Ungefär som när den slutgiltiga obduktionsrapporten på omhäktningsförhandlingen den 3 oktober visade, att det inte gick att avgöra om sticken tillfogats Kim före, under eller efter döden - eventuellt så länge som 1-2 timmar efter döden. Men lagom till åtalet i januari så hade de slutgiltiga obduktionsresultaten ändrat sig, och nu kunde Jeppe plötsligt veta att K tillfogats dem före döden...

Jag tror att det är någon som är väldigt ambitiös här, och väldigt mån om att vinna sitt sista mål som åklagare till vilket pris som helst...
Citera
2018-03-14, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst är det där konstigt? På omhäktningsförhandlingen den 9 september låg strumpbyxor, trosor och hårtussar utspridda över hela båten. Men på rättegången den 8 mars har de plötsligt mycket medvetet och beräknat gömts i ett dolt utrymme under en golvplatta - och kanske upptäckts först när polisen röntgade Nautilus på jakt efter sådant..? Ungefär som när den slutgiltiga obduktionsrapporten på omhäktningsförhandlingen den 3 oktober visade, att det inte gick att avgöra om sticken tillfogats Kim före, under eller efter döden - eventuellt så länge som 1-2 timmar efter döden. Men lagom till åtalet i januari så hade de slutgiltiga obduktionsresultaten ändrat sig, och nu kunde Jeppe plötsligt veta att K tillfogats dem före döden...

Jag tror att det är någon som är väldigt ambitiös här, och väldigt mån om att vinna sitt sista mål som åklagare till vilket pris som helst...

Du kan omöjligt göra sådana tolkningar utifrån korta meningar i liverapporter. Klart är i vart fall att trosorna låg under golvet. Vad gäller obduktionsrapporten gäller samma, vi har bara korta referat. Du får vänta till rättsläkaren kommer in och avger sitt sakkunnigutlåtande.
Citera
2018-03-14, 09:36
Medlem
Undrar om inte madsen lät sig konstruera nautilus just för detta ändamålet? Förmodligen har Peter haft en plan att sexual sadistiskt mörda en kvinna under en väldigt lång tid, han har fått för sig att han kommer att klara sig om han dumpar kroppen i kögelbukten, han vet att han är
Tvungen att offra ubåten efter denna handling...
För på hur många andra platser kan man under en utdragen process på flera timmar tortera, våldta och mörda en skrikande kvinna utan att bli påkommen än just i en ubåt?
Just den utragna processen och dom högljudda skriken var nog något Peter inte ville gå miste om för att få den ultimata kicken.
Citera
2018-03-14, 09:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Om du kollar Wendy1`s innlegg lite längre upp på sidan(# 46286) skriver hen at dom sågs i hop i tornet på ubåten när smsen skickades. Om jag tänker efter riktigt noga tror jag det stämmer faktiskt. Det har blivit så sjukt mycket detaljer i det här fallet at det er svårt att henga med till 100 prosent.

Hon fipplade nog med mobilen hela tiden däruppe i tornet, när han försökte förklara saker för henne. Skickade naiva, enfaldiga meddelanden - eller vad sägs om:

"Jeg er stadig i live, forresten"

"Men går ned nu"

Jeg elsker dig!!!!!!"

"Men han har taget kaffe og kager med"

En normalbegåvad, normalmogen 30-åring håller inte på så där. Dessutom skickade hon flera bilder. En professionell journalist - eller vilken gäst som helst som blivit inbjuden på en farkost, där ägaren tagit sig tid att städa den och sätta den i stånd, samt betalt för diesel trots en mycket begränsad ekonomi - skulle ju ha stoppat undan mobilen och ägnat farkostägaren/intervjuobjektet sin fulla uppmärksamhet.

Jag pratade faktiskt med en man jag känner om detta, han är ett slags arbetslivskonsult. Han berättade, att det räcker med att man _håller i_ sin mobil när man är på ett möte, t.ex. ett säljmöte eller en anställningsintervju, för att den man möter ska känna att man inte är "där"; att man väntar på att någon intressantare ska höra av sig, att man har halva medvetandet någon annanstans. Detta har konstaterats i undersökningar. Ännu värre är det naturligtvis när man faktiskt SMS:ar och MMS:ar med någon annan...

Därför lär denna arbetslivskonsult ut, att när man går på professionella möten av något slag så ska mobilen vara både avstängd och utom synhåll under hela mötet. Om man inte väntar på typ att en njure ska dyka upp för att man behöver få en sådan transplanterad - men då SÄGER man det: "jag får be om ursäkt för att jag måste ha mobilen på, men om de skulle ringa från sjukhuset så har jag bara en timme på mig att ta mig dit innan den ruttnar". DET är enda undantaget när det är tillåtet att ha mobilen framme i en professionell situation, alltså.

Jag har undrat lite, om detta beteende kan ha varit det som slutgiltigt triggade M? Att allt började med en berättigad ilska, och kanske förakt för hennes barnslighet och nonchalans? Läste nämligen för en tid sedan vad en tysk psykiatriprofessor yttrade i Der Spiegel (kan leta rätt på länk om någon vill ha det). Han sa, att denna typ av mördare (låt oss nu för ögonblicket förutsätta att M är en mördare, det vet vi ju faktiskt inte än), ofta leker med sina fantasier under lång tid. När det gäller M, så kan han t.ex. - fortfarande enligt professorn - ha burit ombord verktyg och redskap som han tänkt använda vid ett mord, bara för att det ger en kick, bara för att leka med tanken. Men inte ens när de finns ombord och när ett lämpligt offer finns ombord, så behöver någonting hända. Det behövs fortfarande en trigger.
Senast redigerad av Merwinna 2018-03-14 kl. 09:46.
Citera
2018-03-14, 09:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Du kan omöjligt göra sådana tolkningar utifrån korta meningar i liverapporter. Klart är i vart fall att trosorna låg under golvet. Vad gäller obduktionsrapporten gäller samma, vi har bara korta referat. Du får vänta till rättsläkaren kommer in och avger sitt sakkunnigutlåtande.

Fast just det där var ändå konklusiva yttranden. Det var inget som var luddigt och behövde utvecklas at length och tolkas, det var inga gränsfall. Prylarna kunde inte BÅDE ligga tillsammans gömda i ett dolt utrymme under en tillskruvad golvplatta OCH ligga utspridda över hela båten samtidigt. Det ena påståendet är helt enkelt en lögn.

Du som kanske vet, förresten. Gör domstolen en egen ljudinspelning, eller har de kanske en stenograf som klarar av att få med varje ord? De MÅSTE väl göra antingen eller, annars blir det för rättsosäkert - om även domarna ska förlita sig på sitt minne eller taffliga, ofullständiga referat. Finns det i så fall någon möjlighet för allmänheten att få ut dessa fullständiga utskrifter (med undantag av sådant som det råder referatförbud på förstås, som anonyma vittnens namn), om man betalar en slant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in