2018-03-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tror inte att anhöriga visste vad som pågick inom familjen i Bjärred. Så här skriver Oskars syster rätt vackert före katastrofen:

"– Jag vill visa tacksamhet mot livet för att vi får leva på den här planeten. Att vi ser, hör, luktar och har mat att äta. Vi stressar så mycket att vi glömmer vara tacksamma för det."

För övrigt är systern med i en facebookgrupp mot psykiatriska mediciner och gängse psykiatrisk behandling. Gruppen med dryg 7000 medlemmar anordnar upprop och namninsamlingar mot psykiatriska mediciner inklusive antidepressiva, mot ADHD-mediciner och ECT-behandlingar av unga. De är mot all psykiatrisk medikamentell behandling och anser att svensk sjukvård inte kan erbjuda psykiskt sjuka hjälp.
Vilket ju onekligen för tankarna till SC och patientföreträdare för ME-sjuka angående forskning och behandling av ME.

https://www.facebook.com/groups/naturligvard/

Det är svårt att komma ifrån tankarna på att Hannas gillande av Gottfries och fasterns medlemskap i förening mot gängse psykiatrisk vård kan ha påverkat hur och var föräldrarna lät barnen behandlas och utredas. Flickorna kanske helt enkelt inte fick den hjälp de behövde.
Är någon sjuk och söker allehanda alternativa behandlingar istället för skolmedicinen finns risken att denne blir ännu sjukare i brist på korrekt vård.

Oskar och hans syster satt båda i styrelsen för hans bolag. De hade tydligen talats vid bara några dagar före. De stod antagligen varandra nära som enda syskon, dessutom hade hon som var tre år äldre tagit sin journalistexamen just i Lund. De kanske delade många åsikter och värderingar - kanske även angående bojkott av svensk psykiatri?
Intressant det där med systern. Jag tror absolut att de varit påverkade av dessa grupper och personligen tror jag på SC då jag även fått detta till mig. O och H då alltså. Har även fått till mig pengar/ skulder men vet inte om det skulle varit kopplat till SC eller om det inte alls stämmer.
Citera
2018-03-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det har jag inte heller påstått, såklart det finns smärtstillande! Beror förstås på om det bedövar allt?
Men finns ju inget som tyder på att de båda barnen hade såna fruktansvärda smärtor att dem behövde dö i förtid, om de nu hade en dödlig sjukdom, eller hur?

Jag tycker några i tråden här, har väldigt otrevlig ton, och det konstigaste är att ni är dem som klagar mest om andra som är otrevliga, du är en av dem, varför?
Jag tycker inte om andra som trycker ner dem som har annan åsikt!

Du skrev ordagrant: De är fortfarande mördare i de flestas ögon! och jag frågade om det hållits någon folkomröstning i frågan. Om det är någon som trycker ner andras åsikter så är det väl den som utan grund försöker göra sig till talesperon för någon sorts tyst majoritet. Du får nog i det läget finna dig i att bli motsagd och om du då tycker att det är otrevligt så får det vara så. Jag tänker inte be om ursäkt.

Det är nästan komiskt att någon deltar i en debatt på flashback och blir kränkt när någon annan säger emot.
Citera
2018-03-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja. Absolut. Skam är på så sätt en drivkraft så länge det inte är en kvarnsten. Själv är bäste dräng.
Ja psykisk ohälsa, sjukdomar, missbruk etc tar ingen hänsyn till vilken titel man har eller hur välbärgad man är men skammen kan nog vara större inom vissa grupper, kanske.
Citera
2018-03-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Även om hon gick på ett möte eller två så är hon jämförelsevis ett vitt papper och är väl typiskt att du ska hänga upp dig på det bara för att hitta nåt. Solglittret for president säger jag
Hon var med på 50%, inte ett eller två utan—två(2). Jag vet att det finns faktaresistenta människor. Bilda en faktaresistensklubb och gör för all del Solglittret till president, ingen kommer att tro på er i alla fall.
Citera
2018-03-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ja psykisk ohälsa, sjukdomar, missbruk etc tar ingen hänsyn till vilken titel man har eller hur välbärgad man är men skammen kan nog vara större inom vissa grupper, kanske.
Vet inte om förnekelse kan ha spelat någon roll i det hela. Kanske har man inte accepterat dessa sjukdomar och därmed inte bearbetat det. Kanske var det svårt att ta det till sig men de var till slut tvungna och då gick det som det gick. Fasaden sprack och maskerna föll till golvet...sen blev det kortslutning.
Citera
2018-03-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Jag tror inte att nån har relativiserat denna händelse, eller på nått sätt försvarat den.
Däremot är vi några som kan "förstå" att nått sånt här kan hända, men självklart har vi hela tiden tyckt att det var fel.

Jag har en liten fråga till dej.
Om nu polisen säger att det var ett gemensamt beslut, vilket polisen är stensäker på.
Varför ger ni er på Oskar så hårt ?
Visst, han har 50% i beslutet, men det är bara honom ni hänger ut, anklagar och smutskastar.
Varför skriver ni inte likadant om Hanna ?

Bra fråga, jag försvarar absolut inte henne om hon hade 50% i beslutet. Men jag är inte säker på att det var så. Jämfört med honom som var driftig på alla tänkbara sätt både på jobb, företag och privat så verkade hon mera osynlig. Detta vem som drev vem har ältats förut o jag kan förstås ha fel.
Citera
2018-03-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja får obehagliga Knutbypastor vibbar. Är det verkligen sant att första partnern dog?

Jag kan givetvis inte säga om det är sant, har ingen som helst kännedom om det.
Brukar däremot gå tillbaka och läsa äldre inlägg, trots att jag följt med i tråden ända från första början, är det lätt att en del faller i glömska.

Löste således inlägget från den 27/2 idag igen, där den uppgiften står beskrivet av en, i mina ögon trovärdig medlem. Den (har väldigt svårt för att skriva hen!) har en kollega som kände Hanna och kollegan hade fått höra detta från H.

(Det stod en tidigare partner till O i inlägget, ej första partnern.)
Citera
2018-03-13, 22:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Kvällens absolut bästa.
Tack !

Vad menar du med det?
Det har ju varit känt länge att Hanna deltog på vissa möten med skolan. Framkom ju redan de första dygnen i Moas rektors uttalanden. Knappast en nyhet för någon två månader senare.

Att du ryggdunkar någon som pyser över av otrevligheter i denna tråd gör det hela inte bättre.
Folk som måste vara elaka hela tiden är just sådana som förgrumlar den här tråden.

Du applåderar någon som just är extra elek bara för att hen tycker det är roligt. I just det här exemplet har vederbörande dessutom missuppfattat texten hen raljerar över. Att vara elak kan aldrig hjälpa och i värsta fall stjälpa någon som kanske har tunga ok att bära, kanske inte här på anonyma FB, men en person som inte kan låta bli här kanske är likadan i rl. Det är ju just ett sådant fall med familj i kris och flera självmord samt barnamord vi diskuterar här. Samt är lite deppade kollektivt att nya postare med insyn drar sig för att utsättas för folk som "N.Armstark.

Familjen hade sannolikt behövt hjälp och vänlighet och någon som brydde sig om dem, de verkar ha varit väldigt ensamma.
Det är jäkligt lätt att vara elek och arrogant, men betydligt svårare att vara trevlig.
Citera
2018-03-13, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Bra fråga, jag försvarar absolut inte henne om hon hade 50% i beslutet. Men jag är inte säker på att det var så. Jämfört med honom som var driftig på alla tänkbara sätt både på jobb, företag och privat så verkade hon mera osynlig. Detta vem som drev vem har ältats förut o jag kan förstås ha fel.

Hej Igen.
He he... tro nu inte att jag kör nån "spam-kampanj" mot dej.
Dina svar kan inte lämnas oberörda.
Polisen meddelar, med säkerhet (då vet polisen att det är så) att beslutet var gemensamt.
Alltså 50/50. Hanna/Oskar, med säkerhet.
Ändå är du inte säker på att det stämmer.
Räcker inte bekräftelse från polisen, för dig ?
Citera
2018-03-13, 22:23
Medlem
Citat:
Du är inte bara rätt elak - du har svårt med lärförståelsen också.

Jag har aldrig skrivit att Hanna inte hade några möten med skolan.
Läs om läs rätt - jag skrev att Oskar hade möte med skolan - vilket han ju hade. Även i dina uppgifter inte mindre än 4 ggr - i 100% av dina uppräknade skolmöten deltog Oskar.
Hurvida Hanna var med en eller alla gånger har jag inte uttalat mig om.

Jag skrev också att Oskar träffade grannen med hunden - men för att underlätta för din läsförståelse vill jag tydliggöra att det inte betyder att Hanna aldrig träffat hunden eller grannen. Eller pianofröken eller att Hanna aldrig någonsin skulle gått till affären.

Har du verkligen inget annat att skriva om än att märka och misstolka formuleringar.??

Ganska typiskt dig att bara ta med en del av ditt citat för att slippa stå för dina felaktiga fakta när du blir överbevisad om felaktigheterna.

Citat:
Dessutom är Oskar den extroverte medan Hanna framstår som ett vitt papper.

Det var den bilden du ville fastställa, nu är hon helt plötsligt med på föräldramöten, handlar och pratar med grannar och pianofröknar. Var är den Hanna som nyss framstod som ett vitt papper för dig, blev hon alldeles förtjusande färgglad?
Citera
2018-03-13, 22:23
Medlem
Jag fick frågan hur jag kopplar ihop ME-lobby, Scientologi och Mats Reimer. Uppmanar alla att googla Mats Reimer och se hur han smutskastats av KFMR. Dessutom av ME-lobbyn varav några även i denna tråd. Läs sedan detta som han skrivit själv, särskilt sista stycket om Scientologer. Och säg sedan inte att jag hittar på.
https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2014/01/02/skriver-scientologerna-ledare-i-dn/
Citera
2018-03-13, 22:25
Medlem
Citat:
Vad menar du med det?
Det har ju varit känt länge att Hanna deltog på vissa möten med skolan. Framkom ju redan de första dygnen i Moas rektors uttalanden. Knappast en nyhet för någon två månader senare.

Att du ryggdunkar någon som pyser över av otrevligheter i denna tråd gör det hela inte bättre.
Folk som måste vara elaka hela tiden är just sådana som förgrumlar den här tråden.

Du applåderar någon som just är extra elek bara för att hen tycker det är roligt. I just det här exemplet har vederbörande dessutom missuppfattat texten hen raljerar över. Att vara elak kan aldrig hjälpa och i värsta fall stjälpa någon som kanske har tunga ok att bära, kanske inte här på anonyma FB, men en person som inte kan låta bli här kanske är likadan i rl. Det är ju just ett sådant fall med familj i kris och flera självmord samt barnamord vi diskuterar här. Samt är lite deppade kollektivt att nya postare med insyn drar sig för att utsättas för folk som "N.Armstark.

Familjen hade sannolikt behövt hjälp och vänlighet och någon som brydde sig om dem, de verkar ha varit väldigt ensamma.
Det är jäkligt lätt att vara elek och arrogant, men betydligt svårare att vara trevlig.

När fakta inte räcker så kan man alltid prova lite personangrepp, är det så du tänker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in