2018-03-13, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det är möjligt, jag vill inte vara trovärdig i detta fall eftersom jag bara spekulerar. I början av tråden ville många framställa det som att det var synd om OH, kanske inte att de försvarade mordet men på många olika sätt försökte relativisera denna handling. Som om den vore försvarbar. Vilket jag inte anser. Speciellt om barnen hade ME. Jag hittar dock inte på något utan allt är baserat på uppgifter som framkommit här eller på internet.

Hej.
Jag tror inte att nån har relativiserat denna händelse, eller på nått sätt försvarat den.
Däremot är vi några som kan "förstå" att nått sånt här kan hända, men självklart har vi hela tiden tyckt att det var fel.

Jag har en liten fråga till dej.
Om nu polisen säger att det var ett gemensamt beslut, vilket polisen är stensäker på.
Varför ger ni er på Oskar så hårt ?
Visst, han har 50% i beslutet, men det är bara honom ni hänger ut, anklagar och smutskastar.
Varför skriver ni inte likadant om Hanna ?
Citera
2018-03-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Jag tror inte att nån har relativiserat denna händelse, eller på nått sätt försvarat den.
Däremot är vi några som kan "förstå" att nått sånt här kan hända, men självklart har vi hela tiden tyckt att det var fel.

Jag har en liten fråga till dej.
Om nu polisen säger att det var ett gemensamt beslut, vilket polisen är stensäker på.
Visst, han har 50% i beslutet, men det är bara honom ni hänger ut, anklagar och smutskastar.
Polisen säger vad jag har förstått att där fanns ett brev som vill göra gällande att det var ett gemensamt beslut. Vad som faktiskt med säkerhet hände har dom inte uttalat sig om. Nej jag kan inte heller "förstå" det.
Citera
2018-03-13, 21:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Vet inte om du riktar dig till någon specifik postare, men kanske kan svara dig.

Folk har uttryckt hur synd det har varit om just Oskar, hans kollegor, hans doktorander och den som skulle uttala sig om hans lämplighet till proffersuren. Det blir då lätt att man som motvikt här vill framhålla Oskars eget ansvar om han har deltagit i dessa mord. Som jämnvikt.

Dessutom är Oskar den extroverte medan Hanna framstår som ett vitt papper.
Oskar finns överallt med bilder och text på nätet under sitt familjenamn, om de andra tre döda finns nästan ingenting.
Oskar hade möten med skola, träffade grannen med hunden, pianolärarinnan som han skickade mail och gick i affären med lillflickan. Lätt hänt att just Oskar får ge hela händelsen i Bjärred "ett ansikte" som det numera så tidstypiskt heter
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-13 kl. 21:08.
Citera
2018-03-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det är lite märkligt att det inte kommit fram.
Hur vet du att han tog livet av sig?

För att det finns ett självmordsbrev undertecknat av bl.a honom, det kan man nog utgå ifrån.
Citera
2018-03-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vet inte om du riktar dig till någon specifik postare, men kanske kan svara dig.

Folk har uttryckt hur synd det har varit om just Oskar, hans kollegor, hans doktorander och den som skulle uttala sig om hans lämplighet till proffersuren. Det blir då lätt att man som motvikt här vill framhålla Oskars eget ansvar om han har deltagit i dessa mord. Som jämnvikt.

Dessutom är Oskar den extroverte medan Hanna framstår som ett vitt papper.
Oskar finns överallt med bilder och text på nätet under sitt familjenamn, om de andra tre döda finns nästan ingenting.
Oskar hade möten med skola, träffade grannen med hunden, pianolärarinnan som han skickade mail och gick i affären med lillflickan. Lätt hänt att just Oskar får ge hela händelsen i Bjärred "ett ansikte" som det numera så tidstypiskt heter
Bra där Solglittret, jag instämmer helt i det du skriver här!
Citera
2018-03-13, 21:16
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
För att det finns ett självmordsbrev undertecknat av bl.a honom, det kan man nog utgå ifrån.
Vem har verifierat det?
Citera
2018-03-13, 21:18
Medlem
Citat:
Kan ju vara Hanna, Agnes, eller Moa som tog livet av sig.
Vi vet faktiskt inte det heller....
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Så åtminstonde Oskar och Hanna var överens, det är ett minimum. Så det handlar om minst två självmord. Sen kan det vara en eller två självmord, mord eller kanske assisterade självmord.
Citera
2018-03-13, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Äh.. ryck opp dig - Hakuna Matata.... Det skulle OH också behövt höra...

Hehe, tack men det är lugnt. Gillar att bluesa till nån kväll ibland. Får alltid ny kraft och nya insikter när jag traskat ur jordkällaren igen.
Citera
2018-03-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag skulle tycka att de vore värre och ses som en mördare av sina anhöriga, nära och kära, än en misslyckad barnuppfostrare! För vad kan vara värre än att ha dödat någon?
Förstår inte ni som är inne på detta spår alls, kanske jag som missat något och är trög?

Nej då, jag tycker också detta är värre. Vem vill bli ihågkommen som Goebbels nr 2 eller möjligen 3.
Citera
2018-03-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
När man får analysera utan allt sorl, fingerpekanden och fördömanden så hamnar man oavbrutet tillbaka på samma ställe i resonemanget. I dom flesta förhållanden så handlar livet om att man gör som i ett maratonlopp, man turas om att dra. När den ena har uttömt sina krafter så hjälper den andra till genom att ta täten och dra. Varför sökte dom inte hjälp när alla hade gått i väggen — och ingen orkade dra?

Dom måste ha varit helt ensamma. Vi mot världen. Oavsett ålder så brukar man åtminstonde kunna gå till sina föräldrar, men den här familjen kan inte ha haft någon. Vad hade isolerat dom till den grad att dom inte ens kunde fråga sin mamma eller pappa om hjälp? Föräldrarna lever väl ännu? Kan man ens vara så ensam?

Ja det är otroligt konstigt och utifrån vad som skrivits om olika grader av hemskhet måste det ändå vara bland det värsta. Att ens egna älskade barn dödar sina barn istället för att be dig om hjälp.
Citera
2018-03-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Nej, livet är sannerligen ingen dans på rosor. Alla har sina kors att böra. Man har gått igenom egna svåra sjukdomar, nära anhörigas svåra sjukdomar och lidande, olyckor och död.

Det sägs att "man får inte mer ön man kan bära". Hade jag i förväg haft kännedom om vad som skulle möta mig på livets krokiga väg - hade jag nog aldrig trott att jag skulle kunna ta mig igenom det, klara av det och komma ut på andra sidan som en starkare person med en rejäl dos livserfarenhet och en ödmjukhet inför medmänniskors väl och ve. Livet ger en törnen. Allas drabbas i mer eller mindre grad, ingen är förskonad.

Därför är det så oerhört svårt att tänka sig, ana sig till och framför allt på något sätt förstå vad som gjorde att familjen Henkow/Brenton fattade det definitiva, ödesdigra beslutet att avsluta sina liv.

Att döttrarna skulle försämras i sina sjukdomar och förmodligen aldrig skulle komma att bli lika framgångsrika som föräldrarna i deras respektive yrken. Men flickorna kunde ju ändå ha fått ett rikt liv med många glädjeämnen och positiva roliga upplevelser!

Åtskilliga barn och ungdomar har betydligt värre sjukdomar och symptom med ovissa framtidsutsikter, men de lever ändå och har ej föräldrar som bestämt att framtiden helt och hållet saknar livskvalitet. Men det var vad som skedde i Bjärred. Det känns bara så grymt.

Där är vi eniga.
Citera
2018-03-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Prova krogen. Vitsen med att vara student är väl inte att sitta på kammaren och prata för sig själv med en dator, då kan man ju lika väl läsa på distans och sån där nätundervisning.

Om krogen inte är avvecklad och indragen.
Jag vill minnas att Östgöta Nation i Lund drog till sig ekonomer och jurister. Där kanske det går att luska. Kanske inte är så nuförtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in