2018-03-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhoger
Bra där Solglittret, jag instämmer helt i det du skriver här!

Jag med. Hade tänkt svara nåt liknande.
Citera
2018-03-13, 21:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tror inte att anhöriga visste vad som pågick inom familjen i Bjärred. Så här skriver Oskars syster rätt vackert före katastrofen:

"– Jag vill visa tacksamhet mot livet för att vi får leva på den här planeten. Att vi ser, hör, luktar och har mat att äta. Vi stressar så mycket att vi glömmer vara tacksamma för det."

För övrigt är systern med i en facebookgrupp mot psykiatriska mediciner och gängse psykiatrisk behandling. Gruppen med dryg 7000 medlemmar anordnar upprop och namninsamlingar mot psykiatriska mediciner inklusive antidepressiva, mot ADHD-mediciner och ECT-behandlingar av unga. De är mot all psykiatrisk medikamentell behandling och anser att svensk sjukvård inte kan erbjuda psykiskt sjuka hjälp.
Vilket ju onekligen för tankarna till SC och patientföreträdare för ME-sjuka angående forskning och behandling av ME.

https://www.facebook.com/groups/naturligvard/

Det är svårt att komma ifrån tankarna på att Hannas gillande av Gottfries och fasterns medlemskap i förening mot gängse psykiatrisk vård kan ha påverkat hur och var föräldrarna lät barnen behandlas och utredas. Flickorna kanske helt enkelt inte fick den hjälp de behövde.
Är någon sjuk och söker allehanda alternativa behandlingar istället för skolmedicinen finns risken att denne blir ännu sjukare i brist på korrekt vård.

Oskar och hans syster satt båda i styrelsen för hans bolag. De hade tydligen talats vid bara några dagar före. De stod antagligen varandra nära som enda syskon, dessutom hade hon som var tre år äldre tagit sin journalistexamen just i Lund. De kanske delade många åsikter och värderingar - kanske även angående bojkott av svensk psykiatri?

Om det stämmer och betyder något så är det klart att det är lite special. Men det det behöver inte betyda så mycket. Det återstår att visa.

Om det sen också betyder något vad gäller tjejernas vård och öde är ytterligare en fråga.

Det skulle ju f.ö. stämma bra ihop med en skattekritisk hållning, men det har jag inte upplevt att man kan slå fast hos OH.

Lite anti-centralstaten, om de nu har särskilda avdelningar för det i Lund.

Men sen att det seglar runt lite intresseorganisationer i folks Facebookliv behöver ju inte betyda att de är emot allmän rösträtt och datorns införande, när man frågar en gång till. Eller att de verkligen förstår de kritiska punkterna i en allmän ovilja mot "medicinering", som nån har lurat i dem i nån artikel hos frissan.

Men av OH borde man kunna kräva att han förstår hur hans döttrar borde vårdas. Eller inte vårdas.

Jag tror ju de hade dödliga sjukdomar, så jag skulle ju bli lite ledsen om det visar sig att det var "psykosomatiska sjukdomstillstånd", och/eller att ingen hjälp fanns att få, men jag kan intellektuellt förstå att allt hopp kan flykta ändå, om mamman är döende.

Men jag har svårt att tro att någon ideologisk förvändning skulle ligga bakom beslutet. I princip. Kan killen doktorera och bli docent så kan han plocka läkarvetenskapen på korrekta uppgifter tillräckliga för att han ska kunna förhålla sig omdömesgillt till döttrarnas sjukdom. I hans fall. Skulle jag gissa.
Citera
2018-03-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
En it-konsult, som hade en cykelolycka som orsakade en hjärnblödning. Han klarade inte av mer sitt jobb. Resten av familjen var frisk innan det hände, tror jag. Faren till gm uttala sig i tidningen att gm har gjort det ur kärlek, inte ondskan.

En dansk chefpsykolog ett år senare:

”De [gm] når til et punkt, hvor de rammer det totale sammenbrud, deres verden er brudt sammen, de kan icke mere, de kan ikke holde deres smerte ud mere, og så vil de skåne deres kone og børn for at blive vidner til den totale nedtur. Det er et fuldstændig totalt sammenbrud af kontrol, forklarer Jørn Beckmann, der understreger, at han ikke kender den specifikke sag fra Ulstrup, ej heller familien, men at han udtaler sig på baggrund af mange års erfaring som psykolog.”

https://hsfo.dk/oestjylland/Et-aar-siden-Familietragedien-der-rystede-Ulstrup-og-hele-landet/artikel/148424

Att skona fru och barn så att de inte blir vittnet till den totala nedturen - så kan man också uttrycka det

Mycket intressant i sammanhanget tycker jag är hur lite förståelse man har för gm när de överlever och hur mycket när de inte gör det.

Ja, respekten för döda borde inte hindra ett klarläggande. Respekten för de levande bör vara större.
Citera
2018-03-13, 21:44
Medlem
Citat:
Vet inte om du riktar dig till någon specifik postare, men kanske kan svara dig.

Folk har uttryckt hur synd det har varit om just Oskar, hans kollegor, hans doktorander och den som skulle uttala sig om hans lämplighet till proffersuren. Det blir då lätt att man som motvikt här vill framhålla Oskars eget ansvar om han har deltagit i dessa mord. Som jämnvikt.

Dessutom är Oskar den extroverte medan Hanna framstår som ett vitt papper.
Oskar finns överallt med bilder och text på nätet under sitt familjenamn, om de andra tre döda finns nästan ingenting.
Oskar hade möten med skola, träffade grannen med hunden, pianolärarinnan som han skickade mail och gick i affären med lillflickan. Lätt hänt att just Oskar får ge hela händelsen i Bjärred "ett ansikte" som det numera så tidstypiskt heter

Bara för att visa faran med alla trådsanningar så har jag sammanställt citat från dom fyra föräldramöten som är redovisade i media. På dessa fyra möten var pappa Oskar med på allihop, mamma Hanna var med på dom två som handlade om Moa. Detta blir med tiden förvanskat till att det bara är pappa Oskar som deltar på möten i skolan och sedan spekulerar man sida upp och sida ner om vad det kan bero på och vad han döljer genom att inte låta mamma Hanna vara med.

Sen när alla vet att det bara är pappa Oskar som går på möten med skolan eftersom mamma Hanna är ett vitt papper så kanske någon tar sig tid att faktakolla lite och upptäcker att det inte är sant. Men ett sånt inlägg drunknar i alla andra trådsanningar så det passerar i stort sett obemärkt.

Det är på det sättet en tråd havereras av såna som till exempel Solglittret och blir till en ren KrösaMaja-skvallertråd full med osanningar, spekulationer och fördömanden på oriktiga grunder.

Citat:
Den 3 maj 2016 hade pappan ett möte om den äldre flickans skolgång. I mötet deltog två rektorer, en skolsköterska, en studievägledare och chefen för kommunens resurscenter.

Citat:
I slutet av maj 2017 upprättades ett protokoll som gäller den äldre flickan i familjen.
Det är kortfattat.
Det framgår att flickan haft hemundervisning och att det fungerat mycket bra.
Med på mötet är pappan, rektor, skolsköterskan och två lärare.

Citat:
Drygt två veckor senare var både pappan och mamman med på ett möte som handlade om den yngre flickans skolgång under den kommande höstterminen. I mötet deltog bland annat en specialpedagog och en skolsköterska.

Citat:
Två månader senare deltog på nytt båda föräldrarna i ett möte med skolpersonal angående den yngre dotterns skolgång.
Citera
2018-03-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja det är otroligt konstigt och utifrån vad som skrivits om olika grader av hemskhet måste det ändå vara bland det värsta. Att ens egna älskade barn dödar sina barn istället för att be dig om hjälp.

Jag redigerar mitt svar och ber om ursäkt, jag missförstod kommentaren väldigt. Vi är helt ense. Det måste kännas hemskt. Man vill ju att barnen ska komma till en oavsett vad det handlar om och man skulle ge sitt liv för att hjälpa.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-13 kl. 22:13.
Citera
2018-03-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag kan ha varit lite väl enigmatisk där. Jag ska inte säga att jag känner till fallet men mitt bestämda intryck var att herrn i huset kunde ha mötts av lite större förståelse av sin familj. Men det är ju inte lätt att veta vad som var verkligt och vad som var inbillat i den där historien.

Men det är ju delvis OT egentligen, även om skam kan vara en faktor här.

Det här: "og så vil de skåne deres kone og børn for at blive vidner til den totale nedtur", upplever jag i så fall har mer att säga om HB/OH tillsammans än vad jag förstått skulle vara fallet i Ulstrup. Men det senare är ju danskarnas sak.
Ja absolut, sen lever de anhöriga kvar med skammen och det kan inte vara lätt. Först ska de sörja men även bli dömda av allmänheten. Barn är ens barn. Jag tror man försöker hitta en anledning till det som hänt och föräldrar ser sina barn som de kände dem. De är människor som gjort något förfärligt, de är dock inte sitt dåd. Lättare att se människan den var och inte dådet.
Citera
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har det varit folkomröstning i frågan? Jag tror att dom flesta vill veta vad som hände och sedan förkunna sin förlåtelse eller dom.

Vet du.....det finns mediciner som dövar nästan alla smärtor. Så det var nog inte det i alla fall.

Det har jag inte heller påstått, såklart det finns smärtstillande! Beror förstås på om det bedövar allt?
Men finns ju inget som tyder på att de båda barnen hade såna fruktansvärda smärtor att dem behövde dö i förtid, om de nu hade en dödlig sjukdom, eller hur?

Jag tycker några i tråden här, har väldigt otrevlig ton, och det konstigaste är att ni är dem som klagar mest om andra som är otrevliga, du är en av dem, varför?
Jag tycker inte om andra som trycker ner dem som har annan åsikt!
Citera
Bannlyst
Citat:
Bara för att visa faran med alla trådsanningar så har jag sammanställt citat från dom fyra föräldramöten som är redovisade i media. På dessa fyra möten var pappa Oskar med på allihop, mamma Hanna var med på dom två som handlade om Moa. Detta blir med tiden förvanskat till att det bara är pappa Oskar som deltar på möten i skolan och sedan spekulerar man sida upp och sida ner om vad det kan bero på och vad han döljer genom att inte låta mamma Hanna vara med.

Sen när alla vet att det bara är pappa Oskar som går på möten med skolan eftersom mamma Hanna är ett vitt papper så kanske någon tar sig tid att faktakolla lite och upptäcker att det inte är sant. Men ett sånt inlägg drunknar i alla andra trådsanningar så det passerar i stort sett obemärkt.

Det är på det sättet en tråd havereras av såna som till exempel Solglittret och blir till en ren KrösaMaja-skvallertråd full med osanningar, spekulationer och fördömanden på oriktiga grunder.

Kvällens absolut bästa.
Tack !
Citera
2018-03-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Vem har verifierat det?

Jag utgår ifrån att det som står i polisens pressmeddelande är verifierat.

Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.
Citera
2018-03-13, 21:54
Medlem
Citat:

Även om hon gick på ett möte eller två så är hon jämförelsevis ett vitt papper och är väl typiskt att du ska hänga upp dig på det bara för att hitta nåt. Solglittret for president säger jag
Citera
2018-03-13, 21:55
Medlem
Citat:
Tror inte att anhöriga visste vad som pågick inom familjen i Bjärred. Så här skriver Oskars syster rätt vackert före katastrofen:

"– Jag vill visa tacksamhet mot livet för att vi får leva på den här planeten. Att vi ser, hör, luktar och har mat att äta. Vi stressar så mycket att vi glömmer vara tacksamma för det."

För övrigt är systern med i en facebookgrupp mot psykiatriska mediciner och gängse psykiatrisk behandling. Gruppen med dryg 7000 medlemmar anordnar upprop och namninsamlingar mot psykiatriska mediciner inklusive antidepressiva, mot ADHD-mediciner och ECT-behandlingar av unga. De är mot all psykiatrisk medikamentell behandling och anser att svensk sjukvård inte kan erbjuda psykiskt sjuka hjälp.
Vilket ju onekligen för tankarna till SC och patientföreträdare för ME-sjuka angående forskning och behandling av ME.

https://www.facebook.com/groups/naturligvard/

Det är svårt att komma ifrån tankarna på att Hannas gillande av Gottfries och fasterns medlemskap i förening mot gängse psykiatrisk vård kan ha påverkat hur och var föräldrarna lät barnen behandlas och utredas. Flickorna kanske helt enkelt inte fick den hjälp de behövde.
Är någon sjuk och söker allehanda alternativa behandlingar istället för skolmedicinen finns risken att denne blir ännu sjukare i brist på korrekt vård.

Oskar och hans syster satt båda i styrelsen för hans bolag. De hade tydligen talats vid bara några dagar före. De stod antagligen varandra nära som enda syskon, dessutom hade hon som var tre år äldre tagit sin journalistexamen just i Lund. De kanske delade många åsikter och värderingar - kanske även angående bojkott av svensk psykiatri?

Ytterst troligt, och så har vi Mundekulla. Någon som varit där på retreat?
Citera
2018-03-13, 21:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Oskar hade möten med skola,träffade grannen med hunden, pianolärarinnan som han skickade mail och gick i affären med lillflickan. Lätt hänt att just Oskar får ge hela händelsen i Bjärred "ett ansikte" som det numera så tidstypiskt heter

Citat:

Du är inte bara rätt elak - du har svårt med lärförståelsen också.

Jag har aldrig skrivit att Hanna inte hade några möten med skolan.
Läs om läs rätt - jag skrev att Oskar hade möte med skolan - vilket han ju hade. Även i dina uppgifter inte mindre än 4 ggr - i 100% av dina uppräknade skolmöten deltog Oskar.
Hurvida Hanna var med en eller alla gånger har jag inte uttalat mig om.

Jag skrev också att Oskar träffade grannen med hunden - men för att underlätta för din läsförståelse vill jag tydliggöra att det inte betyder att Hanna aldrig träffat hunden eller grannen. Eller pianofröken eller att Hanna aldrig någonsin skulle gått till affären.

Har du verkligen inget annat att skriva om än att märka och misstolka formuleringar.??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in