Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Tror inte att anhöriga visste vad som pågick inom familjen i Bjärred. Så här skriver Oskars syster rätt vackert före katastrofen:
"–
Jag vill visa tacksamhet mot livet för att vi får leva på den här planeten. Att vi ser, hör, luktar och har mat att äta. Vi stressar så mycket att vi glömmer vara tacksamma för det."
För övrigt är systern med i en facebookgrupp mot psykiatriska mediciner och gängse psykiatrisk behandling. Gruppen med dryg 7000 medlemmar anordnar upprop och namninsamlingar mot psykiatriska mediciner inklusive antidepressiva, mot ADHD-mediciner och ECT-behandlingar av unga. De är mot all psykiatrisk medikamentell behandling och anser att svensk sjukvård inte kan erbjuda psykiskt sjuka hjälp.
Vilket ju onekligen för tankarna till SC och patientföreträdare för ME-sjuka angående forskning och behandling av ME.
https://www.facebook.com/groups/naturligvard/
Det är svårt att komma ifrån tankarna på att Hannas gillande av Gottfries och fasterns medlemskap i förening mot gängse psykiatrisk vård kan ha påverkat hur och var föräldrarna lät barnen behandlas och utredas. Flickorna kanske helt enkelt inte fick den hjälp de behövde.
Är någon sjuk och söker allehanda alternativa behandlingar istället för skolmedicinen finns risken att denne blir ännu sjukare i brist på korrekt vård.
Oskar och hans syster satt båda i styrelsen för hans bolag. De hade tydligen talats vid bara några dagar före. De stod antagligen varandra nära som enda syskon, dessutom hade hon som var tre år äldre tagit sin journalistexamen just i Lund. De kanske delade många åsikter och värderingar - kanske även angående bojkott av svensk psykiatri?
Om det stämmer och betyder något så är det klart att det är lite special. Men det det behöver inte betyda så mycket. Det återstår att visa.
Om det sen också betyder något vad gäller tjejernas vård och öde är ytterligare en fråga.
Det skulle ju f.ö. stämma bra ihop med en skattekritisk hållning, men det har jag inte upplevt att man kan slå fast hos OH.
Lite anti-centralstaten, om de nu har särskilda avdelningar för det i Lund.
Men sen att det seglar runt lite intresseorganisationer i folks Facebookliv behöver ju inte betyda att de är emot allmän rösträtt och datorns införande, när man frågar en gång till. Eller att de verkligen förstår de kritiska punkterna i en allmän ovilja mot "medicinering", som nån har lurat i dem i nån artikel hos frissan.
Men av OH borde man kunna kräva att han förstår hur hans döttrar borde vårdas. Eller inte vårdas.
Jag tror ju de hade dödliga sjukdomar, så jag skulle ju bli lite ledsen om det visar sig att det var "psykosomatiska sjukdomstillstånd", och/eller att ingen hjälp fanns att få, men jag kan intellektuellt förstå att allt hopp kan flykta ändå, om mamman är döende.
Men jag har svårt att tro att någon ideologisk förvändning skulle ligga bakom beslutet. I princip. Kan killen doktorera och bli docent så kan han plocka läkarvetenskapen på korrekta uppgifter tillräckliga för att han ska kunna förhålla sig omdömesgillt till döttrarnas sjukdom. I hans fall. Skulle jag gissa.