Om mod inte tycker att detta inlägg passar i tråden får denne gärna flytta det. Jag anser dock att det är relevant i och med trådens fokus på potentiell censur av vissa webbsajter, samt eventuella motåtgärder gentemot denna.
Bitchute verkar som en extremt intressant lösning. Genom att använda P2P-teknologi kringgår man effektivt de flesta svårigheter med att "misshagligt" material plockas bort från nätet, eftersom materialet inte lagras centralt, utan i stället sprids över en stor mängd användares datorer samtidigt. Resultatet blir att man skulle behöva gripa samtliga inblandade på en och samma gång för att permanent få bort en viss film från Internet. I likhet med att gripa samtliga användare som sitter och seedar en viss torrent så låter sig detta inte enkelt göras i praktiken.
Jag fick idag reda på att det finns en likartad lösning för webbsajter! Denna lösning heter Beaker Browser, och tycks fungera genom att lagra en skapad webbsajt på din egen dator. Fattar jag sajtens FAQ korrekt så kan innehållet även hostas av andra användare, på deras egna datorer, vilket i sådana fall skulle göra sidan oerhört svår att släcka ner (jfr. med en seedad torrent, ovan). Endast du själv kan ändra själva sajten via en s.k. "private key", men alla som har adressen till sidan kan besöka den. Tydligen är adressen omöjlig att gissa om du inte redan känner till den, då den är mycket lång och komplicerad, men den går tydligen även att korta ner till en "normal" webbaddress via ett program som heter dathttpd. Jag gissar (?) att det kanske även skulle gå att länka till en Beaker-sajt om man reggade en vanlig webbadress och lät dess indexsida tjäna som en enkel redirect, men detta är enbart gissningar från min sida.
Tydligen går en Beaker-sajt också att hosta utanför din egen och andras maskiner, men denna del är dessvärre alldeles för teknisk för mig.
Någon med mer teknisk vana kanske fattar den bättre, dock!
Detta kan vara bra information att lägga på minnet inför framtiden. Med de censurvindar som för närvarande blåser kan denna lösning, liksom Bitchute, komma att utgöra en lösning för att slippa statens försök att förbjuda misshaglig information och "obekväma" fakta. Jag föreställer mig att en sajt som hostas av tusentals individer skulle vara enormt svår att bekämpa och släcka ner. Nån i tråden kan ju testa Beaker, om de har lust, och sedan säga om det verkar värt att satsa på. Jag tyckte i varje fall beskrivningen på hemsidan verkade väldigt intressant.
EDIT: Här är en artikel från VICE om Beaker!
Citat:
Bitchute verkar som en extremt intressant lösning. Genom att använda P2P-teknologi kringgår man effektivt de flesta svårigheter med att "misshagligt" material plockas bort från nätet, eftersom materialet inte lagras centralt, utan i stället sprids över en stor mängd användares datorer samtidigt. Resultatet blir att man skulle behöva gripa samtliga inblandade på en och samma gång för att permanent få bort en viss film från Internet. I likhet med att gripa samtliga användare som sitter och seedar en viss torrent så låter sig detta inte enkelt göras i praktiken.
Jag fick idag reda på att det finns en likartad lösning för webbsajter! Denna lösning heter Beaker Browser, och tycks fungera genom att lagra en skapad webbsajt på din egen dator. Fattar jag sajtens FAQ korrekt så kan innehållet även hostas av andra användare, på deras egna datorer, vilket i sådana fall skulle göra sidan oerhört svår att släcka ner (jfr. med en seedad torrent, ovan). Endast du själv kan ändra själva sajten via en s.k. "private key", men alla som har adressen till sidan kan besöka den. Tydligen är adressen omöjlig att gissa om du inte redan känner till den, då den är mycket lång och komplicerad, men den går tydligen även att korta ner till en "normal" webbaddress via ett program som heter dathttpd. Jag gissar (?) att det kanske även skulle gå att länka till en Beaker-sajt om man reggade en vanlig webbadress och lät dess indexsida tjäna som en enkel redirect, men detta är enbart gissningar från min sida.
Tydligen går en Beaker-sajt också att hosta utanför din egen och andras maskiner, men denna del är dessvärre alldeles för teknisk för mig.
Någon med mer teknisk vana kanske fattar den bättre, dock!Detta kan vara bra information att lägga på minnet inför framtiden. Med de censurvindar som för närvarande blåser kan denna lösning, liksom Bitchute, komma att utgöra en lösning för att slippa statens försök att förbjuda misshaglig information och "obekväma" fakta. Jag föreställer mig att en sajt som hostas av tusentals individer skulle vara enormt svår att bekämpa och släcka ner. Nån i tråden kan ju testa Beaker, om de har lust, och sedan säga om det verkar värt att satsa på. Jag tyckte i varje fall beskrivningen på hemsidan verkade väldigt intressant.
EDIT: Här är en artikel från VICE om Beaker!
Senast redigerad av B0B0 2018-03-13 kl. 00:15.
Senast redigerad av B0B0 2018-03-13 kl. 00:15.