2018-03-13, 15:16
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Kollade på GW persons inledande kommentarer angående fallet. Vet att många är impade av honom osv osv men måste faktiskt säga att hans analys var klart medioker. "dom har antagligen blivit osams under vattnet, hon dör o då hennes kropp antagligen ligger på botten blir det stor risk att fallet blir olöst".

Det är väl ofta sådär det går till, GW gillar sin statistik, vilket i hans fall förmodligen fungerar rätt så bra med, det var väl ingen av oss som kunde ana öht vad som gömde sig i skallen på PM från början....
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-03-13 kl. 15:25.
Citera
2018-03-13, 15:51
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Det är väl ofta sådär det går till, GW gillar sin statistik, vilket i hans fall förmodligen fungerar rätt så bra med, det var väl ingen av oss som kunde ana öht vad som gömde sig i skallen på PM från början....

Nä visst men den gissningen som GW gjorde hade ju vilken amatör som helst kunnat gjort ärligt talat.

Tycker han höjs till skyarna utan undantag faktiskt. Han kunde ju bland annat ha gett tips på hur polisen borde ha agerat för att klara upp fallet. Verkar ju dock som dom klarade sig bra utan hans tips .
Citera
2018-03-13, 16:01
Medlem
Citat:
Kollade på GW persons inledande kommentarer angående fallet. Vet att många är impade av honom osv osv men måste faktiskt säga att hans analys var klart medioker. "dom har antagligen blivit osams under vattnet, hon dör o då hennes kropp antagligen ligger på botten blir det stor risk att fallet blir olöst".

Med facit i hand är det ju jävligt lätt att säga så...

Ingen hade väll i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig att detta fallet var precis så här makabert när Kim bara var försvunnen? Och GW's grej är ju lite att gå på det som är troligast...
Ibland kommer han att ha fel. Men oftare har han rätt.

Om GW istället ( innan hon hittas) hade sagt att " Peter har troligen planerat att ta ner Kim i ubåten, hänga upp henne, tortyr-mörda henne med kniv för sin egen sexuella njutnings skull och sedan stycka kroppen."
Hade han sagt så och det sedan hade visat sig att det i själva verket bara var ett litet bråk som gått över styr så hade ju GW verkat helt sjuk i huvudet.
Och du hade förmodligen suttit här och sagt ungefär samma sak som du gör nu om GW's analys-förmåga.

Hindsight is 20/20.
Citera
2018-03-13, 16:05
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Nä visst men den gissningen som GW gjorde hade ju vilken amatör som helst kunnat gjort ärligt talat.

Tycker han höjs till skyarna utan undantag faktiskt. Han kunde ju bland annat ha gett tips på hur polisen borde ha agerat för att klara upp fallet. Verkar ju dock som dom klarade sig bra utan hans tips .

GW anvender mycket statistik har jag förstått. Det är ju i och för säg det bästa sättet att gissa på, men det här fallet var mycket mer komplicerat/ ovanligt änn det GW trodde.
Citera
2018-03-13, 16:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag tror inte det, jag tror att han enligt sin plan hade mer tid på sig än han fick i verkligheten. Jag tror att han inte kunde föreställa sig att Kim skulle bli anmäld saknad så fort eftersom han saknar insikt i hur "normala" människor reagerar på ens partner som inte dykt upp på ett par timmar.
Just den här delen (planerandet) är i mitt tycke viktig att reflektera kring ur två aspekter.
Dels vem han är - hur tänker en sån här galning? - men även utifrån kommande påföljd juridiskt sett:
hur planlagt var det hela?
Jag plockar russin ur din kaka.
Vi vet (via RPU) att PM är en patologisk lögnare, narcissist, psykopatisk och grandios. Han är mkt manipulativ.
Vi vet att PM är sexualsadist via hur mordet ser ut, kanske lustmördare (det finns en diff där, om än finstilt).
Fortsättningsvis vet vi att han ända fram till mordet lyckats fått med sig omgivningen. Han är medtryckande, karismatisk, extremt energisk, entusiasmerande. Han har varit eftersökt som föreläsare, beundrad för att engagera studenter, filmad, studerad.
Hans mörkare sidor har slätats över via ursäkter som excentrisk, udda, specialintriktad. Fortsättningsvis har han tagit sig vidare med långa utlägg gällande falska ursäkter.

Han har med andra ord lyckats hålla sig flytande i många år. Han är mycket slug, beskrivs som farlig vilket inte enbart är sett till mordets karaktär.
Citat:
Han hade ju fantiserat om att undfly ett stort polispådrag som sin sista stora handling, så han kanske inte hade räknat med att klara sig helt undan men i alla fall vara på flykt från rättsväsendet ett tag. Ytterligare en gräns att tänja för den spänningssökande PM.
Personligen tror jag att han nånstans vid 2014 börjar bli riktigt störd gällande sina fantasier i det inre. Att han tippar iväg pga alla konflikter, börjar finslipa på sina störda planer. Hans grandiositet stiger honom åt huvudet parallellt med att drivkraften blir hämnd. Det är krig i PMs värld.
Ses som sagt via hans blogg där det ena storsvulna efter det andra levereras i form av märkliga inlägg.
Det är samma år som han i intervju beskriver visioner om att göra ett storslaget kriminellt brott, även förankrat via örlogskapten SL som hört PM prata om detta.
Efter separationen med von B är det aggressiv konkurrens och det är väldigt intressant att fördjupa sig i vad han skriver storslaget. Han lyckönskar CB och pratar korrekt. Bjursing beskriver dock ett fullständigt hat mot Von B.
PM ser sig som den ultimate ledaren, ingenjören, formgivaren, arkitekten som nu ska lyckas men de facto är det en utförsbacke som påbörjats.

Jag tror absolut han var medveten om att Kim skulle saknas inom en snar framtid. Hon är och pratar med sin pojkvän, det är vänner där på fest - det ska vara en intervju och ubåtsfärd med nåt dyk. Allt är med öppna kort.
Att PM skulle inbilla sig att en reporter inte skulle efterfrågas i detta läge ser jag som uteslutet. Han må vara både asocial och grandios men han är inte korkad.
Han underskattar dock det hela.
Han sa sig skicka sms till sin exfru om att han är ute och far i ubåten, vinklat i rätten till nån sorts självmordshälsning vilket jag ser som rent trams.
Citat:
Därför fick han helt plötsligt jävligt bråttom efter att han dumpat kroppsdelarna i havet (i detta avseende skulle saltvattnet alltså rädda honom) när han steg upp till ytan och märkte att han blev anropad och att det var stort pådrag. "Alla ombord är okej" (eller dylikt) svarade han och sänkte Nautilus som nödlösning.

Jag ser heller ingen brådska i hans förehavanden sett till res- och dyktid beträffande att stycka och dumpa. Han är lugn som en filbunke när han kliver i land. Han beskrivs saklig dess innan när han plockas upp på fritidsbåten.
Allt sammanfaller med psykopati då det är just detta lugn som gör dem predisponerade att begå brott.
Citat:
Jag tror att han egentligen hade tänkt att han skulle ha tid att sanera ubåten innan polisen skulle dyka upp och fråga efter Kim "hon reporten? ja henne satte jag av i hamnen igår kväll, är hon borta? vad förskräckligt!".
Det såg garanterat ut som ett krigsfält där nere, en slaktbod utan att gå in på äckliga detaljer. Mördare som sanerar på land lägger enorm energi på att få bort mikroskopiskt stänk. Det är rengöringsmedel, det är borttagande av material, det är ommålning. Ett sjuhelsickes skrubbande.

Freya sänkte han då det var gräl om ägarskap. Förvisso djup sorg, de är hans barn, och han tog henne till sista vilan i melodramatiska utsvävningar.

Gällande Nautilus hade PM stora visioner, en världsomsegling. Han beskriver samtidigt han att det vilat en förbannelse över denna.
2010 bogserar Nautius raketen Heat-1X och avfyrningsrampen till Borgholm. Det sker en batteriexplosion och ubåten får bogseras tillbaka. Renoveringen drar ut på tiden.
2014 är konflikten ett faktum mellan CS och PM och i juni går de skilda vägar.
2015 uppstår bråk mellan PM och ubåtsföreningen om vem som äger ubåten. Föreningen ger sen upp sitt anspråk då de inser att det kommer bli en evighetskonflikt.
2017 (april) sjösätts Nautilus igen och ubåten har fått ett uppgraderat elsystem som gör att den kan vara i undervattensläge upp till 10 timmar.
Att han haft krångel med maskineriet kan mycket väl vara en sanning, dock inte på de premisser han vill göra gällande relaterat till mordet.

Plan A. När han försöker sig på att säga att hon blivit avsläppt safe and sound är det för att köpa sig tid, att inte häktas och ta sig hem till Fessor och frun. Han begriper givetvis att när inte Kim återfinns blir det fart på undersökningarna, bärgning osv.

Plan B. Får det till en olycka då han inbillar sig att Kim är sänkt för evigt och dold i havets djup. Man behöver inte ens vara grandios för att tro detta, det var väl knappt nån som hade hopp att hitta alla delar.

Jag tror som sagt han var redo att sänka Nautilus och att det ingick i hela hans störda plan om att mörda i denna - med hopp om att saltvatten skulle förstöra brottsplatsen. Det blod som skulle återfinnas skulle sammanfalla med olyckan.

Följande reflektion är således vad jag tror:
Citat:
Jag tror att han i sitt grandiosa vansinne verkligen trodde att han kunde förverkliga sin blodiga dröm och samtidigt lura polisen. Jag menar, han är ju trots allt ett geni som kan överlista och manipulera vem som helst, till och med polisen..........
Men såklart kan det också ha varit planerat, som du föreslår. Den ultimata uppoffringen, ett pris värt att betala - att sänka nautilus för att få uppleva det han så länge drömt om.
Senast redigerad av develi 2018-03-13 kl. 16:49.
Citera
2018-03-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Man undrar vad som kan hända när/om han börjar inse att hans teater inte fungerar. Kan han då få ett vredesutbrott under rättegången, och kanske hoppa på Åklagaren i blint raseri? Känns som att allt är möjligt med den där figuren.

Det är just det jag tror kommer hända. Gissar på att det kan hända redan 21/3 när åklagaren ska höra honom. När PM inser att han är körd kommer, som han själv kallar sig, "en av alla Peter Madsen" visa sig genom galen vrede och då släpper han lös allting. Vi får väl se.
Citera
2018-03-13, 17:22
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mycket bra reflektion. För det är exakt det här grandiosa som ställer till det ihop med en god författarådra eller svada. Förmågan att lägga orden, vara medryckande:
Manipulation (hmm.. det låter vettigt... hm.. han har allt rätt..)
Det kanske underlättar om jag jämför med Hitler och hans tal som förvred massan med alla framtidsvisioner om det enade riket.

Han pratar om artens överlevnad.
"Åter till PM. Han ser sig som en sorts Mastermind.
Han ser sig som förmer än en vanlig psykopat som sprider sin säd överallt via att vara promiskuös.
Han har ett undergångstänk och ska rädda världen..." Citerat develi.
Undrar om han har barn
Citera
2018-03-13, 17:22
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jag tror som sagt han var redo att sänka Nautilus och att det ingick i hela hans störda plan om att mörda i denna - med hopp om att saltvatten skulle förstöra brottsplatsen. Det blod som skulle återfinnas skulle sammanfalla med olyckan.

Jo, men varför sänkte han då inte Nautulius på djupare vatten? Och varför gömde han undan saker i ubåten? Redo att sänka båten var han nog( det visade ju säg att han var det), men om det var så det var planerat? Hmm, jag tvekar, faktiskt.
Citera
2018-03-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Absolut, det vi kan dra som slutsats är att PM sannolikt begått gärningen för att kunna leva ut sina fantasier etc.

So far so good..

Sen kvarstår ju den frågan som en del av oss ältar i tråden, VARFÖR?

Varför? För att han ville leva ut de fantasier han har närt länge.
Citera
2018-03-13, 17:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men varför sänkte han då inte Nautulius på djupare vatten? Och varför gömde han undan saker i ubåten? Redo att sänka båten var han nog( det visade ju säg att han var det), men om det var så det var planerat? Hmm, jag tvekar, faktiskt.
Varför skulle han? Han lär ha tänkt sig att bli räddad själv för det första och han kan knappast sänka den på bästa ställe (djupt vatten i fjärran). Om han sen inbillade sig att han skulle komma undan med griftefridsbrott med mkt kort strafftid (lägre än i Sverige) så kan det kvitta om den återfinns är sensmoralen. Hade inte kroppsdelarna hittats hade han absolut inte genomskådats på det sätt han gjort (luckan-i-huvudet).

Detta med att gömma saker har jag nämnt flertal ggr. Det är i sig mkt intressant.
Jag vill först påminna om att PM INTE utfört det perfekta brottet. Han är trots allt grandios och en sexualsadist (för min del potentiell seriemördare) och han har genomfört sin stora sexualsadistiska dröm; mord i en ubåt - precis som sms angivit innan.
Det ter sig som mementos (trosor, strumpbyxor, avskurna hårtestar/lockar) och jag tror att han inte hade tänkt sig det skulle återfinnas under golvplattorna. Det är gömt och han hade likaväl kunnat stoppa det i en påse likt allt annat.
En inhyrd scanner hade han nog inte i åtanke om nu detta hjälpte polis att hitta sakerna.

Det har ett värde för honom kopplat till just ubåten (att minnas och fantisera) och han inte den förste som korkat nog gjort minnesmonument från offret, en del bygger altare hemma t.o.m.
Begär vinner över förnuft.
Om ubåtens bärgande. Om inte kanske han på nåt sätt ville komma åt sakerna. Han är nog medveten om sportdykarna kring Freya..
Om den bärgats och återgått i föreningens regi - just pick it up.
Man får väl ändå utgå från att han tänkt sig genomgå en rättegång och klarat sig med minimalt straff om inte kroppsdelar flutit upp eller hittats.
Senast redigerad av develi 2018-03-13 kl. 18:00.
Citera
2018-03-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Och det finns männsiskor som är fulständigt empatilösa, känslokalla, avstängda som inte heller skulle döda eller skada.

Å andra sidan, vi kan kan bara spåna vidare vad som gör en människa till vad hon är. Vi vet alldeles för lite om den mänskliga hjärnan, och många faktorer sammantaget kan skapa ett monster helt enkelt. Däribland stark sexualdrift. Dessvärre finns det folk som kan döda som inte har några som helst diagnoser. Ex männsikor som vill hämnas nära och kära. Jag skulle kunna skjuta någon som rörde min flicka eller skadade henne för livet. Hade inte tvekat en sekund. Vad är jag då?

Du har alldeles rätt i att det finns personer som totalt saknar empati och ändå håller sig till samhällets regler och lagar. Varför är det så? De kanske inte tycker att det är värt risken att t.ex. åka fast. Visst är det många olika faktorer som spelar in, vad som gör att en person kan gå så långt som PM gjort i det här fallet. Eller som du föreslår, som drivs av hämndbegär eller ser mord som den enda lösningen på ett problem. Det är ju det som är så intressant att diskutera.
Citera
2018-03-13, 17:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Redo att sänka båten var han nog( det visade ju säg att han var det), men om det var så det var planerat? Hmm, jag tvekar, faktiskt.
Förklara varför det inte skulle vara planerat i detalj med målsättning att komma undan (helt eller med minimalt straff).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in