2018-03-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Om du gör ett försök att definiera "ondska" så märker du snabbt att just empatibrist och känslokyla är katalysatorer för ondskefulla handlingar. Ett uppblåst ego på det gör att en anser sig ha rätten till att göra vad fan man vill. Även om man vet vad samhället, rättsstaten och normerna anser vara "rätt" och "fel" betyder det inte att en själv håller med om det eller anser sig vara förpliktad att hålla sig till att bara göra det som är "rätt". Framförallt inte om man inte har de emotionella komponenter som gör att de negativa konsekvenserna (skuld, ånger, förkastad av samhället, m.m.) av ett sådant handlande väger tyngre än de fördelar man drar av brottet (oavsett brott). Ingen säger att PM inte kan skilja på rätt och fel för att han har egenskaper/drag/strörning x, y och z. Ingen försöker rättfärdiga PMs handlingar (eller jo en, men den skribenten är avstängd) genom dessa förklaringar. För mig handlar om ett intresse av att förstå vad det är som möjliggjort dessa PMs ondskefulla handlingar och för att försöka närma sig en helhetsbild är det då viktigt att titta på både interna och externa faktorer.

Ego, ja där har du det. Det är egot som primär egenskap som skapat detta monster. Inte empatibrist, känslokyla osv. Egot är drivern som fått Madsen att skita i hur det gick för KIm. Han och hans perversa sexuella lustar uppbackade av ego som gräbslöst intrument som dödade Kim. Må hon vila i frid.
Citera
2018-03-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Ego, ja där har du det. Det är egot som primär egenskap som skapat detta monster. Inte empatibrist, känslokyla osv. Egot är drivern som fått Madsen att skita i hur det gick för KIm. Han och hans perversa sexuella lustar uppbackade av ego som gräbslöst intrument som dödade Kim. Må hon vila i frid.

Ja egot spelar en viktig roll. Men det finns många personer med enorma egon som aldrig begår liknande handlingar. Du tar upp PMs perversa sexuella lustar som en annan nyckelfaktor till att han begick detta avskyvärda brott, och det tror jag att du har rätt i. Sexualsadism som drivande kraft. Men kan man ha sexualsadistiska lustar och samtidigt vara kapabel till affektiv empati? För mig ter det sig motsägande. Att njuta av och tända på andras (obs! äkta - inte samtyckande) smärta, lidande och plågor och samtidigt ha känslobaserat medlidande för densamma? Jag vettetusan. Men det kanske någon som är bättre påläst än jag kan svara på?
Citera
2018-03-13, 11:16
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag tror att förstå och erkänna människors psykologiska egenskaper fortfarande är i sin linda.
Därför anser jag att detta ständiga fokus på empati och avsaknad av känslor, dålig barndom är felaktigt. Vad sägs om att vissa människor är rätt och slätt ondskefulla? Tror fan att han visste att man inte skall mörda och skada någon, annars skulle han väl inte förneka det och komma med ursäkter i rätten? Kan man klara sig i vardagen, med jobb, studier mm då vet man väl också rätt från fel.

Jag går tyvärr inte på de försök att pådyvla mig förklaringar om empatibrist hos kallblodiga mördare.

Relevansen av att prata empati vid våldsbrott av det här slaget kan förklaras för att det är en av egenskaperna som gör ageranden möjliga eller inte. Empati är en broms. Men så fort man lyfter ett begrepp som vi anser oss kunna förstå och använda så blir det bristfälligt. En sån som Madsen kan förstås känna empati för andra, individer och husdjur. Men vårt uttryck inom samma begrepp kan skilja sig, blir min katt sjuk så går jag till veterinären, han kanske slår ihjäl sin (av empati).
Madsen brister inte enbart i hur empati vanligtvis fungerar i människor. Han har en övertro på sin egen förmåga och betydelse. Han brister i sin förmåga att förutse konsekvenser. Han har en avvikande sexualitet som inkluderar våld. Att han vet vad som anses vara rätt och fel är inlärning.
Citera
2018-03-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Tror annars att han kommer hålla fast vid sin story och 2023 när han känner sig bortglömd kommer vi läsa på löpsedlar ”Madsen berättar vad som verkligen hände i Ubåten”.
Det där känns som ett troligt scenario. Men jag tror snarare att han drar till med en annan lögn då. För då har han haft flera år på sig att fabricera ihop en ny historia. Jag tror som tidigare sagt att han aldrig kommer att avslöja vad han gjort.
Citera
2018-03-13, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
När han försöker smälta in genom härmning fungerar det inte då hans kemi inte ser ut som hos de flesta andras, vi reagerar på att det är något som inte stämmer medan han inte uppfattar att hans teater inte fungerar.

Man undrar vad som kan hända när/om han börjar inse att hans teater inte fungerar. Kan han då få ett vredesutbrott under rättegången, och kanske hoppa på Åklagaren i blint raseri? Känns som att allt är möjligt med den där figuren.
Citera
2018-03-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja egot spelar en viktig roll. Men det finns många personer med enorma egon som aldrig begår liknande handlingar. Du tar upp PMs perversa sexuella lustar som en annan nyckelfaktor till att han begick detta avskyvärda brott, och det tror jag att du har rätt i. Sexualsadism som drivande kraft. Men kan man ha sexualsadistiska lustar och samtidigt vara kapabel till affektiv empati? För mig ter det sig motsägande. Att njuta av och tända på andras (obs! äkta - inte samtyckande) smärta, lidande och plågor och samtidigt ha känslobaserat medlidande för densamma? Jag vettetusan. Men det kanske någon som är bättre påläst än jag kan svara på?
Och det finns männsiskor som är fulständigt empatilösa, känslokalla, avstängda som inte heller skulle döda eller skada.

Å andra sidan, vi kan kan bara spåna vidare vad som gör en människa till vad hon är. Vi vet alldeles för lite om den mänskliga hjärnan, och många faktorer sammantaget kan skapa ett monster helt enkelt. Däribland stark sexualdrift. Dessvärre finns det folk som kan döda som inte har några som helst diagnoser. Ex männsikor som vill hämnas nära och kära. Jag skulle kunna skjuta någon som rörde min flicka eller skadade henne för livet. Hade inte tvekat en sekund. Vad är jag då?
Citera
2018-03-13, 13:47
Medlem
A-party-with-martys avatar
Finns det några trovärdiga uppgifter på hur länge KW var vid liv från attacken - död. Var väl typ 19-11 avfärd-förlisning? Verkar ändå ganska långsökt att han skulle ha fått utlösning (som är bekräftat?) utan att ha utfört sexuell aktivitet(mer än att bli pilsk av sin illgärningen).

Iaf hur stor är risken att han klarar sig ifrån livstid?
Senast redigerad av A-party-with-marty 2018-03-13 kl. 13:50.
Citera
2018-03-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Finns det några trovärdiga uppgifter på hur länge KW var vid liv från attacken - död. Var väl typ 19-11 avfärd-förlisning? Verkar ändå ganska långsökt att han skulle ha fått utlösning (som är bekräftat?) utan att ha utfört sexuell aktivitet(mer än att bli pilsk av sin illgärningen).

Iaf hur stor är risken att han klarar sig ifrån livstid?

Här kan du se vad som gett livstid i Danmark fr o m 2010-2017
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2018-03-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Och du tycker inte att det behövs någon RPU för att förstå gärningen???
Som att det var ett vanligt rånmord (då kan man ju lätt förstå motiv=pengar. Alla människor behöver pengar.) Men i det här fallet var det nödvändigt med en RPU för att förstå motivet. Det PM har gjort är inget normalt. Det är tack och lov för de flesta människor obegripligt. Sexualsadism i den formen är väldigt sällsynt. Och lustmördare är också sällsynt. Något så ovanligt som ett grovt sexualsadistiskt lustmord.

Egentligen behöver man inte en RPU för att förstå gärningen. För att:

Allt annat lika (diagnoser, tidigare brottslighet, socioekonomisk status, kön etc) är det individens eget rationella handlande som ger oss en förståelse när det är ett såhär ovanligt brott.

För andra brott som är mer vanliga kan man se mönster i form av statistiska samband. Men för just denna typ av sexualsadistiskt mord med medföljande styckning är det brist på data och därmed svårt att köra statistiska analyser med korrelationer och signifikanstestning.

Därmed blir förklaringsvariablerna (X1=diagnos, X2 =tidigare brottslighet etc) inte möjliga att generalisera från då man behöver testa hypoteser från ett större datamaterial och sedan deducera till en enda individ (sista steget har ofta låg validitet ändå).

Därför ger kvalitativa metoder mer stöd för förståelse. Här kommer då idiografiska perspektiv in, där man pekar ut det partikulära genom att undersöka individens motiv. Motivet ligger i framtiden för gärningsmannen innan brottet utförs. Det är också kvalitativt fruktbart för juridiska aspekter som uppsåt.

Man kan inte deducera uppsåt från olika variabler som diagnoser och tidigare brottslighet etc.

Men man kan deducera det från evidens hittade i det enskilda fallet, som medhavda verktyg etc och som sms där gärningsmannen beskriver handlingar som ligger i linje med skador funna på offret.

Då blir motivförklaringen tydlig: skadorna finns, de ligger i linje med hans sms, och med hans medtagna verktyg.

Motivet blir tydligt genom analysen av hans handlande innan brottet således.

Uppsåt i form av motivet att uppnå de funna skadorna stärks då genom synliggörandet av de förberedelser och de idéer som gärningsmannen gjort och haft.

Således ger kvalitativa förklaringar i detta enskilda fall oändligt mycket mer förståelse än teoretiska diagnoser testade på andra populationer (ej sexualsadistiska styckmördare) och framförallt saknas stöd för metoden då statistiska studier saknas, där populationerna är tillräckligt stora för att man ska kunna dra slutsatser i detta partikulära fall.

Vidare är förklaringar vanligen vetenskapligt kopplade till kvantitativa metoder (statistik) medan förståelse ofta kopplas till kvalitativa metoder. Men kvalitativa förklaringar som motiv- orsaks- och funktionsförklaringar räcker då istället långt för att belägga kedjor som visar uppsåt.
Senast redigerad av Qavalah 2018-03-13 kl. 14:12.
Citera
2018-03-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här kan du se vad som gett livstid i Danmark fr o m 2010-2017
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Ok verkar ju heeelt sjukt att Danmark har så ynkliga straff. Bara drygt 10 år för mord typ. Konstig regel också att man måste ha mördat minst 2 pers för att få livstid. Hade den regeln gällt för dödsstraff i nått land hade det ju varit mer logiskt. Trodde att Danskarna inte var så mesiga(besviken) osv. Sen kan man ju också tycka att det spelar roll hur man dödar offret, om dom nu stirrar sig blinda på enbart antal dödsoffer. Men det verkar ju iaf som att han kan dömas till livstid & om inte han döms till livstid fängelse då det "bara är ett(1) offer" då lär dom ju aldrig kunna döma nån "en persons mördare" till mer än typ 15 år.
Citera
2018-03-13, 15:10
Medlem
Kollade på GW persons inledande kommentarer angående fallet. Vet att många är impade av honom osv osv men måste faktiskt säga att hans analys var klart medioker. "dom har antagligen blivit osams under vattnet, hon dör o då hennes kropp antagligen ligger på botten blir det stor risk att fallet blir olöst".
Citera
2018-03-13, 15:12
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qavalah
[b]
Motivet blir tydligt genom analysen av hans handlande innan brottet således.

Uppsåt i form av motivet att uppnå de funna skadorna stärks då genom synliggörandet av de förberedelser och de idéer som gärningsmannen gjort och haft.

Absolut, det vi kan dra som slutsats är att PM sannolikt begått gärningen för att kunna leva ut sina fantasier etc.

So far so good..

Sen kvarstår ju den frågan som en del av oss ältar i tråden, VARFÖR?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in