Eddie Ek verkar vara en proper ung herre. En gång skall han med avsedd effekt tydligen ha
sagt åt hela Åstorps kommunfullmäktige att hålla sig till sakfrågor och sluta upp med pinsamt partipolitiskt käbbel. En mycket god egenskap att kunna sakligt argumentera fram lösningar och sätta, i det här fallet, kommuninvånarnas väl över partiprestige.
Angående att Ek lämnar Sverigedemokraterna sade han i en kortare
intervju med Statsradion P4 Kristianstad att den politiska drivkraften är 'kärleken till Sverige', och i tidningen HD citeras Ek att hans fokus nu kommer bli att bygga upp närvaron av Alternativ för Sverige i Skåne.
Den mera frihetligt inriktade ekonomiska politiken som AfS förespråkar kan sannolikt röna en hel del framgång i Skåne. Sverigedemokraterna är ju som bekant ganska "sossigt" sett till positionen att det som sparas på att avsluta vanvettig skattefinansierad massinvandring istället skall läggas på att utöka den så kallade välfärden - aldrig att sänka det totala skattetrycket.
Citat:
Vid Sverigedemokraterna i Åstorps årsmöte för någon månad sedan blev [Eddie Ek] vald till partiets toppkandidat. Men att han nu lämnar partiet tror han inte gör hans väljare besvikna.
– Jag pratar med mina väljare nästan dagligen och jag vet att många är missnöjda med den riktningen som SD gått i. Jag är ganska övertygad om att många av dem kommer stödja Alternativ för Sverige, säger han.
Saxat:
Åstorps oppositionsråd lämnar SD för nystartade Alternativ för Sverige
/kamrat