2018-03-12, 20:24
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du har inte funderat på hur personer som kommer med information bemöts i tråden? Särskilt om de kommer med information som nyanserar bilden av den skogstokige OH...

Jag är inte mycket för konspirationsteorier men jag undrar på allvar över vissa debattörers totala fokus på att OH är den skyldige.

Jodå, jag har sett postare hudflängas verbalt i tråden, så jag vet. Det var ett bedrövligt diskussionsklimat i tråden för några veckor sedan, men har dock blivit bättre på sistone tycker jag.

Det här fallet gäckar oss, kommer verkligheten överträffa fantasin?
Citera
2018-03-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Kanske. Beror lite på vilket perspektiv man tar för stunden.

Jag kan tycka att mord på ett barn är det vidrigaste man kan tänka sig. Jag har svårt att se något mer världsfrånvänt, onaturligt och mer sinnessjukt än det.

Men å andra sidan att komma hem och upptäcka att ens två barn valt att ta sina liv är så ohyggligt att jag faktiskt inte förmår att föreställa mig det. Men det inbegriper i alla fall ett val som den egna individen har gjort, ett val som vi alla har möjligheten att göra.

Och utifrån denna skillnad i självbestämmande mellan mord och suicid, har jag lite lättare att acceptera det sistnämnda. Därför skulle jag kognitivt kunna dras mot en sådant slut bara för att göra upplösningen mer uthärdlig för mig själv.

Eller inte.

Även jag skulle kunna acceptera och "må bra" av ovanstående händelseförlopp, men....

Har du någon teori om varför föräldrarna inte skrev som det var i brevet? OM sanningen är att flickorna tagit sina liv, så hade väl alla efterlevande förstått att föräldrarna ville följa efter barnen in i mörkret? Varför då skriva en annan historia i brevet, dessutom en förskräcklig version! För vems skull skriver man brevet då?

Alltid är det någon liten hake i alla teorier som inte känns helt rätt.
Citera
2018-03-12, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Kanske inte världsunikt ändå?

Här ett fall från 2006 som jag inte har en aning om utgången på. Två föräldrar och två barn hittas förgiftade. Kanske någon hågad kan följa upp det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10983122.ab

Koldioxidförgiftning
Citera
2018-03-12, 21:02
Medlem
Citat:
Koldioxidförgiftning

Men Gud så märkligt vågat av AB att gå ut med ”misstänkt självmordpakt”.

Sorry.
Citera
2018-03-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Även jag skulle kunna acceptera och "må bra" av ovanstående händelseförlopp, men....

Har du någon teori om varför föräldrarna inte skrev som det var i brevet? OM sanningen är att flickorna tagit sina liv, så hade väl alla efterlevande förstått att föräldrarna ville följa efter barnen in i mörkret? Varför då skriva en annan historia i brevet, dessutom en förskräcklig version! För vems skull skriver man brevet då?

Nu är det Frank du frågar, men jag dristar mig att svara så länge. Som jag skrev igår kväll, anledningen kanske var för att skydda flickorna - föräldrarna insåg vilka skriverier det skulle bli när allt uppdagades. De valde då den utvägen att skriva att de hade avslutat döttrarnas och sina liv på grund av försämrad/dålig livskvalitet. Allt för att efter döden skydda barnen.

Fast VET vi egentligen vad som står i brevet? Anhöriga har mest troligt fått veta exakt all fakta som stod i brevet + eventuellt ta del av en video. Kanske O och H har angett i brevet eller videon att de önskar att polisen går ut med att det var de som avslutades flickornas liv. Eller att anhöriga har valt/bestämt vad polisen har delgivit allmänheten. Eller vad vet jag, allt verkar galet.
Citera
2018-03-12, 21:09
Medlem
Memmajemmas avatar
Har det varit begravning eller dödsannons i tidningen än?
Citera
2018-03-12, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay

Jag tänker mig redan psykiskt sargade föräldrar som upptäcker att deras barn, som de utan framgång försökt att skydda mot sjukdom och lidande, valt att ta sina liv, drabbas av så akuta och våldsamma skuldkänslor för att de misslyckats så kapitalt, att de som ett sista missriktat försök till beskyddande kärlekshandling, tar på sig skulden för barnens suicid. Naturligtvis under påverkan av en ohygglig fasa, förvirring och panik.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-12 kl. 21:17.
Citera
2018-03-12, 21:17
Medlem
Citat:
Kanske. Beror lite på vilket perspektiv man tar för stunden.

Jag kan tycka att mord på ett barn är det vidrigaste man kan tänka sig. Jag har svårt att se något mer världsfrånvänt, onaturligt och mer sinnessjukt än det.

Men å andra sidan att komma hem och upptäcka att ens två barn valt att ta sina liv är så ohyggligt att jag faktiskt inte förmår att föreställa mig det. Men det inbegriper i alla fall ett val som den egna individen har gjort, ett val som vi alla har möjligheten att göra.

Och utifrån denna skillnad i självbestämmande mellan mord och suicid, har jag lite lättare att acceptera det sistnämnda. Därför skulle jag kognitivt kunna dras mot en sådant slut bara för att göra upplösningen mer uthärdlig för mig själv.

Eller inte.
Spontant känner du kanske så, men nej - det finns inget som helst aptitligt svar på frågan "varför?"

Kärnan i det hela är att en familj som haft det ofattbart svårt har valt döden framför livet.
Det har varit ofattbart svårt i så måtto att vi inte kan fatta det; inte subjektivt utifrån våra egna bedömningar av eget upplevt elände eller föreställningar om vår egen makt över lidande och katastrofer eller objektivt utfrån kliniska bedömningar. Ingen av oss vet var vår yttersta smärtgräns går förrän den prövas.

I den här tråden har vi i skrivande stund ytterst lite faktisk och reell information om hur det hände, när det hände och varför det hände. På denna pyttelilla samling smånubb kokas en soppa med teorier och förklaringar kryddad med besvärjelser, förbannelser och en knivsudd medlidande. Så blir det ju när saken kommer på tal. Människor är bara människor.

En del förslag är ren galenskap till utmattning genomtjatade, andra är hugskott som inte visar sig hålla - de kanske faller av egen kraft redan medan man präntar ner dem. Andra ligger kvar och gror.

Nej, det vore inte alls en tillfredsställande förklaring att något av barnen eller båda tillsammans aktivt satt igång händelseförloppet. Jag tror inte på det själv och hoppas att det inte är sant. Detta skulle lägga än mer sten på föräldrarnas skuldbörda, åtminstone här på flashback (vilket det kanske gjorde i verkligheten också - vad vet vi), eller hur? Döda människor är inte längre människor, det vet du lika bra som jag. Frågan är om de alls var det medan de levde? (Riktat till någon annan läsare som kanske känner sig träffad)

Men med tanke på hur barn kan få till det, särskilt med moderna tekniker, då de kommer i kontakt med allt möjligt konstigt på nätet till exempel.
7- och elvaåringen gör charmiga filmsnuttar ā la Kalle Anka och Snurre Sprätt. Femtonåringen kletar sig full med smink, tar en fasansfull selfie med plutande mun och antalet likes blir inte det hon hoppats på med ett mindre sammabrott som följd. Det går så himla fort och ingen vet vad nästa steg blir. Ska hon klä av sig, snacka sex med okända killar/gubbar och sedan titta på mobbningsoffer som tagit livet av sig i nästa vecka?*
Det är också en verklighet - den som barnen lever i och föräldrarna med dem.

För att göra denna drapa kortare än tänkt: nej, jag har ett annat och troligare scenario, men det talar jag inte om här. Kan bara nämna att jag gjort ett antal kringgående rörelser i denna tråd för att testa förklaringsmodeller och ställa en faktisk fråga, som inte blivit besvarad ännu. Men sk*t samma ...
---------
* detta är exempel ur min egen vardag.
Citera
2018-03-12, 21:27
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Jag har kollat igenom en del av artiklarna du postat idag och tydligen är dubbel-suicid inte så ovanligt trots allt. Enligt en meta-studie representerar dubbel-suicid 0.6-4.0 % av alla suicid. Trodde jag aldrig. Gruppen dubbel-suiciderare består dock främst av äldre gifta par men det finns även gott om unga och syskon i studierna. Således långt vanligare än familjecid där båda föräldrarna är förövare, men även där bara den ena föräldern är det.

Består aktuellt fall av två dubbel-suicid efter varandra?

Såg också att många fall bestod av äldre, som kanske är mätta på livet, och det är ju något annat.

Men det är en ny fråga och ett nytt perspektiv som du skriver sist här....
Citera
2018-03-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Varför det i grund och botten är svårt att förstå varför en sådan typ av förfalskning skulle ha skett.

Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Är det möjligt att hela/halva Bjärred ingår i en liten härlig sekt, och det som händer där tystas ner. Det som händer i byn, stannar där. Varför ska allt annars vara hemligt?
Det tror jag inte men kanske är inte så många på FB. Jag tror inte det var många som kände varken paret eller barnen. Hur länge hade de bott där? 5 år eller något. Barnen hemma och som någon skrev att de verkade inte intresserade av att lära känna andra även om de var trevliga och sa hej. Verkar ha varit formella och inslutna.
Citera
2018-03-12, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Spontant känner du kanske så, men nej - det finns inget som helst aptitligt svar på frågan "varför?"

Kärnan i det hela är att en familj som haft det ofattbart svårt har valt döden framför livet.
Det har varit ofattbart svårt i så måtto att vi inte kan fatta det; inte subjektivt utifrån våra egna bedömningar av eget upplevt elände eller föreställningar om vår egen makt över lidande och katastrofer eller objektivt utfrån kliniska bedömningar. Ingen av oss vet var vår yttersta smärtgräns går förrän den prövas.

I den här tråden har vi i skrivande stund ytterst lite faktisk och reell information om hur det hände, när det hände och varför det hände. På denna pyttelilla samling smånubb kokas en soppa med teorier och förklaringar kryddad med besvärjelser, förbannelser och en knivsudd medlidande. Så blir det ju när saken kommer på tal. Människor är bara människor.

En del förslag är ren galenskap till utmattning genomtjatade, andra är hugskott som inte visar sig hålla - de kanske faller av egen kraft redan medan man präntar ner dem. Andra ligger kvar och gror.

Nej, det vore inte alls en tillfredsställande förklaring att något av barnen eller båda tillsammans aktivt satt igång händelseförloppet. Jag tror inte på det själv och hoppas att det inte är sant. Detta skulle lägga än mer sten på föräldrarnas skuldbörda, åtminstone här på flashback (vilket det kanske gjorde i verkligheten också - vad vet vi), eller hur? Döda människor är inte längre människor, det vet du lika bra som jag. Frågan är om de alls var det medan de levde? (Riktat till någon annan läsare som kanske känner sig träffad)

Men med tanke på hur barn kan få till det, särskilt med moderna tekniker, då de kommer i kontakt med allt möjligt konstigt på nätet till exempel.
7- och elvaåringen gör charmiga filmsnuttar ā la Kalle Anka och Snurre Sprätt. Femtonåringen kletar sig full med smink, tar en fasansfull selfie med plutande mun och antalet likes blir inte det hon hoppats på med ett mindre sammabrott som följd. Det går så himla fort och ingen vet vad nästa steg blir. Ska hon klä av sig, snacka sex med okända killar/gubbar och sedan titta på mobbningsoffer som tagit livet av sig i nästa vecka?*
Det är också en verklighet - den som barnen lever i och föräldrarna med dem.

För att göra denna drapa kortare än tänkt: nej, jag har ett annat och troligare scenario, men det talar jag inte om här. Kan bara nämna att jag gjort ett antal kringgående rörelser i denna tråd för att testa förklaringsmodeller och ställa en faktisk fråga, som inte blivit besvarad ännu. Men sk*t samma ...
---------
* detta är exempel ur min egen vardag.

Jag hann precis skriva klart mitt inlägg innan jag läste ditt, så nej, tanken på att redan sargade föräldrar hittar sina barn döda är sannerligen inte aptitlig.

Vi har alla våra sätt att närma och befinna oss i denna förfärliga historia. Jag har märkt att du kommit med lite frågor då och då, till synes bortom det som diskuterats för tillfället och har förmodat att du har en hypotes som du väljer att hålla för dig själv.
Citera
2018-03-12, 21:30
Medlem
Citat:
Att vi har en dragning att tro på saker som känns bra, istället för att möta den bistrare verkligheten.
Glömde nämna en sak i mitt föregående inlägg:
jag valde medvetet orden "leka självmord" för att öppna för ytterligare ett scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in