2018-03-12, 16:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Båten med osmakligheter avseglade för länge sedan.

Jag undrar utan att döma:
Skulle en flört eller romans, kalla det vad ni vill, som uppdagats kunnat utlösa vad som hände i huset?

Möjligen menar jag, fast med många "om".

Det är såvitt jag kan bedöma inte helt otänkbart att OH velat separera, eller att förhållandet gått i stå, efter och pga umbärandena eller annat. Och att diskussion om det förts under utdragen period, men att situationen med barnen och ev. mammans hälsa gjort det omöjligt att realisera. Slitningar kan ha påverkat hela familjen ytterligare negativt.

Mot det talar möjl att oh förefaller barnkär och ansvarstagande, och att han kunde ha svårt att hitta en realistisk partner som skulle gilla läget och vara en lämplig "fit", dvs dela hans bild av en gemensam framtid (i ljuset av alternativa partner etc.).

En "realistisk partner" skulle säkert anse att han fr.a. borde ta sitt ansvar för sina döttrar och sin tjänst. Detta kan ju dock ta lite tid att komma fram till....

Ett "snedsprång" är väl kanske här i praktiken underordnat det ovanstående. Det kan väl rymmas inom vart OH ställt och valt att ställa sin håg.

Slutresultatet kan ju vara en följd av parets insikt att det inte går att leva under samma tak (för flickorna främst) men heller inte under olika (för flickorna främst).

En del sjukdom även på föräldrarna (mamman) borde ju till där.

Mamman kunde ju då ha "tagit på sig" att ta döttrarna med sig i döden, men så har inte skett. Det skulle ändå kasta en skugga över oh resten av livet, och vara svårt att förena med en akademisk tillvaro och professors titel. Eftersom det inte finns några hemligheter. Och finns det hemligheter så finns det rykten som är mycket värre.

Och det skulle komma en del frågor från polisen, om inte oh och HB diskuterat saken och om oh inte i själva verket hjälpt till, och varför han inte anmält sina misstankar till myndigheterna.

Och sen kanske inte "den realistiska partnern" är lika förtjust i idén längre.
Citera
2018-03-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Weird. Kanske familjen...(piiiiiiiip) och skolan ... (piiiiiip). Polisen har hittat (piiiiiip). Förmodligen aldrig eller någonsin, eftersom (piiiiiiii). Typ, tabu (piiiiiip)...... eller nåt. Stackars barn !

Exakt, på alla tänkbara håll och kanter har detta tystats ner, det är SÅ suspekt alltihop.
Citera
2018-03-12, 16:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag vet inte hur man fetar text men din sista mening är väldigt viktig i sammanhanget. Föräldrarna upplevde naturligtvis att dom gjorde rätt. Därför blir det väldigt svårt för oss andra att försöka komma fram till något som verkar rimligt och logiskt utifrån den situation som var och en av oss befinner oss i. I dessa föräldrars situation så var detta ett rimligt beslut vilket är väldigt tragiskt eftersom jag gärna vill tro att det borde ha funnits något annat, bättre alternativ.

Annat säkert. Men bättre för vem? "Objektivt sett" har de förbrutit sig mot de efterlevandes lagar, och det är illa, för det sätter spår och förstör och är/förefaller egenmäktigt. Men hade det, för specifika efterlevande, varit objektivt bättre att sätta flickorna på en institution där de kanske tynat bort i rädsla, förtvivlan och ensamhet?

Det beror väl på. Jag vill ju tro att de inte tänjt så särskilt mycket på specifika efterlevandes förväntningar. Men å andra sidan vet de väl inte det helt säkert. De har nog sett till sina döttrar först.

Lagen är ju normalt till för att vi inte ska ta besluten om såna här saker själva. Eftersom vi är mänskliga och har människors brister. Och därför alltid tar fel beslut, "objektivt sett".
Citera
2018-03-12, 16:41
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Ett litet tecken på att någon tänker på systrarna.

"Vibeke 1 månad ago: Kära Moa. Jag känner inte dig och kommer aldrig lära känna dig. Men jag skulle så gärna vilja veta, vad hände med dig och med din syster Agnes?"

Jag vet inte om det står mer för mitt antivirusprogram låter mig inte komma in på sidan.
http://www.viralsweden.com/clara-henry-jag-ar-pa-vag-att-bli-galen/
Citera
2018-03-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boboqqqq
Är det inte konstigt att, när man söker på tjejernas namn, kommer ingenting upp i stil med minnesord, minnesfilm, minnesbild, NÅN kompis som skrivit några ord på några sociala medier nånstans som ger en sökträff? typ, vila i frid... bara NÅT?!?!?

Ytterst märkligt. Alla är väl tystade. Det stora locket ligger på. Inget får rinna ur tunnan av hemligheter.
Citera
2018-03-12, 16:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är klart föräldrarna gjorde fel, och det är klart att vi behöver veta, men det är svårt att tro att de gick över gränsen utan att uppleva sig göra rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag vet inte hur man fetar text men din sista mening är väldigt viktig i sammanhanget. Föräldrarna upplevde naturligtvis att dom gjorde rätt. Därför blir det väldigt svårt för oss andra att försöka komma fram till något som verkar rimligt och logiskt utifrån den situation som var och en av oss befinner oss i. I dessa föräldrars situation så var detta ett rimligt beslut vilket är väldigt tragiskt eftersom jag gärna vill tro att det borde ha funnits något annat, bättre alternativ.

Jo det stämmer säkert - för föräldrana där och då var detta det mest rimliga beslut de kunde komma på. Frågan är väl för vem beslutet var mest gynsamt - och varför.

Om vi vänder på allt resonemang och försöker se vem ett sådant beslut mest kan ha gangnat dvs vem, som av det lilla vi här känner till, hade minst intressanta saker för sig i framtiden?

Barnen faller bort - var de inte sjukare än att skolgång och gymnasium planerades hade de hela livet med mognad, kärlek och vuxenvärlden framfor sig. Deras unga liv hade just börjat.

Oskar hade sin hett efterlängtade proffesur i tamburen, han skulle hålla i konferanser och möten.
Hanna - ja vad hade hon framför sig. Vabbade hon 1/2 tid skulle det upphöra snart när barnen blev äldre och skolans timantal ökade. Hade hon någon kärriärsposition på jobbet? Det har inte framkommit. Vad väntade henne framöver? Hon kanske ville ha hemmavarande barn som gav rätt till vabbning och endast 1/2 tids jobb? Oskars jobb med proffesorsutnämning skulle, även om han gick ner 10% i arbetstid, kräva mer av honom framover.

Av de fyra personerna hade Hanna minst att se fram emot och minst att förlora om framtiden uteblev. De andra hade mycket mer framför sig. I vart fall av det som hitintills framkommit.
Kan Avd.9 därför ha rätt - det var Hanna som ville avsluta?

Brottsutredare säger ofta att man inte ska börja med att leta efter ett uppsåt till ett brott för då kommer man lätt snett när man letar förövare. Man om man istället letar efter den som har minst att förlora på att begå brottet...?
Citera
2018-03-12, 16:48
Medlem
Är det möjligt att hela/halva Bjärred ingår i en liten härlig sekt, och det som händer där tystas ner. Det som händer i byn, stannar där. Varför ska allt annars vara hemligt?
Citera
2018-03-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Är det möjligt att hela/halva Bjärred ingår i en liten härlig sekt, och det som händer där tystas ner. Det som händer i byn, stannar där. Varför ska allt annars vara hemligt?

Ja det är det som är så märkligt. Att två hela skolor med ungdomar i sociala medier-ålder inte yppar ett knyst på nätet.
Citera
2018-03-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Brist ger polyneuropati. Var ger man B12 injektioner till missbrukare förutom Narconon/scientologer?
Det ger man även på Minnesota behandlingshem, 12 steg.
Citera
2018-03-12, 17:20
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Ett litet tecken på att någon tänker på systrarna.

"Vibeke 1 månad ago: Kära Moa. Jag känner inte dig och kommer aldrig lära känna dig. Men jag skulle så gärna vilja veta, vad hände med dig och med din syster Agnes?"

Jag vet inte om det står mer för mitt antivirusprogram låter mig inte komma in på sidan.
http://www.viralsweden.com/clara-henry-jag-ar-pa-vag-att-bli-galen/

Hela texten lyder

"Vibeke
1 månad ago
Kära Moa. Jag känner inte dig och kommer aldrig lära känna dig. Men jag skulle så gärna vilja veta, vad hände med dig och med din syster Agnes? Varför ska vi låtsas som ni aldrig har funnits? Jag hoppas vi en dag får veta sanningen om vad era föräldrar gjorde mot er och varför det kunna sluta så illa. Många vet och någon måste berätta. Ni är värda det. Vila i frid."

Ytterligare en:

"Carolin
3 veckor ago
Hej fina Moa. Hoppas att änglarna busar och skojar med dig och syster din. ❤"
Citera
2018-03-12, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vi tycks ha väldigt olika uppfattning om vad som känns bra.

Kanske. Beror lite på vilket perspektiv man tar för stunden.

Jag kan tycka att mord på ett barn är det vidrigaste man kan tänka sig. Jag har svårt att se något mer världsfrånvänt, onaturligt och mer sinnessjukt än det.

Men å andra sidan att komma hem och upptäcka att ens två barn valt att ta sina liv är så ohyggligt att jag faktiskt inte förmår att föreställa mig det. Men det inbegriper i alla fall ett val som den egna individen har gjort, ett val som vi alla har möjligheten att göra.

Och utifrån denna skillnad i självbestämmande mellan mord och suicid, har jag lite lättare att acceptera det sistnämnda. Därför skulle jag kognitivt kunna dras mot en sådant slut bara för att göra upplösningen mer uthärdlig för mig själv.

Eller inte.
Citera
2018-03-12, 17:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Kanske. Beror lite på vilket perspektiv man tar för stunden.

Jag kan tycka att mord på ett barn är det vidrigaste man kan tänka sig. Jag har svårt att se något mer världsfrånvänt, onaturligt och mer sinnessjukt än det.

Men å andra sidan att komma hem och upptäcka att ens två barn valt att ta sina liv är så ohyggligt att jag faktiskt inte förmår att föreställa mig det. Men det inbegriper i alla fall ett val som den egna individen har gjort, ett val som vi alla har möjligheten att göra.

Och utifrån denna skillnad i självbestämmande mellan mord och suicid, har jag lite lättare att acceptera det sistnämnda. Därför skulle jag kognitivt kunna dras mot en sådant slut bara för att göra upplösningen mer uthärdlig för mig själv.

Eller inte.

Var det inte du som klagade på att skribenter insisterar i synsätt som passar dem själva?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-12 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in