2018-03-06, 08:35
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Ja, för mig är Scientologspåret det hittills mest sannolika. Sannolikt på så sätt att om familjen hade något samröre med Scientologerna var deras livssituation och hemska avslut faktiskt för mig en möjlighet att förstå.

Har nyss varit med om en nära bekants unga dotter som under endast 14 dagar bodde hos något liknande Scientologerna (vet inte vilka exakt det var). Tjejen som redan innan var lite vek i sinnet, hjärntvättades totalt. Hon rymde (två gånger till annat land), försökte ta sitt liv ( mer än en gång) eftersom hon blivit intalad av dem att hon skulle fångas in och mördas!!! Hon berättade sen även att de hotat med att skada hennes släktingar.
Detta låter helt osannolikt när jag skriver det, men jag lovar att det är sant.

H och O skulle kunnat ge upp mot S och då tagit med sig barnen för att skydda även dem mot S.
Jag vet inte alls var Scientologspåret kommer från, men det är ju inget man berättar för så många... Tvivlar på att släkten skulle veta det.

Men igen, bara spekulationer.

Jag tror att jag läste ett inlägg i tidigt skede, allt finns förhoppningstid kvar, och då blev jag intresserad.

Eftersom S är har hållhakar på de som överhuvudtaget bara nuddat vid dem, utan att ens vara med, trots att denne kanske bara har varit i periferin och mött en S på gatan som frågat om man vill hjälpa till att arbeta mot narkotika, så räcker det med ett möte att om man som ung och ideell bara mött dem en gång och gett adressen sin.

Det har funnits ett före internet också, så det var inte så lätt att söka på folk på åttiotalet.

Men fotfolket får väl direktioner att spara allt och de har förföljt folk med brev sen länge och telefonsamtal, själv fick jag ett litet brev från dem igen, efter att jag googlat mycket på ekonomiska termer och fått träffar osv, eftersom det är inte namn och ortnamn man får fram samband.

Tack S för att ni har sådan "omsorg" om människor att ni skriver med jämna intervaller i över trettio år! Ni är mer ihärdiga än Skatteverket! Men jävlar så mycket mer irriterande som en myggsvärm i Norrland, men vet ni, det går till brännbara sopor i mitt hushåll....förhoppningsvis var det en slump igen att ett brev damp ner i brevlådan. Eller inte.

Jag är ändå öppen för att det kan ligga helt andra kombinationer bakom också. Som många har tagit upp tidigare.
Citera
2018-03-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jag tror att jag läste ett inlägg i tidigt skede, allt finns förhoppningstid kvar, och då blev jag intresserad.

Eftersom S är har hållhakar på de som överhuvudtaget bara nuddat vid dem, utan att ens vara med, trots att denne kanske bara har varit i periferin och mött en S på gatan som frågat om man vill hjälpa till att arbeta mot narkotika, så räcker det med ett möte att om man som ung och ideell bara mött dem en gång och gett adressen sin.

Det har funnits ett före internet också, så det var inte så lätt att söka på folk på åttiotalet.

Men fotfolket får väl direktioner att spara allt och de har förföljt folk med brev sen länge och telefonsamtal, själv fick jag ett litet brev från dem igen, efter att jag googlat mycket på ekonomiska termer och fått träffar osv, eftersom det är inte namn och ortnamn man får fram samband.

Tack S för att ni har sådan "omsorg" om människor att ni skriver med jämna intervaller i över trettio år! Ni är mer ihärdiga än Skatteverket! Men jävlar så mycket mer irriterande som en myggsvärm i Norrland, men vet ni, det går till brännbara sopor i mitt hushåll....förhoppningsvis var det en slump igen att ett brev damp ner i brevlådan. Eller inte.

Jag är ändå öppen för att det kan ligga helt andra kombinationer bakom också. Som många har tagit upp tidigare.

Ingenting är en slump när det kommer till scientologerna. Även om de inte är många i Sverige.
En ex-medlem berättar i en amerikansk dokumentär hur han och andra förföljt en person som lämnat/uteslutits i 20 år!!
Andra har fått byta dator efter att ha surfat lite för mycket på SC-sidor.
Nä, ingenting är en slump när det kommer till dom.
Citera
2018-03-06, 08:55
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
[/b]

Intressant det du skriver.
Skulle du kunna utveckla det sista, det fetade

En del ångar på så det ryker, som Rappytt, som har något behov av att svartmåla O. Hans entourage kan till och med bli lite frågande kring hans frenesi.

Sen har vi många som ställer vettiga frågor kring barnen, de kanske har barn själva, och deras trötthetssyndrom, men inläggen andas inte någon agenda, utan frågor och ifrågasättande som är helt normalt.

Sen har vi någon som senast kom in och skulle tillföra något "nytt" i gårkväll, som håller sig textmässigt lika "lågmäld" för att använda dennes eget ord om ett av barnen, så lågmäld som det går och har ett nästan höviskt sätt att besvara horden av frågor och ifrågasättande. Nyreggad 2018, och är så där försiktig man kan vara också när man träder in i FB och ny, även om man är äldre reggad och går in i en för en själv ny tråd kan man anta en viss lågmäldhet, vilket iofs är klädsamt.

De fetade orden, är lite av det magkänslan säger, så jag kan inte ge ett fullgott svar på din fråga...

Men som någon skrev i går, det är ju så tyst så kan svaret finnas utanför familjen kanske?
Det är inte tillräckligt med depression osv.

En släkting till mig blev av med sin man i cancer, lämnat fyra barn efter sig. En väninna dog härom året i några års cancer med tillbakagång och recidiv. Lämnade make och två goa ungar bakom sig.
Men de var oerhört sociala och får då ett nätverk med sig. Det gör naturligtvis att man kan hantera svårigheter bättre.

Ingen av dessa skulle mörda sina barn eller sig själva.
Citera
2018-03-06, 09:01
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Ingenting är en slump när det kommer till scientologerna. Även om de inte är många i Sverige.
En ex-medlem berättar i en amerikansk dokumentär hur han och andra förföljt en person som lämnat/uteslutits i 20 år!!
Andra har fått byta dator efter att ha surfat lite för mycket på SC-sidor.
Nä, ingenting är en slump när det kommer till dom.

Intressant det du skriver, såg den dokumentären, och de som alla andra organisationer begagnar sig säkert av kunnigt IT-folk. Det är ju inte åttiotalet längre.

De är ihärdiga.
Citera
2018-03-06, 09:43
Medlem
Inga nya fakta i går alltså men hakade upp mig på vad Stelitz antydde. Både att hen, som inte kände familjen så väl, ändå vet att de umgicks med sina närmaste sista halvåret. Själv har jag ingen aning om vilka våra grannar umgås med.
Sen det märkliga, och oroande, att OH:s och HB:s familjer inte skulle vara överens om skuldfrågan. Skulle inte det undertecknade avskedsbrevet vara tillräckligt tydligt? Inte ev video heller?

”Min uppfattning är att de uppfattades som privata men vänliga. Därför hade människor inte så starka känslor eller band till dem. Dessutom sågs de nästan bara av de närmaste sista halvåret. Jag har inte hört att Bjärredsbor lagt skulden mer på den ena än den andra även om jag har förstått att deras olika familjer ägnat sig en del åt detta.”
Citera
2018-03-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
En del ångar på så det ryker, som Rappytt, som har något behov av att svartmåla O. Hans entourage kan till och med bli lite frågande kring hans frenesi.

Sen har vi många som ställer vettiga frågor kring barnen, de kanske har barn själva, och deras trötthetssyndrom, men inläggen andas inte någon agenda, utan frågor och ifrågasättande som är helt normalt.

Sen har vi någon som senast kom in och skulle tillföra något "nytt" i gårkväll, som håller sig textmässigt lika "lågmäld" för att använda dennes eget ord om ett av barnen, så lågmäld som det går och har ett nästan höviskt sätt att besvara horden av frågor och ifrågasättande. Nyreggad 2018, och är så där försiktig man kan vara också när man träder in i FB och ny, även om man är äldre reggad och går in i en för en själv ny tråd kan man anta en viss lågmäldhet, vilket iofs är klädsamt.

De fetade orden, är lite av det magkänslan säger, så jag kan inte ge ett fullgott svar på din fråga...

Men som någon skrev i går, det är ju så tyst så kan svaret finnas utanför familjen kanske?
Det är inte tillräckligt med depression osv.

En släkting till mig blev av med sin man i cancer, lämnat fyra barn efter sig. En väninna dog härom året i några års cancer med tillbakagång och recidiv. Lämnade make och två goa ungar bakom sig.
Men de var oerhört sociala och får då ett nätverk med sig. Det gör naturligtvis att man kan hantera svårigheter bättre.

Ingen av dessa skulle mörda sina barn eller sig själva.

Jag förstår hur du menar och Rapytts teorier kan verka skrämmande.
Alla har en agenda. Även de med insikt hur det är att vårda svårt sjuka barn har en men den agendan är lättare att ta till sig.
Nej, jag tror också att oavsett sjukdomar och dödsdomar vilande över sig så tar ingen normal förälder livet av sina sjuka barn. Därför kan ingen klok människa förstå anledningen till det som hänt.
Citera
2018-03-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Inga nya fakta i går alltså men hakade upp mig på vad Stelitz antydde. Både att hen, som inte kände familjen så väl, ändå vet att de umgicks med sina närmaste sista halvåret. Själv har jag ingen aning om vilka våra grannar umgås med.
Sen det märkliga, och oroande, att OH:s och HB:s familjer inte skulle vara överens om skuldfrågan. Skulle inte det undertecknade avskedsbrevet vara tillräckligt tydligt? Inte ev video heller?

”Min uppfattning är att de uppfattades som privata men vänliga. Därför hade människor inte så starka känslor eller band till dem. Dessutom sågs de nästan bara av de närmaste sista halvåret. Jag har inte hört att Bjärredsbor lagt skulden mer på den ena än den andra även om jag har förstått att deras olika familjer ägnat sig en del åt detta.”
Den här konflikten finns. Det är det enda jag tror mig veta. (Den har undsluppit en trådmedlem som sedan redigerade inlägget)
Det jag kan säga om den är att den inte direkt rör händelsen som sådan utan om vägen dit och att den är i högsta grad känslobetingad. Den info jag sett säger inget om hur det faktiskt gick till den 7 eller 8 januari.

Det finns medlemmar som antingen lägger rökridåer eller försöker rikta uppmärksamheten åt annat håll när det börjar brännas och det finns de som helt går i spinn i sina försök att lösa gåtan genom introspektion och/eller fixering vid en diagnos som den händelsevis hört talas om eller drabbats av som offer eller missdådare. Det blir så hopplöst svårt att sålla.
Men jag tror att de flesta svar finns i tråden.
Den som inte bara är ivrig så till den grad att den förivrar sig behöver inte vara ett troll i elak mening utan en som har bakbundna händer och silvertejp över munnen?
Jag ställer gärna frågor tvärtom. Det kan vara fel, det kan vara rätt men tål att funderas på.

Håller på att glömma: vi fick höra att familjen haft kontakt med BUP. Hoppas en fråga blev besvarad där.
Så, det blev min "dagens dos" - nu ska jag göra saker som nyttar mig själv bättre i st.f. att sticka huvudet i denna kvicksand.
Citera
2018-03-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag förstår hur du menar och Rapytts teorier kan verka skrämmande.
Alla har en agenda. Även de med insikt hur det är att vårda svårt sjuka barn har en men den agendan är lättare att ta till sig.
Nej, jag tror också att oavsett sjukdomar och dödsdomar vilande över sig så tar ingen normal förälder livet av sina sjuka barn. Därför kan ingen klok människa förstå anledningen till det som hänt.

Även om detta är ett svar till Rodja (vars inlägg också fått igång mina tankar) så är det just det som CountMyshkin framför som utifrån min horisont är den röda tråden i diskussionen.

Jag har också en agenda: Två föräldrar mördade sina barn. Jag vill veta hur detta kunde hända trots alla resurser som borde finnas för en problemtyngd familj i vårt högskattade (sic) samhälle. Jag är också intresserad av att få veta om barnen hade kunnat räddas. Dvs. om det fanns varningssignaler som inte uppfattades eller nonchalerades av personal inom vård-skola-omsorgssektorn.

För övrigt så har jag börjat känna en viss misstänksamhet mot alla nick som slutar med siffror. Och mot lågmälda postare som säger sig dels inte ha känt familjen, dels tycks ha kunskap om detaljer.
Citera
2018-03-06, 10:59
Medlem
Det som är allra mest otroligt och ofattbart i detta är väl inte främst att någon dödar sina barn - det händer nångång om året. Pappan på Dalarö som brände inne sina barn, mamman som dränkte sina söner för några år sen, etc. (obs inte att det därmed går att förstå att någon sånsin dödar sina egna barn, men det är ju inte ens extrem ovanlighet som aldrig inträffat innan)

Det som är helt ogreppbart och inte går att ta in är ju främst att det skall ha varit två föräldrar som tillsammans och i samförstånd gjorde detta.

Det ju så sjukt otroligt att se hur detta samförstånd skulle ha gått till. Det har ju i princip aldrig hänt förrut. Till skillnad från en förälders barnadödande som ändå sker regelbundet.
Citera
2018-03-06, 11:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det som är allra mest otroligt och ofattbart i detta är väl inte främst att någon dödar sina barn - det händer nångång om året. Pappan på Dalarö som brände inne sina barn, mamman som dränkte sina söner för några år sen, etc. (obs inte att det därmed går att förstå att någon sånsin dödar sina egna barn, men det är ju inte ens extrem ovanlighet som aldrig inträffat innan)

Det som är helt ogreppbart och inte går att ta in är ju främst att det skall ha varit två föräldrar som tillsammans och i samförstånd gjorde detta.

Det ju så sjukt otroligt att se hur detta samförstånd skulle ha gått till. Det har ju i princip aldrig hänt förrut. Till skillnad från en förälders barnadödande som ändå sker regelbundet.

Du har naturligtvis rätt i att barn har dödats i tidigare fall, ett annat exempel är Stengårdsmamman som tog med sej sina 3 barn i döden. Hur 2 föräldrar kan vara överens om en sådan sak är svårare att förstå. Jag gissar på att själva överenskommelsen i det här fallet inte riktigt såg ut som man kanske tänker sej. Jag tror inte den ena kom med förslaget och att den andra svarade att det var en bra idé. Jag tror den ena var mer drivande och fick med den andre som redan var försvagad. Att det har varit en längre process och att den andre gav upp. Sen kan man naturligtvis tycka att den andre skulle ha kraft och vilja att sätta stopp istället för att ge med sej men nådde förmodligen en punkt att det var lika bra det som skedde. ( och det betyder inte att JAG tycker det är ok att mörda sina barn )
Citera
2018-03-06, 12:24
Medlem
Hej.

Jag har följt tråden från början och faktiskt tagit mig igenom vartenda inlägg. Känns lite otroligt men så är det.

Jag vill bidra med att säga att jag fått höra av en bekant vars föräldrar bor i Bjärred att Henkow/Brenton var scientologer.

Vill också påtala att på Scientologernas hemsida kan man vid avsnittet om invigningen av deras kyrka/center i Malmö läsa att några profiler från Juridicum var närvarande vid invigningsjippot....

Tipsar även om dokumentären på Netflix om Scientologerna.

Egna funderingar om morden kanske jag vädrar en annan gång.
Citera
2018-03-06, 12:27
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson

Du är helt rätt ute, fallet är unikt, tidigt i tråden försökte folk ta reda på andra liknande fall men ingenting liknande i Sverige dök upp och knappt ute i världen heller. Att föräldrar i samförstånd mördar sina barn och sedan tar sina egna liv.

Minns inte vem det var som citerade en paragraf ur scientologernas texter där ordet livskvalitet användes. Samma ord som enligt polisen användes av bjärredsföräldrarna i avskedsbrevet. Det är inte alls bekräftat att föräldrarna var scientologer men det är nog den enda teori som jag kan hålla för sannolik.

Ett sekttänkande likt scientologin där mycket handlar om egot och livskvalitet skulle kunna förklara denna makabra händelse. På ett sätt som varken dödliga sjukdomar, depressioner eller narcissism kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in