2018-03-12, 12:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Ryssland har lovat att ställa upp för en återuppbyggnad, Kina kommer att vara med om en återuppbyggnad och starta företag som skapar jobb för människorna, Iran kommer att ställa upp för återuppbyggnad.
Sedan finns naturligtvis andra länder också Indien har nämnts, och Qatar som är ett mycket rikt land har idag bra relation till Iran, kommer sannolikt att ställa upp, med flera länder.
De länder som kan uteslutas för en återuppbyggnad av Syrien är Israel, USA och EU.
De länder som ligger bakom stödet till de värvade terroristerna och är orsaken till förstörelsen i landet, borde utkrävas skadestånd.
Syrien har sannolikt mycket stora reserver av olja och gas, den tidiga regeringen och den nuvarande har varit mycket försiktig att exploatera olja och gas, utan endast tagit ut det nödvändiga, de har velat spara naturresurserna för kommande generationer.
Syrien är ett mycket viktigt land i Mellan Östern den som är vän med Syrien blir vän också med många andra länder i MÖ och ser man till Syrien, Iran, Iraq och Libanon sitter de med enorma värden i råvaror.
Turkiet är ett mycket viktigt land i Mellan Östern och de tycks börja stödja Syrien som är mycket positivt, innan upproret i Syrien startade, hade Turkiet och Syrien en mycket bra relation .
Mycket positivt är också att Qatar närmat sig Iran, de länderna har en enorm gasreserv tillsammans.
Det du skriver är ett tydligt bevis på hur lite du kan om Syrien och om regionen i helhet.

Iran och Qatar har länge haft goda relationer. Det är inget nytt som du tror. Men eftersom du har en begränsad kunskap om regionen och dess historia förstår du inte det. Det är ett under om du lyckas övertyga någon öht med din blaska och bristfälliga kunskap om regionen. Inte så olikt andra i tråden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80%93Qatar_relations#January_2011:_Bahrain 's_Shia_uprising

De goda förbindelserna mellan Iran och Qatar har funnits sedan 2010 och bestått även tills idag. Detta är anledningen till att Saudiarabien och dess allierade är emot Qatar.
Citera
2018-03-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det du skriver är ett tydligt bevis på hur lite du kan om Syrien och om regionen i helhet.

Iran och Qatar har länge haft goda relationer. Det är inget nytt som du tror. Men eftersom du har en begränsad kunskap om regionen och dess historia förstår du inte det. Det är ett under om du lyckas övertyga någon öht med din blaska och bristfälliga kunskap om regionen. Inte så olikt andra i tråden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80%93Qatar_relations#January_2011:_Bahrain 's_Shia_uprising

De goda förbindelserna mellan Iran och Qatar har funnits sedan 2010 och bestått även tills idag. Detta är anledningen till att Saudiarabien och dess allierade är emot Qatar.
The announcement by Qatar that it is restoring diplomatic relations with Iran is a very public indication that the confrontation between the Sunni states in the Gulf, now in its third month, not only shows no sign of ending but looks set to escalate.
The announcement by Qatar that it is restoring diplomatic relations with Iran is a very public indication that the confrontation between the Sunni states in the Gulf, now in its third month, not only shows no sign of ending but looks set to escalate.
Enligt Independent

Qatar har inte haft diplomatiska förbindelser med Iran, utan återupptog dem 2017 efter kontrovers med Saudi.
Iran är ärke fienden till Saudi och när det blev kontrovers mellan Qatar och Saudi passade Iran på att stärka relationen till Qatar.
När upproret i Syrien startade var Qatar och Saudi de stora finansiella sponsorerna, däremot Iran stötte Syrien som kan ses som dess allierade.
Iran stärker hela tiden sin ställning som den blivande stormakten i Mellan Östern till Israels och USA:s förtret.

Eftersom du anser dig själv som en expert på Mellan Östern, hur kan det komma sig att alla dina förutsägelser och påståenden visar sig helt felaktiga ?
Du borde inse att USA har gjort bort sig totalt i Mellan Östern och borde lämna området, du kommer väl ihåg när de fick lämna Vietnam i panik, folk hängde sig fast i överfulla helikoptrar och när de landade på fartygen vräktes helikoptrarna i havet, det kan man kalla en flykt i panik.
Vad gäller Mellan Östern kan de öppna en bas i Israel och försvara dess gräns, men i alla arabländer är inte USA välkommen, det är sanningen.
Senast redigerad av Fagro 2018-03-12 kl. 13:51.
Citera
2018-03-12, 13:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Qatar var i början av kriget en av de främsta sponsorerna av terroristerna och de hade även träningsläger för dem. På senare tid har Qatar svängt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Qatari_involvement_in_the_Syrian_Civil_War
Citera
2018-03-12, 14:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Hur ser du på det här 'regime change'-projektet nu? Jag kan tänka mig att många tyckte att idén var briljant i början, det var därför man villigt satsade massor av miljarder dollar på vapen till kriminella så kallade islamister som skulle skapa kaos i Syrien. Det var visserligen skattebetalarnas pengar, men de skulle ju inte få veta något och det man inte vet, har man ju inte ont av.

Israel måste få en Israel-vänlig regim i Syrien var tanken, Israel vill ju gärna expandera och nästa steg skulle bli att krossa Iran. Så skulle Väst modellera om i Mellanöstern, det som de drömt om länge. Irak gick ju bra, Saddam blev man av med. I Afghanistan är det fortsatt kaos, liksom i Libyen.

I Syrien lyckades man också skapa kaos med hjälp av massor av terrorister över hela landet. Miljoner människor flydde. Men sedan kom Ryssland och förstörde alltihop. Och nu vinner Syrien och snart kan man börja bygga upp landet utan terrorister.

Hur mycket får Israels "säkerhet" kosta i människoliv, materiell förstörelse och pengar? Varför skall folken i Mellanöstern offra sina liv och sin tillvaro för Israels "säkerhet"? Varför skall vi här i Väst med våra skatter hjälpa Israel till en illusion av säkerhet?
Jag tycker att kriget i Syrien tydligt har visat att sionisterna är farliga för oss alla. Ni är ett hot mot allas säkerhet.
Citera
2018-03-12, 14:40
Medlem
Yaskos avatar
https://twitter.com/worldonalert/status/973185869950701568?s=21

PKKPYDYPGSDF stoppar och skjuter när civila vill lämna Afrin idag...
Citera
2018-03-12, 14:45
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Mycket av problemen i Mellan Östern började med Israels skapande där, araber som var bosatta på det som kallades Palestein blev bortkörda ca 800.000 för att ge plats för judiska immigranter och skapande av staten Israel 1948.
Ja, (jag verkligen inte insatt här men) de mördade ju fruktansvärt många bara första året, mot ett folk som inte hade en armé eller nått alls.

Citat:
Innan 1948 kunde judar och araber leva tillsammans i många olika arabiska länder utan några problem, men efter 1948 fungerade det inte.
Miko Peled, Israelisk jude och vars far var en av de första i den Zionista Miitia som påbörjade den etniska rensningen. Sorry om jag länkat den innan, brukar göra de när tillfället kommer upp.

https://youtu.be/-6aIDvYz_CI

Citat:
Judedomen och Islam är två religioner som ligger också nära varann, däremot kristendomen skiljer sig väsentligt från de två religionerna.
Jag har läst "mycket" av deras skrifter och de försökt skapa mig en ärliga bild och och judar tycker jag inte liknar något annat. Däremot upplever jag kristna o muslimer kommer bra överens men jag vet att många uppfattar de helt tvärtom.

Citat:
Någon lösning på Palestina - Israel konflikten tycks inte finnas, och därför lär problemen i Mellan Östern fortsätta.
De måste ju får ett slut av ockupation av Palestina.
..annars är de en mörk framtid för kommande generationer. Khazars de har ju inte den där "jag var här för 3000 år sedan" de har aldrig varit där! Hur många de nu är 90-95%

Falska judar. Veterans Today med uppdaterad version från Mars 8, läsvärd:
https://www.veteranstoday.com/2015/03/08/the-hidden-history-of-the-incredibly-evil-khazarian-mafia/

Citat:
Araberna anser att judarna stulit arabisk mark, och judarna anser att de fått marken av Gud.
Att medla mellan de här två parterna blir ingen lätt uppgift, man kan påstå problemet är olösligt.
De går inte medla utan måste få ett slut på den på nått annat sätt.
(Vad tycker kristna? Det kan väl inte va rätt att ta över folks hus för G-d lovade dem det. Det är ju ingen kristen G-d, känns det inte som men jag vettefan.

Måste fråga, tror du Yinon Planen är de starkaste drivande i kriget i Syrien?
Citera
2018-03-12, 15:10
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag visste inte att folk hade flytt från Afrin och YPG. Någon som vet mer om det? Yasko?

Nu kan jag inte påstå att jag vet så mycket om just den historian, men det var väl som så att kurderna tog tillfället i akt och sjasade bort araber från de kurddominerade områdena när konflikten började.
Citera
2018-03-12, 15:25
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Nu kan jag inte påstå att jag vet så mycket om just den historian, men det var väl som så att kurderna tog tillfället i akt och sjasade bort araber från de kurddominerade områdena när konflikten började.

Inte bara araber, konservativa kurder fördrevs också. Salih Muslims(fd PYD ordförande) egen storebror tex flydde till turkiska Diyarbakir...
Citera
2018-03-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Turkiet verkar verkligen vilja kompensera Syrien för sitt tidigare samarbete med IS. Afrin skall återuppbyggas så att 200 000 flyktingar kan återvända dit.

Jag visste inte att folk hade flytt från Afrin och YPG. Någon som vet mer om det? Yasko?

https://www.yenisafak.com/en/world/operation-olive-branch-to-enable-200000-syrians-to-return-to-afrin-3136547
Knappast. De planerar att skapa flyktingläger där för alla som flytt in till Turkiet. Där får de husera på Syrisk/kurdisk mark, oavsett var de än kommit ifrån, för Turkiet vill ha dem väck från sitt territorium. Tycker faktiskt Europa bör haka på och översända alla sina "flyktingar" från Syrien ned dit också, så slipper man diskussionen kring bostadsbristen i sverige på en och samma gång.
Citera
2018-03-12, 16:01
Medlem
Yaskos avatar
8 byar rensade från PKK så här långt. Senaste kartan över Afrin:

https://pbs.twimg.com/media/DYGI4a3XUAALKBx.jpg

Assadstyrkorna ryktas att ha tagit över ett antal byar från PKKPYDYPGSDF i söder men ej bekräftad.
Citera
2018-03-12, 16:07
Medlem
Problemet för Israel är palestinierna som kan ses som ett olösligt problem.
Det som är Israel med Västbanken kan inte bli två stater, det kan ses som omöjligt, och därför har det inte blivit två stater under 70 år som Israel funnits.
Palestinierna anser att det skall vara en palestinsk islam stat det som är Israel och Västbanken.
Judarna kan aldrig tänka sig överge den judiska staten för en palestinsk islam stat.
Därför måste inses att positionerna är totalt fastlåsta mellan Palestina och Israel.
Bland annat USA och EU stödjer Israel som en judisk israelisk stat, som inte kan ifrågasättas.
Att Sverige har erkänt Palestina kan ses som mycket underligt, de går ifrån EU och USA policy i Palestina frågan.

Khazar judarna har ingenting med Mellan Östern att göra deras ursprung finns i ett område mellan Kaspiska havet och Svarta havet, sedan har de utvandrat till Ryssland, Polen m.fl.länder och på senare tid kommit till väst Europa och sedan till USA och Kanada.
Khazar folket tog till sig jude domen som religion och därför blev de judar, judarna är ingen ras utan det är religionen som håller dem samman.
Senast redigerad av Fagro 2018-03-12 kl. 16:11.
Citera
2018-03-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Måste fråga, tror du Yinon Planen är de starkaste drivande i kriget i Syrien?
Jag tror lösningen är mycket enkel, USA försökte skapa en buffert för Israel, och som kan inses att det har misslyckats.
USA och Israel ser Iran, Hezbollahn och sannolikt Syrien som ett hot mot Israels existens och har uttalat öppet att de skall militärt angripa de här länderna.
Det är USA som måste göra jobbet därför Israel har inga sådana resurser, att invadera andra länder.
USA militär har uttalat att det skulle vara det största misstag som kunde göras att starta krig mot Iran.
Varken Iran, Hezbollahn eller Syrien är något hot till Israel, däremot stödjer Iran, Hezbollahn och Syrien Palestinierna moraliskt sett, men de gör det inte militärt sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in