2018-03-12, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket

Moms ska enligt svensk lag betalas från första kronan och att många missar att göra det när de köper prylar från Kina innebär att staten förlorar stora pengar. "Det är naturligtvis oacceptabelt", säger Magdalena Andersson till TT.
Vidare nämns det i artikeln: "kommunikationsdirektör Thomas Backteman"
"“Det är inte korrekt. Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit."
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket

Så jag ser inte hur ditt citat, stöder det du verkar hävda, gör du?

PostNord: ""jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket"
Genom att de: "tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro".

Postaren "SatanBaraAtillZ" du svarade skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Du har fel. Det var en pinsam situation som föranledde reformen.
Citera
2018-03-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Jag undrar om någon fattar vad jag ska betala för, för själv begriper jag ingenting

Jag har beställt en plansch från USA och detta är ju inget EU- land. Först fick jag en avi till mitt postombud, sedan kom ett sms att jag ska betala 80 kr och 27 öre i den här nya avgiften.
Betalningen för planschen drogs vid beställningen. Den kostade ca 100 kr.

Hur kan avgiften bli 80,27 kr? Är den inte 75 kr vid köp under 1500 kr eller har jag fel?

troligen för att momsen på planschen är 6%

https://www.momsens.se/hur-manga-olika-momssatser-finns-det-i-sverige-2

t
Citera
2018-03-12, 10:59
Medlem
Link85s avatar
Är det värdet på paketet som det dras moms eller det jag betalar för? Har inte greppat denna skit lag.

Tex: varan kostar 120kr på eBay. Säljaren skriver gift och värde på 2$ (ca 16kr). Blir det då 25% moms på 16kr (0.25*16), alltså 4kr? Sedan lägger man till 75kr pga PostNord så 75 + 4 = 79kr. Så totalt betalar jag 120kr + 79kr = 199kr?

För vissa produkter så kan det ju fortfarande vara billigare än vad det kostar i svensk marknad.
Citera
2018-03-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Paket som är märkta som gåva då?
Chansen att ditt gåvopaket fastnar hos Tullen kan inte vara mer än 1 på 500 ,så kör på med gåva ,det kommer löna sig
Citera
2018-03-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link85
Är det värdet på paketet som det dras moms eller det jag betalar för? Har inte greppat denna skit lag.

Tex: varan kostar 120kr på eBay. Säljaren skriver gift och värde på 2$ (ca 16kr). Blir det då 25% moms på 16kr (0.25*16), alltså 4kr? Sedan lägger man till 75kr pga PostNord så 75 + 4 = 79kr. Så totalt betalar jag 120kr + 79kr = 199kr?

För vissa produkter så kan det ju fortfarande vara billigare än vad det kostar i svensk marknad.
Japp .det flesta lite dyrare varor kommer fortsatt bli billigare , och om du köper mer av en billigare vara så slår du ju ut kostnaden på fler , oftast räcker det att köpa 2 st av en produkt för att tjäna på det ,men så klart ju fler du köper dess å billigare blir ju varje enskild produkt.
Citera
2018-03-12, 11:18
Medlem
Citat:
Avgiften har alltid varit 125 kr men på kinapaketen så har man minskat den till 75 men visst jag håller med skanna trackingnummer också och höj avgiften tillbaka till det gamla. Annars kan du ju fixa det själv genom att skriva ditt eget "trackingnummer" som jag tipsade om tidigare...

Så PostNord vill ha 125kr -75 kr. = 50 kr för att ta med trackingnummret som redan står som steckkod på paketet i scanninsgmaskinen. Ja ja du.

Du skrev ju innan att deras nya maskin klarade 10.000 paket i timmen, Då skulle man alltså har 500.000 kr i timmen för att ta med id. Eller 5 miljoner kr per dag :-)
Citera
2018-03-12, 11:19
Medlem
Finns det några företag som agerar mellanhänder i EU som man kan beställa sin grejer till så de sedan skickar til Sverige för en avgift? Skulle ju bli värt det om man beställer en större mängd små varor.
Citera
2018-03-12, 11:26
Medlem
Citat:
I "framtiden" vet du ju att alla paket får avgift och du kan redan när du lägger beställningen avgöra om du tycker det är värt det. Finns ingen anledning att vänta tills du får avin eller?

Nope, no, inte alls, tvärt om. där har du 100% fel igen. . Det dök upp flera paket från Kina i februari som jag definitivt inte har beställt alls. De var "gifts" från olika av de jag handlat från för jag varit trogen kund.

Nu var det ju bara skit som kom. (Fidget-spinners som inte ens ungarna i kvarteret vill ha om man skänker dem).

Men hur glad hade man varit om de kommit nu i Mars och PostNord hade lurat mig att betala pengar för detta pga att man vägrar tala om vad man tänker leverera. Skamligt är det.

Man hade ju blivit dubbelblåst av PostNord. Först hade man tagit ut avgift för något som var gratis (för det är en gift jag inte beställt), sen hade man lurat mig att betala in pengar genom att inte tala om vad man vill ha pengar för.

Visst, kan man dra igång en flera månader lång process för att reklamera avgiften. Jag har ju gjort det innan av princip. M
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-12 kl. 11:29.
Citera
2018-03-12, 11:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Nope, no, inte alls, tvärt om. där har du 100% fel igen. . Det dök upp flera paket från Kina i februari som jag definitivt inte har beställt alls. De var "gifts" från olika av de jag handlat från för jag varit trogen kund.

Nu var det ju bara skit som kom. (Fidget-spinners som inte ens ungarna i kvarteret vill ha om man skänker dem).

Men hur glad hade man varit om de kommit nu i Mars och PostNord hade lurat mig att betala pengar för detta pga att man vägrar tala om vad man tänker leverera. Skamligt är det.

Man hade ju blivit dubbelblåst av PostNord. Först hade man tagit ut avgift för något som var gratis (för det är en gift jag inte beställt), sen hade man lurat mig att betala in pengar genom att inte tala om vad man vill ha pengar för.

Visst, kan man dra igång en flera månader lång process för att reklamera avgiften. Jag har ju gjort det innan av princip. M
Lite spill får man räkna med om det blir fel på 1 av 150.000 försändelser så är det inte mycket att bråka om :-)

Problemet löser sig när Kineserna får "tummen ur r*ven" och börjar skicka allt med ePaket då blir det ett och samma nummer hela vägen och Postnord behöver inte skanna etiketten eller fundera på om det är en gåva eller värdet på innehållet och du som mottagare behöver inte undra vad du betalar avgift och moms för, bra va :-)
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 11:56.
Citera
2018-03-12, 11:57
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp

Bra exempel på vad som kan hända, när man inte vet vad man betalar för.
Jag är ganska säker på att PN's sms krav bryter mot skatteverkets regler för fakturering.
Du som köpare har rätt att få specificerat vad du betalar för.
Hoppas någon tar dom till domstol.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/321574.html#h-Mangd-omfattning-och-art
Citat:
Mängd, omfattning och art

En faktura ska innehålla uppgift om de omsätta varornas mängd och art. Om det är tjänster som omsatts ska fakturan innehålla uppgift om tjänsternas omfattning och art (11 kap. 8 § 6 ML).

Enligt Skatteverkets uppfattning individualiseras varorna genom den kommersiella beskrivningen eller varans namn. Tjänster individualiseras genom en anteckning om tjänstens typ. Beskrivning kan ske med koder förutsatt att säljaren och köparen har tillgång till kodförklaringen. Beskrivning kan också ske genom en hänvisning till avtal, beställning eller den produktkatalog som sänts till köparen. Beträffande beskrivning av varornas mängd eller tjänsternas omfattning bör ledning kunna hämtas från den praxis som förekommer inom respektive bransch enligt Skatteverkets uppfattning. I detta sammanhang förutsätts att branschpraxis är sådan att utfärdade fakturor inte är alltför knapphändiga vad gäller beskrivningen av varornas mängd eller tjänsternas omfattning.
Citera
2018-03-12, 12:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Bra exempel på vad som kan hända, när man inte vet vad man betalar för.
Jag är ganska säker på att PN's sms krav bryter mot skatteverkets regler för fakturering.
Du som köpare har rätt att få specificerat vad du betalar för.
Hoppas någon tar dom till domstol.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/321574.html#h-Mangd-omfattning-och-art
Postnords lösning kanske inte är den mest optimala då man införde den på 14 dagar för "Kina-paketen" man kopierade säkert bara hur det fungerat från USA de senaste 20 åren med den skillnaden att man sänkte avgiften från 125:- till 75:- vilket kan tyckas vara rimligt då det är mest småvärdesförsändelser från Kina.
Citera
2018-03-12, 12:38
Medlem
Citat:
Postnords lösning kanske inte är den mest optimala då man införde den på 14 dagar för "Kina-paketen" man kopierade säkert bara hur det fungerat från USA de senaste 20 åren med den skillnaden att man sänkte avgiften från 125:- till 75:- vilket kan tyckas vara rimligt då det är mest småvärdesförsändelser från Kina.
Det är underligt att man sänker priset för något till 75 i avgift kr som tidigare har varit fritt (0 kr), ologiskt.

"kommunikationsdirektör Thomas Backteman"
“Det är inte korrekt. Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit."

Så att gå från 0 kr till 75 kr för postförsändelser med varor innhandlade utanför EU för högst 22 Euro är en sänkning av avgiften, enligt vissa?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-12 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in