2018-03-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det har talats om att han haft en psykos för ett antal år sedan, och han blev medicinerad för detta en period men slutade med medicinerna om jag minns rätt. De utredde detta och ansåg att det inte varit en psykos han haft, utan tvångstankar. Den här "fix idén" tror jag bottnar i en malande ångest som man har vid tvångstankar eller vid gränsen till en psykos. Sen är det ju så att allt är inte svart eller vitt.

Jag helt övertygad om att detta inte hänt om han haft en neuroleptika ordinerad. Tänk så här, en person som har för hög dos neuroleptika blir apatisk.
Dessa mediciner kan man även ge till de som har det jobbigt med ångest. Ångesten kan ge en enorm drivkraft, både på gott och ont..
Nej jag tror absolut inte han var psykotisk när han begick brotten.
Det är inte säkert att just neuroleptika är det bästa valet. I Göteborg 2014 valde man att sätta in Ergenyl. Troligen för att man såg honom som bipolär. Jag tror inte heller att han var ppsykotisk när han begick morden.

Länk: http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19970425000054

Länk två: https://sv.wikipedia.org/wiki/Valproinsyra
Citera
2018-03-11, 18:47
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Det har talats om att han haft en psykos för ett antal år sedan, och han blev medicinerad för detta en period men slutade med medicinerna om jag minns rätt. De utredde detta och ansåg att det inte varit en psykos han haft, utan tvångstankar. Den här "fix idén" tror jag bottnar i en malande ångest som man har vid tvångstankar eller vid gränsen till en psykos. Sen är det ju så att allt är inte svart eller vitt.

Jag helt övertygad om att detta inte hänt om han haft en neuroleptika ordinerad. Tänk så här, en person som har för hög dos neuroleptika blir apatisk.
Dessa mediciner kan man även ge till de som har det jobbigt med ångest. Ångesten kan ge en enorm drivkraft, både på gott och ont..
Nej jag tror absolut inte han var psykotisk när han begick brotten.
Tror inte heller han var psykotisk. Synd att han inte fortsatte med medicinen, men det är ju typiskt för knäppgökar att sluta med medicinen, när de känner sig bra. Vad som hände sedan vet vi ju.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inte säkert att just neuroleptika är det bästa valet. I Göteborg 2014 valde man att sätta in Ergenyl. Troligen för att man såg honom som bipolär. Jag tror inte heller att han var ppsykotisk när han begick morden.

Länk: http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19970425000054

Länk två: https://sv.wikipedia.org/wiki/Valproinsyra
Varför satte de inte in litium?

Edit:

Inlägg 1337
Citera
2018-03-11, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
*klipp*

Varför satte de inte in litium?
Nja litium kräver täta provtagningar efter insättning så det är inte förstahandsval, för sådana här patienter som lanske inte har världens bästa läkemedelscompliance. Litium är en ganska aggressiv metalljon så man måste hålla koll på att koncentrationen i blodet inte stiger för mycket.

Därför går man oftast in med valproat i början. Ser man inte effekt av det kan man börja överväga litium.

Ungefär så tror jag att de resonerade . . .
Citera
2018-03-11, 19:09
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för länken/citatet från förhörsdag 7/3.

Vad gäller handskspetsen som satt under 3 av 20 lager av tejp, visar det Edvin har tejpat 17(!) lager innan. Vem tror på att man behöver tejpa ca 8 lager över ögonen, sedan ca 8 lager över munnen vid ett rån??? Bara det är inte trovärdigt.

Vet inte om jag missuppfattat tidigare (minns inte var jag läste det), men trodde att han pratade om ytterligare ett par arbetsskor (ett par med stålhätta fram?). Men här verkar ju han prata om de arbetsskor som lämnat avtryck.

Kan nog säga att han är ett frågetecken i mångt och mycket i sitt beteende. Funderar om det helt går honom förbi att de sparade kvitton han har för både det ena och andra kan användas mot honom. Förutom allt annat som han lämnat som spår.

Funderar mycket på hur han trots allt "klanteri" med telefoner, användande av eget kort, plastpatron på mordplatsen, sparade skor och kvitton mm ändå lyckats hålla huset i stort utan de två/tre skoavtrycken och framför allt bilen helt ren. Visserligen har det gått ett bra tag mellan morden och tills dess han greps. Men att lyckats få bort blod från en bil, är nästan omöjligt.

Fotspåren:
Han kan ju knappast varit klädd i någon skyddsutrustning i början. Därav ett skoavtryck i dammet, före morden.
Sedan tar han av sig skyddsutrustningen i anslutning till hallen, men kanske tar ett steg in i den uthällda vätskan i misstag, eller så har skoskyddet läckt (som det ofta gör om man har lite grus under sulan).
Det är ju intressant att han ändå kan åka och plocka ut pengar och sedan äta utan att vara blodig. Inga kläder hemma som saknas?

Har det tagits upp hur han kunnat klara av att inte besudla bilen?
Vet inte, men som det har beskrivits så blev paret "avrättade" genom att få halsarna avskurna av person som befunnit sig bakom/ovanpå offren - blod har ju därmed inte stänkt så mycket, jämfört med om det hade handlat om upprepande hugg.
Bevisligen har ena skon trampat i sörjan av all vätska som hällts ut över kropparna och förmodligen torkade han av dem på dörrmattan när han gick ut. Säkert mycket lättare att inte besudla bilen med spår från denna sörja, jämfört med att inte råka besudla bilen med spår efter resenärer.
Citera
2018-03-11, 19:33
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Nja litium kräver täta provtagningar efter insättning så det är inte förstahandsval, för sådana här patienter som lanske inte har världens bästa läkemedelscompliance. Litium är en ganska aggressiv metalljon så man måste hålla koll på att koncentrationen i blodet inte stiger för mycket.

Därför går man oftast in med valproat i början. Ser man inte effekt av det kan man börja överväga litium.

Ungefär så tror jag att de resonerade . . .
Intressant svar.

Men tydligen så gav den första medicinen effekt, sen slutade Edvin medicinera. Varför följdes han inte upp tror du?
Citera
2018-03-11, 19:35
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ja, jag var också av den åsikten att han kunde ha varit med om psykoser, men det var innan vi hade fått tillgång till FUP.
Alla vittnesmål om denna så kallade psykos i Gbg 2014 bygger på vad Edvin har påstått och lustigt nog så är det inte bara vittnesmålens återgivna versioner som stämmer illa utan även de Edvin har uppgivit själv - kolla i FUP och jämför polisförhören där med anmälan som gjordes 2014..
Läser man Tilläggsprotokoll 2 i FUP så står det att det "gjordes bedömningen att han inte led av psykos utan snarare av tvångsproblematik". Detta efter att 2 konsultbedömningar hade gjorts.

Edvin har troligtvis aldrig haft någon psykos - verkar mer vara något han gärna vräker ur sig till vissa för att "tvångsproblematik" inte låter tillräckligt märkvärdigt.
Citera
2018-03-11, 19:39
Medlem
Citat:
Intressant svar.

Men tydligen så gav den första medicinen effekt, sen slutade Edvin medicinera. Varför följdes han inte upp tror du?
Jag tror att överrapporteringen kanske inte var den bästa, från Göteborg till Jönköping.

Det är ganska vanligt att viktiga parametrar blir litet "lost in translation", när patienten flyttas mellan olika landsting. Man kanske inte, i Jönköping, insåg hur illa ute han var när han vårdades i Göteborg.

Sedan tyckte man väl att han förbättrades snabbt och man släppte litet på tyglarna . . . .

Men det här blir mest spekulationer.
Citera
2018-03-11, 20:35
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Jag tror att överrapporteringen kanske inte var den bästa, från Göteborg till Jönköping.

Det är ganska vanligt att viktiga parametrar blir litet "lost in translation", när patienten flyttas mellan olika landsting. Man kanske inte, i Jönköping, insåg hur illa ute han var när han vårdades i Göteborg.

Sedan tyckte man väl att han förbättrades snabbt och man släppte litet på tyglarna . . . .

Anmärkningsvärt och beklämmande.

Samtidigt så är tokstollar sällan farliga, annat än för sig själva.
Citera
2018-03-11, 21:01
Medlem
Citat:
Anmärkningsvärt och beklämmande.

Samtidigt så är tokstollar sällan farliga, annat än för sig själva.
Jag vill inte benämna psykpatienter som "tokstollar". De är människor, vilka som helst, som råkat få en psykiatrisk åkomma.

De som är farliga är mer av typen personlighetsstörda, oftast.
Citera
2018-03-11, 21:35
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Jag vill inte benämna psykpatienter som "tokstollar". De är människor, vilka som helst, som råkat få en psykiatrisk åkomma..
De är inte vilka som helst. De mest manipulativa och socialt destruktiva personer, är just psykpatienter. Dessa vill man inte ha något att göra med, varken privat eller i arbetslivet. Kolla bara på Edvin.

Citat:
De som är farliga är mer av typen personlighetsstörda, oftast.
Edvin är uppenbarligen personlighetsstörd. Men han har samtidigt fått sluten psykiatrisk vård. Personlighetsstörningar och psykisk sjukdom går hand i hand, enligt mig.
Citera
2018-03-11, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Ja, jag var också av den åsikten att han kunde ha varit med om psykoser, men det var innan vi hade fått tillgång till FUP.
Alla vittnesmål om denna så kallade psykos i Gbg 2014 bygger på vad Edvin har påstått och lustigt nog så är det inte bara vittnesmålens återgivna versioner som stämmer illa utan även de Edvin har uppgivit själv - kolla i FUP och jämför polisförhören där med anmälan som gjordes 2014..
Läser man Tilläggsprotokoll 2 i FUP så står det att det "gjordes bedömningen att han inte led av psykos utan snarare av tvångsproblematik". Detta efter att 2 konsultbedömningar hade gjorts.

Edvin har troligtvis aldrig haft någon psykos - verkar mer vara något han gärna vräker ur sig till vissa för att "tvångsproblematik" inte låter tillräckligt märkvärdigt.

Vad är det som inte stämmer i vittnesmålet ?
Han berättar utförligt hur han ska döda olika personer och att han misshandlat och hotat en man på hotellet.

Vem har vittnat om psykos ??
Citera
2018-03-11, 22:04
Medlem
Citat:

Polisen i gtbg släppte av E utanför huvudentrén på Sahlgrenska , illa redan där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in