2018-03-11, 08:17
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Hela bevisläget gör att jag tvekar.

Tror inte han kommer delge namnen, ens om fan själv skulle komma och hämta honom.

Men att motbevisa hans historia är en annan sak, även om det bara är fantasier.

Ordet motbevisa går som en röd tråd genom allt va ?
Från fall till fall , alla åklagare har svårt att motbevisa mördaren tydligen .
Det kan ju inte vara så svårt att motbevisa din polare E**** i det här fallet .
E**** har ju inte kunnat bevisa att han talar sanning .
Istället har han motbevisat sig själv genom att ändra sin historia och
på ett pinsamt sätt ljugit och fantiserat båda i polisförhör och under rättegången .
Och ditt rasistsvammel har inte heller kunna motbevisa det som åklagaren har lagt fram .
Så när domen kommer är både du och din polare E**** motbevisade .
Likadant i hovrätten där ni återigen får längre kran än vanligt .
Ingen prövning i HD heller eftersom det är ett solklart fall .
Du kan lika gärna börja sy gardiner till E****:s nya boende i fängelset .
Citera
2018-03-11, 13:18
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är ingen som kommer att motbevisa Edvins historia.
Vilket innebär att han kan bli friad i hovrätten. Som automatiskt kommer ta upp hans fall, om du undrar.
Citat:
Edvins historia består av två delar. Den ena delen består av ett erkännande att han var där och tejpade paret. Detta har han kunnat läsa sig till från FUP.
Fast Edvin vet ju redan vad som har hänt, det enda som FUP förklarade för honom, var vad polisen vet.
Citat:
När det sedan blir obekvämt skyller Edvin på Edvin2 och Edvin3. Dessa personer skulle ha beordrat vad som skulle inhandlas och vad som skulle göras. De lämnar inga spår och dyker upp och försvinner spårlöst.
Visst är det osannolikt, men inte omöjligt.
Citat:
Denna typ av undanflykt är inte unik den dyker upp med lite varierande innehåll i de flesta grövre brott.
Poäng där.

Citat:
Den andra delen är lite mer udda. Tror mig inte ha upplevt att någon under en pågående rättegång sitter och blir näst intill lyrisk över sin beskrivning om att mörda någon.

Det kanske inte är så konstigt att TR förordar en korridorvandring innan påföljden ska fastställas.
Det är komiskt, men skrattet fastnar halsen. Själv skulle jag kalla det ren ondska.
Senast redigerad av Tryckkokaren 2018-03-11 kl. 13:19. Anledning: Stavfel
Citera
2018-03-11, 13:22
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Precis. Exakt min tanke.

Så du menar, att en medicinerad Edvin skulle lyckats bättre?

Jo visst, känner du till hur många som blir hjälpta?

Du menar alltså att EG inte alls var chaufför utan åkte själv mot Mantorp.
Du har ändrat dig och tror inte att kriminella skulle anlita ett stolpskott som EG?
Psykmedicin hade antagligen varken gjort till eller ifrån i EG-s fall.
Hans skador i huvudet kan lika gärna vara mekaniska från koltåldern.
Han har ju spräckt skallen två gånger och skulle även ha en knöl på ena sidan i skallen.
Hur är det med dina kunskaper i ämnet? Känner du många som inte har blivit hjälpta?
Bevisligen borde du ju känna till åtminstone ett fall i alla fall.
Finns det statistik du kan hänvisa till i amnet? Eller som du själv brukar skriva, källa tack,
Citera
2018-03-11, 13:24
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ordet motbevisa går som en röd tråd genom allt

Helt rätt, här satte du fingret på själva grunden i svensk rättväsen.

Det är inte upp till Edvin att bevisa vad han säger, det är upp till åklagaren att, utom all rimlig tvivel, motbevisa det.

De har ju redan från början lagt sig i vin att hitta medgärningsmän. Man talade tidig om flera gärningsmän, till och med den lärde GW, var inne på det spåret.

Sen grep man Edvin. Man har stark teknisk bevisning. Inte långt efter säger man att man hittat gärningsmannens DNA på offren. Ändå tar det sex månader innan åtal väcks. Jag tänker att det berodde på att utredarna själva hade svårt att köpa att slumpen fört en blindgalen Mullsjöbo till Mantorp.

De gjorde allt de kunde för att motbevisa det.

Edvin ska ju observeras i Huddinge ett tag nu. Vem vet, det kanske finns det någon i utredningen som fortfarande, precis som några här, hysser tvivel. Nu får man ju ett par veckor till att kolla upp det Edvin sa i tingsrätten. Så att det med all säkerhet kan motbevisas.
Citera
2018-03-11, 13:40
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Vilket innebär att han kan bli friad i hovrätten. Som automatiskt kommer ta upp hans fall, om du undrar.

Fast Edvin vet ju redan vad som har hänt, det enda som FUP förklarade för honom, var vad polisen vet.

Visst är det osannolikt, men inte omöjligt.

Poäng där.

Det är komiskt, men skrattet fastnar halsen. Själv skulle jag kalla det ren ondska.

Förklara lite mer ingående hur det är möjligt och inte osannolikt att de båda kriminella dyker
upp från intet, försvinner till landet ingenstans och lämnar inga som helst spår någonstans?
Förutom när de använder EG-s skor förstås och lämnar skoavtryck på två ställen i huset.
Var det förresten en slump tror du att EG hade ställt mördarskorna på altanen utomhus?
Var hans tanke mest sannolikt att väder och vind skulle sudda ut eventuella spår på
skorna från hans medhjälpare eller att kletet under skorna skulle försvinna?
Citera
2018-03-11, 13:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Lägg därtill att Edvin fick äta upp sitt påstående om att hans arbetsskor skulle ha blivit "lånade"..

Från https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/misstankte-24-aringen-hors-igen

Tack för länken/citatet från förhörsdag 7/3.

Vad gäller handskspetsen som satt under 3 av 20 lager av tejp, visar det Edvin har tejpat 17(!) lager innan. Vem tror på att man behöver tejpa ca 8 lager över ögonen, sedan ca 8 lager över munnen vid ett rån??? Bara det är inte trovärdigt.

Vet inte om jag missuppfattat tidigare (minns inte var jag läste det), men trodde att han pratade om ytterligare ett par arbetsskor (ett par med stålhätta fram?). Men här verkar ju han prata om de arbetsskor som lämnat avtryck.

Kan nog säga att han är ett frågetecken i mångt och mycket i sitt beteende. Funderar om det helt går honom förbi att de sparade kvitton han har för både det ena och andra kan användas mot honom. Förutom allt annat som han lämnat som spår.

Funderar mycket på hur han trots allt "klanteri" med telefoner, användande av eget kort, plastpatron på mordplatsen, sparade skor och kvitton mm ändå lyckats hålla huset i stort utan de två/tre skoavtrycken och framför allt bilen helt ren. Visserligen har det gått ett bra tag mellan morden och tills dess han greps. Men att lyckats få bort blod från en bil, är nästan omöjligt.

Fotspåren:
Han kan ju knappast varit klädd i någon skyddsutrustning i början. Därav ett skoavtryck i dammet, före morden.
Sedan tar han av sig skyddsutrustningen i anslutning till hallen, men kanske tar ett steg in i den uthällda vätskan i misstag, eller så har skoskyddet läckt (som det ofta gör om man har lite grus under sulan).
Det är ju intressant att han ändå kan åka och plocka ut pengar och sedan äta utan att vara blodig. Inga kläder hemma som saknas?

Har det tagits upp hur han kunnat klara av att inte besudla bilen?
Citera
2018-03-11, 13:54
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Helt rätt, här satte du fingret på själva grunden i svensk rättväsen.

Det är inte upp till Edvin att bevisa vad han säger, det är upp till åklagaren att, utom all rimlig tvivel, motbevisa det.

De har ju redan från början lagt sig i vin att hitta medgärningsmän. Man talade tidig om flera gärningsmän, till och med den lärde GW, var inne på det spåret.

Sen grep man Edvin. Man har stark teknisk bevisning. Inte långt efter säger man att man hittat gärningsmannens DNA på offren. Ändå tar det sex månader innan åtal väcks. Jag tänker att det berodde på att utredarna själva hade svårt att köpa att slumpen fört en blindgalen Mullsjöbo till Mantorp.

De gjorde allt de kunde för att motbevisa det.

Edvin ska ju observeras i Huddinge ett tag nu. Vem vet, det kanske finns det någon i utredningen som fortfarande, precis som några här, hysser tvivel. Nu får man ju ett par veckor till att kolla upp det Edvin sa i tingsrätten. Så att det med all säkerhet kan motbevisas.

Jag satte fingret på standardfrasen från din sida menar du ?
Jaså , tidigare har NI gnällt över att polisen gjort en bristfällig förundersökning
och INTE tittat tillräckligt på om det kan finnas andra eller ytterligare GM i fallet .
Också detta en standardfras vilket inte gör saken bättre direkt .
Jag tror inte E**** var bindgalen när han åkte mot Mantorp .
Det har inträffat nåt under rånet som gör att det istället blir ett mordfall .
Det tror jag aldrig att utredarna heller har trott .
Det är ju bara ert eget sätt att få prata lite mer psyksnack som ni ju verkar ha koll på .
Så hoppet hänger och slänger fortfarande menar du ?
Hoppet lär väl i så fall hamna i höjd med knävecken när domen kommer .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-11 kl. 14:00.
Citera
2018-03-11, 14:16
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Jag satte fingret på standardfrasen från din sida menar du ?
Jaså , tidigare har NI gnällt över att polisen gjort en bristfällig förundersökning
och INTE tittat tillräckligt på om den kan finnas andra eller ytterligare GM i fallet .
Också detta en standardfras vilket inte gör saken bättre direkt .
Jag tror inte E**** var bindgalen när han åkte mot Mantorp .
Det har inträffat nåt under rånet som gör att det istället blir ett mordfall .
Det tror jag aldrig att utredarna heller har trott .
Det är ju bara ert eget sätt att få prata lite mer psyksnack som ni ju verkar ha koll på .
Så hoppet hänger och slänger fortfarande menar du ?
Hoppet lär väl i så fall hamna i höjd med knävecken när domen kommer .

Inte behöver kalla mig för ni, du får så gärna säga du.

Tänkte du på att jag gjorde precis det du brukar göra. Jag tog något lösryckt skrivet, och tolkade det helt fel mot vad du menade. Det hade varit snyggare om du sett den, istället för att tugga på i dina vanliga banor. För i själva verket hade du ju inte satt fingret på något, du hade raljerat.

Du tycker utredningen är utmärkt. Jag har ifrågasatt både hur de hanterade media innan åtal, och brister jag tycker finns i den. Vi tycker olika, kan du släppa den biten nu? Det faktumet att jag har kritiserat, betyder inte att jag inte kan tycka annat om den oxå. Allt är inte svart eller vitt.

Men om psyksnacket runt Edvin har vi samma åsikt. Trist, ibland pallar jag inte at läsa hela inläggen. Men, jag har inget behov av att dumförklara de som tycker det är intressant. Man behöver ju inte tycka på citat knappen.
Citera
2018-03-11, 15:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Inte behöver kalla mig för ni, du får så gärna säga du.

Tänkte du på att jag gjorde precis det du brukar göra. Jag tog något lösryckt skrivet, och tolkade det helt fel mot vad du menade. Det hade varit snyggare om du sett den, istället för att tugga på i dina vanliga banor. För i själva verket hade du ju inte satt fingret på något, du hade raljerat.

Du tycker utredningen är utmärkt. Jag har ifrågasatt både hur de hanterade media innan åtal, och brister jag tycker finns i den. Vi tycker olika, kan du släppa den biten nu? Det faktumet att jag har kritiserat, betyder inte att jag inte kan tycka annat om den oxå. Allt är inte svart eller vitt.

Men om psyksnacket runt Edvin har vi samma åsikt. Trist, ibland pallar jag inte at läsa hela inläggen. Men, jag har inget behov av att dumförklara de som tycker det är intressant. Man behöver ju inte tycka på citat knappen.

Så förundersökningen om E**** och morden i Mantorp är både bristfällig och bra då menar du ?
Det verkar som om man är lite kluven i sin inställning ?
Det spelar ingen roll vad varken du eller jag tycker om utredningen .
I slutändan så är det domstolen som kletar fast E**** innanför gallret .
Vi får väl se vad experterna i HUDDINGE kommer fram till om E**** .
Vilket ställe skulle vara bäst för samhället i övrigt att E**** hamnar på tycker du ?
Gör han sig bäst i fängelse eller bäst på hispan ?
Citera
2018-03-11, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är nog ingen enskild detalj som fäller Edvin i detta fall, utan helheten i den bevisning som presenterats. Då TR inte läst FUP är det endast det som framkommer under rättegången som är gällande.

Eftersom ÅK presenterar en stark bevisning som pekar ut Edvin som GM och inget annat med bärighet framkommer blir det ett lätt beslut för TR.

Edvin har ju medgivit att det var han som köpte tejp och vapen, att färden skedde i hans bil, att han tejpade paret (hur många varv det var är dock ovidkommande).

Att sedan Edvin kommer med påståendet att det var två stycken okända med på plats. Han kan dock inte presentera någon bärighet i detta påstående så det stannar där.

Att han därutöver ger uttryck för sina fantasier, om att mörda folk på ett liknande sätt som rättegången handlar om kanske inte är det bästa valet han gjort i livet.

Tack för svar.

Det är ju inte alltid lätt bevisa varenda steg i ett brott. Man önskar förstås att det alltid var lika lätt att bevisa det som man tycker verkar uppenbart.
Allt blir ju också mindre trovärdigt när han plötsligt ändrar sin historia. Plötsligt finns det ett svar på varje bevis som läggs fram. Svar som inte fanns tidigare.

Det är åklagaren som måste bevisa att Edvin är skyldig. Ett stort utredningsarbete har gjorts av många personer.

Sedan slänger Edvin upp en helt ny historia. På bara några dagars måste åklagaren vara beredd att tackla dessa nya uppgifter och med frågor och bevis slå hål på historien. Då är det förstås bra att ha en gedigen förundersökning att luta sig mot.

Blir imponerad av hur noggrant man undersökt allt. Att man lyckats koppla ihop silvertejpköpet till brottsplatsen. Vad en del här på tråden än säger, så är det ett gediget arbete man gjort. Många tejprullar som är granskade och många köp som granskats för att hitta Edvin. Även om Edvin varit slarvig och gjort köpet samma dag som brottet och gjort det med sitt eget kort, så är det ändå ett gediget arbete. Att man hittat DNA på byxbenet! Att man suttit och kollat varenda tejpremsa och försökt passa ihop dom. Men också hur noga man gått igenom hans förehavanden både före och efter dådet. Kvitton på skor efter dådet! Att man letat fram pistolen på butiken (ja kanske det fanns spår på hans konto med pengar som överförts till hans konto. Men inte givet att pistolen skulle visa något som helst, inte givet att pistolen skulle finnas kvar i butiken, inte givet att den skulle kunna identifieras ens som just det exemplaret!

Edvin har varit både klantig och slarvig. Men han har ändå ingen koppling till offren, ingen tidigare brottslighet och bodde långt ifrån dom. På ytan en osannolik gärningsman. Tills man börja gräva.

"Lite" konstig är han som öppet berättar om sina mörka fantasier. Om det inte är så att han har planer på att införliva dom i sitt dåd på så sätt att hans medbrottslingar egentligen ska vara en del av honom själv. Han fick "order" av dom. Och det är när själva brottet utförs som han "plötsligt" får order om att ta på sig handskar osv. Sen är det som "de andra" tar över.

Citera
2018-03-11, 16:28
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Gör han sig bäst i fängelse eller bäst på hispan ?

Hur det ser ut i Edvins huvud har jag ingen aning om. Men förhoppningsvis lyckad psysiatrikerna bring lite klarhet i. Vad jag tycker är ju ganska oväsäntligt, påföljden kommet ju att fastställas efter vad den rättspikiatriska utredningen kommer fram till. Om de bedömmer rättpsykiatriskvård, så tycker jag att det är det han ska ha.
Men jag tror att påföljden kommer att bli livstids fängelse.
Citera
2018-03-11, 17:02
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Vilken sjukdomsbild menar du nu?
Att han lider av "fix idé" står ju klart. Det framgår ju dock även att han gärna tar till överdrifter när hans sjukdomsbild kommer på tals.

Det har talats om att han haft en psykos för ett antal år sedan, och han blev medicinerad för detta en period men slutade med medicinerna om jag minns rätt. De utredde detta och ansåg att det inte varit en psykos han haft, utan tvångstankar. Den här "fix idén" tror jag bottnar i en malande ångest som man har vid tvångstankar eller vid gränsen till en psykos. Sen är det ju så att allt är inte svart eller vitt.

Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Tveksamt om man kan medicinera bort en störning? Eller tror du han var i ett psykotiskt tillstånd när han begick brottet?

Jag helt övertygad om att detta inte hänt om han haft en neuroleptika ordinerad. Tänk så här, en person som har för hög dos neuroleptika blir apatisk.
Dessa mediciner kan man även ge till de som har det jobbigt med ångest. Ångesten kan ge en enorm drivkraft, både på gott och ont..
Nej jag tror absolut inte han var psykotisk när han begick brotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in