2018-03-22, 16:43
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Hej Kukrot,

Det är ingen som påstått att Edvin är oskyldig, inte ens Edvin själv. Däremot om han var ensam eller ej, det är den stora frågan.

När argumenten tryter så kommer personangreppen som det brukar heta.
Fel fel fel, det är inget stort spörsmål om EG var ensam eller ej.
Att två lika trögtänkta betvivlar detta har ingen som helst betydelse för utgången.
Alla andra har insett att EG var mol allena på plats i Lekanders kök när han
begick sitt fega och inhumana delikt på dessa äldre människor.
Att saken rapas om och om igen gör inte EG-s medhjälpare mer sannolika.
Senast redigerad av mrfix 2018-03-22 kl. 17:06.
Citera
2018-03-22, 21:12
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hej själv,
Det finns inga andra spår. Så även om de var fler så kan dessa inte dömas.
Återigen visar du brist på kunskap. Det fanns visst andra spår. Fingeravtryck och okänt DNA.
Samtidigt så är alla spritflaskor fortfarande en gåta, hos paret som knappt drack.
Fanns de fler så kan de dömas, det finns mördare som blivit dömda utan teknisk bevisning.

Citat:
Och vill han undvika lagens strängaste straff, och skydda anhöriga på riktigt, så är det bara att börja ange verkliga personer. Han kan ju säga till polisen mellan fyra öron då först, så att de får chansen att hitta dessa förbrytare, innan de kan lemlästa hans kära hustru. I stället för att basunera ut offentligt i rätten att skurkarna finns.
Håller med dig till 100% här.

Citat:
Men låt honom för all del berätta, och lås in honom sen.

Citat:
Är man oskyldig eller i lägre grad skyldig så använder man sin goda vilja för att ställa saker tillrätta och hjälpa polisen gripa de
verkligt skyldiga. För att minska sin tid i fängelse och träda ut därur med någon heder.
Verkligen, men om det är som han påstår så finns det antagligen goda skäl till att knipa käft.
Du kan inte heller ta för givet att alla människor har en god vilja. Så är det inte, långt ifrån.

Citat:
Det finns ett rätt och ett fel. Det är myndigheterna som med historisk och numerär och intellektuell auktoritet bäst råder över hur saker ska hanteras. Säg som det är.
Att du anser att myndigheter har intellektuell auktoritet är dåligt och beklämmande. Du hittar fler idioter än du tror på svenska myndigheter. Är du på riktigt här eller ordbajsar du bara? Bor du ens i Sverige?

Citat:
Man provar inte att köra lite mot trafiken på E4 för att se om det kanske kan funka. Reglerna är redan uppgjorda av mycket, mycket goda skäl. Vill du från A till B så följ snitslingen. Du kan ta småvägar om du vill se dig omkring, men behöver du vara framme en viss tid så är det risk att du missar din chans.
Fast bara för att myndigheter har bestämt en viss sak så betyder det inte att det är rätt. Visst är att köra i fel färdriktning på en motorväg ett dåligt beslut, men det är långt ifrån diskussionen.

Citat:
Det finns ingen oskyldig människa som skulle bete sig på annat sätt än det som är anmodat för att sanningen ska komma fram. Ingen vill det hellre än rättvisan, som är beredd till väldiga ansträngningar för att sanningens skull. Men allt vår GM gör är att kasta mer misstankar på sig själv, när han slingrar sig.

Nä, det är inte något snack. Finns inget att tillägga.
Vilken naiv och tragisk syn du har på människor och rättvisan. Det finns oskyldiga personer som beter sig skyldigt, samtidigt som det finns skyldiga personer som verkar helt oskyldiga. Speciellt yngre personer, som Edvin, kan bete sig mycket irrationellt. När man är 24 är man inte vuxen, tänk på det.

Rättvisan har många gånger visat sig vara ett skämt, ibland kan man undra om ett dagcenter inte hade kunnat döma bättre.

Vill påpeka att jag tror själv att Edvin är ensamt skyldig, men det finns fortfarande många frågetecken som gör att jag tvekar, om han var ensam eller ej.
Citera
2018-03-22, 21:20
Medlem
Citat:
Återigen visar du brist på kunskap. Det fanns visst andra spår. Fingeravtryck och okänt DNA.
Samtidigt så är alla spritflaskor fortfarande en gåta, hos paret som knappt drack.
Säg inte det, sprit tar lång tid att dricka upp - om man inte dricker.

Har själv ett ganska stort lager med olika spritsorter som jag samlat på mig under de senaste åren som jag inte druckit särskilt mycket. Man får en flaska av nån som kommer på besök, nån gång ibland tar man ett glas. Sen står de och dammar i förrådet, tar aldrig slut.

Var jag vill komma är att när jag utgår ifrån mig själv så har jag i alla fall bra mycket mer sprit hemma nu när jag knappt dricker jämfört med då jag drack varje helg.
Citera
2018-03-22, 21:28
Medlem
notknapparens avatar
jag kommer inte långt i FUP utan att se något nytt som sticker ut. Nu något helt annat. Kommer jag någonsin sluta att förvånas över hur Edvin funkar???

FUP N sid 2965

"Fl: Och sen köpte du en rulle silver tejp?
Mt: Ja precis
"

Sanningen är två rullar.

Sedan:
Fl: Har du använt silvertejpen till någonting?
Mt: Lite småbus med sambon så att säga. Vi har, jag har gömt hennes plånbok vid ett tillfälle som jag tejpade upp då uppe i taket i en av garderoberna. Sen så använde jag en gång för att binda hennes fötter, som vi tyckte var lite småkul
[...]

I det här läget är inte denna tejprulle som hittades hos Edvin ännu inte kontrollerad hos NFC. Svaret kom först i november, förhöret är i september. Vi vet nu att den rulle som hittades i stort sett tom vid en väg nära Mantorp och den som hittades hemma hos Edvin kommer båda från Biltema. De har samma struktur, bredd, färg och uppbyggnad som den tejp paret tejpats med. Vi vet också att Edvin har köpt två silvertejprullar på Biltema. Man kan inte säga att det är tejp från just dessa rullar som paret tejpats med, men man kan heller inte utesluta det. (FUP D sid 573).

Vad tänker man? Att det är inte otroligt att det är dessa rullar som Edvin köpt och tejpat paret med.

Ingen oskyldig sitter och pratar på det sättet om "lite småbus " hemma med sambon där silvertejp (förmodligen från samma par rullar som köptes samtidigt med eltejpen) används för att binda samman fötterna, precis på det sätt som offren tejpats och bundits vid det bestialiska mordet. Så snackar en person som vill "verka" oskyldig.

Edvin använder de där gulliga, skojiga, söta orden för att dölja sitt svarta inre. En slags förklädnad. Så att han ska verka oskyldig.

Här kommer inte bara lögnen (en rulle istället för två) utan det otäcka ordet i detta sammanhanget: småbus, småkul osv (det fortsätter med att tejpen användes för skattjakt som de älskar....)

Undrar vad Sandra så här i efterhand tänker om det "småbus" med den silvertejp som Lekanders blev dödligt tejpade med?
Citera
2018-03-22, 21:33
Medlem
Tryckkokarens avatar
Om man antar att Edvin är skyldig som synden själv, så väcker det frågor kring vad som kan driva en ung grabb att begå ett sådant här spektakulärt mord.

Min teori är massinvandringen.
Menar inte att invandrare är skyldiga till att Edvin gjorde som han gjorde, utan den våldskultur som präglar Sverige.

Att skära halsen av ett pensionärspar för 20 år sedan hade väckt fasa och förskräckelse långt utanför Sveriges gränser. Samtliga invånare hade pratat kring detta i åratal runt frukostbordet. Nu är intresset svalt hos allmänheten, utanför Östergötland. En person som inte hänger med i nyheterna kanske har hört talas om detta, i bästa fall.

Massinvandringen som har skett de senaste åren, och gjort Sverige till jordens soptipp, har medfört att våld blir mer och mer normaliserat.
En handgranat mot en polisstation, en gruppvåldtäkt av araber, automateld mot polisers bostäder och dödsskjutningar varje dag är ”normalt” idag. Detta gör att gränserna flyttas fram varje dag, för vad som kan hända.
Samtliga mångkulturella samhällen är bevis på det. Finns det något mångkulturellt samhälle som fungerar bra? Nej. Punkt.

Jag tror att Edvin är en produkt av våra odugliga politiker, som år efter år (Öppna era hjärtan) förstör vårat land för sin egen personliga vinnings skull.
Det finns, och har alltid funnits, psykopater i alla kulturer och samhällen. Att dessa sedan drivs till att sätta sina sjuka tankar i verket, kräver ett samhällsklimat som liknar det i Mellanöstern.
Det finns en anledning till att de har Sharia-lagar där, det ska de fortsätta med också enligt mig.

Till sist så vill jag poängtera, att om Svenska politiker skött sitt jobb så hade Edvin kanske varit en totalt okänd McDonalds-missbrukare.
Är helt övertygad om att det sjuka samhällsklimatet drev honom till detta.
Citera
2018-03-22, 21:37
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet666
Säg inte det, sprit tar lång tid att dricka upp - om man inte dricker.

Har själv ett ganska stort lager med olika spritsorter som jag samlat på mig under de senaste åren som jag inte druckit särskilt mycket. Man får en flaska av nån som kommer på besök, nån gång ibland tar man ett glas. Sen står de och dammar i förrådet, tar aldrig slut.

Var jag vill komma är att när jag utgår ifrån mig själv så har jag i alla fall bra mycket mer sprit hemma nu när jag knappt dricker jämfört med då jag drack varje helg.
Du rättar mig här, utan att vara spydig eller komma med personangrepp. Tack!

Är även beredd att hålla med dig. Det är ett resonemang som jag köper rakt av.

Det som stör mig är att det fanns väldigt många fingeravtryck på flaskorna, men samtidigt så är det många som klämmer och känner på flaskorna i affären. Eller affär skulle jag inte kalla Systembolaget, mer en kvarleva från DDR-Sverige.
Citera
2018-03-22, 21:57
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Fanns de fler så kan de dömas, det finns mördare som blivit dömda utan teknisk bevisning.

Håller med dig till 100% här.

Verkligen, men om det är som han påstår så finns det antagligen goda skäl till att knipa käft.
Du kan inte heller ta för givet att alla människor har en god vilja. Så är det inte, långt ifrån.

Att du anser att myndigheter har intellektuell auktoritet är dåligt och beklämmande. Du hittar fler idioter än du tror på svenska myndigheter. Är du på riktigt här eller ordbajsar du bara? Bor du ens i Sverige?

Fast bara för att myndigheter har bestämt en viss sak så betyder det inte att det är rätt. Visst är att köra i fel färdriktning på en motorväg ett dåligt beslut, men det är långt ifrån diskussionen.

Vilken naiv och tragisk syn du har på människor och rättvisan. Det finns oskyldiga personer som beter sig skyldigt, samtidigt som det finns skyldiga personer som verkar helt oskyldiga. Speciellt yngre personer, som Edvin, kan bete sig mycket irrationellt. När man är 24 är man inte vuxen, tänk på det.

Rättvisan har många gånger visat sig vara ett skämt, ibland kan man undra om ett dagcenter inte hade kunnat döma bättre.

Vill påpeka att jag tror själv att Edvin är ensamt skyldig, men det finns fortfarande många frågetecken som gör att jag tvekar, om han var ensam eller ej.

Det fanns inget okänt DNA i huset, det var bara okända fingeravtryck.
Undrar om det beror på att du kommer från dagcentret att du har så
fruktansvärt svårt att hålla ordning det som ingår i utredningen.
Måste man dricka för att man har spritflaskor stående?
Många har spritflaskor stående bara för prydnads skull.
Och det var inte speciellt många som fanns hemma hos Lekanders.
När skulle du bedöma att EG blir vuxen om han inte är vuxen redan?
Är det när han slutar berätta sina dåliga rövarhistorier om sina kriminella kamrater?
Vilken naiv syn du har på huruvida EG var ensam eller inte under brottet.
Beror det möjligen på att EG själv säger att han inte var allena?
Kan du räkna upp samtliga frågetecken du har om EG var ensam eller inte.
Med tillhörande evidens också så att vi vet att du har vederhäftiga fakta
som du kan styrka dina amsagor med.
Citera
2018-03-22, 22:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tänker att i ett hem har många personer varit genom åren. En del kanske man knappt minns.
Kanske en hantverkare satte sig på stolen och drog in den mot bordet genom att ta under sitsen när han skulle skriva något, kanske en kompis till någon följde med på en fika, kanske en grannes bekant följde med en gång när de skulle låna en kratta...

Och på varor har många människor tagit i samband med att lager/hyllor i butiken fyllts på. Någon i butiken lyfter en flaska och kollar på etiketten.

Inte ett dugg konstigt att det finns både fingeravtryck och DNA från främmande människor i ditt hem.

Spritförrådet kände ju dottern till. Det dracks inte mycket hos Lekanders. Någon flaska hade dottern själv gett sin pappa som tack för något. Någon annan kände hon till att den fanns sedan förut. Vilka barn känner till exakt vilket förråd av alkohol föräldrarna har? Genom åren kanske man fått någon flaska i present eller köpt någon på någon resa. Sedan blir de ståendes där i sin glömska. Tror inte att det hade varit någon spritfest.

Men hur var det med okänt DNA. Var hittades det? Det har jag missat.
Citera
2018-03-22, 22:09
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Jo jag undrar om det finns någon ljudfil där man hör Edwin? Har kollat en som länkats men det var andra som pratade och inte han.

Här kan du höra det som finns av gärningsman också. Fanns förut på Corren men de har tagit bort sin länk.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6899948
Citera
2018-03-22, 22:13
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ser väldigt mörkt ut ja. Men att avskriva att det kan ha varit fler gärningsmän, är enkelspårigt.
Att som förstagångsmördare ro iland en sådan här avancerad sak, väcker frågetecken hos mig.

Visst säger han inte hela sanningen. Men det går inte att utesluta att det kan ha varit fler personer där. Edvin lämnade själv inte så mycket teknisk bevisning i huset, DNA-spåret på tejpen var ren otur och skospåret hade lika gärna inte kommit dit.

Det som är märkligt är att det bara hittades ett (1) skospår, om man trampar i kladd borde inte det lämnats fler skospår då?

En annan mycket märklig sak är att det inte hittats någon som helst teknisk bevisning i Edvins sunkiga V70. Det borde det rimligtvis funnits om han var ensam GM.

Kan mycket väl vara så. Men att flera av varandra oberoende vittnen tar fel på samma dag?
Även om det skulle vara så, så borde ju bilen identifierats.

Nu spekulerar jag; det som du kallar avancerat är en produkt av fantasier som funnits med GM under väldigt lång tid. Jag ser tvärtom en oerfaren mördare som gör en rad misstag på BP - att han enbart lämnar efter sig ett fotspår tyder på att han försökt lämna platsen obesudlad men av oerfarenhet misslyckas. Detsamma med bitar av platshandsken på tejpen. Sedan ska man inte underskatta de forensiska framstegen- det är idag betydligt svårare att komma undan med ett mord. För 20 år sedan kanske morden förblivit olösta.

Sedan bär han med sig mobiltelefonen, köper allt med kortet, vilket för mig framstår som idiotiskt om man har för avsikt att mörda någon. Jag tror mördandet var en impulshandling - ett rån som gick överstyr. Det är inte helt ovanligt att rån slutar med dödlig utgång - det finns en korrelation mellan dödligt våld (mellan obekanta) och rån.
Citera
2018-03-22, 22:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Men hur var det med okänt DNA. Var hittades det? Det har jag missat.

Ja undrar jag också. Under stolen som kvinnan satt på fanns ett okänt fingeravtryck.

Här är iallafall FUP F sid 40 som kanske kan förklara något.

BROTTSPLATSEN-MANTORPS GÅRD 5.
I förundersökning avseende K721557-17, dubbelmordet i Mantorp, har perso
ner
DNA-topsats enligt RB 28 kap 12 b§, för att jämföra med okänd DNA
från brottsplatsen, Mantorps gård 5.
Den misstänkte Edvin Gyllesvaan DNA-topsades den 13 september 2017. Den
15 september 2017 fick Polisen svar från NFC att Gyllensvaans DNA profil
överensstämde med den okända DNA profilen från brottsplatsen.
Gyllensvaans manliga anhöriga har DNA-topsats och ingen av dessa personers
DNA-profil överensstämmer med den okända DNA- profilen från
brottsplatsen.
Ingen annan persons DNA-profil, frånsett Edvin Gyllensvaan, har
överensstämt med den okända DNA –profilen på brottsplatsen. Namnen på
personerna som DNA-topsats i ärendet finns i överskottsmaterialet i
förundersökningen.
Gunilla Broman, kriminalinspektör
Citera
2018-03-22, 22:19
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja undrar jag också. Under stolen som kvinnan satt på fanns ett okänt fingeravtryck.

Här är iallafall FUP F sid 40 som kanske kan förklara något.

BROTTSPLATSEN-MANTORPS GÅRD 5.
I förundersökning avseende K721557-17, dubbelmordet i Mantorp, har perso
ner
DNA-topsats enligt RB 28 kap 12 b§, för att jämföra med okänd DNA
från brottsplatsen, Mantorps gård 5.
Den misstänkte Edvin Gyllesvaan DNA-topsades den 13 september 2017. Den
15 september 2017 fick Polisen svar från NFC att Gyllensvaans DNA profil
överensstämde med den okända DNA profilen från brottsplatsen.
Gyllensvaans manliga anhöriga har DNA-topsats och ingen av dessa personers
DNA-profil överensstämmer med den okända DNA- profilen från
brottsplatsen.
Ingen annan persons DNA-profil, frånsett Edvin Gyllensvaan, har
överensstämt med den okända DNA –profilen på brottsplatsen. Namnen på
personerna som DNA-topsats i ärendet finns i överskottsmaterialet i
förundersökningen.
Gunilla Broman, kriminalinspektör

Säkerligen någon bekant till paret som varit där på besök. Man hittar alltid främmande DNA- brottsplatser som inte har med brottet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in