2018-03-11, 19:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det är en intressant teori att OH skulle ha tagit en genväg, och förfalskat något intyg. Hur rimmar det med Frankensteins påstående om att intyg finns? Vilket av intygen skulle vara en förfalskning?

Jag söker precis som du en orsak till att hans liv faktiskt skulle kunna falla ihop, fast frågan är om OH tänkte logiskt alls...? I så fall var han en bra ond människa... om han inte kunde nöja sig med att ta livet av sig själv i ren skam.

Det första intyget till Moa har bäst odds på att kunna vara förfalskat om nu något intyg skulle vara det.
Moas intyg kom i rekordfart - misstankar på våren-17 och en fix färdig skriftlig diagnos som medgav hemundervisning tre heldagar i veckan redan i augusti-17 - med enligt uppgift ME-diagnosen satt på pränt.

Föräldrarna visste ju exakt hur ett sådant intyg skulle formuleras och se ut, de hade ju Agnes.
Dessutom stod de antagligen över alla eventuella misstankar om humbug som två jurister som hade ett regelbundet och välfungerande sammarbete med skola.

Det som "Frank" kanske skulle kunna svara på är om han vet att ursprunget för Moas läkarintyg med ME diagnos verkligen kom från nämnda större sjukhus - dvs han vet att det fanns inom sjukvården. Eller om det bara framkommit att intyget funnits på skolan.
Citera
2018-03-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boboqqqq
”Det som inte fick hända hände” tolkar jag som att O berättat för kollegan att han är rädd att någon eller några i familjen ska ta livet av sig. Och att hon trodde att det nu var det som hänt när hon skrev detta.

”Det finns alltid en risk att man litar för mycket på föräldrarna” tolkar jag som att hon känner att de har gjort det här, men biter sig i tungan och blixtsnabbt vänder det till att de INTE har gjort det.

Varför skulle det annars ploppa upp i hennes huvud? går hon och tänker på att de kanske ofta litar för mycket på föräldrar i största allmänhet?!
Now we are talking! Jag tolkar det på liknande sätt eller ännu värre
Citera
2018-03-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Det rimmar ju iaf väldigt bra med att ”säkra källor” både vet att det fanns och att det inte fanns intyg...

Ja, det gör faktiskt det, men frågan är om "siffergänget" har någon vidare insyn? Det är så mycket som kommit från det hållet, till exempel att föräldrarna skulle ha ätit julbord med kollegor under julledigheten och att det finns bildbevis på detta, men vi har inte sett några bilder eller annat som verifierar det.

Vill gärna se bilder som bevisar att det finns faktiska kopplingar eller något annat som inte sticks in här och där. En längre berättelse som får ihop historien och bakgrunden. En sådan berättelse som verkar trolig kan även en person på distans få ihop, med den allra minsta kännedom.
Senast redigerad av rappytt 2018-03-11 kl. 19:17.
Citera
2018-03-11, 19:15
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ta och titta på vad du svarade på...
Någon uppgav att seriösa läkare inte ger B-12 injektioner till vissa patienter och du svarade att det "vanligtvis är sjuksköterskor som ger injektionerna".
Därav mitt svar.
Jag ansåg att han inte vet vad det handlar om. Det finns seriösa läkare som ordinerar. Och sjuksköterskor som injicerar. Var väl lite ironisk. Men det ör svårt att förstå. Om man krigar.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-11 kl. 19:19. Anledning: Tillägg
Citera
2018-03-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ointressant för trådens topic men jag tyckte väl att jag ville bjuda er på det lilla stycke fakta jag har om fallet.

Citat:
Vari består bjussigheten att bjuda på obekräftad info?
Du säger:
1. Båda barnen hade intyg.
2. Intygen kom från ett av Sveriges största sjukhus.

Det som saknas är årtal och datum. Fyll upp med det, så kanske vi kan tro dig ytterligare. Vem som helst kan påstå det du säger.

Du verkar själv kritisk till det som hänt. Utveckla det.

Jag tror att intygen och diagnosen finns där. Det finns ingen anledning att tro motsatsen. Det kan möjligen ha varit en preliminär diagnos.
Citera
2018-03-11, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Hur kunde polisen redan samma dag, gå ut med detta:

– Det är ett familjeärende. (Min fetning). Vi har hittat fyra personer avlidna i en villa, säger polisens pressinformatör Ewa-Gun Westford.

– Vi kommer att arbeta med det här ärendet hela natten, säger Ewa-Gun Westford.
Söker inte gärningman utifrån

Hon vill inte uppge åldern på de som avlidit. Men två av personerna som är skrivna på adressen är i 40-årsåldern.

– Det som har hänt har hänt i huset, säger Stephan Söderholm på polisens ledningscentral i Malmö.

Polisen tror inte att det rör sig om en olycka, men söker heller inte efter någon utomstående gärningsman.

– Vi hanterar detta som en brottsplats där ett grovt brott har blivit begånget. Och den bild vi har är att vi inte behöver leta efter någon gärningsman utifrån, säger Ewa-Gun Westford.

Det är lite bra att gå tillbaka till de första inläggen. Inlägg #22

Vad får dem att vara så tvärsäkra i detta tidiga skede?
Bara för att som de flesta tror, att OH var gärningsmannen, för att han hänger i ett trappräcke?

Gemensamt självmordsbrev?
Citera
2018-03-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Postinfektuös trötthet har jag haft. Var sjukskriven åtta veckor. Tur att ingen talade om för mig att jag aldrig skulle orka nånting nånsin igen...

Alla är kanske inte lika lättpåverkade? Du kan inte hävda att alla andra skulle bli hjälplösa kollin bara för att någon säger det.
Citera
2018-03-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ja, det gör faktiskt det, men frågan är om "siffergänget" har någon vidare insyn? Det är så mycket som kommit från det hållet, till exempel att föräldrarna skulle ha ätit julbord med kollegor under julledigheten och att det finns bildbevis på detta, men vi har inte sett några bilder eller annat som verifierar det.

Det är upp till bevis för Elli09 nu tycker jag. Vill se bilder som bevisar att det finns faktiska kopplingar eller något annat som inte sticks in här och där. En längre berättelse som får ihop historien och bakgrunden. En sådan berättelse som verkar trolig kan även en person på distans få ihop, med den allra minsta kännedom.

Så du menar på allvar att jag ska kopiera privata bilder på Facebook från en utav mina bästa vänner för att tillfredsställa dig !? Du får tro precis vad du vill.Och för övrigt så har jag sagt vad jag vet och anhöriga vet inte mer de heller.De väntar fortfarande på svar från rättsmedicin. Och vad som föranlett till denna händelse kanske kommer stanna inom familjen om de öht får klarhet i vad som skett.För dem är det väl än mer osannolikt en för en rektor som inte har hela bilden....De har tusen frågor men inga svar....
Citera
2018-03-11, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Mina frågor är och förblir dessa efter den här långa tråden:

1) Hade OH Asperger? (Många vuxna är odiagnostiserade, men kan vara mycket kapabla att klara högre utbildningar. Under större delen kan man verka mycket effektiv och klara av mycket, men förr eller senare kan en krasch komma, pga olika anledningar. Socialt umgänge stjäl mycket energi, därför har de inte setts i sociala sammanhang så ofta. (Min teori)
Struntprat om någon fortfarande hävdar att AS per automatik gör personen kall och känslofri!
Snarare tunnhudad och sårbar. Det i sig tar upp mycket av orken man behöver till arbete, för att inte säga familj också om man har det.

2) Lägger mig inte i ev ME-diagnoser, har inte för mig varit så intressant. Däremot vet vi att ett icke litet antal barn och ungdomar har fått märkliga biverknignar av livoderhalsvaccinet, som kan ta sig uttryck som narkolepsi, känselbortfall, fatigue, ljud- och ljuskänslig då och då, kliande och besvärliga utslag. (Vem kan bota Maja, P1-podd) något eller några av dessa symtom. De kommer och går. Därför kan man ibland vistas ute. Och bara för att man besöker en affär, betyder det inte att man är frisk, det kan man klara av. AS hos barnen? Heriditet finns om någon i släkten/föräldrar/förälder har det. Stora klasser kan vara jobbigt. Därav hemundervisning på tal, så det inte skulle stressa för mycket. På flickor ter sig AS inte alltid som på pojkar. (Svenny Kopps avhandling 2010).

3) Utifrån kommande faktorer, ev av en eller bägge föräldrar på ett eller annat sätt med kopplingar till scientologerna, ett stort fäste där i området. De behöver inte varit jätteaktiva, obs! fungerar inte som en vanlig frikyrka. Vet att detta inte köps av alla, men det är fortfarande mitt frågetecken. Sekten har stor nytta av skattetekniska frågor mm och stor nytta av kunnigt folk, som O och H verkar har varit.
Med detta menar jag, kan det har funnits ett tryck utifrån? Att söka hjälp för sina barn tror jag absolut att de ville likaväl som några andra föräldrar, och då från suspekta icke-vetenskapliga håll, enligt scientarnas påbud. För så tätt med scientare som därnere får man leta efter på annat håll. Kanske kände de sig tvungna att söka hjälp på det viset, för att upprätthålla den här fasaden? (Min teori).

4) En yttre påtryckning utifrån om något eller att det var ett självpåtaget tryck av föräldrarna att upprätthålla en fasad, som inte krävdes alls av utomstående? Därav förvåningen av omgivningen som inte kunde se katastrofen närma sig?

Jag klarar inte av att läsa allas detaljer, vilka rektorsområden eller inte barnen gick i osv, jag har gjort lite svepande penseldrag av något min magkänsla har gett mig och jag bor inte ens där eller känner någon därifrån. Men som medmänniska drar jag bara ett av alla strån till stacken av förklaringar, som jag inte kallar fakta, utan försöker fortfarande förstå utan dömande och beräkning. För jag behöver inte bevisa något gentemot någon här.

Mina gissningar på dina funderingar är -
1. Ja. En lindrig variant.
2. ME tror jag
3. ME-charlatanbehandling, sekt - typ Sc men kan också vara nåt "new age"-it.
4. Psykiatriska tillstånd/AST/sårbar personlighet som gjorde att de var vana att "spela" normala, förmågor de fortsatte med in i krisen och depressionen.
Citera
2018-03-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
Så du menar på allvar att jag ska kopiera privata bilder på Facebook från en utav mina bästa vänner för att tillfredsställa dig !? Du får tro precis vad du vill.Och för övrigt så har jag sagt vad jag vet och anhöriga vet inte mer de heller.De väntar fortfarande på svar från rättsmedicin. Och vad som föranlett till denna händelse kanske kommer stanna inom familjen om de öht får klarhet i vad som skett.För dem är det väl än mer osannolikt en för en rektor som inte har hela bilden....De har tusen frågor men inga svar....

Jag är benägen att tro dig, faktiskt, men har du lust att dra ihop en längre historia om allt du vet om familjen, så kan vi se om det går att ställa följdfrågor som du kanske kan svara på. Det har blivit så lösryckt alltsammans.
Citera
2018-03-11, 19:36
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Gemensamt självmordsbrev?

Ja, genom att ställa frågor, fick jag ett klart svar från Elli 09, och från dig en fråga.

Det är intressant att ställa frågor...

Det enda jag har frågat var att hur kan polisen gå ut med det så fort? Att ingen gärningsman går att finna utanför. Jag har inte svaret, bara en del frågor.

Bara för att man hittar en brottsplats är det för mig omöjligt att gå ut och säga så....
Citera
2018-03-11, 19:42
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Mina gissningar på dina funderingar är -
1. Ja. En lindrig variant.
2. ME tror jag
3. ME-charlatanbehandling, sekt - typ Sc men kan också vara nåt "new age"-it.
4. Psykiatriska tillstånd/AST/sårbar personlighet som gjorde att de var vana att "spela" normala, förmågor de fortsatte med in i krisen och depressionen.

Tycker att dina gissningar är rätt troliga. Och att behöva "spela normal" är ett oerhört energikrävande sätt att ta sig fram.

Egentligen är det de med lindrig AS som egentligen lider mest, för begåvningen/särarten av den lindrigare arten, betyder att man känner sig ha svårigheter, men kan inte riktigt pinpointa vad det är.

Där skulle OH i så fall behövt neuropsykiatriskt stöd.

Finns massor av duktigt folk med den diagnosen.

Men det är ju oåterkalleligt för sent nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in