2018-03-11, 18:06
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
På Narconon kliniker, men vet du verkligen att det ges inom vanlig sjukvård? Brist på B12 brukar behandlas med tabletter. Brist ger först påverkan på blodbilden, inte hjärnskador. Vilket däremot grav tiamin brist kan göra (B1). Speciellt om man ger patienten glukosdropp. Tiamin används för aerob nedbrytning av glukos. Brist ger istället laktat som är giftigt för hjärnan.

Dessutom, utan att veta säkert, verkar det olämpligt att injicera just gruppen narkomaner när B12 lika gärna kan ges i tablett form.
En gång till. Jag menar att inj av b-12 kan ges till patienter inom vanlig sjukvård. Och då framförallt läkemedlet mekobalamin. Som bättre tas upp i hjärnan. Då det är mycket likt kroppseget. Och går igenom blod-hjärnbarriären.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-11 kl. 18:20.
Citera
2018-03-11, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vari består bjussigheten att bjuda på obekräftad info?
Du säger:
1. Båda barnen hade intyg.
2. Intygen kom från ett av Sveriges största sjukhus.

Det som saknas är årtal och datum. Fyll upp med det, så kanske vi kan tro dig ytterligare. Vem som helst kan påstå det du säger.

Jag har även berättat om vilken diagnos som stod på båda intygen.
Du kommer inte få mer information av mig ang. dessa intyg.
Jag kommer bara att berätta det i PM till särskilt utvalda.
Haha, närå, jag bara skoja.
Du har rätt i att vem som helst kan påstå det som jag skriver.
Citera
2018-03-11, 18:10
Medlem
”Det som inte fick hända hände” tolkar jag som att O berättat för kollegan att han är rädd att någon eller några i familjen ska ta livet av sig. Och att hon trodde att det nu var det som hänt när hon skrev detta.

”Det finns alltid en risk att man litar för mycket på föräldrarna” tolkar jag som att hon känner att de har gjort det här, men biter sig i tungan och blixtsnabbt vänder det till att de INTE har gjort det.

Varför skulle det annars ploppa upp i hennes huvud? går hon och tänker på att de kanske ofta litar för mycket på föräldrar i största allmänhet?!
Citera
2018-03-11, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Nu hänger jag inte med. Vad är det för felaktigheter du påstår att solglittret kommit med? Vad är det du kräver svar på?

Och vad betyder ”beslås med”?

Orkar verkligen inte dra detta igen. Gå tillbaks och kolla mina inlägg så framkommer det ganska tydligt.

Beslås med betyder ungefär ertappas.
Citera
2018-03-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
SLL delar inte din uppfattning
"En preliminär diagnos kan sättas tidigare än sex månader. Tre månader är lämpligt för barn."
"ME/CFS förekommer också hos barn och ungdomar, där sambandet med insjuknande i akut infektionssjukdom ofta är tydligt, särskilt körtelfeber (EBV)."

Namnen som sätter sin heder på spel för att det förhåller sig på det viset hittar du längst ner på sidan.

Men visst, du vet säkert bäst...

Trötthet efter körtelfeber är vanligt. Postinfektiös trötthet är övergående, vore ju opedagogiskt att redan efter 3 månader säga att du har en kronisk sjukdom. Spec med de skräckexempel som skrivs om i media.
Citera
2018-03-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är mycket som Sthlm läns landsting påstår och har gjort som inte stämmer eller som de idag får betala miljonböter för. Ditt referat ovan delas definitivt inte av seriösa läkare och framför allt inte barnläkare.
Vad skulle vitsen vara att snabbt på kort tid sätta en icke-behandlingsbar diagnos på ett yngre barn där prognosen kan innebära ett livslångt handikapp?

Bra igen, råkade skriva ngt liknande nyss.
Citera
2018-03-11, 18:17
Medlem
https://twitter.com/Maria61264754/status/951918607650443264?s=20

Formuleringen ”det som inte fick hända, hände” i sitt sammanhang.
Fd medarbetare till OH som skrivit på twitter. Men jag har bestämt för mig att inlägget på LinkedIn var på engelska? Är det en översättning någon gjort och lagt ut som bild på Twitter?

Citat:
Seriöst försök till sammanfattning som kanske är neutral nog att hamna i trådstarten? Nån får gärna fylla på med föräldrarnas ålder samt när de flyttade till Bjärred, och när O började på Lunds universitet.

———

Mamma H*nna Br*nt*n från Västra (a,e,o), Frölunda, Göteborg
Pappa Osk*r H*nk*w från Bromma (a,e,o)
Dotter Agn*s (e) 14 år
Dotter Mo* (a) 11 år

Familjen bodde tidigare i Göteborg men flyttade till Bjärred för några år sedan. Innan dess hade O pendlat till arbetet i Lund sedan 20??

9 januari på eftermiddagen larmade Oskars chef polisen, som sedan hittade hela familjen död i sitt hem i Bjärred.

Denna dag skulle Osk*r haft en viktig roll på ett seminarium i Lund där han undervisade och forskade. Tidigare på dagen hade barnens lärare varit där och ringt på men inte fått svar. Rektorn hade uppmanat läraren att fortsätta försöka nå familjen på telefon.

Både H och O var jurister och de hade tidigare arbetat i Göteborg, på Ernest & Young. Nu arbetade H på skattemyndigheten i Malmö och O på Lunds universitet.

Osk*ar var docent och hade ansökt om att få bli befordrad professor.

Båda flickorna hade ”någon form av kronisk trötthet”, som rektorn för den ena dotterns skola sade i presskonferensen. Barnen hade läkarintyg för hemundervisning. Om det stod en diagnos på läkarintyget har inte framgått i media.

Agn*s hade hemundervisning sedan 2016
M*a hade hemundervisning sedan hösten 2017. Enligt rektorn var flickorna duktiga och presterade väl.

Det ena av barnens skola hade ekonomiska problem och annonserade i december om neddragningar.

O hade ett LinkedIn-konto som var raderat den 10 januari. Länken till kontot finns kvar på hans webbsida. Det fanns då även ett Facebook-konto med hans namn i länken - detta konto var också raderat den 10 januari. H hade ett facebook-konto utan bild som fortfarande finns kvar.

19 januari skriver polisen på sin webbsida
”Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna”

Länkar:
Polisens pressmeddelande 19 januari
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/

Expressen 10 januari
https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-efter-tragedin-blir-mordutredning/

Neddragningar Bjärehovskolan
https://www.sydsvenskan.se/2017-12-15/ekonomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satts-in
Citera
2018-03-11, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Trötthet efter körtelfeber är vanligt. Postinfektiös trötthet är övergående, vore ju opedagogiskt att redan efter 3 månader säga att du har en kronisk sjukdom. Spec med de skräckexempel som skrivs om i media.

Preliminär diagnos är förvisso inte en slutgiltig som på barn kan sättas först efter 6 månader. Jag vet inte hur SLLs expertgrupp och dess granskare kommit fram till detta men utgår från att man tänkt till.
Citera
2018-03-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vari består bjussigheten att bjuda på obekräftad info?
Du säger:
1. Båda barnen hade intyg.
2. Intygen kom från ett av Sveriges största sjukhus.

Det som saknas är årtal och datum. Fyll upp med det, så kanske vi kan tro dig ytterligare. Vem som helst kan påstå det du säger.

Du verkar själv kritisk till det som hänt. Utveckla det.

Vi? du talar för hur många?. Tro eller låt bli och låt andra avgöra för sig själva, på samma sätt som alla får värdera din n-teori.
Citera
2018-03-11, 18:23
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
https://twitter.com/Maria61264754/status/951918607650443264?s=20

Formuleringen ”det som inte fick hända, hände” i sitt sammanhang.
Fd medarbetare till OH som skrivit på twitter. Men jag har bestämt för mig att inlägget på LinkedIn var på engelska? Är det en översättning någon gjort och lagt ut som bild på Twitter?

Här, kanske... vilken version / update vet jag inte....
https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson?trk=portfolio_article-card_title
Citera
2018-03-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
"Priset" som barnen fick grundades, enligt mitt resonemang när jag svarade inlägget ifråga, då beslutet om hemundervisningen var på väg att rivas upp.

Har också tänkt så, men förstår inte varför föräldrarna så gärna ville hålla barnen hemma. Och hellre låta dem dö än att börja skolan...
Citera
2018-03-11, 18:25
Bannlyst
[quote=Boboqqqq|63476203]”Det som inte fick hända hände” tolkar jag som att O berättat för kollegan att han är rädd att någon eller några i familjen ska ta livet av sig. Och att hon trodde att det nu var det som hänt när hon skrev detta.......

Som några av oss, haft som teori.....
Hanna var drivande och ville ta livet av sig.
Som du säger... Oskar kanske yppade det i förtroende till sin kollega.
Det är fullt möjligt att så kan vara fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in