Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Då kan jag komma med ett litet tips som underlättat för mig när jag brukade handla mycket från USA.
Att förlita sig på leverantörens eller transportörens nummer är alltid vanskligt utan jag brukade märka mina beställningar med ett eget beställningsnummer.
T.ex. Du beställer ett mobilskal från en leverantör i Kina, du anger då ditt påhittade beställningsnummer 2018-1 på ordern och skriver ut en pdf fil med namnet 2018-1.pdf och sparar den på datorn. När sedan varan antingen hamnar hos Postnord och du får en avi eller om den hamnar i tullen och du får ett brev så vet du precis vilken order det är då ditt beställningsnummer står på avin. Du kan då titta i datorn och se aha det är mitt mobilskal som kommit.
Nästa beställning märker du med 2018-2 o.s.v.
Hos vilken E-handlare kan jag hitta på mitt eget beställningsnummer?
Vad har jag för glädje av det påhittade beställningsnumret när PN ändå inte
registrerar det, utan använder sitt eget kollinummer i sms utskicket?
Varför skulle det vara vanskligt att förlita sig på tracking numret?
Tracking numret är den enda referensen jag har som kan knytas till min beställning.
PN's kollinummer säger mig ingenting, och jag undrar om man ens får ta betalt för något
som jag skall tvingas sitta i timtal för, att få reda på vad det är, från PN' kundtjänst.
Jag kanske vill ta ställning till om den krävda momsen är skälig och korrekt innan jag betalar.
Tvivlar på att det ens är lagligt att skicka ut såna här "grisen i säcken" krav.
Om jag skall betala något, är det väl ganska uppenbart att jag vill veta vad jag betalar för,
innan transaktionen genomförs. Det har jag all rätt att veta.