2018-03-11, 09:08
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Då kan jag komma med ett litet tips som underlättat för mig när jag brukade handla mycket från USA.

Att förlita sig på leverantörens eller transportörens nummer är alltid vanskligt utan jag brukade märka mina beställningar med ett eget beställningsnummer.

T.ex. Du beställer ett mobilskal från en leverantör i Kina, du anger då ditt påhittade beställningsnummer 2018-1 på ordern och skriver ut en pdf fil med namnet 2018-1.pdf och sparar den på datorn. När sedan varan antingen hamnar hos Postnord och du får en avi eller om den hamnar i tullen och du får ett brev så vet du precis vilken order det är då ditt beställningsnummer står på avin. Du kan då titta i datorn och se aha det är mitt mobilskal som kommit.

Nästa beställning märker du med 2018-2 o.s.v.
Hos vilken E-handlare kan jag hitta på mitt eget beställningsnummer?

Vad har jag för glädje av det påhittade beställningsnumret när PN ändå inte
registrerar det, utan använder sitt eget kollinummer i sms utskicket?

Varför skulle det vara vanskligt att förlita sig på tracking numret?
Tracking numret är den enda referensen jag har som kan knytas till min beställning.

PN's kollinummer säger mig ingenting, och jag undrar om man ens får ta betalt för något
som jag skall tvingas sitta i timtal för, att få reda på vad det är, från PN' kundtjänst.
Jag kanske vill ta ställning till om den krävda momsen är skälig och korrekt innan jag betalar.
Tvivlar på att det ens är lagligt att skicka ut såna här "grisen i säcken" krav.
Om jag skall betala något, är det väl ganska uppenbart att jag vill veta vad jag betalar för,
innan transaktionen genomförs. Det har jag all rätt att veta.
Senast redigerad av dobbelina 2018-03-11 kl. 09:38.
Citera
2018-03-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina

Tracking numret är den enda referensen jag har som kan knytas till min beställning.

PN's kollinummer säger mig ingenting, och jag undrar om man ens får ta betalt för något
som jag skall tvingas sitta i timtal för, att få reda på vad det är, från PN' kundtjänst.
Jag kanske vill ta ställning till om den krävda momsen är skälig och korrekt innan jag betalar.
Tvivlar på att det ens är lagligt att skicka ut såna här "grisen i säcken" krav.
Ja PostNord bör naturligtvis försäkra sig om att paketet är just ditt och beställt av dig - därför behöver du bekräfta paketets identitet, det gör man bäst, som du visar, genom E-handlarens beställningsnummer.

Skall vi gissa att postaren som du svarar, inte vanligtvis beställer kinaklumpar?

När jag beställer från USA är det hellt annat, men det är beställningar på tusentalskronor, inte 10-150 kr som högst mina kinaplumpar kostar,.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-11 kl. 10:19.
Citera
2018-03-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Li-ion-batteri går ej att skicka i bulk med flyg, det finns något förbud mot det då dom kan explodera.
Det kan vara att dom aldrig skickats iväg eller att dom klassats som farligt gods.

Finns säkert någon här som kan tala om ifall dom lyckats beställa Li-ion-batterier och hur det gått.
Laddningsbara lithium batterier skickas med reguljärt flyg då de bara är laddade till en tredjedel av deras kapacitet.
Citera
2018-03-11, 11:14
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag beställde ett par hörlurar a 5$94 från AliExpress och fick ett Tracking Number. Med det kan jag gå in på Postmords sajt och följa paketet. Det verkar inte så fort:

Citat:
Status för försändelse: RB48189566XXX
Under tullbehandling
Sändningen hanteras av Tullen, leveranstid kan därför inte beräknas ännu.
Kolli-ID: RB48189566XXX
Händelser
Datum/TidpunktPlatsHändelse2018-03-03
17:56
Sverige Försändelsen tullklareras av oss 2018-03-03
17:56
Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.
Försändelseinformation
Tjänst: Rekommenderat brev Antal försändelser: 1
Citera
2018-03-11, 11:18
Medlem
i gårdagens rapport kl 19,30 finns ett inslag om att 180 av världens tullmyndigheter haft möte i kina angående e-handelen
(ca 4 min in i sändningen)

t
Citera
2018-03-11, 11:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina

Om jag skall betala något, är det väl ganska uppenbart att jag vill veta vad jag betalar för,
innan transaktionen genomförs. Det har jag all rätt att veta.

Problemet med trackingnummret du får från Kina är att China Post inte skickar det vidare elektroniskt till Postnord och Postnord har ingen nytta av det för att dela ut paketet bara din adress. När Kina inför ePaket så kommer det att fungera men vi får vänta till dess innan vi kan lita på ett nummer hela vägen.

Du skriver in ditt påhittade beställningsnummer på en ledig adressrad det finns alltid någon som är onödig för oss i Sverige. Jag brukar skriva mitt nummer på raden region eller på adressrad 2 dessa rader visas alltid på avin eller brevet jag får oavsett vad säljaren hanterar dessutom skannas den informationen av Postnord och för den vidare till dig via avin.

Jag förstår inte att du skall behöva ta ställning till moms och avgiften när paketet kommer till Sverige det tar du väl ställning till redan när du lägger din order hos ehandlaren i Kina, du vet ju att det alltid tillkommer 25% moms samt en avgift på 75 eller 125 kr, hur tänker du nu?

Hur tror du företag som gör tusentals beställningar varje dag gör jo dom anger sitt eget beställningsnummer på ordern och när godsmottagningen får varorna rapporterar dom in dom på det nummret, inte letar dom efter avsändarens trackingnummer...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-11 kl. 11:48.
Citera
2018-03-11, 11:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Laddningsbara lithium batterier skickas med reguljärt flyg då de bara är laddade till en tredjedel av deras kapacitet.
Det visste jag inte, vet dock att det blivit restriktioner på li-ion batterier efter att ett antal mobiltelefoner självantänt.
Citera
2018-03-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
i gårdagens rapport kl 19,30 finns ett inslag om att 180 av världens tullmyndigheter haft möte i kina angående e-handelen
(ca 4 min in i sändningen)

t

Vad kom dom fram till?
Citera
2018-03-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Vad kom dom fram till?
Enligt nyhetsinslaget verkade det handla om "säkerhet" att man från och med i sommar börjar införa EAD (Electronic advance data) för postförsändelser.
Det finns tidigare i EU samt UPU beslut om samma fråga.

Dessutom:
* UPU (Universal Postal Union) skall ha extra kongress under hösten i Etiopien vi får se om något händer då?
* Sannolikt är det PostNord som representerar Sverige på kongressen

(2017-01-27)
"Världspostföreningen har även planerat en extraordinär kongress redan nästa år, i Etiopien"
"Regeringen har utsett PostNord Group AB att representera Sverige i föreningen."
http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-11 kl. 12:38.
Citera
2018-03-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Vad kom dom fram till?

Tullverket vill att alla varor som tas in ska uppfylla EU:s krav när det gäller bl.a. gifter och elsäkerhet. Krav på spårning ska göra att det går att se vilka som fuskar.
Citera
2018-03-11, 15:40
Medlem
Enydrions avatar
Jaha, de verkar jobba på helgen också i Örebro, det hade de inte behövt besvära sig med, denna gång ville de ha en krona mer än förra gången, alltså 50% mer i moms, hoppas Magdalena inte blir allt för besviken över de missade momspengarna...

Ok, moms har begärts på 2 av 9 paket...
8 av dem bör ha kommit till Sverige i februari...
Citera
2018-03-11, 19:39
Medlem
Android2000s avatar
Jag undrar om någon fattar vad jag ska betala för, för själv begriper jag ingenting

Jag har beställt en plansch från USA och detta är ju inget EU- land. Först fick jag en avi till mitt postombud, sedan kom ett sms att jag ska betala 80 kr och 27 öre i den här nya avgiften.
Betalningen för planschen drogs vid beställningen. Den kostade ca 100 kr.

Hur kan avgiften bli 80,27 kr? Är den inte 75 kr vid köp under 1500 kr eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in