2018-03-10, 21:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men om det skulle vara så enkelt som du påstår, har flera paket som skickades enligt spårning från Kina med flygpost 23:e feb.
Alltså för över 3 veckor sedan, och i princip allt ankommer till Arlanda, men har inte hört ett knyst, varken från PN eller Tullverket?
Det var väl då Postnord hade sånt strul med paketen dom blev liggandes länge på Arlanda och sedan returnerades dom till Kina av misstag? Har du otur kan dina paket vara med bland dom :-(
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/e18n24/efter-postnords-it-strul-kina-paket-skickas-tillbaka

Eller ligger dom i någon säck dom inte kört ut än och du får dom utan avgift eftersom dom sorterades innan den 1/3 vilket vi får hoppas.
Citera
2018-03-10, 21:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Man misstänker ju ganska starkt att man kanske kommer att hitta sin vara till salu på Tradera en tid efter att posten lagrat färdigt de paket som inte nya avgiften betalats för...
När paketen fått "time out" så hanteras dom av Direct Linc en underleverantör till Postnord.
Det var ju lite liv i tidningarna när dom kom på dom med att öppna paketen och ta innehållet på de paket som ändå skulle destrueras :-)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1aXG4/postnordkalla-paket-lansas-av-anstallda-sands-inte-till-kina
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-10 kl. 21:58.
Citera
2018-03-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det var väl då Postnord hade sånt strul med paketen dom blev liggandes länge på Arlanda och sedan returnerades dom till Kina av misstag? Har du otur kan dina paket vara med bland dom :-(
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/e18n24/efter-postnords-it-strul-kina-paket-skickas-tillbaka

Eller ligger dom i någon säck dom inte kört ut än och du får dom utan avgift eftersom dom sorterades innan den 1/3 vilket vi får hoppas.

Grejerna jag beställde var mera extra för framtida bruk, så här innan de ändrar reglerna.
T.ex. flera paket med batterier 14500 för små ficklampor! (14 mm diameter och 50 mm långa) (betvivlar visserligen kinesernas märkning av kapaciteten).

https://www.aliexpress.com/item/GTF-4pcs-14500-3-7V-2800mAh-Rechargeable-Li-ion-Battery-for-LED-Flashlight/1000004468200.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.oufk2O

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddningsbara-batterier/litium-ion-batterier/14500-li-ion-batteri-3-7-v-800-mah-p32061
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-10 kl. 21:54.
Citera
2018-03-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Råttfälla, haha...

Tänk om det handlar om mer intima saker? Kan bli riktigt pinsamt.

Jag undrar om de har så mycket tid nu att detaljgranska paketen. Konversationen ovan kanske ägde rum innan paketfloden från Kina svämmade över alla bräddar.
Ja, 20 000 postförsändelser med gåvor varje dag, då bör Tullverket ha omkring 200 000 postförsändelser med gåvor att utreda till dags datum, och 20 00 nya tillkommer imorgon

"Postnord har tidigare uppgett att det kommer cirka 150.000 paket om dagen till Arlanda och enligt Thomas Backteman är 120.000 av de paket som kommer från ett land utanför EU. Cirka 20.000 av dem är märkta som gåvor och kommer att gås igenom av Tullverket, och berörs därför inte av Postnords nya avgifter. "
https://www.breakit.se/artikel/12049/sa-manga-har-betalat-postnords-nya-kina-avgift-betalar-snabbt

Det kan inte vara så att PostNord trollar?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-10 kl. 21:46.
Citera
2018-03-10, 21:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jo, jag tror mer på att han har insyn i Direct Linc, de verkar sköta det mesta åt posten, tex destruktionen av ej levererbara kinapaket...

Fick för ett par veckor sedan ett kinapaket, som etiketteras om av Direct Linc i Malmö, alltså två etiketter på varandra. U box 888 stod på båda avierna, på den nya så stod det med som avsändare.
Att få tillbaka ett paket från Direct Linc är som att överleva Auschwitz, nästan omöjligt...
Citera
2018-03-10, 21:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Grejerna jag beställde var mera extra för framtida bruk, så här innan de ändrar reglerna.
T.ex. flera paket med batterier 14500 för små ficklampor! (14 mm diameter och 50 mm långa)

https://www.aliexpress.com/item/GTF-4pcs-14500-3-7V-2800mAh-Rechargeable-Li-ion-Battery-for-LED-Flashlight/1000004468200.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.oufk2O

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddningsbara-batterier/litium-ion-batterier/14500-li-ion-batteri-3-7-v-800-mah-p32061
Li-ion-batteri går ej att skicka i bulk med flyg, det finns något förbud mot det då dom kan explodera.
Det kan vara att dom aldrig skickats iväg eller att dom klassats som farligt gods.

Finns säkert någon här som kan tala om ifall dom lyckats beställa Li-ion-batterier och hur det gått.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-10 kl. 21:59.
Citera
2018-03-10, 22:06
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Li-ion-batteri går ej att skicka i bulk med flyg, det finns något förbud mot det då dom kan explodera.
Det kan vara att dom aldrig skickats iväg eller att dom klassats som farligt gods.

Finns säkert någon här som kan tala om ifall dom lyckats beställa Li-ion-batterier och hur det gått.

Jag har fått hem Li-ion-batterier som jag har beställt från DX, med det kostade några kronor extra på grund av att det krävdes registering och de skickas separat. Tog ca 2 månader att komma fram.

Har nu beställt kamera-batterier från dem som jag ännu inte har fått. Det stod att de skulle skickas separat, i det här fallet med NL-post. Går dock inte att spåra. Vet inte om de går med båt och sedan lastbil eller med fraktflyg. Det är väl bara med passagerarflyg som man inte får skicka Lithium-batterier? Så har jag uppfattat det.

Försökte beställa kamerabatterier från Amazon.de först, men där går de inte att köpa längre. Funkar bara för inrikesförsäljning, antar jag.
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-10 kl. 22:10.
Citera
2018-03-10, 22:29
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Tack för ditt svar.

På en vara som kostar 20dollar betalas det moms på 5 dollar(25%) och ytterligare 75kr. Detta slutar på ca 35dollar. Antar att det inte blir värt att handla från Kina längre.

Du nämner andra företag. Har ex. DHL infört detta med administrationsavgift? Frakten brukar vara dyrare med DHL från kina men varan kommer mycket snabbare med.

Vem har bevisbörda att min "polare" från kina skickat en gåva till mig?

Såg att du fick svar på din fråga angående bevisbörda gällande gåvor så ska inte upprepa en massa.

Men angående administrationsavgift... DHL har alltid haft det. Såhär står det på DHLs hemsida:

http://www.dhl.se/sv/express/tullinformation/tullar_och_skatter/tull_moms_mottagare.html
Citera
2018-03-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag har fått hem Li-ion-batterier som jag har beställt från DX, med det kostade några kronor extra på grund av att det krävdes registering och de skickas separat. Tog ca 2 månader att komma fram.

Har nu beställt kamera-batterier från dem som jag ännu inte har fått. Det stod att de skulle skickas separat, i det här fallet med NL-post. Går dock inte att spåra. Vet inte om de går med båt och sedan lastbil eller med fraktflyg. Det är väl bara med passagerarflyg som man inte får skicka Lithium-batterier? Så har jag uppfattat det.

Försökte beställa kamerabatterier från Amazon.de först, men där går de inte att köpa längre. Funkar bara för inrikesförsäljning, antar jag.

Men med den nya s.k. "sidenvägen" som är en kraftigt sponsrad järnväg, från Kina genom Kazakhstan och Ryssland borde definitivt bli billigare frakter.
Flyg, någon dag.
Järnväg ca 2 veckor.
Båt 6-8 veckor.
Hörde priser för några år sedan för större transporter.
Flyg 50 kr per kg.
Tåg 10 kr per kg.
Båt 1 kr per kg.
Citera
2018-03-10, 22:58
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Jag köpte sådana för ett år sen ungefär, när jag funderade på att köpa flera så märkte jag att de var dyrare och att frakt tillkommer, så jag köpte inga.

Köpte 4 st 14500 för 31 kr i november 2017
Och 4 i december 2016
Och köpte en hög ficklampor för 15kr ST till dem

Köpte 4 st 18750 för 7 dollar inkl frakt Januari 2017, samma säljare tar idag 8,5 dollar plus 60 dollar i frakt med FedEx...

Och nåt halvdussin ficklampor till dessa och en pannlampa för två batterier, kostade ungefär 80 kr

Om man vill veta kapaciteten på batterierna, så kan man kolla ryssarnas recensioner, de brukar ofta testa att ladda ur och ladda dem för att kolla kapaciteten, köpte mig också en sån laddare de brukar använda då...
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-10 kl. 23:16.
Citera
2018-03-11, 01:15
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Varför skulle man behöva informationen i framtiden menar du fr.o.m. 1/3 så vet du ju att alla paket du beställer får avgift o moms och då behöver du väl inte undra vilka paket du skall lösa ut o vilka du skall låta gå tillbaka...
Därför jag som kund vill veta det om jag väntar flera försändelser.
Vissa av oss gillar att föra bokföring, då får man problem i räkenskaperna om man inte vet vad man betalar för.

Hela din argumentation visar att du inte jobbat professionellt med service.
Den perfekte PN talesmannen.
Senast redigerad av dobbelina 2018-03-11 kl. 01:22.
Citera
2018-03-11, 07:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Därför jag som kund vill veta det om jag väntar flera försändelser.
Vissa av oss gillar att föra bokföring, då får man problem i räkenskaperna om man inte vet vad man betalar för.
Då kan jag komma med ett litet tips som underlättat för mig när jag brukade handla mycket från USA.

Att förlita sig på leverantörens eller transportörens nummer är alltid vanskligt utan jag brukade märka mina beställningar med ett eget beställningsnummer.

T.ex. Du beställer ett mobilskal från en leverantör i Kina, du anger då ditt påhittade beställningsnummer 2018-1 på ordern och skriver ut en pdf fil med namnet 2018-1.pdf och sparar den på datorn. När sedan varan antingen hamnar hos Postnord och du får en avi eller om den hamnar i tullen och du får ett brev så vet du precis vilken order det är då ditt beställningsnummer står på avin. Du kan då titta i datorn och se aha det är mitt mobilskal som kommit.

Nästa beställning märker du med 2018-2 o.s.v.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-11 kl. 08:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in