2020-08-16, 21:39
Medlem
Zaxxon64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Radiostyrda bilar och elektriska skateboards är dom hobbies jag har där det är svårt att köpa prylar i Sverige. Tror inte att det finns ett enda ställe i Sverige för delar till eskates som inte är Boosted eller Evolve. Ett likadant batteripack som jag har i min bräda kan i Sverige kosta nästan lika mycket som hela brädan.

Alltså, en del av elektroniken är utmärkt men man får vara beredd på att göra lite research och inte köper den absolut billigaste skiten.
En tumregel för mig, efter en incident med en strömadapter till en laptop, är att undvika all elektronik som kopplas in i ett vägguttag..
Citera
2020-08-17, 12:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon64
En tumregel för mig, efter en incident med en strömadapter till en laptop, är att undvika all elektronik som kopplas in i ett vägguttag..
Jag har en pryl som kopplas in i väggen och den fungerar utmärkt. Men ja, det är nog en bra tumregel.

Hur som helst så är det inte alls svårt att hitta intressanta saker att köpa. Bara att gå igenom Banggood liksom.
Citera
2020-08-17, 16:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Försändelsen är på väg står det igår, alltså dagen efter jag betalade avgiften, men står ingen beräknad leveransdag ännu...

Kom i brevlådan idag, verkar helt ok..

Kanske beställer fler saker från Aliexpress, nu när jag vet hur hanteringen är, antar den kommer att ändras efter årsskiftet, när avtalen ändras for Kina, eller om de redan ändrat, då jag har för mig att det nämndes nåt om att det kom i bulk till Belgien/Holland... Tidigare var det väl så att allting som vägde under två kilo var gratis att skicka från Kina.
Senast redigerad av Enydrion 2020-08-17 kl. 16:47.
Citera
2020-08-19, 11:08
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Har ett paket banggood och det är skickat med "Banggood express", får väl se om det blir avgift på den.
Tracknumber är LLxxxxLU

Skriv gärna hur det går /gick med detta?
Sett att priority direct finns kvar att välja på en pryl, men tidigare kostade det ju omkring 25 kr i frakt, men nu är det 95kr, så är ju intressant om det även går undvika extra avgifter med någon annan billigare fraktmetod.
Citera
2020-08-19, 16:54
Medlem
Har beställt flera produkter med "Banggood express". Inga avgifter.
Citera
2020-08-20, 21:53
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Skriv gärna hur det går /gick med detta?
Sett att priority direct finns kvar att välja på en pryl, men tidigare kostade det ju omkring 25 kr i frakt, men nu är det 95kr, så är ju intressant om det även går undvika extra avgifter med någon annan billigare fraktmetod.

Paketet ankom igår utan några avgifter! Så troligtvis är det ett nytt liknande som priority direct för en billigare peng.
Citera
2020-08-21, 07:26
Medlem
Zaxxon64s avatar
Citat:
Paketet ankom igår utan några avgifter! Så troligtvis är det ett nytt liknande som priority direct för en billigare peng.
Tack för återkoppling!
Citera
2020-09-02, 21:15
Medlem
FB-Kissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eltax

Citat:

Jag har mailat de flera gånger fram och tillbaka sedan de tog bort Priority Direct och ersatte det med Banggood Express.

Men de förstår fan inte engelska. Har varit så simpel jag kan, men har fått svar som att "Express is not the free shipping option" eller att jag skall komma tillbaka med exakt produkt så skall jag få svar.
Det enda jag ville veta var om det var som Priority Direct Mail och skickas via NL för ingen tull.

Men skitbra! Då kan jag börja beställa igen
Beställde dock ett testpaket för typ 50 kr totalt för några dagar sedan för att testa om det fungerar likadant!
Citera
2020-09-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eltax
Jag med 🙂!
Citera
2020-09-02, 22:31
Medlem
Zeta9s avatar
Ser nu att tråden ändrat rubrik. Verkar inte så logiskt.

Har inte läst här ett tag. Alla mina paket som jag beställt från Banggood för några månader sedan har kommit fram. Lite senare än vanligt, men jag behövde inte reklamera något och begära refund. Har fungerat bra. Inga avgifter. Beställde bl a några eteriska oljor. Väldigt billigt och fraktfritt. Men hittills har allt skickats separat. Fraktavgift för varje pryl i normala fall.

En grej från Ali skickades via Belgien och det blev inga avgifter. Men det visste jag inte i förväg. Har även valt Polen som avsändarland några gånger. Det kom från Kina i alla fall och packades tydligen om någonstans med ny etikett. Tyvärr finns inte så många varor att välja på från Ali om man vill beställa från ett EU-land. Vi får se hur de går nästa år då hela EU kommer att införa samma momsregler som i Sverige.

På Wish skickar nu många säljare också varor via något EU-land. Tidigare Frankrike, nu mest Tyskland. Det är i första hand för att det ska gå fortare.

Nu måste man vänta i ca 5 månader innan man kan begära refund från Wish för varor som inte kommit fram. Begärde en gång efter 3 månader, men då fick jag bara återbetalning för en fjärdedel av priset trots att det var en struntsumma och trots att varan inte ens skickats. Bara en tracking-id hade skapats. Resten av slantarna fick jag begära några veckor senare. Numera hittar jag inte längre något som är prisvärt hos Wish som jag behöver och inte redan har. Jobbigt att bevaka allt när de ändrar rutinerna hela tiden.
Senast redigerad av Zeta9 2020-09-02 kl. 22:52.
Citera
2020-09-02, 22:51
Medlem
Zeta9s avatar
Nu behöver jag ett batteri igen, denna gång till min Dell-dator. Det visar sig att Dell inte ens säljer egna ersättningsbatterier längre trots att det tjatar om att man ska använda original-batterier till laptops. Chattade nästan en timme på engelska med en säljare på Dell, men han kunde inte ens tipsa mig var jag kan köpa ett batteri som passar.

Hittade ett ganska prisvärt originalbatteri här. Har mailat för att fråga om det är rätt sort till min laptop. Inte fått svar ännu.

https://www.batterierpc.se/dell-laptop-batterier-c-53_6/original-3500mah-42wh-3cell-batteri-dell-inspiron-15-7570-p70f001-p-210017.html?gclid=CjwKCAjw4rf6BR AvEiwAn2Q76vXj6uvDhK6ntCy5n_Hm44qo5wr77QV6jvcWINsF NMvBYkeTjk54gxoCRBoQAvD_BwE

När jag kollar lite närmare står det att de skickar med USPS, UPS, Royal Mail och Hongkong Post Air. Misstänker att det skickas från Hongkong. Men det står inget på hemsidan om tull, moms och avgifter som belastar köparen. Kanske skickar de från olika länder beroende på var man beställer ifrån? En kontaktadress finns. Men samma adress för Stockholm och Göteborg? Märkligt.
Citera
2020-09-03, 13:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Nu behöver jag ett batteri igen, denna gång till min Dell-dator. Det visar sig att Dell inte ens säljer egna ersättningsbatterier längre trots att det tjatar om att man ska använda original-batterier till laptops. Chattade nästan en timme på engelska med en säljare på Dell, men han kunde inte ens tipsa mig var jag kan köpa ett batteri som passar.

Hittade ett ganska prisvärt originalbatteri här. Har mailat för att fråga om det är rätt sort till min laptop. Inte fått svar ännu.

https://www.batterierpc.se/dell-laptop-batterier-c-53_6/original-3500mah-42wh-3cell-batteri-dell-inspiron-15-7570-p70f001-p-210017.html?gclid=CjwKCAjw4rf6BR AvEiwAn2Q76vXj6uvDhK6ntCy5n_Hm44qo5wr77QV6jvcWINsF NMvBYkeTjk54gxoCRBoQAvD_BwE

När jag kollar lite närmare står det att de skickar med USPS, UPS, Royal Mail och Hongkong Post Air. Misstänker att det skickas från Hongkong. Men det står inget på hemsidan om tull, moms och avgifter som belastar köparen. Kanske skickar de från olika länder beroende på var man beställer ifrån? En kontaktadress finns. Men samma adress för Stockholm och Göteborg? Märkligt.
Sandalmakarbacken vet jag var det ligger (kanske finns fler) det ligger i Hägersten är en brf på 11 st 3/4-våningshus tror att högsta numret är 23 om jag inte minns fel. Finns absolut inget som heter 28AE som batteripc skriver som kontaktadress luktar konstigt lång väg!
Senast redigerad av kimdah2002 2020-09-03 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in