2018-03-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanPeter
Delen rörande nattarbete i vägarbetstidslagen är dispositiv, dvs den går att förhandla bort efter överenskommelse med fackförbundet. Det vore ju onekligen intressant att veta om Bergkvara gjort det men å andra sidan bör inte en så stor och kunnig(?) aktör lämna en sån grej på bordet.

Alla som åkt vägsträckan i fråga förstod nog direkt att det var frågan om ett förarfel vilket jag med flera påpekade samma dag/dagen efter.
Jag vet, men vilka särskilda skäl har Bergkvarabuss? Jag har kört åt ett åkeri som hade det, men det gällde livsmedelstransporter, kylt, fryst och färskvaror. Och i så fall ska Transport lokalt förhandla om bättre lön och/eller villkor för de anställda tycker jag.

Ja, det stod klart ganska snabbt att det var förarens fel, men han borde inte blivit erbjuden nattkörningen när arbetsgivaren vet att han kör skolskjuts dagtid i vanliga fall. Yrkeskunniga borde ju fatta bättre än att riskera andra människors liv.
Citera
2018-03-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag vet, men vilka särskilda skäl har Bergkvarabuss?
Det behövs inte mycket för att ta bort nattfönstret och det kostar företag, det vanligaste är nog extra arbetstidsförkortning som kompensation.

Får jag gissa så har nog chauffören i fråga kört nätter som ordinarie eller extra en stor del av sitt yrkesliv då det brukar vara en betydande del av branschen. Fick han bara tillräcklig vila mellan så är det inget problem att växla mellan dag och natt, fråga vilken skiftarbetare som helst.

Men det är konstigt med nattarbete, trots fullgod vila och att man känner sej pigg som en lärka när man börjar på kvällen kan John Blund ändå komma smygande under natten. Det är då det gäller att ha disciplin nog att stanna en liten stund trots att det kanske innebär att man blir lite sen.

Den här olyckan är ju ett typ exempel på detta att nicka till under färd, han har just kommit in på den förhållandevis breda, raka och släta delen av sträckan varpå han troligtvis slappnar av lite och olyckan är ett faktum.
Citera
2018-03-08, 21:34
Medlem
Citat:
Det behövs inte mycket för att ta bort nattfönstret och det kostar företag, det vanligaste är nog extra arbetstidsförkortning som kompensation.

Får jag gissa så har nog chauffören i fråga kört nätter som ordinarie eller extra en stor del av sitt yrkesliv då det brukar vara en betydande del av branschen. Fick han bara tillräcklig vila mellan så är det inget problem att växla mellan dag och natt, fråga vilken skiftarbetare som helst.

Men det är konstigt med nattarbete, trots fullgod vila och att man känner sej pigg som en lärka när man börjar på kvällen kan John Blund ändå komma smygande under natten. Det är då det gäller att ha disciplin nog att stanna en liten stund trots att det kanske innebär att man blir lite sen.

Den här olyckan är ju ett typ exempel på detta att nicka till under färd, han har just kommit in på den förhållandevis breda, raka och släta delen av sträckan varpå han troligtvis slappnar av lite och olyckan är ett faktum.
Det är möjligt, men jag vet ett annat åkeri som inte fick det, för då tvingades chefen skriva på ett hängavtal. De kan kringgå all arbetstidsförkorning med timanställning. Men det skiter Transport i om du inte är medlem. Så de borde låta bli. Det finns andra lösningar med spetsbyten och annat.

Jag har arbetat nätter inom olika yrken, och jag gillar inte omställningen från dag till natt och tvärtom.

Jag gissar att just det har drabbat chauffören, för det går väl bra att köra till småtimmarna ibland, men på denna resa skulle han köra hela natten fram till 8-9 på morgonen.
Citera
2018-03-09, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det är ju bra att kunna avfärda andra möjligheter också, eftersom många olyckor är följden av flera oberoende orsaker i en oturlig kombination.

Slutrapporten:
https://www.havkom.se/assets/reports/RO2018_01-Bussolycka-Sveg.pdf
Om en personbil kör av vägen mitt i natten på en dålig väg och där föraren har kört i 10 timmar .ska man då plocka isär bilen i dess beståndsdelar och kolla i mikroskop på alla delar vad olyckan kan bero på..när det är uppenbart att det är den mänskliga faktorn som orsakat olyckan.
Hade personbilsföraren sagt samma som bussföraren..att bilen kom ur kurs
Hade polisen bedömt det som förarens fel till olyckan.
Citera
2018-03-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Om en personbil kör av vägen mitt i natten på en dålig väg och där föraren har kört i 10 timmar .ska man då plocka isär bilen i dess beståndsdelar och kolla i mikroskop på alla delar vad olyckan kan bero på..när det är uppenbart att det är den mänskliga faktorn som orsakat olyckan.
Den vanligaste ursäkten är väl att föraren väjde för ett rådjur, men busschauffören var förmodligen medveten om att en del passagerare var vakna.
Citera
2018-03-11, 09:29
Medlem
Nej just det. När pb plötsligt ändrade riktning och frontalkrockade (dödlig olycka) i nov. 2015, så brydde sig polisen ex.vis inte att kolla detaljer som hjullager. Ingen likhet "inför lagen"!
Citat:
Citera
2018-03-11, 09:43
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Helt jävla otroligt. Att ungdomar är dåliga på att använda bilbälte är förståeligt till viss del.
Men att FEM VUXNA ledare inte sitter bältade - IDIOTI!

Som ledare har man ett JÄVLA STORT ansvar och skall givetvis föregå med gott exempel. Barn gör som du gör!
Jag kör buss själv. Trots att jag påmionner passagerarna; så är det mindre än 30% som drar på sig bältet. Varje dag. De som är bäst; är barnen. Dessutom; jag som förare har ansvaret för de som är under femton år... Således; jag kör inte en meter innan alla barnen har bälte på sig. Att de kan ta av bältet när jag kör vet jag om; men vad sjutton ska jag göra? Det är just där som de vuxna ska kliva in.
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag vet, men vilka särskilda skäl har Bergkvarabuss? Jag har kört åt ett åkeri som hade det, men det gällde livsmedelstransporter, kylt, fryst och färskvaror. Och i så fall ska Transport lokalt förhandla om bättre lön och/eller villkor för de anställda tycker jag.

Ja, det stod klart ganska snabbt att det var förarens fel, men han borde inte blivit erbjuden nattkörningen när arbetsgivaren vet att han kör skolskjuts dagtid i vanliga fall. Yrkeskunniga borde ju fatta bättre än att riskera andra människors liv.
Bergkvara är ökända för att överutnyttja sin personal.
Citat:
Det hade egentligen varit bra om en haverikommission utredde varenda olycka.
Senast redigerad av Le-Hericon 2018-03-11 kl. 09:55. Anledning: Edit.
Citera
2018-03-11, 09:44
Medlem
Citat:
Det är väl allt annat än konstigt... Människan är inte anpassad att leva efter en klockan utan efter dygnsvariationen. Hela poängen är att vi ska känna oss trötta när det är mörkt. Hormonproduktionen styrs av ljuset och därför är vi pigga på dagen och trötta på natten. Enda sättet att komma runt det är kemiska substanser.
Däremot så har man börjat omvärdera hälsoriskerna med nattarbete - det har visat sig betydligt mindre än man trott.
Citera
2018-03-11, 09:58
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:

Problemet är; att om han hade stannat för kortare paus; så hade hans totala körtid gått åt skogen, alternativt ramtiden på körpasset.

de här regelverken (flera olika!) är en veritabel djungel, krånglig som fan. Jag kör buss själv; och försöker VERKLIGEN att lära mig exakt hur det funkar; men ibland blir man bara galen...
Citera
2018-03-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Problemet är; att om han hade stannat för kortare paus; så hade hans totala körtid gått åt skogen, alternativt ramtiden på körpasset.

de här regelverken (flera olika!) är en veritabel djungel, krånglig som fan. Jag kör buss själv; och försöker VERKLIGEN att lära mig exakt hur det funkar; men ibland blir man bara galen...
Ja...och inte fasen gör det bättre att buss företaget ringer till chauffören stup i kvarten och frågar när bussen är framme.
Rena tidtabbells terrorismen.
Citera
2018-03-11, 10:31
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ja...och inte fasen gör det bättre att buss företaget ringer till chauffören stup i kvarten och frågar när bussen är framme.
Rena tidtabbells terrorismen.
Njae. Det där känner jag inte igen om jag ska vara ärlig. Det förekommer säkert, absolut.

Vad gäller Bergkvara, så finns det många berättelser jag hört under de åren jag kört buss - den ena mer horribel än den andra. Skicket på fordonen är ju liksom bara en del av saken. Vad sägs till exempel om att "all övertid under året betalas ut i november"? Eller "ledighet ska ansökas om minst tre månader innan ledigheten"?

Bergkvara är ett sjukt företag; och de är inte ensamma i Sverige om det. Jag själv har förmånen att köra för ett seriöst företag som verkligen bryr sig om sina anställda; och har dessutom en chef som genuint bryr sig om sin personal.

Annat var det när jag var anställd av Nettbuss... Jösses amalia.
Citera
2018-03-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Njae. Det där känner jag inte igen om jag ska vara ärlig. Det förekommer säkert, absolut.

Vad gäller Bergkvara, så finns det många berättelser jag hört under de åren jag kört buss - den ena mer horribel än den andra. Skicket på fordonen är ju liksom bara en del av saken. Vad sägs till exempel om att "all övertid under året betalas ut i november"? Eller "ledighet ska ansökas om minst tre månader innan ledigheten"?

Bergkvara är ett sjukt företag; och de är inte ensamma i Sverige om det. Jag själv har förmånen att köra för ett seriöst företag som verkligen bryr sig om sina anställda; och har dessutom en chef som genuint bryr sig om sin personal.

Annat var det när jag var anställd av Nettbuss... Jösses amalia.
Enligt passagerare så ringde hans telefon flera gånger under resan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in