2018-03-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Ja, svaret på det finns inte i någon som helst diagnos hos barnen.

Men paranoia hos en eller två föräldrar, övertygelse om att wi-fi är livsfarligt eller att tonårsdepressionen i själva verket orsakas av att skolmiljön inte är bra för barnen.

Många drar slutsatsen ”barnen fick hemundervisning alltså var de svårt sjuka”. Men den slutsatsen behöver inte alls vara korrekt. Det finns exempel på barn som fått hemundervisning pga elallergi. (Som inte finns)

”Föräldrarna var sjuka i huvudet därför ville de ha hemundervisning till sina barn” är en lika rimlig slutsats. Särskilt med tanke på att föräldrarna är mördare. Då är ju statistiskt sett, risken större att man är sjuk i huvet...

Eller varför inte ”föräldrarna hade en religiös övertygelse som gjorde livet i samhället överjävligt och därför ville de inte ha sina barn i skolan”?

Något sånt gissar jag, och skolpersonalen orkade inte hålla emot.
Citera
2018-03-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ja för det kan väl inte var möjligt? Hujeda mig, en rektor som har handlar fel, kan väl inte hända

Det skulle förvåna mig om en mängd andra människor på olika nivåer också var inblandade, ja.
Citera
2018-03-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jo, det finns flera antydningar/belägg om detta: diagnosen var oklar, föräldrarna misstänkte sjukdom och först efter påstötning kom ett intyg, rektorn säger att de kanske lyssnat för mycket på föräldrarna, de har inte sökt hjälp hos socialtjänsten, barnpsykologer mfl ytterst tveksamma till hemundervisning. Finns inget ohederligt i att tolka det som att föräldrarna var de drivande. Det är snarare oetiskt att försvara ett alldeles uppenbart mord på sina egna barn.

Du får nog belägga det du kan med källa så tar vi det därifrån sen. Antydningar kan vi lämna därhän. Den sista meningen förpassar dig historiens sophög vad mig anbelangar. Om din logik är att alla som försvarar skolans och sjukvårdens agerande samtidigt försvarar barnamord så är dina inlägg inte ens värda ett respektfullt bemötande.
Citera
2018-03-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag skriver frågorna om dina uppgifter igen med förhoppning om att du inte bara besvarar några utvalda. Jag antar att du kan urskilja vilka du har hoppat över själv?

- Hur vet du vem som stojade i poolen?
- Det har uppgetts att de följde kärnämnena i läroplanen, vilket är långt ifrån hela läroplanen.
- Kan man inte vara smittkänslig om man besöker en affär?
- Hemundervisning 3-4 gånger/vecka har vi läst om. Var har du fått uppgiften om 3-4 hela skoldagar?
- Jag har uppgett att det stod ME i båda läkarutlåtandena, inte något av dem.
- Betydligt fler än 1-2 elever/kommun har hemundervisning av en rad olika skäl. Var får du fått denna siffra ifrån?
- Var kommer uppgiften ifrån att läkarutlåtandena var gamla?
- Varför skulle det kosta skolorna flera miljoner om året att lärare skulle vara där 3-4 tillfällen i veckan?
- Hur vet du att det är föräldrarna som krävt hemundervisningen och inte skolan som sett det som den enda lösningen efter att ha testat alla andra alternativ.
- Vad kommer uppgiften ifrån att man inte har haft dialog med läkare, skolläkare och klinik?
- Varför utelämnar du vad rektor sa i direkt anslutning till - Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna?
- Hur vet du att As och eller Ms hemundervisning inte var tidsbegränsad?

Beträffande poängvärden på olika sjukdomar så är det ett påstående som är ditt och inte mitt. Vänligen klistra inte på mig saker som jag inte sagt. Framförallt blir det larvigt när du dessutom blir upprörd om något som du själv har hittat på..
Skribenten du vände dig emot reagerade kraftigt, helt förståeligt, på din djupt kränkande överton mot denne. När hon beslog dig med totala felaktigheter valde du ändå att fortsätta och inte låtsas om vad hen skrivit. Det var detta som hon, jag och flera med mig reagerade på. Jag hade gärna gått vidare från detta men ditt förnekande av det har tvingat oss att fortsätta. Men släpp det nu och besvara mina frågor ovan istället.
Du påstår att du har tillgång till andra siffror än de som redovisats med källa avseende hemundervisning.

Kan du redovisa dessa siffror, samt vilken källa du har?
Och så vore det intressant att veta varför du anser att svensk offentlig statistik är ovederhäftig?

Dessutom byter du fot då och då, avseende läkarintygen: iblnad finns det två läkarintyg från svensk offentligt vård med ME på, ibland finns det ett med ME och ett med något annat, ibland är ena läkarintyget från svensk offentlig vård, ibland bara det ena...

Så hur är det nu, vad har du sett för läkarintyg (om du sett några), och vad stod det på dem?
Eller har du inte sett några läkarintyg, utan bara fått några PM där någon annan sett några läkarintyg, eller hur var det egentligen?
Citera
2018-03-10, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson till Expressen."

Det där med att man förnuftsmässigt relevant funderar på om man kunde gjort mer är ju rimligt. Hon tar ju själv upp att hon grubblat över om de lyssnat för mycket på föräldrarna, missat signaler.
Sedan konstaterar hon att hon i hjärtat känner att hon gjorde sitt bästa och inte kunde gjort mer.

Det tyder väl på att rektorn och skolan efter katastrofen ifrågasatt sina beslut om hemundervisning eller missat signaler, men att hon snarare gjort detta i god tro utan ont uppsåt och inte tror sig kunna gjort något mer för att förhindra morden.

Det betyder inte att det inte fanns signaler eller dubiösa grunder tull hemundervisning. Bara att dessa inte fanns i rektorns bok.

Sant, men det betyder inte heller att meningen "Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna" kan brytas ur sitt sammanhang då det blir falsk bevisföring, något som skett flera gånger här i tråden, bland annat av dig.

Solglittret, nu undrar jag för tredje gången om du har tänkt att besvara mina frågor eller om du helt enkelt inte längre står för dina uppgifter? Om du är osäker på vilka jag menar kan jag posta dem igen.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-10 kl. 23:13.
Citera
2018-03-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Avvägningen av vilken lösning som är bäst man gör på ett elevhälsosamtal med många professioner inblandade. Allt dokumenteras så det är lätt att göra en sån studie eftersom antalet fall aldrig har överstigit 400/år. Jag är helt övertygad om att barnets bästa alltid sätts i fokus.

Verkar inte varit det bästa för Agnes och Moa. Hoppas skolans självgranskning blir offentlig.
Citera
2018-03-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ja för det kan väl inte var möjligt? Hujeda mig, en rektor som har handlar fel, kan väl inte hända

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det skulle förvåna mig om en mängd andra människor på olika nivåer också var inblandade, ja.

Det var en hel del människor inblandade + att man hade sjukvårdens läkarintyg. Så risken för misstag är nog försumbar.

Citat:
I offentliga handlingar från kommunen framskymtar föräldrarnas omtanke att barnens skolgång ska fungera så bra som möjligt, trots flickornas medicinska tillstånd.
I protokollen beskrivs att båda flickorna led av någon form av kronisk trötthet som gjorde det svårt för dem att orka med en ordinarie skolgång.
Den 3 maj 2016 hade pappan ett möte om den äldre flickans skolgång. I mötet deltog två rektorer, en skolsköterska, en studievägledare och chefen för kommunens resurscenter.

Citat:
I slutet av maj 2017 upprättades ett protokoll som gäller den äldre flickan i familjen.
Det är kortfattat.
Det framgår att flickan haft hemundervisning och att det fungerat mycket bra.
Med på mötet är pappan, rektor, skolsköterskan och två lärare.
Inget i protokollet antyder att det ska ha uppstått några problem eller svårigheter i kontakterna mellan skolpersonalen och föräldrarna.
Citera
2018-03-10, 23:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det har tidigare i tråden kommit uppgifter om att Moa och Agnes hade ett medfött gen-fel.
Ett litet arv ifrån förälrarna.
Om inte gen-felet "triggas igång" så lever man normalt, hela sitt liv.
Agnes gen-fel triggades troligtvis igång av Gardasil vaccin, eller Borelia.
Moa troligtvis av Gardasil vaccin.
Resultatet blev kroniskt trötthetssyndrom.
Uppgifterna är inte 100% säkra, såklart.....
men, har förekommit i tråden några gånger.

Det är nog viktigt att inte skapa trådsanningar här, allra helst som vi vet så lite.

Nej det finns studier om att vaccinering kan utlösa narkolepsi - sömnsjuka - hos predisponerade personer med en viss gen, HLA II. Dock har väldigt många den här genen 25% av befolkningen och vaccineras utan att bli sjuka. Men 95 % av alla som fick narkolepsi efter svininfluensavaccinationskampanjen för några år sedanvisade sig ha denna gen. Att just Gardasil skulle ge narkolepsi i högre frekvens finns det inga studier som visat.

Det har väl inte funnits några diskussioner om att döttrarna skulle haft just narkolepsi? Det är en väldigt specifik sjukdom med sömnattacker som kommer när man försöker koncentrera sig och har tydliga avgränsbara diagnoskriterier. Det hade definitivt stått på sjukintygen.
Citera
2018-03-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Verkar inte varit det bästa för Agnes och Moa. Hoppas skolans självgranskning blir offentlig.
Bara om man tror att någon från skolan var inblandad i dödsfallen. Men det finns väl inget som tyder på det?
Citera
2018-03-10, 23:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Läkarintygen och besluten bevisar att dom var tillräckligt sjuka för att särskild undervisning skulle vara den bästa lösningen.

Det gäller för både Agnes och Moa.

Föräldrarna var pådrivande, att du förbanskar det till att dom tjatade ger intrycket att skolan eller sjukvården var tveksam. Det har du inget belägg för. Att du väljer den förvanskningen är inte en spekulation, det är en lögn.
Du gör en halmgubbe av mina spekulationer och beslår mig sedan med lögn.
Ok, jag kan nöja mig med att konstatera att det är klarlagt, att föräldrarna, alltså inte skolan, var drivande när det gäller flickornas hemundervisning. Det räcker för mig.
Varken intyg eller beslut bevisar f.ö. att barnen var allvarligt sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är nog viktigt att inte skapa trådsanningar här, allra helst som vi vet så lite.

Nej det finns studier om att vaccinering kan utlösa narkolepsi - sömnsjuka - hos predisponerade personer med en viss gen, HLA II. Dock har väldigt många den här genen 25% av befolkningen och vaccineras utan att bli sjuka. Men 95 % av alla som fick narkolepsi efter svininfluensavaccinationskampanjen för några år sedanvisade sig ha denna gen. Att just Gardasil skulle ge narkolepsi i högre frekvens finns det inga studier som visat.

Det har väl inte funnits några diskussioner om att döttrarna skulle haft just narkolepsi? Det är en väldigt specifik sjukdom med sömnattacker som kommer när man försöker koncentrera sig och har tydliga avgränsbara diagnoskriterier. Det hade definitivt stått på sjukintygen.

Vad stod det på sjukintygen?
Citera
Medlem
Citat:
Du ifrågasätter sjukvårdens och skolans trovärdighet. Det är mig veterligt ingen av dom som har mördat någon. Föräldrarna har inte utfärdat något intyg eller fattat något beslut om särskild undervisning, så deras trovärdighet har inget med beslutet att göra.
Har du verkligen inte hört talas om något enda fall, med någon som fixat fram ett läkarintyg som inte stämde med verkligeheten?

Har du inte hört talas om några av de mest flagranta fusken med assistansersättning, den där personen som hade läkarintyg på att vederbörande var rullstolsbunden t.ex., vilken hen inte var?

Ett läkarintyg är inte alltid sanningen, det kan vara något slags kompisintyg, ett förfalskat intyg, eller ett intyg som övertolkas.

Det är inte enbart av oginhet, som Försäkringskassan granskar läkarintyg, innan de beviljar ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in