2018-03-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Jag tycker ingenting.

Det gör du nog. Du till och med anklagar.

Citat:
Grattis till dig att du har hög tilltro till rättssäkerheten i Sverige. Jag som är i branschen har sett lite för mycket inkompetens för att det ska va förolämpande att skriva att en rektor kanske tagit fel beslut ang hemundervisning.
Citera
2018-03-10, 22:30
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det jag faktiskt än idag inte kan förstå är varför en sjukdom ska vara kränkande att påstås ha medan en annan sjukdom ska vara ok?
Om någon beskriver att man har en trästicka som växer ut ur foten, men någon annnan påpekar att den lika gärna kan ha kommit in i foten utifrån och faktiskt går att dra ut den - varför är det kränkande??? Eller att man har ont i huvudet inte pga en hjärntumör utan av dåliga glasögon?

Om då andra postare också berättar om sina trästickor och botad huvudvärk - varför ska någon bli kränkt?? Tänk om hen kanske blir hjälp istället? Visar sig ha en behandlingsbar sjukdom?

Detta är själva knuten i hela den här urspårade debatten om ME och även Scientologerna visavi sjukdomar. De har betygsatt sjukdomsorsaker - kroppslig sjukdom är fint och helt ok medan psykiska sjukdomsorsaker är fult och kränkande och varken får undersökas, forskas på eller behandlas. Varför förbjuds detta??? Du ger uttryck för samma åsikter här så du kanske kan svara.

Förr trodde man att kvinnor med symptom som förlamning, svimningar hade orsaken till detta i livmodern. Därav det grekiska namnet för livmoder "hyster" som fick beteckna dessa symptom som "hysteria". Man var under väldigt många hundra år övertygad om att detta hade kroppsliga orsaker.

Om det i en studie av 238 patienter som tror sig ha ME endast visar sig vara 13 stycken som får uteslutningsdiagnosen ME, medan de andra hade ångestsyndrom, depressioner, tvångstankar och utbrändhet. Varför är det kränkande att leta vidare bland psykiska orsaker? Som ju de flesta visade sig ha?

Om Bjärredsföräldrarna tyckte likadant om döttrarnas sjukdomar hamnade de kanske lika snett.
Hemundervisade ungdomar mår till slut inte bra oavsett grundsjukdomen. Men tydligen ville föräldrarna ändå fortsätta detta. Kunde man inte försökt få barnen till skolan i någon slags kombination mellan hemlektioner och skolnärvaro? Men det verkar inte varit uppe. Varför inte - varför var det så viktigt att barnen hölls hemma? Eller bara gick ut åtföljd av förälder?
Lägg av med din förtalskampanj mot ME-sjuka. ! Nu räcker det! ! Du har i ett oräkneligt antal inlägg i den här tråden fått fram vad du tycker om den sjukdomen. Alla har fattat nu. Det blir INTE bättre av att du försöker skriva så långa inlägg heller. Tvärtom. Måste vara något som skramlar där inne. Eller så är du djupt avundsjuk. Något fel är det. Kanske får du inte tillräckligt med patienter? Du som påstår att du är läkare och jobbar inom psykiatrin.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-10 kl. 22:39.
Citera
2018-03-10, 22:31
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
...
Men läkarintyg och beslut bevisar att sjukvård, skola och vårdnadshavare ansåg att dom var tillräckligt sjuka för att särskild undervisning skulle vara det bästa alternativet.
...
Det du säger är i princip, att faktum att de fick hemundervisning bevisar att de var sjuka.
Citat:
Du tolkar om pådrivande till tjatande. Det är en omtolkning som bara är möjlig om man samtidigt förutsätter att tjat var nödvändigt eftersom skolan var tveksam. Det gör du medvetet, det är därför du byter ut ordet. Du vill befästa en bild att skolan var emot särskild undervisning men föräldrarna lyckades tjata till sig den. Det finns inget belägg för en sån tolkning, den är ohederlig.
Menar du att skolan var för hemundervisning innan de fått Moas intyg?
Det finns ingenting som tyder på det. Så min tolkning är inte alls ohederlig. Den är bara en spekulation.
Citera
2018-03-10, 22:32
Medlem
Citat:
Jag vet vilken du menar. Hon medger att det alltid finns en risk, men säger sig ha rent samvete i detta fall.

(Men risken kvarstår ändå, trots att hon själv tycker att hon tagit rätt beslut)

Det där förvanskade citatet borde bannas från tråden och den som använder det borde bli varnad för falsk ryktesspridning.

Citat:
– Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson till Expressen.
Citera
2018-03-10, 22:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men om föräldrarna ville ha barnen hemma så borde de väl vara glada och nöjda över att ha det så. Men eftersom de är döda så verkar det inte så. Hanna hemma ätandes antidepressiva, Oskar avmagrad och drunknandes. Varför var dom inte nöjda med att ha barnen hemma om det var ett mål?
De fick väl reda på att hemundervisningen, som de var så nöjda med, inte skulle få fortsätta. Därför måste alla dö.
Citera
2018-03-10, 22:34
Medlem
Citat:
Det gör du nog. Du till och med anklagar.

Äh. Godnatt.

Nej jag anklagar inte nån. Jag säger att det kan hända att tjänstemän i kommunal förvaltning gör fel. Om rektorn i Bjärred gjort det säger jag ingenting alla. Bara att det är möjligt. Vilket jag alltså inte tycker är en förolämpning.

För attt göra det enkelt för dig:
1) ett sjukintyg behöver inte betyda att nån är sjuk
2) tjänstemän tar ibland beslut på felaktiga grunder
3) tjänstemän tar ibland fel beslut
4) en som senare visade sig vara en mördare är mindre trovärdig än nån som inte är en mördare.
Citera
2018-03-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det händer mera sällan i Skandinavien än i resten av världen. Det är konstaterat av ett flertal undersökningar. Nu senast så ligger de nordiska länderna i topp, så också gjort i flera år, av 131 andra undersökta länder.

Ja, jag har hög tilltro till rättssäkerheten.

Att ett par gemensamt dödar sina barn pga sjukdom har aldrig tidigare skett. Ändå resonerar du med statistik om rättssäkerhet? Det är troligare att barnen var svårt sjuka och därför måste dö än att det är nåt skumt med att två barn i samma kommun får samma icke-genetiskt betingade sjukdom, beviljas hemundervisning och föräldrarna orkar inte med livet och barnen och dödar dem och sig själva?
Citera
2018-03-10, 22:38
Bannlyst
Citat:
Det jag faktiskt än idag inte kan förstå är varför en sjukdom ska vara kränkande att påstås ha medan en annan sjukdom ska vara ok?
Om någon beskriver att man har en trästicka som växer ut ur foten, men någon annnan påpekar att den lika gärna kan ha kommit in i foten utifrån och faktiskt går att dra ut den - varför är det kränkande??? Eller att man har ont i huvudet inte pga en hjärntumör utan av dåliga glasögon?

Om då andra postare också berättar om sina trästickor och botad huvudvärk - varför ska någon bli kränkt?? Tänk om hen kanske blir hjälp istället? Visar sig ha en behandlingsbar sjukdom?

Detta är själva knuten i hela den här urspårade debatten om ME och även Scientologerna visavi sjukdomar. De har betygsatt sjukdomsorsaker - kroppslig sjukdom är fint och helt ok medan psykiska sjukdomsorsaker är fult och kränkande och varken får undersökas, forskas på eller behandlas. Varför förbjuds detta??? Du ger uttryck för samma åsikter här så du kanske kan svara.

Förr trodde man att kvinnor med symptom som förlamning, svimningar hade orsaken till detta i livmodern. Därav det grekiska namnet för livmoder "hyster" som fick beteckna dessa symptom som "hysteria". Man var under väldigt många hundra år övertygad om att detta hade kroppsliga orsaker.

Om det i en studie av 238 patienter som tror sig ha ME endast visar sig vara 13 stycken som får uteslutningsdiagnosen ME, medan de andra hade ångestsyndrom, depressioner, tvångstankar och utbrändhet. Varför är det kränkande att leta vidare bland psykiska orsaker? Som ju de flesta visade sig ha?

Om Bjärredsföräldrarna tyckte likadant om döttrarnas sjukdomar hamnade de kanske lika snett.
Hemundervisade ungdomar mår till slut inte bra oavsett grundsjukdomen. Men tydligen ville föräldrarna ändå fortsätta detta. Kunde man inte försökt få barnen till skolan i någon slags kombination mellan hemlektioner och skolnärvaro? Men det verkar inte varit uppe. Varför inte - varför var det så viktigt att barnen hölls hemma? Eller bara gick ut åtföljd av förälder?

Skribenten du toppred beskrev att hon genomgått långvariga utredningar innan hon fick sin diagnos. Hon beskrev också att hon vid sidan av ME dessutom medicinerades för depression (har jag för mig).

Vi kan nog båda hitta historiska exempel på både förnekande av tillstånd som felaktiga tillstånd för att bekräfta vår tes. Det viktiga är att det idag finns en konsensus stark nog att ge människor hjälp för sin åkomma, såväl i Sverige som internationellt.

Studien du refererar till, som det hade varit smakfullt om du länkade till, bevisar ju egentligen bara att man inte godtyckligt sätter diagnosen även om man själv tror att man har tillståndet.

Jag noterar att du underlät att svara på frågorna. Ska jag utgå ifrån att svaren inte kommer eller håller du på att förbereda dem i ett annat inlägg?
Citera
2018-03-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det du säger är i princip, att faktum att de fick hemundervisning bevisar att de var sjuka.

Menar du att skolan var för hemundervisning innan de fått Moas intyg?
Det finns ingenting som tyder på det. Så min tolkning är inte alls ohederlig. Den är bara en spekulation.

Läkarintygen och besluten bevisar att dom var tillräckligt sjuka för att särskild undervisning skulle vara den bästa lösningen.

Det gäller för både Agnes och Moa.

Föräldrarna var pådrivande, att du förbanskar det till att dom tjatade ger intrycket att skolan eller sjukvården var tveksam. Det har du inget belägg för. Att du väljer den förvanskningen är inte en spekulation, det är en lögn.
Citera
2018-03-10, 22:40
Bannlyst
Citat:
Jättebra skrivet. Håller med dig.
Svaret till morden och antagligen svaret till varför hemundervisning, finns inte i döttrarnas beskrivna sjukdomssymptom.
Men det är kanske samma svar till varför föräldrarna ville ha hemundervisning som till varför barnen mördades?

Yes !
Det var HANNA !
Hanna ville ta livet av sig pga hennes sjukdomsbild och jättedjupa depression.
Agnes var jättesjuk, och Moa var tyvärr ganska ok.
När ni/du fortsätter disskusionen... ha då i tankarna att det var Hanna som drev dom till detta.
Allt Hanna hade gått igenom, hur hon hade det nu med depression mm.. plus Agnes långa sjukdom och värre på slutet.
Mitt tips i tråden, Sluta kolla Oskar o barnen.. lägg all fokus på Hanna istället.
(Jag har såklart inte sanningen framför mig, men mitt tips är att följa Hanna-spåret)
Citera
2018-03-10, 22:43
Medlem
Citat:
Äh. Godnatt.

Nej jag anklagar inte nån. Jag säger att det kan hända att tjänstemän i kommunal förvaltning gör fel. Om rektorn i Bjärred gjort det säger jag ingenting alla. Bara att det är möjligt. Vilket jag alltså inte tycker är en förolämpning.

För attt göra det enkelt för dig:
1) ett sjukintyg behöver inte betyda att nån är sjuk
2) tjänstemän tar ibland beslut på felaktiga grunder
3) tjänstemän tar ibland fel beslut
4) en som senare visade sig vara en mördare är mindre trovärdig än nån som inte är en mördare.

Du ifrågasätter sjukvårdens och skolans trovärdighet. Det är mig veterligt ingen av dom som har mördat någon. Föräldrarna har inte utfärdat något intyg eller fattat något beslut om särskild undervisning, så deras trovärdighet har inget med beslutet att göra.
Citera
2018-03-10, 22:44
Medlem
Citat:
Hur många är friska av dom drygt 300 per år som har särskild undervisning på grund av sjukdom i hela landet menar du?

kunde vara en intressant studie att göra, är det verkligen barnens bästa som stått i centrum? för barn som vistas på sjukhus är det mer självklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in