2018-03-10, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej jag backar naturligtvis inte från det jag skrivit för att du inte minns fakta om rektorns uttalande eller känner till infektionskänslighet. Det har beskrivits det jag räknar upp. Vill du exakt veta var och friska upp ditt minnne får du gärna ägna denna lördagskväll till att googla, själv orkar jag inte.

Den postare du omnämner ville beskriva hur hon hade det under några timmar av sitt liv som ett exempel på hur spefika ME-symptom kan yttra sig. Allt som hon räknade upp kunde lika gärna berott på en annan sjukdom, vilket jag påpekade. Flera andra postare skickade också inlägg om att de just hade själva hade den sjukdomen med just de symptom hon hade räknat upp och att detta därför inte var typiskt för ME.
Men det är klart sätter man poängvärden på olika sjukdomar och anser någon vara finare än någon annan, kanske man blir upprörd om någon tolkar symptomen nedsättande till en sjukdom med längre poänggrad???

Jag skriver frågorna om dina uppgifter igen med förhoppning om att du inte bara besvarar några utvalda. Jag antar att du kan urskilja vilka du har hoppat över själv?

- Hur vet du vem som stojade i poolen?
- Det har uppgetts att de följde kärnämnena i läroplanen, vilket är långt ifrån hela läroplanen.
- Kan man inte vara smittkänslig om man besöker en affär?
- Hemundervisning 3-4 gånger/vecka har vi läst om. Var har du fått uppgiften om 3-4 hela skoldagar?
- Jag har uppgett att det stod ME i båda läkarutlåtandena, inte något av dem.
- Betydligt fler än 1-2 elever/kommun har hemundervisning av en rad olika skäl. Var får du fått denna siffra ifrån?
- Var kommer uppgiften ifrån att läkarutlåtandena var gamla?
- Varför skulle det kosta skolorna flera miljoner om året att lärare skulle vara där 3-4 tillfällen i veckan?
- Hur vet du att det är föräldrarna som krävt hemundervisningen och inte skolan som sett det som den enda lösningen efter att ha testat alla andra alternativ.
- Vad kommer uppgiften ifrån att man inte har haft dialog med läkare, skolläkare och klinik?
- Varför utelämnar du vad rektor sa i direkt anslutning till - Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna?
- Hur vet du att As och eller Ms hemundervisning inte var tidsbegränsad?

Beträffande poängvärden på olika sjukdomar så är det ett påstående som är ditt och inte mitt. Vänligen klistra inte på mig saker som jag inte sagt. Framförallt blir det larvigt när du dessutom blir upprörd om något som du själv har hittat på..
Skribenten du vände dig emot reagerade kraftigt, helt förståeligt, på din djupt kränkande överton mot denne. När hon beslog dig med totala felaktigheter valde du ändå att fortsätta och inte låtsas om vad hen skrivit. Det var detta som hon, jag och flera med mig reagerade på. Jag hade gärna gått vidare från detta men ditt förnekande av det har tvingat oss att fortsätta. Men släpp det nu och besvara mina frågor ovan istället.
Citera
2018-03-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du gav precis anekdotisk bevisföring ett ansikte. Googla vidare.

Gu så gullig du e med dina härskartekniker.

/springer och gömmer mig pga känner mig så himla nedtryckt av dig. NOT.

Vad försöker du säga? Polisen har sagt allt vi behöver veta, barnen var svårt sjuka och föräldrarna orkade inte mer? Ok, tack för din åsikt. Du har rätt till den.

Bra för dig att det är förklaring nog. Verkligen. Men vet du? Vi är på Flashback. Det är inte bevisföring vi sysslar med. Det är spekulationer. Som vi alla på var sitt håll bygger upp utifrån information, erfarenheter och kompetens.
Citera
2018-03-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Snälla ni, i det här fallet är det uppenbart genom vittnesmål att föräldrarna har tjatat sig till hemundervisning. I sista stund lämnade de in ett intyg avseende Moa, för att skolan skulle gå med på deras krav.
Skolan försökte med vilrum etc., men det dög inte för föräldrarna.

Du inkompetensförklarar alltså rektorn och antyder att hon brutit mot Skollagen? Dessutom vilselett hela det resursteam som var inblandad och som grädde på moset fått med sig kommunen på samma villospår?

OK, du tänker så.
Citera
2018-03-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag skriver frågorna om dina uppgifter igen med förhoppning om att du inte bara besvarar några utvalda. Jag antar att du kan urskilja vilka du har hoppat över själv?

- Hur vet du vem som stojade i poolen?
- Det har uppgetts att de följde kärnämnena i läroplanen, vilket är långt ifrån hela läroplanen.
- Kan man inte vara smittkänslig om man besöker en affär?
- Hemundervisning 3-4 gånger/vecka har vi läst om. Var har du fått uppgiften om 3-4 hela skoldagar?
- Jag har uppgett att det stod ME i båda läkarutlåtandena, inte något av dem.
- Betydligt fler än 1-2 elever/kommun har hemundervisning av en rad olika skäl. Var får du fått denna siffra ifrån?
- Var kommer uppgiften ifrån att läkarutlåtandena var gamla?
- Varför skulle det kosta skolorna flera miljoner om året att lärare skulle vara där 3-4 tillfällen i veckan?
- Hur vet du att det är föräldrarna som krävt hemundervisningen och inte skolan som sett det som den enda lösningen efter att ha testat alla andra alternativ.
- Vad kommer uppgiften ifrån att man inte har haft dialog med läkare, skolläkare och klinik?
- Varför utelämnar du vad rektor sa i direkt anslutning till - Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna?
- Hur vet du att As och eller Ms hemundervisning inte var tidsbegränsad?

Beträffande poängvärden på olika sjukdomar så är det ett påstående som är ditt och inte mitt. Vänligen klistra inte på mig saker som jag inte sagt. Framförallt blir det larvigt när du dessutom blir upprörd om något som du själv har hittat på..
Skribenten du vände dig emot reagerade kraftigt, helt förståeligt, på din djupt kränkande överton mot denne. När hon beslog dig med totala felaktigheter valde du ändå att fortsätta och inte låtsas om vad hen skrivit. Det var detta som hon, jag och flera med mig reagerade på. Jag hade gärna gått vidare från detta men ditt förnekande av det har tvingat oss att fortsätta. Men släpp det nu och besvara mina frågor ovan istället.

Men snälla! Solglittret har svarat på dina frågor - som du fö inte har RÄTT att få svar på bara för attt du har lust med det.

Läs tråden. Googla. Så ser du var uppgifterna kommer från.

Och nej, är du infektionskänslig (inte tillräckligt med vita blodkroppar) besöker du inte affärer före jul. Då håller du dig hemma. Särskilt om nu det skulle vara anledningen till att du får hemundervisning. Men nu är det ju ingen som påstått att barnen var infektionskänsliga. Eller är det det du menar att de var?
Citera
2018-03-10, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Betvivlar inte att du är påläst i mångt och mycket,men flera av dina frågor var ju sådant vi redan fått svar på genom massmedia.
Naturligtvis skall det kunna disskuteras och ifrågasättas i en tråd som denna,men när sidospåren tar överhand så för det inte tråden framåt.
Det vi alla vill ha svar på är väl ändå varför O och ev H mördade sina barn?
Jag kan inte "köpa" förklaringen de gav i sitt avskedsbrev.

Vad som är ett sidospår eller inte är svårt att besvara eftersom så mycket är okänt. Att göra felaktiga påståenden för att få det att se ut som ett huvudspår är intellektuellt ohederligt och bör ifrågasättas.

Jag delar uppfattningen om att det är kolossalt svårt att acceptera förklaringen i avskedsbrevet.
Citera
2018-03-10, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Men snälla! Solglittret har svarat på dina frågor - som du fö inte har RÄTT att få svar på bara för attt du har lust med det.
Ehh, nej. Jag ska ge Solglittret en chans och sedan feta de frågor hen hoppade över.

Så klart behöver hen inte besvara mina frågor, men då ska en heller inte påstå att detta är gjort.
Citera
2018-03-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du inkompetensförklarar alltså rektorn och antyder att hon brutit mot Skollagen? Dessutom vilselett hela det resursteam som var inblandad och som grädde på moset fått med sig kommunen på samma villospår?

OK, du tänker så.
Rektorn har ju själv erkänt att hon kan ha handlat fel. Har du missat detta?
Citera
2018-03-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Gu så gullig du e med dina härskartekniker.

/springer och gömmer mig pga känner mig så himla nedtryckt av dig. NOT.

Vad försöker du säga? Polisen har sagt allt vi behöver veta, barnen var svårt sjuka och föräldrarna orkade inte mer? Ok, tack för din åsikt. Du har rätt till den.

Bra för dig att det är förklaring nog. Verkligen. Men vet du? Vi är på Flashback. Det är inte bevisföring vi sysslar med. Det är spekulationer. Som vi alla på var sitt håll bygger upp utifrån information, erfarenheter och kompetens.

Så du är seriös med din teori om att den särskilda undervisningen i Bjärredfallet berodde på elallergi, wifi eller tonårsdepression? Det är nåt du har kommit fram till genom information, erfarenhet och kompetens?
Vill du framstå som seriös så måste du försöka anstränga dig lite. Det handlar inte om någon härskarteknik, ta det som ett vänskapligt råd.
Citera
2018-03-10, 22:07
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Nej jag backar naturligtvis inte från det jag skrivit för att du inte minns fakta om rektorns uttalande eller känner till infektionskänslighet. Det har beskrivits det jag räknar upp. Vill du exakt veta var och friska upp ditt minnne får du gärna ägna denna lördagskväll till att googla, själv orkar jag inte.

Den postare du omnämner ville beskriva hur hon hade det under några timmar av sitt liv som ett exempel på hur specifika ME-symptom kan yttra sig. Allt som hon räknade upp kunde lika gärna berott på en annan sjukdom, vilket jag påpekade. Flera andra postare skickade också inlägg om att de själva hade den andra sjukdomen med just de symptom hon hade räknat upp och att detta därför inte var typiskt för ME.
Men det är klart sätter man poängvärden på olika sjukdomar och anser någon sjukdom vara finare än någon annan, kanske man blir upprörd om någon tolkar symptomen nedsättande till en sjukdom med längre poänggrad???
Du har fel. Finns inga poängvärden på olika sjukdomar förutom de poäng du själv sätter.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-10 kl. 22:22.
Citera
2018-03-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Rektorn har ju själv erkänt att hon kan ha handlat fel. Har du missat detta?

Det har alla missat! För det har inte hänt.

Citat:
– Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson till Expressen.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-10 kl. 22:11.
Citera
2018-03-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

OK, du tänker så.

Det händer att folk gör fel. Tar fel beslut. Det händer att rektorer är inkompetenta. Det händer att psykopater och narcissister får sin vilja igenom vad det än gäller.
Det händer att folk ljuger. Det händer att folk är godtrogna.

Grattis till dig att du har hög tilltro till rättssäkerheten i Sverige. Jag som är i branschen har sett lite för mycket inkompetens för att det ska va förolämpande att skriva att en rektor kanske tagit fel beslut ang hemundervisning.
Citera
2018-03-10, 22:09
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Det är nog sant det fetade...
Om någon måste ha hemundervisning kan det bland mycket annat bero på att vederbörande är väldigt infektionskänslig ex har nedsatt immunfösvar, öppna sår, pågående cellgiftsbehandling.
Denna elev ska undvika rikt befolkade miljöer särskilt under influensa- och vinterräkssjuketider.
Ett fullgott medicinskt skäl att isolera en 11 eller 14 åring i hemmet med undervisande lärare som kommer dit.
Om yngsta tjejen gick i affären med pappa i mellandagarna eller båda deltog i poolbad och julmiddagar på restaurang kan de inte haft infektionskänsligheten som skäl till hemundervisningen.
Att någon får hemundervisning kan bero på att alla yttre stimuli som finns i skolan blir för mycket och det enda barnet orkar är att resa sig upp ur sängen och gå till bordet och sätta sig. Där läraren sitter. Och där få sin undervisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in