2018-03-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Givet hemundervisning blev nödvändigt tror jag föräldrarna var mkt engagerade/drivande i hemundervisningen t.ex. vilka ämnen, uppföljning, kontakt med skolan/lärarna för sina barn.

Hemundervisning beviljas inte annat än av medicinska orsaker (läkarutlåtande). Detta oavsett hur drivande en förälder är.

Googla lite så är det inte svårt att hitta föräldrar som tipsar om hur man bäst får ett läkarintyg för hemundervisning... tex bland anhängare till ”barnens rätt till föräldrarnas tid”

Finns också en lång räcka debatt-artiklarna dn på temat ”hemundervisning” är en mänsklig rättighet, där man då förvisso menar hemundervisning av förälder.

Men som sagt, i olika forum tipsar hemskolningsföredpråkare om hur man får hemundervisningsintyg.

Ett barn behöver inte vara jättesjukt för att få ett sånt. Det räcker med att föräldern vet hur den ska formulera sig, vilken läkare den ska kontakta och hur den ska bemöta ifrågasättanden. Har önskemålet dessutom föregåtts av en period av hemmasittande är skolan ganska motiverad att gå med på föräldrarnas krav för att slippa anmälan till skolinspektionen.
Citera
2018-03-10, 21:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl självklart att föräldrarna ville ha hemundervisning till sina sjuka barn.

Jo just det - men hur visade sig flickornas sjukdom som gjorde att de inte kunde gå i skolan.
Fysiskt och mentalt verkar de fungerat, läromässigt också. Vad kunde de inte??
Citera
2018-03-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Tycker Solglittret är inne på ett vettigt spår. Håller det för troligt tills dess jag hör nåt bättre

Solglittret bygger det på sin egna friskförklaring av barnen, grundad på att den ena synts i en affären med O i mellandagarna och att det hörts barnstoj från familjens pool en gång i somras..Alltså är de friska nog för vanlig skolgång. Det avgör man ju lätt utan att behöva träffa patienterna

Det tycker du låter vettigare än intyg från läkare som faktiskt träffat barnen och de bedömningar som gjorts av skolpersonal, som troligen har kompetens att avgöra vad som är bäst för dem.
Citera
2018-03-10, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Int' sjutton ifrågasätter du för att du är påläst!

Då hade du inte ifrågasatt det som de flesta känner till ex att föräldrarna ville ha hemundervisning och att den gavs på heltid 4 resp 3 dagar per vecka och i vart fall för A i så många ämnen så att hon skulle kunna komma in på gymnasiet.
En påläst person torde väl också känna till att gravt infektionskänsliga individer inte ska ut i affärer i julhandel eller mellandagarna. Det avrådes å det bestämdaste från av skolmedicinen.

Jag tror att du inte gillar folks åsikter om ME-lobbyn och därför helt enkelt inte slår ner på det som skrivs, utan på den som skriver. En dålig egenskap i en diskussion tycker jag. Annars gillar jag dina slagkraftiga ofta pricksäkra formuleringar.

Du har fortfarande inte besvarat alla mina frågor om dina påståenden. Betyder det att jag ska utgå ifrån att du inte längre står för dessa utsagor?

Beträffande ME har jag reagerat över det nedsättande sätt som du behandlar folk i tråden som beskriver att att de har ME där du utifrån några flyktiga symtom kastar ur dig andra diagnoser som de i själva verket har. Oseriöst och kränkande tycker jag. Detta har dock inget att göra med att jag ställer raka frågor till dig. Möjligen har ditt duckande inför frågorna något att göra med att du vet att jag är frank och låter mig inte luras av blå dunster.

Jag ser fram emot resten av svaren så ska jag kommentera dem i grupp. Benämn gärna vilka uppgifter som du backar ifrån så behöver jag inte ställa om frågan igen.
Citera
2018-03-10, 21:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Givet hemundervisning blev nödvändigt tror jag föräldrarna var mkt engagerade/drivande i hemundervisningen t.ex. vilka ämnen, uppföljning, kontakt med skolan/lärarna för sina barn.

Hemundervisning beviljas inte annat än av medicinska orsaker (läkarutlåtande). Detta oavsett hur drivande en förälder är.
Citat:
Det är väl självklart att föräldrarna ville ha hemundervisning till sina sjuka barn. Hade dom motsatt sig det så borde barnen blivit omhändertagna.
...
Snälla ni, i det här fallet är det uppenbart genom vittnesmål att föräldrarna har tjatat sig till hemundervisning. I sista stund lämnade de in ett intyg avseende Moa, för att skolan skulle gå med på deras krav.
Skolan försökte med vilrum etc., men det dög inte för föräldrarna.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-03-10 kl. 21:22.
Citera
2018-03-10, 21:20
Medlem
Citat:
Men snälla läs inläggen....
Jag räknade upp saker som barnen nog inte var - ex infektionskänsliga eftersom en tjej var i affären i mellandagarna.
Det ifrågasattes av postaren "Frank" som tyckte att man trots att man är infektionskänslig kunde typ julshoppa, något som man naturligtvis avråder från i vinterkräksjuka och influensatider.

Det måste vara överkurs i retorikskolan nu för jag förstår inte vad infektioner och vinterkräksjukor har med nåt att göra. Finns det inget substansiellt att skriva om?
Citera
2018-03-10, 21:21
Medlem
Tror inte heller att deras faktiska sjukdomsbild på något sätt motiverade hemundervisning. Tror O (och möjligen H) lyckades snacka sig till det, först med läkare och sen med skolan.
Citera
2018-03-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Snälla ni, i det här fallet är det uppenbart genom vittnesmål att föräldrarna har tjatat sig till hemundervisning. I sista stund lämnade de in ett intyg avseende Moa, för att skolan skulle gå med på deras krav.
Skolan försökte med vilrum etc., men det dög inte för föräldrarna.

Du hittar på en egen tolkning. Det är uppenbart.
Citera
2018-03-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Googla lite så är det inte svårt att hitta föräldrar som tipsar om hur man bäst får ett läkarintyg för hemundervisning... tex bland anhängare till ”barnens rätt till föräldrarnas tid”

Finns också en lång räcka debatt-artiklarna dn på temat ”hemundervisning” är en mänsklig rättighet, där man då förvisso menar hemundervisning av förälder.

Men som sagt, i olika forum tipsar hemskolningsföredpråkare om hur man får hemundervisningsintyg.

Ett barn behöver inte vara jättesjukt för att få ett sånt. Det räcker med att föräldern vet hur den ska formulera sig, vilken läkare den ska kontakta och hur den ska bemöta ifrågasättanden. Har önskemålet dessutom föregåtts av en period av hemmasittande är skolan ganska motiverad att gå med på föräldrarnas krav för att slippa anmälan till skolinspektionen.

Hur många är friska av dom drygt 300 per år som har särskild undervisning på grund av sjukdom i hela landet menar du?
Citera
2018-03-10, 21:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Du hittar på en egen tolkning. Det är uppenbart.
Jag hittar inte på, däremot gör jag en egen tolkning.
Ingeting som kommit fram motsäger att föräldrarna tjatade till sig hemundervisningen.
Citera
2018-03-10, 21:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS

Men om föräldrarna ville ha barnen hemma så borde de väl vara glada och nöjda över att ha det så. Men eftersom de är döda så verkar det inte så. Hanna hemma ätandes antidepressiva, Oskar avmagrad och drunknandes. Varför var dom inte nöjda med att ha barnen hemma om det var ett mål?
Citera
2018-03-10, 21:28
Medlem
Citat:
Jo just det - men hur visade sig flickornas sjukdom som gjorde att de inte kunde gå i skolan.
Fysiskt och mentalt verkar de fungerat, läromässigt också. Vad kunde de inte??

Dom orkade inte med skolan, dom hade en sjukdom som gjorde att dom hade problem med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in