Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
Klart läsvärd. Utdrag därifrån:
Citat:
Att han uppträtt kyligt och överlägsen i rätten anser kriminologen Fatima Addberger är i linje med just en sådan personlighetsstörning.
– Det handlar om honom och det finns ingen annan. Jag tittar på serien ”Black Mirror” ibland, där finns en berättelse om att det går att stänga av andra människor man ser i det verkliga livet. Jag skulle tro att hos Peter Madsen är alla andra suddiga bilder, de finns inte. Det är en förutsättning för att kunna objektifiera andra människor som han måste ha gjort för att göra det här. Det är han uppenbarligen expert på, säger hon.
Kriminologen och juristen Fatima Addberger resonerar utifrån de narcissistiska och psykopatiska drag den psykologiska undersökningen visade:
– För mig är det logiskt när det är konstaterat att han har den här typen av personlighetsstörning. Han har ingen förmåga att relatera känslomässigt eller empatiskt. Nu står han inför en situation som där han är, från sitt perspektiv, tvungen att vinna. Han vill inte bli inlåst. Den enda Peter Madsen är bekymrad över är sig själv, säger hon.
– Min tolkning är att han inte kommer ro i land med det. Och det stämmer inte med hans världsbild. Då faller han tillbaka på det här sättet. Det är banalt att kalla det härskarteknik, men det är egentligen vad det här handlar om. Han är van vid hantera sin omgivning på det här sättet. Men nu står han inför juridisk skolade som är experter på att se igenom det. Den här gången går det inte vägen.
Det som något förundrar mig kring typer som Madsen, med all sin påtagliga självupptagenhet
och självgodhet, är att de trots detta har rätt lätt för att skaffa vänner och inte minst att
de får kvinnor att uppskatta dem. Att tycka att de har "karisma", är så fascinerande
och det ena med det andra. Är att vara egotrippad till max att vara attraktiv som människa?
Herregud, folk som man med en gång ser är bara uppfyllda av sig själva och sitt och
pladdrar på i det oändliga som denne mördande jöns vid namn Madsen, såna borde man
för fan tröttna direkt på och vilja ha så lite som möjligt att göra med.
Finns det något jobbigare än dessa omåttligt självupptagna människor? Och Madsen är ju
helt klart en sån typ utöver allt annat negativt som han är i besittning av.
Jag hade inte stått ut en dag med den människan alltså.
Och jag begriper fan inte hur andra kan ha gjort det hur duktig han sen än må varit
med sina specialintressen; grejer som far i luften och skickas ner i havsdjupen.
"– Det handlar om honom och det finns ingen annan."
Exakt så!