2018-03-10, 20:13
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det räcker väl med att han klappar till henne, dvs synkope och tillfälligt satt ur spel.
Nja kanske men inte lika säkert o smidigt skulle jag tro.
Citera
2018-03-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det där "själsnacket" är suspekt.

Han är rätt blåst i sina svar men det rimmar väl med dålig kontakt med känsloliv på den mer empatiska fronten. Som om att få skallen krossad vore värre än nån gasförgiftning som han sen försöker sig på.
Förutom detta groteskt styckad och risk att de aldrig vetat vart deras dotter tagit vägen om inte kroppsdelar flutit iland.

Eh.. så fint tänkt, Madsen, så varmt omsorgsfull du är.

"Varför har du inte sagt sanningen från början?
– Det är för att jag inte dela med världen det förfärliga sätt som hon dog på.
Madsen förklarar att han inte talade sanning, av hänsyn till Kim Walls anhöriga."

"- Anledningen till de skiftande förklaringarna är för att jag inte ville att någon skulle veta hur förfärligt det var för Kim Wall. Av hänsyn till de anhöriga, säger Madsen."
Live sydsvenskan

PM har samma resonemang. Låter lite som en av arbogakvinnan Johanna Möllers prat om att starta en fond för afghanska flyktingpojkar i sin pappas namn, trots att han avskydde invandrare....Man kan tycka vad man vill om hans åsikter, men jag tror att hon trodde säkert att det skulle verka bra och att andra skulle tycka det också. PM och JM försöker härma empati men det går så klart åt helvete.
Citera
2018-03-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är många och ingående spekulationer i tråden nu om exakt hur Madsen fungerar. Folk klappar sig själva på axeln och menar de var först att gissa någon ohygglig detalj i detta mord.

Själv vill jag helst akta mig för detta och vill bara följa bevisläget.

Jag antar att vi alla på flashback har rätt att skriva vad vi vill, utan att du ska tala om för oss om det är rätt eller fel.
Citera
2018-03-10, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Definitivt, det finns väldigt många tecken på att han var organiserad, dock är jag tveksam till att han 100% faller i kategorin "organiserad" med tanke på hur han klantade till allt efteråt, där verkar han vara 100% "desorganiserad", vilket jag får till att han är "mixed" vilket gör det hela en bra bit svårare att förstå.

När du skriver detta så tänker jag också på den avgörande skillnaden mellan offensiv och defensiv styckning vilket kan vara av stor betydelse i rättegången. PM själv framför ju själv att han styckade kroppen för att få ut den ur tornet (defensiv styckning), men jag tror att han i själva verket njöt av själva styckningen (offensiv styckning).
Citera
2018-03-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Ohyggliga detaljer känns som om vi fått nog av, helt klart.

Finner för min egen del endast intresse i att försöka förstå hans beteende från ett psykologiskt perspektiv, men med travar av böcker runtomkring mig i ämnet, och en tenta i detsamma om ett par veckor, så är det nog inte så underligt..

Lycka till
Citera
2018-03-10, 20:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag antar att vi alla på flashback har rätt att skriva vad vi vill, utan att du ska tala om för oss om det är rätt eller fel.

Men lol har jag försökt ta ifrån dig den rätten eller? Eller kräver du att aldrig bli motsagd på detta forum? Är det dagis helt plötsligt?
Citera
2018-03-10, 20:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Bra och insiktsfull artikel/krönika:

https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-kyla-i-ratten-inte-levande/
Klart läsvärd. Utdrag därifrån:

Citat:
Att han uppträtt kyligt och överlägsen i rätten anser kriminologen Fatima Addberger är i linje med just en sådan personlighetsstörning.

– Det handlar om honom och det finns ingen annan. Jag tittar på serien ”Black Mirror” ibland, där finns en berättelse om att det går att stänga av andra människor man ser i det verkliga livet. Jag skulle tro att hos Peter Madsen är alla andra suddiga bilder, de finns inte. Det är en förutsättning för att kunna objektifiera andra människor som han måste ha gjort för att göra det här. Det är han uppenbarligen expert på, säger hon.

Kriminologen och juristen Fatima Addberger resonerar utifrån de narcissistiska och psykopatiska drag den psykologiska undersökningen visade:

– För mig är det logiskt när det är konstaterat att han har den här typen av personlighetsstörning. Han har ingen förmåga att relatera känslomässigt eller empatiskt. Nu står han inför en situation som där han är, från sitt perspektiv, tvungen att vinna. Han vill inte bli inlåst. Den enda Peter Madsen är bekymrad över är sig själv, säger hon.

– Min tolkning är att han inte kommer ro i land med det. Och det stämmer inte med hans världsbild. Då faller han tillbaka på det här sättet. Det är banalt att kalla det härskarteknik, men det är egentligen vad det här handlar om. Han är van vid hantera sin omgivning på det här sättet. Men nu står han inför juridisk skolade som är experter på att se igenom det. Den här gången går det inte vägen.

Det som något förundrar mig kring typer som Madsen, med all sin påtagliga självupptagenhet
och självgodhet, är att de trots detta har rätt lätt för att skaffa vänner och inte minst att
de får kvinnor att uppskatta dem. Att tycka att de har "karisma", är så fascinerande
och det ena med det andra. Är att vara egotrippad till max att vara attraktiv som människa?
Herregud, folk som man med en gång ser är bara uppfyllda av sig själva och sitt och
pladdrar på i det oändliga som denne mördande jöns vid namn Madsen, såna borde man
för fan tröttna direkt på och vilja ha så lite som möjligt att göra med.
Finns det något jobbigare än dessa omåttligt självupptagna människor? Och Madsen är ju
helt klart en sån typ utöver allt annat negativt som han är i besittning av.
Jag hade inte stått ut en dag med den människan alltså.
Och jag begriper fan inte hur andra kan ha gjort det hur duktig han sen än må varit
med sina specialintressen; grejer som far i luften och skickas ner i havsdjupen.

"– Det handlar om honom och det finns ingen annan."

Exakt så!
Senast redigerad av Grandioso 2018-03-10 kl. 20:38.
Citera
2018-03-10, 20:32
Medlem
develis avatar
Citat:
PM har samma resonemang. Låter lite som en av arbogakvinnan Johanna Möllers prat om att starta en fond för afghanska flyktingpojkar i sin pappas namn, trots att han avskydde invandrare....Man kan tycka vad man vill om hans åsikter, men jag tror att hon trodde säkert att det skulle verka bra och att andra skulle tycka det också. PM och JM försöker härma empati men det går så klart åt helvete.
Ja, PM kan inte leva sig in i föräldrarnas känslor/tankar (bristande inlevelseförmåga kopplat till empati) och försöker sig på en slags mekanisk förklaring som då ska låta trösterik.
Summan av hans ord ger en horribel förklaring.
Citera
2018-03-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men lol har jag försökt ta ifrån dig den rätten eller? Eller kräver du att aldrig bli motsagd på detta forum? Är det dagis helt plötsligt?

Inte ett dugg. Har blivit motsagd flera gånger och det är givetvis bra om jag då får ny kunskap eller infallsvinklar, men inte så ofta genom översitteri. Inte bara mot mig, alltså. Andra får också utstå hån. Tagga ner och låt folk skriva det de har att säga. Ämnet är inte bara ditt eller (övriga) experters område. Tack och lov.
Citera
2018-03-10, 20:34
Medlem
A-party-with-martys avatar
Att han ägde en Ubåt om att det var där nere mordet skedde. Dessa aspekter är ju det som gör historien unik. Antagligen första mordet någonsin på en Ubåt (beskjutningar av ubåtar räknas ju såklart inte).

Sen att hans tillvägagångssätt var så extremt är vi ju inte vana vid här i Skandinavien men är nog vanligare utomlands. Tex USA har ju mer seriemördare o sadister procentuellt känns det som.

En sak som jag ändå har funderat på är aspekten av att vara fysiskt svagare.
Är man verkligen så rökt i en kampsituation (om ej skutvapen existerar osv) när man kollade på UFC förut (90-tal) så var det ju ofta den mindre slagskämpen kunde besegra biffen etc? Visst att offret blir överrumplat men ändå? Verkar ändå som många kvinnomördare som använder sina bara händer är ganska feta el medioker kropp. Handlar det mycket om vikt? Själv har jag inte så stor kroppshydda men tar ändå 90 x 10 i bänk vill ändå tror att en alert o fitt person skulle ha en god chans mot en större motståndare.
Citera
2018-03-10, 20:37
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
När du skriver detta så tänker jag också på den avgörande skillnaden mellan offensiv och defensiv styckning vilket kan vara av stor betydelse i rättegången. PM själv framför ju själv att han styckade kroppen för att få ut den ur tornet (defensiv styckning), men jag tror att han i själva verket njöt av själva styckningen (offensiv styckning).

Utgår vi från sexualsadist-psykologin, borde styckningen egentligen bara vara logistik, det finns ingen mer som lider och ingenting mer att kontrollera för GM. Men vem vet HUR skruvad PM är egentligen...

Citera
2018-03-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Klart läsvärd. Utdrag därifrån:

Det som något förundrar mig kring typer som Madsen, med all sin påtagliga självupptagenhet
och självgodhet, är att de trots detta har rätt lätt för att skaffa vänner och inte minst att
de får kvinnor att uppskatta dem. Att tycka att de har "karisma", är så fascinerande
och det ena med det andra. Är att vara egotrippad till max att vara attraktiv som människa?
Herregud, folk som man med en gång ser är bara uppfyllda av sig själva och sitt och
pladdrar på i det oändliga som denne mördande jöns vid namn Madsen, såna borde man
för fan tröttna direkt på och vilja ha så lite som möjligt att göra med.
Finns det något jobbigare än dessa omåttligt självupptagna människor? Och Madsen är ju
helt klart en sån typ utöver allt annat negativt som han är i besittning av.
Jag hade inte stått ut en dag med den människan alltså.

Psykopater drabbar både män och kvinnor. Hur vaksam man än är så kan man bli lurad, i alla fall i början. Till och med psykologer kan luras av dem. Man orkar inte ha taggarna utåt mot varenda ny person man möter. Det blir olidligt om man är misstänksam mot alla. Men det är naturligtvis bra om man upptäcker de som pladdrar och bara talar om sig själva. I.a. f blir jag misstänksam då. Eller om någon smörar alldeles för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in