Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Det som diskuterades var teorin att Madsen ska ha drogat Wall så hon skulle vara lättare att hantera, dvs binda fast hur nu denna bindning såg ut. Det är alltså förgiftning som i drogad jag menar.
Med tanke på PMs patologi (svårt narcissistiskt störd sexualsadist med psykopatiska personlighetsdrag) lär det inte ha varit intressant för honom att göra situationen förmildrande för offret på något vis. Han vill till varje pris se hennes fruktan och ha full kontroll över denna och över henne.
Något jag däremot finner väldigt intressant är hans fokus på att skilja huvudet från kroppen och offrets smärta i samband med detta (websökningarna som nämnts).
Att skilja huvudet från kroppen, symboliskt kan man tolka det som en väldigt grandios och definitiv handling, det går ju knappas att ta mer kontroll över en person än så. Med tanke på att han växt upp i en miljö där intellekt och tanke ersatt känslor, lär ju dessutom huvudet och hjärnan vara väldigt central för hans uppfattning av vad som definierar en person.
I detta tänker jag att hans svåra narcissism är i extremt behov av spegling för att han själv ska uppleva att han är en person, så vad speglar då detta, och vad speglar offrets rädsla att "tappa huvudet" och smärtan i samband med detta?
Jo precis det som är på väg att hända, PM håller på att tappa huvudet, allt runtomkring honom går åt pipan, hans raketprojekt är på väg att gå upp i rök, har en konkurrerande raketbyggarverkstad rakt över gården med alla hans f.d. raketkollegor emot sig, och han är dessutom luspank och skuldsatt. Allt det hotar direkt det som speglar honom och får honom att identifiera sig som "Den fantastiske Raketmadsen".
Som han själv uttryckte det, så är han inte längre samma Madsen som han var innan KW dog på hans båt, han tog helt enkelt "livet av sig" själv...
Istället får han då till slut utfört sitt spektakulära brott som han drömt om, och kommer för evigt att finnas med i kriminalhistorien istället....