2018-03-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Tack för det. Självklart är RPU:n ett viktigt underlag som åklagaren har i sin bevisföring och argumentation att bygga åtalet med, eftersom det är ett mord med särskilt betydande motivbild , det sexualsadistiska.
I RPU:n behandlas Madsens sexuella perversioner, intresse och fixering vid tortyr och mord.

Logiskt att presentera den så tidigt som möjligt i förhandlingarna eftersom så mycket av bevis och indicier handlar om att detta är ett sexuellt färgat mord, bestialiskt och avvikande, och skulle bli svårt att följa argumentationen för rätten, om det inte fanns med från början.

Strukturen i åklagarens förhandlingsteknik är i mina ögon oklanderlig.

Är RPUn offentlig? Har du en länk så bli jag (vi) tacksam(ma).
Ja, JBJ är otroligt skicklig. Tror han kommer locka fram en bekännelse ur ilska från PM då denne känner sig så trängd av alla bevis (indicier) att han inte kommer längre med sina lögner.
Senast redigerad av zilvereko 2018-03-10 kl. 16:27.
Citera
2018-03-10, 16:31
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Har du träffat honom?

Madsen?? Nej, usj, inte fan om jag har.
Citera
2018-03-10, 16:36
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
spekulation/ teori/tenkt scenario

Jag har funderat/spekulerat lite. Vi vet at det har funnits blod i salongen, under stegen och på "badrummet". Varför badrummet? Jo, han kan ha tvettat si där, men jag tror ochså det var där han hadde sina "tools" gömda. Sen vet vi at Madsen gillade anvenda mask(Deidre), och han gillade at skrämma folk.(Dorthe).
Jag ser för mig följande scenario: Madsen och Kim går ner i ubåten, i salongen har Madsen ordnat till med kaffe och bullar. Han är trevlig och ber henne setta sig, så pratar dom lite. Plötsligt reser Madsen sig, han måste en liten tur på toaletten. Sen går han dit, finner fram verktygen OCH SETTER PÅ SIG EN MASK!! När Madsen kommer tilbaks til salongen skrämmer han skiten ur Kim. Hon har antagligen fått vild panik när detta monster kommer mot henne. Så övermannar han henne, binder fast henne och helvetet är igång. Sen springer han åter ut på badrummet för att henta skruvmejslar etc.
Det här är vild spekulation, men inte är det taget helt ur tomma luften.
PS. Mobilerna saknas, jag tror dom ligger i en påse på havsbottnen i hop med denna mask.
Jo men om han ändå bjöd henne på kaffe så borde han ju ha haft i en "utslagningsvätska" i typ?
Det som talar i mot det är visserligen att dom inte hade obegränsat med tid då det var en kort tur. Men ändå man kanske slocknar direkt med rätt drog o vaknar upp under timmen ?
Citera
2018-03-10, 16:37
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är RPUn offentlig? Har du en länk så bli jag (vi) tacksam(ma).
Ja, JBJ är otroligt skicklig. Tror han kommer locka fram en bekännelse ur ilska från PM då denne känner sig så trängd av alla bevis (indicier) att han inte kommer längre med sina lögner.

Konklusionerna från RPU:n lästes upp av JBJ, de har även skrivits ut i tråden o media. Har ingen länk men kolla. Jag menar att med utgångspunkt från slutsatserna i RPU:n så förstår vi att det jag nämnde ingående har behandlats.
Citera
2018-03-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, det blir en tolkningsfråga det där med gömt. Flera i tråden tolkar det som ett ”memento” , jag sa det också i början, i och med att de gjorde första fynden och det visade sig att både trosor och strumbyxor hittats.
Mycket diskussion kring placeringen då , och som nu , att trosorna hittades under en metallplatt passar å ena sidan in i personlighetsprofilen.
Det blir ju dock svårt att avgöra om dessa fynd har placerats där avsiktligt eller rent av slump hamnat där, sugits under där, pga av alla kubikmeter vattenmassor som rört sig därinne.
Så antingen har han de facto gömt dem som en fetisch , eller så ligger de där av en slump.
Får se om vi får en teori och förklaring snart.

Varför ha trosorna som en minnesföremål o gömma dom i båten när båten ändå sänktes?
Citera
2018-03-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det som diskuterades var teorin att Madsen ska ha drogat Wall så hon skulle vara lättare att hantera, dvs binda fast hur nu denna bindning såg ut. Det är alltså förgiftning som i drogad jag menar.
Men enligt honom var ju hennes död förgiftning PGA olycka! El menar han att hon dog av en lucka i skallen?
Citera
2018-03-10, 16:42
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Jo men om han ändå bjöd henne på kaffe så borde han ju ha haft i en "utslagningsvätska" i typ?
Det som talar i mot det är visserligen att dom inte hade obegränsat med tid då det var en kort tur. Men ändå man kanske slocknar direkt med rätt drog o vaknar upp under timmen ?
Då birde dom väl ha hittat ämnet i hennes kropp?
Citera
2018-03-10, 16:47
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det som diskuterades var teorin att Madsen ska ha drogat Wall så hon skulle vara lättare att hantera, dvs binda fast hur nu denna bindning såg ut. Det är alltså förgiftning som i drogad jag menar.

Med tanke på PMs patologi (svårt narcissistiskt störd sexualsadist med psykopatiska personlighetsdrag) lär det inte ha varit intressant för honom att göra situationen förmildrande för offret på något vis. Han vill till varje pris se hennes fruktan och ha full kontroll över denna och över henne.

Något jag däremot finner väldigt intressant är hans fokus på att skilja huvudet från kroppen och offrets smärta i samband med detta (websökningarna som nämnts).

Att skilja huvudet från kroppen, symboliskt kan man tolka det som en väldigt grandios och definitiv handling, det går ju knappas att ta mer kontroll över en person än så. Med tanke på att han växt upp i en miljö där intellekt och tanke ersatt känslor, lär ju dessutom huvudet och hjärnan vara väldigt central för hans uppfattning av vad som definierar en person.

I detta tänker jag att hans svåra narcissism är i extremt behov av spegling för att han själv ska uppleva att han är en person, så vad speglar då detta, och vad speglar offrets rädsla att "tappa huvudet" och smärtan i samband med detta?

Jo precis det som är på väg att hända, PM håller på att tappa huvudet, allt runtomkring honom går åt pipan, hans raketprojekt är på väg att gå upp i rök, har en konkurrerande raketbyggarverkstad rakt över gården med alla hans f.d. raketkollegor emot sig, och han är dessutom luspank och skuldsatt. Allt det hotar direkt det som speglar honom och får honom att identifiera sig som "Den fantastiske Raketmadsen".

Som han själv uttryckte det, så är han inte längre samma Madsen som han var innan KW dog på hans båt, han tog helt enkelt "livet av sig" själv...

Istället får han då till slut utfört sitt spektakulära brott som han drömt om, och kommer för evigt att finnas med i kriminalhistorien istället....
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-03-10 kl. 16:58.
Citera
2018-03-10, 16:47
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty

Jag har också tänkt på detta, men det har inte framkommit någon information om att dom hittat spår av droger när hon blev obduserat. Jag tror också just det at skrämma henne har varit nån sorts höjdpunkt för honom.
Citera
2018-03-10, 17:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Han hade väl stressat, svettats och smetat blod på pannan när han torkade svett eller kliade sig. PM framstår som extremt degenererad, primitiv och klumpig. Och till råga på allt gick han runt med satsen i kalsongerna.

Han var såklart inte intresserad av penetrering, utan kom säkerligen i kalsongerna medan han han slog och skar offret. Detta är en nästan unikt hemsk individ, vars farlighet aldrig avtar.
Ja, på tal om farlig så verkar han ha MO som delvis sammanfaller med den värste av dem alla (om nu inte "varulven från Angarsk" kommer toppa listan, ännu en rättegång startad nu).

Piquerism har diskuterats, han är väldigt likt Chikatilo då PMs sadism (övervåld, bindning, knivstick vagina) högst troligt sammanfaller med säden i brallan. C ejakulerade spontant i kalsongerna då han bråkade med en tjej som ung och upptäckte sen att det var offrets förtvivlade kamp som fick honom sexuellt upphetsad snarare än en genomförd sexakt. Kniven blev en sorts förlängd penis. X antal offer över lång tid samt kannibalism skiljer sig, C ägnade sig åt att skära av kroppsdelar (tunga, bröstvårta eller könsorgan) men viss mutilation har de gemensamt med tanke på filmerna innan mordet och vad han sen gjorde med Kim. Ett av offren styckar C för att kunna ta sig osedd ur en lägenhet (dekapitation, sågar av benen) för att dumpa kroppsdelarna.
Citera
2018-03-10, 17:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag tror Kapten Vladimir var mer av en "party typ". Du ser mer av honom i andra del av dokumentären som sends i morgon( är det vel?) Jag tänker mer på en skrämmande mask, typ såna dom bland annat anvender i Half Machine och Manifest.
Det kanske var en militaria/memorabilia från ww2: Captain Vladimir med gasmask.

Han såg nog oavsett väääldigt absurd ut i sitt sexuella rollspel.
Citera
2018-03-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Med tanke på PMs patologi (svårt narcissistiskt störd sexualsadist med psykopatiska personlighetsdrag) lär det inte ha varit intressant för honom att göra situationen förmildrande för offret på något vis. Han vill till varje pris se hennes fruktan och ha full kontroll över denna och över henne.

Något jag däremot finner väldigt intressant är hans fokus på att skilja huvudet från kroppen och offrets smärta i samband med detta (websökningarna som nämnts).

Att skilja huvudet från kroppen, symboliskt kan man tolka det som en väldigt grandios och definitiv handling, det går ju knappas att ta mer kontroll över en person än så. Med tanke på att han växt upp i en miljö där intellekt och tanke ersatt känslor, lär ju dessutom huvudet och hjärnan vara väldigt central för hans uppfattning av vad som definierar en person.

I detta tänker jag att hans svåra narcissism är i extremt behov av spegling för att han själv ska uppleva att han är en person, så vad speglar då detta, och vad speglar offrets rädsla att "tappa huvudet" och smärtan i samband med detta?

Jo precis det som är på väg att hända, PM håller på att tappa huvudet, allt runtomkring honom går åt pipan, hans raketprojekt är på väg att gå upp i rök, har en konkurrerande raketbyggarverkstad rakt över gården med alla hans f.d. raketkollegor emot sig, och han är dessutom luspank och skuldsatt. Allt det hotar direkt det som speglar honom och får honom att identifiera sig som "Den fantastiske Raketmadsen".

Som han själv uttryckte det, så är han inte längre samma Madsen som han var innan KW dog på hans båt, han tog helt enkelt "livet av sig" själv...

Istället får han då till slut utfört sitt spektakulära brott som han drömt om, och kommer för evigt att finnas med i kriminalhistorien istället....

Intressant teori. Har undrat en del över den här skiftningen i Madsens liv. Initialt kreativ visionär, nyskapande, ideerik, konstruktör och uppfinnare avslutar som motsatsen: Destruktiv förgörare, som vill utplåna. Som om han tog motgångarna dåligt, slutade bry sig och istället väljer att gå till historien genom ondska. Att han fann ett annat sätt att göra avrtyck. Att nonchalera Madsen är nog det värsta straffer mannen kan få.

Vad gäller halshuggning eller att skilja huvudet från kroppen har jag något minne av att det skulle symbolisera den ultimata förnedringen och terrorn. Minns dock inte källan. I kriget mot IS minns jag att de inblandade sprungit omkring med fiendens huvud och visat upp dem som trofeer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in