Föresten. Ni med den lite bättre kollen, borde ju veta att det inte jag som beskrivet Mattias om en bjässe. Det är Edvin som beskrivet honom så. Och tänk, det är fakta. Ovavsett om han existerar eller inte.
Inte för att märka ord och med all respekt men "bjässen" var väl en person som denne Mattias hade med sig enligt förhören. Inte Mattias själv.
Inte för att märka ord och med all respekt men "bjässen" var väl en person som denne Mattias hade med sig enligt förhören. Inte Mattias själv.
Det är helt möjligt att det var Elias, jag läste Edvins utalande i någon livechatt.
Tack för infon, då tycker jag plötsligt att Elias är mer intressant, vare sig han är fitiv eller faktisk. Det torde ju vara han som enligt storyn tjuvlånade Edvins skor och trampade runt på brottsplatsen
Det där om upprepandet känns igen. Tråden om NB kanske?
../..
Nu när ändå NB (Lisa Holm-mordet) kom på tal, så slog det mig att, trots att Kinnekulle- och Mantorpfallen har stora olikheter när det gäller mordoffren (en tonårig flicka jämfört med ett äldre par), så har de faktiskt en del märkliga likheter.
T.ex. att tidpunkten för brotten båda inträffade en söndag eftermiddag, och dessutom ganska exakt på motsvarande junihelg (med två års mellanrum).
Båda gärningarna begicks i miljöer där GM löpte stora risker att bli påkommen av förbipasserande/besökande.
Vid båda tillfällen tejpades BO's ansikten med silvertejp.
Båda GM var i stort sett ostraffade innan.
Vid båda tillfällen hittades inget dna från mordoffren på GM (däremot omvänt, dvs GM's dna på antingen BO's kläder och/eller silvertejpen).
Vid inget av tillfällena hade GM en tidigare direkt personlig koppling till BO.
Vid inget av tillfällena kunde konkreta dna-spår från BO säkras i GM's bilar.
Vid båda mordfallen har parkeringen av BO's fordon (moped respektive Volvo) diskuterats i det oändliga här på FB.
Vid båda mordfallen har tidsramarna diskuterats då de kan anses ha varit orimligt snäva.
Vid båda tillfällena kunde påvisas att GM i direkt anslutning till morden åt/köpte middag.
Diskussioner om möjliga medhjälpare har förts i båda fallen.
Båda GM hade ett fast förhållande, båda var familjefäder.
Samt i anslutning till båda brottsplatserna har GM lämnat spår av klibbig vätska, må vara av olika substans
Nu skiljer sig visserligen motiven avsevärt för respektive mordfall, men ändå - det är faktiskt skrämmande att två sådana grova mordhistorier faktiskt har så pass många likheter.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-03-10 kl. 00:39.
Det är helt möjligt att det var Elias, jag läste Edvins utalande i någon livechatt.
Tack för infon, då tycker jag plötsligt att Elias är mer intressant, vare sig han är fitiv eller faktisk. Det torde ju vara han som enligt storyn tjuvlånade Edvins skor och trampade runt på brottsplatsen
Nja, jag är inte så säker på att "bjässen" avser Elias heller faktiskt. Får för mig att det är någon helt annan enligt förhören men jag känner mig inte helt säker och jag orkar inte läsa igenom den delen av FUP igen just nu pga den sena timmen.
Men du Merrybum, du tror väl ändå inte att EG talar sanning? Allting tyder på en påhittad historia och att han ljuger som en häst travar. Läs de första 2-3 förhören där han erkänner att han varit i trakten och beskriver brottsplatsen bra för att sedan (när han förstår allvaret med DNA) sluta att kommentera. Han nämner tom svarta vinbärssaft vilket var en av vätskorna som var uttömda på offren.
Jag är övertygad om att varken Mattias, Elias eller någon bjässe existerar. Möjligen kanske i Edvins fantasivärld.
Nu när ändå NB (Lisa Holm-mordet) kom på tal, så slog det mig att, trots att Kinnekulle- och Mantorpfallen har stora olikheter när det gäller mordoffren (en tonårig flicka jämfört med ett äldre par), så har de faktiskt en del märkliga likheter.
T.ex. att tidpunkten för brotten båda inträffade en söndag eftermiddag, och dessutom ganska exakt på motsvarande junihelg (med två års mellanrum).
Båda gärningarna begicks i miljöer där GM löpte stora risker att bli påkommen av förbipasserande/besökande.
Vid båda tillfällen tejpades BO's ansikten med silvertejp.
Båda GM var i stort sett ostraffade innan.
Vid båda tillfällen hittades inget dna från mordoffren på GM (däremot omvänt, dvs GM's dna på antingen BO's kläder och/eller silvertejpen).
Vid inget av tillfällena hade GM en tidigare direkt personlig koppling till BO.
Vid inget av tillfällena kunde konkreta dna-spår från BO säkras i GM's bilar.
Vid båda mordfallen har parkeringen av BO's fordon (moped respektive Volvo) diskuterats i det oändliga här på FB.
Vid båda mordfallen har tidsramarna diskuterats då de kan anses ha varit orimligt snäva.
Vid båda tillfällena kunde påvisas att GM i direkt anslutning till morden åt/köpte middag.
Diskussioner om möjliga medhjälpare har förts i båda fallen.
Båda GM hade ett fast förhållande, båda var familjefäder.
Samt i anslutning till båda brottsplatserna har GM lämnat spår av klibbig vätska, må vara av olika substans
Nu skiljer sig visserligen motiven avsevärt för respektive mordfall, men ändå - det är faktiskt skrämmande att två sådana grova mordhistorier faktiskt har så pass många likheter.
Det finns däremot en del liknelser mellan detta Mantorpsfall och ubåtsfallet i Danmark. Båda GM fantiserade om att mord och begå det perfekta brottet. Båda verkställde sedan sina drömmar. Vid gripandet skyllde också båda på någon okänd GM.
Samtidigt kan man fråga sig om EG egentligen är särskilt intresserad av att skydda sin familj och släktingar. Majoriteten av dem stod väl på hans egen dödslista
Det finns däremot en del liknelser mellan detta Mantorpsfall och ubåtsfallet i Danmark. Båda GM fantiserade om att mord och begå det perfekta brottet. Båda verkställde sedan sina drömmar. Vid gripandet skyllde också båda på någon okänd GM.
Kuslig likhet med alla tre fallen. Även hur dessa GM resonerar efter gripandet är väldigt likt.
Jo nog vet han det. Kokar man ner allt så tycks mig vid närmare eftertanke det psykologiskt mest påtagliga av allt vara att GM med mordhandlingen har "straffat ut sig själv" som moralisk förälder till sina barn. Jag skulle tro att det är där haken sitter. Han har känt ångest för föräldraskapet och / eller upplevt sig stängd ute från en funktionell roll och kanaliserat ångesten i annan riktning, mot något med vilket han maniskt har kunnat koncentrera och binda sin fladdrande ångest för otillräcklighet och förlust och vanmakt och hjälplöshet, vad det nu exakt varit. En form av utdragen faderskapspsykos.
Det där måste han förstås nysta i med någons hjälp. Men samtidigt är det ju lite för pinsamt för att erkänna. Särskilt i detta fall när det inte handlar om ett "explosivt" vansinnesdåd som mattias flincks utan ett långsamt och kalkylerande, som det verkar.
Det där får de reda ut.
Men tankarna, planering och fantasier om mord har funnits innan han blev pappa, då planerade han mörda sin sambo, chef och sina föräldrar , så någon faderspsykos utesluter jag.
Tror ftf att E**** är den som tar hand om det sociala livet Mathias som planerar morden och Elias som först dök upp vid mordet är den som utför handlingen.
Men du Merrybum, du tror väl ändå inte att EG talar sanning
Nej det tror jag inte.
Men jag tycker det finns tider och annat som skevar lite i utredningen, samt att jag tycker att edvins utsago under rättegången inte är orimlig. Detta ger mig ett litet tvivel. Jag talar inte om att fria Edvin, han var nog med tillräckligt för att dömmas till livstid. Man dömde ju tillexempel Andreas Axelsson till livstid för polismord, fast han låg skottskadad i vägrenen ett par meter ifrån platsen där Jackie avrättade dom.
Med största sannolikhet, på gränsen till visshet var Edvin själv. Men, som sagt det finns ett uns av tvivel hos mig.
Men tankarna, planering och fantasier om mord har funnits innan han blev pappa, då planerade han mörda sin sambo, chef och sina föräldrar , så någon faderspsykos utesluter jag.
Tror ftf att E**** är den som tar hand om det sociala livet Mathias som planerar morden och Elias som först dök upp vid mordet är den som utför handlingen.
Ja, lite personlighetsklyvning är kanske möjligt, men då får de låsa in "Elias" och så får de reda ut saken sen. Jag är ganska säker på att EG känner "Elias" så väl att de delar minnen. Men att EG "täcker upp" för "Elias" i rätten. Så känns det moraliskt mer hanterligt för EG...
Ja, har han vart vrickad innan så kan det väl ändå vara en "faderskapspsykos", men på en som är känslig från början.
Att man vill ha ihjäl sambo och föräldrar handlar väl fortfarande om en upplevelse av misslyckande/ hjälplöshet / vanmakt som man försöker "rätta till" på det sätt som man begriper (som ångesten jagar fram) och som gör en själv "fri från skam", eller vad det kan vara. Den skam han känner är inte "hans" om han kan döda föräldrarna, då är den deras. Typ. Det är traditionell, tribal scapegoating. Lägg allas (arvs-) synd på en plats och förinta den, så blir man själv renad.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-10 kl. 10:57.
Ja, lite personlighetsklyvning är kanske möjligt, men då får de låsa in "Elias" och så får de reda ut saken sen. Jag är ganska säker på att EG känner "Elias" så väl att de delar minnen. Men att EG "täcker upp" för "Elias" i rätten. Så känns det moraliskt mer hanterligt för EG...
Ja, har han vart vrickad innan så kan det väl ändå vara en "faderskapspsykos", men på en som är känslig från början.
Att man vill ha ihjäl sambo och föräldrar handlar väl fortfarande om en upplevelse av misslyckande/ hjälplöshet / vanmakt som man försöker "rätta till" på det sätt som man begriper (som ångesten jagar fram) och som gör en själv "fri från skam", eller vad det kan vara. Den skam han känner är inte "hans" om han kan döda föräldrarna, då är den deras. Typ. Det är traditionell, tribal scapegoating. Lägg allas (arvs-) synd på en plats och förinta den, så blir man själv renad.
Intressant tanke, men tror inte det grundar sig i psykos.
Kanske han är ”så smart” att han skyller på de andra två för att hävda att han är sjuk för att få rättspsykiatrisk vård.
Tror inte han förstår att han blir överförd till fängelse efter rättspsyk om han döms till livstid, även om de anser honom som frisk efter ett antal år.
Tur de är duktiga i Huddinge på undersökningar .
[...]
Även om Edvin kan få någon annan att ta på sig knivskärningen borde han ha varit införstådd med att på grund av tejpningen kommer paret att avlida. Detta oavsett om de var vid liv när han åkte eller ej.
Hjälp mig med det juridiska och vad som krävdes för fällande dom för mord i detta fall.
Historian som Edvin presenterar i rätten är att ytterligare två gärningsmän har varit på plats De är ansvariga för planeringen och är kvar efter att Edvin lämnat offrens hus medan offren ännu var levande. Tejpningen som Edvin utfört ska inte varit total, inte över offrens näsor enligt Edvin. Edvin erkänner inte mord.
Vad krävs av rätten för fällande dom?
1. Räcker det med att rätten motbevisar Edvins berättelse genom att bevisa att inga spår (DNA, annan teknisk bevisning; inga digitala spår som mobiluppkopplingar, sms, telefonsamtal, befintlighet i kontaktlista; inga spår i andra digitala enheter som surfplattor eller datorer mm) för att fälla för mord?
För mig känns det lite rättsosäkert i detta fall. Här finns ett erkännande om att han varit på plats, vilket kan förklara hans DNA, skoavtryck mm. Men hur bevisar man att han ensam mördat paret???
Jag förmodar att det är standard att utesluta andra gärningsmän i alla utredningar om mord. Jag minns att åklagaren t ex påpekade också att man även kollat igenom alla mobiluppkopplingar i området för tidpunkten. Till exempel hade man gått igenom om det funnits nummer som varit uppkopplade då, men inte efter dådet, vilket man inte hittat (där stämmer alltså inte Edvins berättelse, eller?) Också kontrollerat alla nummer som varit i området men inte hade anslutning till det osv.
2. Hur bedömer man om den berättelse som Edvin ger är trovärdig. Har den någon betydelse om man ändå inte kunna styrka att någon annan varit delaktig i dådet och i morden?
Allt kan ju inte bevisas. En del av berättelsen måste man ändå bedöma utifrån den allmän kunskap (en del kanske finns statistik och forskning på ed) som finns om hur saker och ting "brukar" fungera. Har sett i några fall där rätten skriver i domen att "rätten inte finner MGM berättelse trovärdig" eller liknande.
Ett exempel på något som inte låter trovärdigt i Edvins berättelse är att en kriminell organisation skulle kontaktat honom som chaufför. Det utredarna kan göra är ju att på något sätt leta "spår" efter sådana kontakter, men i brist på bevis måste man sedan använda den kunskap som finns om hur sådana organisationer fungerar för att på så sätt konstatera att det inte är särskilt sannolikt.
3. Behövs bevis som att tejpningen som Edvin utfört varit dödande(se nedan) och bevis som blod ( tex om det varit spår av blod i skoavtrycket) som kopplar Edvin direkt till mordet.
En fråga till:
Är det klarlagt och bevisat att den tejpning som Edvin utfört varit kvävande? Det vill säga, har den del av handske med Edvins DNA suttit på sådant sätt att det bevisar att både näsa och mun varit tilltäppta på Tor? Vad gäller AC finns väl ingen sådan bevisning.
Har ännu inte hunnit plöja i tråd, alla rättegångsdagar och FUP efter sportlovet. Särskilt jobbigt blir det när tråden fylls med massor av påhopp som tar upp mycket plats och jag har svårt att hitta alla länkar till FUP och direktrapporteringen till rättegången!!!
Fattar inte hur man gör för att få in lite av detta till trådstarten?