2018-03-08, 22:02
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Får den också den känslan av att tejpningen kan ha varit en del av tortyren.

Har funderat en del på varför Edvin avlossat sin "låtsas"pistol. Den måste väl ha varit laddad eftersom man hittade en plastkula på golvet i köket.

Man väl dra den slutsatsen att vapnet inte var avsett att allvarligt skada offren med. Det var avsett att hota dom med.

Att då avlossa skott mot offren avslöjar ju att det inte är ett riktigt vapen. Det vill man ju inte. Varför ens ladda det innan?? Får därför en tanke på att vapnet använts även för att utföra skenavrättning med. Detat i slutet av händelseförloppet, innan halsarna skurits av. Som en del av tortyren.

Men typiskt slarvige Edvin. Han får inte med sig alla kulor. Hade han inte laddat pistolen, då hade man aldrig hittat och identifierat vapnet.

Parantes:

Förutom att det är ett skämt att Edvins grova gäng och-"medbrottsingar" inte skulle ge tydliga instruktioner på vilken typ av vapen som skulle inhandlas eller kolla om han hade ett riktigt vapen med sig. Edvin kan ju inte ha varit rädd för dessa personer alls som han påstår. Han påstår att han är livrädd för dom, men det går ju stick i stäv med att han kommer med en leksakspistol till detta rån. Han frågar inte eller gör inte ett försök att fixa ett riktigt vapen.

Tycker också att Edvin verkar ha satsat mycket på att genomföra det "perfekta brottet" vid själva mordplatsen. Kanske har hans fokus har legat där eftersom det är själva mordet han är intresserad av. Han har helt snöat in på allt runt detta, medan det andra verkar helt ligga utanför det "perfekta mordet". Hans intresse runt planering innan och efter dådet varit slarvig, för att inte säga verkar helt ointressant för honom. Inköpen gjorda tätt inpå morden tyder på att han inte planerat detta noga. Köp med egna kort, medhavd mobil, sparade parkeringskvitton och andra kvitton (?), sparade skor mm, mm.

Han är en riktig slarver. Tror att hans lustiga språk är en viktig nyckel till hur han fungerar. Han känner behov av att briljera, visa upp sig, visa att han är smart (och välfungerande). Han har ett behov av att hävda sig. Där kommer hans behov av makt in, behov av att ha makt och kontroll över offren.

Läskigt är det att se hans stora behov av att till det yttre verka "god". Familjelivet, barnen, katten i trädet, hans sätt att i förhören trycka på moralen som han besitter. Jag ryser när jag känner hur viktigt det är för honom att verka ofarlig. Det fattas bara ett gulligt och snällt smeknamn också.

Ja. GM är klantig. En medelmåtta utan bildning, vilket också avspeglar sig i brottsplatsen han lämnar efter sig. Även om där fanns ett intresse för att förkovra sig i det forensiska arbetet saknar han förkunskaper för att förstå hur allt hänger samman. Han har förvisso fattat att vatten förstör DNA, men när man bär med sig sin telefon på resan börjar man ju undra hur pantad han egentligen är? Han måste ha missat de CSI-avsnitten som går igenom hur mobiler fungerar.

Det enda "perfekta" med detta mord är att GM valt/eller av tillfällighet stött på offer som saknar naturliga koppling till honom själv. Hur klantig man än är, är det för polisen svårt att utreda sådana brott. Att han sedan kan tala på obruten svenska ändrar inget i sak. Det är uppenbart att han saknar impulskontroll med tanke på hur brottsplatsen ser ut (nästintill oplanerat).
Citera
2018-03-08, 22:15
Medlem
Mikro55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Är du fortfarande av den åsikten att "Gestrin tvekade på om Edvin skulle dömas, eller ej"?
Ja, eftersom Gestrin sade att:

Citat:
- Men det är tingsrätten som dömer och man kan aldrig ta någonting för givet.

Ja men det är så åklagaren måste uttrycka sig, liksom standard i den verksamheten.
"Det är Tingsrätten som dömer och man kan aldrig ta någonting för givet". Det är - jag är inte säker men kanske det kallas - en standardfras. Åklagaren yvar sig inte fastän hen kan ha mycket på fötterna i själva åtalet. Man ger liksom bollen till rätten och har gjort sitt bästa för att de ska gå på samma linje som man själv har yrkat (såsom åklagare).

Så det är fel att tro att hennes utsaga grundar sig på tvivel - utan det är snarare ett vedertaget sätt att uttrycka sig i dessa ärenden.
Senast redigerad av Mikro55 2018-03-08 kl. 22:46.
Citera
2018-03-08, 22:21
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Håller med i varenda bokstav du skriver. Men jag vill utveckla ditt resonemang.

Om vi förutsätter att Edvin talar sanning, så har han garanterat skäl till att hålla käften, både i polisförhör och i tingsrätten. Om dessa personer ens existerar, så är det inga trevliga personer precis. Ett hot från dessa hade, i alla fall jag, tagit på allvar.

Skulle Edvin tala sanning, då måste han köra med öppna kort. Annars får han sitta i fängelse tills han blir gråhårig.

Är hans historia sann, då kommer han bli friad. Är historian trams, då kommer han få sitta länge på sin stjärt, i fängelse.

Hade hoten varit sanna hade han väl tackat ja till det polisbeskydd som erbjudits familjen.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-03-08 kl. 22:24.
Citera
2018-03-08, 22:58
Medlem
why123s avatar
Citat:
Fick notisen om att Edvin dömdes. Gick efter någon timme in på Flashback, för att kolla läget, döm till min förvåning att jag hittade en hel sida som bara handlade om vad andra undrar, om vad jag tycker!

Ni är för rara era busungar!

Naturligtvis ska pappa ge en första analys kring detta. Lugna och fina nu! Sitt stilla!

Är själv inte förvånad att han blev skyldig till mord, trodde inte heller att han skulle frias. Men hade inte blivit förvånad heller om han blivit släppt på fri fot.
Tingsrättens dom ska bli mycket intressant att läsa.

Samtidigt så blir mål av denna kaliber, alltid avgjorda i hovrätten. Kan inte minnas något fall där en misstänkt nekar, och inte överklagar vid fällande dom.
Vidare så ändrar hovrätten tingsrättens domar i nästan hälften av fallen. Det är värt att tänka på.

Att tingsrättens domar blir ändrade i så stor omfattning beror, enligt mig, på bristande kompetens hos nämndemännen. Det är värt att minnas att det bara är en (1) lagkunnig person bland de som dömer. Dessa har även lika mycket att säga till om, som den person som är juridiskt utbildad.

En annan aspekt i det hela är att nämndemännen är politiker. Hur många politiker fattar rätta beslut tror ni, i dagens Sverige? Detta är värt att tänka extra mycket på, skulle du själv vilja att en genus-certifierad, HBTQ-certifierad och dumihuvudet-certifierad MP-politiker, bestämma ditt öde? Jag betackar mig från det i alla fall.

Edvin kommer nu åka på psyk-kollo, för att de ska komma fram till om han är koko eller ej. Det tror jag inte de kommer göra, vilket innebär att tingsrätten kommer döma honom till livstids fängelse.

Avslutningsvis så skulle jag inte bli förvånad över en skräll i hovrätten.

Hej på dig du, läget?

Kul att läsa din första analys, du som har varit trådens hmm stöttepelare..

Du har/har haft och kommer att få en svår tid framöver. Först skulle det till varje pris vara en utlänning, ja helst en zigenare (rom) då. Vad hände, jo en pursvensk blev misstänkt och åtalad för brottet.Men så kunde det ju inte vara, nej hela utredningen var åt helv*te p.g.a att kvinnor hade skött mycket i utredningen och dessutom var åklagaren kvinna. Det vet väl alla vilka känslostyrda varelser de är, de passar bäst i köket eller

Sedan när det blir klart att han döms för mord så beror det på att det är genus-certifierade, HBTQ-certifierade och dumihuvudet-certifierade politiker som avgjort E:s öde.

En fråga i all välmening, finns det någon grupp du inte tycker illa om. Är det bara de coola killarna till höger om höger som är okej?

Men skam den som ger sig, nu satsar du på Hovrätten

En fråga bara? Blev du inte irriterad när E döpte sina medbrottslingar till Mattias och Elias? Ditt liv hade ju blivit mycket roligare om de hetat Zlatko och Ibrahim istället!
Citera
2018-03-09, 07:32
Medlem
Citat:
Vet du vad.. Till och med Helene Facking Gestrin tvekade på om Edvin skulle dömas, eller ej. Så vad som spelar roll, det tycker jag du ska lämna åt de stora pojkarna istället.

Nej, hon var inte osäker på om han skulle dömas. Lyssnar du på slutpläderingen säger hon att han ska dömas för mord, eftersom det inte finns någon annan som kan ha utfört de här brotten.
Citera
2018-03-09, 09:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nu finns det inget i hans redogörelse som tyder på att fiktiva kompisar skulle vara några otrevliga typer. Hade han haft kännedom om den världen vore nog hans historia av annan art.

Att två personer skulle plocka med Edvin för att avrätta två personer är väl inte särskilt troligt. Om han trots allt agerat som chaufför hade han troligen återfunnits på samma plats som BO. Två eller tre personer torde vara skit samma i dessa kretsar.

Helt klart.

Ingen kriminell organisation av den dignitet som Edvin påstår sig vara chaufför åt skulle "anlita" en person utanför organisationen. De är ju känt att det krävs mycket lojalitet och att man behöver kvala in för att ens få komma med. Organisationen vill inte ha någon utifrån som kan röja deras verksamhet på något sätt. Det är stenhårda regler för att bli fullvärdig medlem och först måste du genomgå prospect- och hangaroundnivå som kräver att du får göra skitjobb som att städa osv ett år eller liknande. Det skulle kräva att du spenderar tid där. För att komma högre upp i hierarkin, som för att agera chaufför vid ett allvarligare brott, krävs ytterligare bevis på din lojalitet. Detta skulle inte gå omärkt förbi för sambo eller på annat sätt i hans liv. Säkert skulle det finnas något i hans brottsregister.

När har man hört talas om att en ganska vanlig person blir anlitad av en kriminell organisation när man ska utföra ett så allvarligt brott som mord eller rån?

Jag tror att Edvin är ganska van att komma undan med sina lögner. Med hans oskyldiga utseende, hans väloljade språk och hans lugna sätt har han framgångsrikt lyckats få sina närmaste att inte genomskåda honom.

Kolla på hans förklaring varför han blev vald som chaufför .
Från förhöret i Tingsrätten (min fetning):

"Therese Edin: - Du sa att du förstod att han var kriminell, hur förstod du det?, frågar åklagare Helene Gestrin.

09:36, 1 March 2018

Therese Edin: - Eftersom han betalade de summorna för att bli omkringkörd. Annars hade han haft en riktig chaufför.

09:36, 1 March 2018

Therese Edin: - Men varför just du?

09:37, 1 March 2018

Therese Edin: - Det kan jag inte svara på. Han kanske tyckte jag var trevlig, men det kan jag bara spekulera i.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6896716
Citera
2018-03-09, 09:50
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Du får det att låta som om HR ändrar TR-domar radikalt stup i kvarten. Så är det ju inte. Ändringarna handlar i många fall om andra bedömningar avseende skadestånd, mindre justeringar av påföljd och så vidare.

Dessutom är det så att prövningstillstånd inte krävs för brottmål av allvarligare art, så vartenda dugg hamnar i HR i och med att de flesta inte har något att förlora på att överklaga. Och HR mildrar ganska ofta påföljderna något. Om möjligt kanske man kan säga att TR - och därmed dina förhatliga nämndemän (kvinnor?) - faktiskt dömer strängare än HR som givetvis försöker närma sig HDs vägledande domar i större utsträckning - och sannolikt också har större kunskap om prejudicerande fall.
Ibland ändrar de radikalt. Men som du skriver så ändras ibland även smådetaljer.

Men tycker inte man ska låsa sig på att hovrätten kommer fastställa straffet. För det vet vi inte än.

Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det fetade; av just den anledningen kommer vi i hovrätten få se ett fastställande av tingsrättens dom då bevisbördan från brottsplats väger tyngre än den dikt MGM fört fram för TR.
Det anser du ja. Hur hovrätten bedömer detta går bara att spekulera i. Själv vet jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nu finns det inget i hans redogörelse som tyder på att fiktiva kompisar skulle vara några otrevliga typer
Förutom att de skär halsen av pensionärer menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikro55
Ja men det är så åklagaren måste uttrycka sig, liksom standard i den verksamheten.
"Det är Tingsrätten som dömer och man kan aldrig ta någonting för givet". Det är - jag är inte säker men kanske det kallas - en standardfras. Åklagaren yvar sig inte fastän hen kan ha mycket på fötterna i själva åtalet. Man ger liksom bollen till rätten och har gjort sitt bästa för att de ska gå på samma linje som man själv har yrkat (såsom åklagare).

Så det är fel att tro att hennes utsaga grundar sig på tvivel - utan det är snarare ett vedertaget sätt att uttrycka sig i dessa ärenden.
Är inte alls standard att uttrycka sig så.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hade hoten varit sanna hade han väl tackat ja till det polisbeskydd som erbjudits familjen.
Det tror jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av imroroyo
Nej, hon var inte osäker på om han skulle dömas. Lyssnar du på slutpläderingen säger hon att han ska dömas för mord, eftersom det inte finns någon annan som kan ha utfört de här brotten.
Det är klart att hon pläderar för det. Inte fan skulle hon försvara honom.
Citera
2018-03-09, 10:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det verkar inte som det. Han visade ju äkta känslor under rättegången, rodnade bland annat.

Det enda jag kan komma på till hans försvar är att han suttit isolerad i ett halvår, och blir glad av att se folk.

Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Nej, det står inget om "rodnad" där.
"Rodnad" kan man drabbas av olika anledningar. Förutom mer fysiologiska anledningar, som "överansträngning", så är "skam" en vanlig anledning.
"Skam" är en typ av "ångerkänsla". "Skuld" är en annan. En psykopat må "visa brist på ångerkänslor", men det gäller främst "skuld" och utesluter inte "skam" (som flera andra här redan har påtalat och förklarat för dig).

Att ställa diagnos för psykopati eller utesluta det kräver mer än att bara se om man rodnar eller inte.
Att rodna behöver inte alltid betyda att man skäms som linkebodabo påpekar. Visst, det är en vanlig orsak, men även känslomässig anspänning som till exempel irritation och ilska kan yttra sig i rodnad.

För Edvin kan t ex den situation han hamnar i när han "rodnade" innebära att han är orolig för att hans fasad kan rämna. Han vet säkert att en känslig punkt i rättegången är de anhörigas lidande, även om det inte är säkert att han själv har empati med dom. I det ögonblick som anhöriga visar detta i rätten blir det tydligt för alla, vilket Edvin också måste märka, att detta är en risk för att hans "perfekta fasad" som han försöker bygga upp. Kanske kommer rodnade av den frustration han känner, eller till och med irritation/ilska han känner över detta hot mot honom? Bara spekulation.

Citera
2018-03-09, 12:37
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Vart har jag upprepat mig menar du?
Att svara på när man blir citerad, är inte att upprepa sig, även om man blivit citerad med liknande frågor tidigare.

Jag vet faktiskt inte om han blir friad, eller fälld, för mord. Väldigt mycket talar till hans fördel, men samtidigt finns det teknisk bevisning som talar mot. Det ska bli spännande att se vad som händer under dagen.

Har inte medvetet talat till hans fördel, han som person ger jag inte mycket för, men finns det en tvivel kring om han var ensam, eller ej, då ska han inte dömas till mord.

Du menar att jag ska erkänna att jag är en nolla, för att jag ser objektivt på fallet?

Kommer defenitivt föra en diskussion kring hur hovrätten bedömer bevisen, kontra tingsrätten.
Oavsätt utslag, så kommer detta fall gå en omgång i hovrätten.

Om du väljer att inte tro på det, så är det upp till dig. Jag bryr mig faktiskt inte.

Har aldrig kritiserat någon av mordoffren. Däremot har jag lyft fram fakta, som i slutändan kan synliggöra ett eventuellt motiv.

Min intelligens får du tycka precis vad du vill om, det bjuder jag på!
Tror även ordet du söker är sympatilöshet, det är en stor skilllnad mot empatilöshet.

Du kommer inte heller med något konstruktivt här, men ditt inlägg var mycket underhållande!

Det där om upprepandet känns igen. Tråden om NB kanske?
Tydligen så var det inte så mycket som talade till EG-s fördel eftersom han
inte blev frisläppt som du trodde och hoppades.
Så vad anser du idag? Är EG ensam gärningsman eller inte?
Jag tror inte du vet vad ordet objektivt betyder om du påstår att det är det du har varit.
Sen det här med fakta från ett PM som ingen vet ens om det existerar.
Det räknas knappast som fakta om det inte kan bevisas på ett trovärdigt sätt.
Hur en person uppfattas av vissa på en arbetsplats bevisar inget i sak.
Avundsjuka och annat finns alltid som en ingrediens på många arbetsplatser.
Vet du att det inte var så med dessa uppgifter om A-C som kom fram i utredningen?
Din intelligens går inte att kommentera eftersom den helt saknas.
Spelar ingen som helst roll vad du kallar dina olater, det är lika illa vilket som.
Vi har dessutom sett dem tidigare när det visar sig att du som vanligt har fel.
Så att prata om konstruktivitet är nog inte så smart ändå.
Citera
2018-03-09, 12:50
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att ställa diagnos för psykopati eller utesluta det kräver mer än att bara se om man rodnar eller inte.
Att rodna behöver inte alltid betyda att man skäms som linkebodabo påpekar. Visst, det är en vanlig orsak, men även känslomässig anspänning som till exempel irritation och ilska kan yttra sig i rodnad.

För Edvin kan t ex den situation han hamnar i när han "rodnade" innebära att han är orolig för att hans fasad kan rämna. Han vet säkert att en känslig punkt i rättegången är de anhörigas lidande, även om det inte är säkert att han själv har empati med dom. I det ögonblick som anhöriga visar detta i rätten blir det tydligt för alla, vilket Edvin också måste märka, att detta är en risk för att hans "perfekta fasad" som han försöker bygga upp. Kanske kommer rodnade av den frustration han känner, eller till och med irritation/ilska han känner över detta hot mot honom? Bara spekulation.

Följer med i ditt resonemang. Är även beredd att hålla med.

Rodnandet och andra känslouttryck behöver inte vara känslor, som normala personer tolkar dem.
Citera
2018-03-09, 12:57
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Tydligen så var det inte så mycket som talade till EG-s fördel eftersom han
inte blev frisläppt som du trodde och hoppades.
Så vad anser du idag? Är EG ensam gärningsman eller inte?
Varken trodde eller hoppades på att han skulle bli frisläppt. Hur har du kommit fram till det?

Om Edvin var ensam gärningsman eller ej, det är det bara Edvin själv som vet.
Citera
2018-03-09, 13:02
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
När har jag erkänt det? Förklara pöjk!

Du får så gärna sätta vilka diagnoser du vill på mig.

Det har han förklarat.

Detta är vad du anser, ja.

Du skrev OK som svar till postaren, alltså erkänner du.
Det är svårt med den diagnosen, precis som det är med diagnosen på EG.
Personer som saknar vett och sans är ofta en gåta för de flesta.
Narcissist passar definitivt på dig, EG lutar mera åt en psykopat med
an tioårings förstånd men i en kropp på ca 150 kg.
Det var inte hur EG hade svarat. Jag frågade hur du tror det kommer sig?
Nej, detta är inte vad jag tror.
Det säger sig självt att det inte finns någon anledning för EG att ändra sin historia
om han hade talat sanning och varit oskyldig till morden på Lekanders.
Det borde du kunna förstå trots dina begränsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in