2018-03-09, 21:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tror att det var skribenten som kallar sig Eremona som skrev att det var typiskt vid SM lekar med kniv, med skador i ansikte och hals. Pikeringsskador (stick) vid könsdelar osv. Har förgäves sökt översättning för danska ordet læssioner.
Någon som vet vad det betyder ordagrant?

Jämför med engelskans snarlika ord. Förekommer faktiskt även i svenskan i medicinskt språk.
Ordet har väl egentligen en ganska bred betydelse. Kanske därför de använde det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lesion
Citera
2018-03-09, 21:33
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag har väldigt svårt att se att PM's story om detta skulle hålla ens en ordentligt teoretisk granskning. Sedan ska det ovanpå det kunna konstateras att de förhållanden han anger faktiskt fsiöreligger, med avgaser in i ubåten, att problemet kan korrigeras från utsidan osv. Jag förväntar mig att något av vittnena är en teknisk expert som kommer att redogöra för allt detta. PM kommer att krossas till smulor av vanlig enkel högstadiefysik.
Åklagaren lär inte ha problem med att motbevisa kolmonoxidförgiftning - hela Madsens scenario är befängd. Hur knivsticken kunnat tillfogas i samband med döden (vilket den rättsmedicinska undersökningen visar) om farkosten var full av giftiga avgaser är bara en av många kritiska detaljer som han inte kommer kunna förklara.
Citera
2018-03-09, 21:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag tror att det var skribenten som kallar sig Eremona som skrev att det var typiskt vid SM lekar med kniv, med skador i ansikte och hals. Pikeringsskador (stick) vid könsdelar osv. Har förgäves sökt översättning för danska ordet læssioner.

Laesioner- skador ungefär
Citera
2018-03-09, 21:36
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Oh ja! Att han inte sovit har jag trott hela tiden! Han ljuger om det! Som du säger så har allting skett i nära anslutning till vartannat. Han höll henne vid liv så länge det gick och sedan skar han halsen av henne och därefter parterade han kroppen.

Det jag vill föra fram är att hans story inte håller.

Men GW person var ju inne på att hon blev strypt?

Jag hoppas iaf att hennes död gick snabbt så att hon inte blev våldtagen o inlåst in nån liten hytt där hon fick svälta ihjäl. Jävlar vad utsatt man är på ett sådant isolerat ställe. Han hade väl med lätthet kunnat gå i land en vecka o koppla av medan hon var inne i nån hytt o svalt. En sån där farkost är väl typ ljudisolerad om nån skulle komma till bryggan el dyl?
Citera
2018-03-09, 21:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Betina begärde ju så sent som för 1 vecka sedan en undersökning av motorn, fattar inte varför hon kommer in med den begäran först nu? Hon har ju haft allt material länge, mystiskt.

Peter Madsen har i fredags via sin forsvarer bedt anklagemyndigheden om at foretage en række forsøg med ubådens motor. Det er blevet afvist om irrelevant bevisførelse, fortæller han til domsmandsretten.Retsformanden opfordrer forsvareren til i en skrivelse til retten at forklare relevansen af en sådan motorundersøgelse. Hun får en frist til i morgen kl. 12 til at indsende den til retten.

Det där ogillar jag som fan, faktiskt. Polisen lägger ner miljontals kronor på att utreda allt de vill för att sätta dit en misstänkt. Åsså vill den misstänkte ha enkel undersökning gjord som faktiskt ligger nära till hands med den förklaring som den misstänkte ger, och då ska den undersökningen nekas. Finns ju ingen anledning att inte genomföra den.

Jag står verklingen inte på PM's sida. Men rätt ska vara rätt och som misstänkt måste man fasiken ha samma rätt till att utredningstekniska åtgärder vidtas som åklagarsidan.
Citera
2018-03-09, 21:37
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Nja, hon är vel bara professionell, men tänk på Kims anhöriga. Hur orkar dom?? Dock har du en poeng. Jag pratade med nån som arbetar innom fängelsesystemet i Norge. Hen sa att dom som passar på Breivik blir regelbundet sjukskrivna. dom orkar inte.
Ja, stackars arma människor. Det är nog arbetet med minnesfonden och dokumentären om Kim som hållit dem vid liv. De måste få all psykologhjälp som bara finns för att överhuvudtaget kunna fortsätta att leva. Man kan knappt ens försöka tänka sig in i det förrän det knyter sig i magen. De orkar nog inte ens vara arga på Det. Att ett barn dör är tillräckligt fasansfullt, men att dessutom sitta och höra detaljer om vad deras flicka tvingats utstå där nere är mer än den mänskliga hjärnan kan hantera. Deras hjärnor har nog stängt av för ett tag framöver nu.
Citera
2018-03-09, 21:39
Medlem
Dom.kanske satt och åt kakor och drack kaffe .hade trevligt.och plötsligt vill Madsen visa en film....
Citera
2018-03-09, 21:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Men GW person var ju inne på att hon blev strypt?

Jag hoppas iaf att hennes död gick snabbt så att hon inte blev våldtagen o inlåst in nån liten hytt där hon fick svälta ihjäl. Jävlar vad utsatt man är på ett sådant isolerat ställe. Han hade väl med lätthet kunnat gå i land en vecka o koppla av medan hon var inne i nån hytt o svalt. En sån där farkost är väl typ ljudisolerad om nån skulle komma till bryggan el dyl?

Det är möjligt men jag är inte GW :-)

Enligt vad som framkom i rätten har de undersökt kims lungor och där kunnat se tecken/skador som beror på avsaknad av lufttillförsel.....om jag nu kommer ihåg rätt. Slutsatsen verkar iaf vara död genom kvävning eller avskuren hals, bägge gör ju att man inte får luft.
Citera
2018-03-09, 21:45
Medlem
allegragellers avatar
Att dådet var planerat blev än mer uppenbart då vi fick veta att Madsen hade googlat på halshuggning en halv dag innan han möter upp Kim Wall. Han visste vad som skulle hända och det är det som framstår som så märkligt! Madsen visste ju att Walls pojkvän visste att de skulle köra ubåt tillsammans. Hur tänkte han? Hur trodde han att han skulle komma undan?

Lögnen om att han redan släppt av henne på kvällen var ju lätt att falsifiera. Det måste han begripit själv.

Kan driften att få utlopp för sexualsadistiska fantasier ha varit så stark att konsekvenstänkandet helt
sattes ur spel.

Det framstår ändå som en impulsiv gärning, kanske bestämde han sig bara några timmar innan. Han hade
ju kunnat planerat långt mer raffinerat, t.ex. bjudit in en prostituerad, som det skulle ta tid innan någon
saknade, till sin hangar etcetera.

Jag begriper inte hur han trodde/tror att han skall komma undan.
Citera
2018-03-09, 21:46
Medlem
Citat:

Læsion
Eksempel på anvendelse
Læsion betyder omtrent det samme som Skade. Se alle synonymer nedenfor.

Synonymer skade, kvæstelse, legemsbeskadigelse, overlast, sår, tilskadekomst

https://www.synonymbog.com/synonym/lasion
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ni har en övertro på att impopulära intagna "tas om hand" av andra interner på fängelser. Fantasier utifrån amerikanska filmer. I verkligheten händer det inte i USA och verkligen inte i Sverige. Har hört om två fall av misshandel, Hagamannen o Englamördaren. Våldtäkter o mord på intagna, har det nånsin inträffat i Sverige?
Nej,det har det inte. Men på varje avdelning finns det en hackkyckling. Så det är väl nära till hands att tro att PM blir en hackkyckling på sin avdelning. Relationsproblem har han ju dessutom redan. Och hans brott är inte populärt. Hade nog varit annorlunda om han sprängt ett bankvalv och flytt i en luftballong med miljoner i en spektakulär kupp. Men ett ytterst fegt sexmord på en försvarslös kvinna? Lika poppis som Englamördaren och Hagamannen som blivit misshandlade båda.
Även kriminella har moral och tom "tjuvaheder" ibland som det kallas.

Det som förvånat mig i sammanhanget är att det sagts att PM kommer att avtjäna sitt straff här:
https://www.expressen.se/kvallsposten/har-sitter-danmarks-mest-hatade-man/
Tillsammans med likasinnade. Är det så klokt? Ska de språka om sina brott och perversa lustar med varandra?
Tycker jag inte låter lämpligt alls.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Åklagaren lär inte ha problem med att motbevisa kolmonoxidförgiftning - hela Madsens scenario är befängd. Hur knivsticken kunnat tillfogas i samband med döden (vilket den rättsmedicinska undersökningen visar) om farkosten var full av giftiga avgaser är bara en av många kritiska detaljer som han inte kommer kunna förklara.

Det är mycket PM inte kommer kunna förklara

Enbart det faktum att sticken finns där har han väl inte kunnat förklara, nekar han fortfarande till dem?
Styckningen har han väl förklarat med att det behövdes för att få ut henne ur ubåten. Men sticken kan ju inte vara en del av det.

Jag kan tänka mig att han dekapiterade henne för sin egen njutnings skull och att det gav honom ett sådant rus att han omedelbart behövde mer, och där vför fortsatte med lemmarna.

Måste ju bara nämna att jag tror att jag var först ut i tråden med att föreslå dekapitering som dödsorsak, för länge sedan, och fick en massa skit för det innan det långt senare var fler som hakade på. Sen kom ju dessutom GW och sa att hon hade blivit strypt liksom...
Vi vet ju inte vad som var den direkta dödsorsaken, men mer och mer pekar ju dessvärre i en och samma riktning. Fast sen är frågan vad som är värst. Att få halsen avskuren är väl trots allt ett ganska snabbt sätt att dö, eller i alla fall tappa medvetandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in