Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Tack för inlägget! Han säger att han stänger dörren till maskinrummet, har det någon betydelse i sammanhanget?
- Jeg fik en fejl ikke lukket udstødningsventilen, og starter de to motorer op uden at regulere en række andre ventiler. Der var et højt støjniveau, og derfor lukker jeg døren bag mig. Jeg går ud til Kim Wall, og bagefter skal jeg dreje de to dybderor, der sidder på siden af ubåden.
ja jag funderade på det. Kom fram till att det kan vara allt ifrån ingen betydelse alls till stor betydelse. Det hänger huvudsakligen på några saker. Dels hur tät dörren är, dels varifrån friskluften tas, dels vilken väg avgasrören går ut ur båten, samt rörens beskaffenhet.
Jag gissar att friskluften till motorn tas ifrån innerutrymmet i ubåten, det är ett sätt att skapa ventilation i båten. Det betyder i så fall att någon lucka måste vara öppen för att få in luft till motorn. Det kan också vara så att luften tas in via snorkeln direkt till motorn, och att det inte finns någon koppling mellan friskluften till motorn och luften inne i båten. Men om så är fallet kan det inte uppstå något undertryck inne i ubåten av att motorn går med stängda luckor.
Och då förstår ni att som PM säger stänga luckan när motorn går, av säkerhetsskäl, helt enkelt inte är aktuellt, luften tar slut och motorn dör. Därav min gissning att luften tas inifrån ubåten, dvs inifrån maskinrummet. Det borde vara gjort så att motorn får luft även om dörren är stängd, så då är dörren inte så tät.
Sedan var frågan om avgasröret, var går avgaserna ut? Genom snorkeln skulle man kunna tänka sig, men vi kom ju nyss fram till att friskluften inte togs via snorkeln och då går nog avgaserna inte heller den vägen, finns liksom ingen mening eftersom man då ändå inte kan köra med motorn i u-läge. I sådant fall borde avgaserna gå kortaste vägen från motorn ut genom skrovet. Dvs, inte ut ur maskinrummet. Med stängd dörr, skulle nog då motorn dö av luftbrist långt innan någon utanför dörren ens upplever mycket mer än att det börjar lukta lite avgaser.
Jag tänker att det då finns en ventil som stänger avgasröret när man dyker, så det inte kommer in vatten i motorn bakvägen genom avgasröret. Om denna ventil är stängd när man startar motorn, kommer motorn normalt sätt att tvärdö igen, eftersom avgaserna inte kommer ut, det blir övertryck i röret och motorn kan inte få ut avgaserna ur cylinder och således inte heller dra in någon luft. Motorn dör. Om avgasröret är paj kan det komma ut avgaser inne i båten, men det skulle det i så fall göra även om ventilen öppnats, så det hade PM lagat illa kvickt i så fall.
Sedan kan man tänka sig att det finns möjlighet att koppla om vilka vägar luft och avgas tar, antingen snorkel eller som ovan. Men då börjar det bli avancerat, och det vet ni ju att ubåten inte hade några extra finesser. Och dessutom hade det då varit en smal sak för PM att koppla om när det blev "fel".
Man skulle ju kunna tänka sig att ventilen som öppnar/stänger avgasröret skulle sitta på utsidan. Men det vore sanslöst utomordentligt korkat. Dels kan den ju då inte regleras inifrån ubåten, dels utsätts ventilen och dess handtag för havets och vattnets åverkan med rost och allt annat man kan tänka sig. Kan inte se någon fördel med en sådan lösning, bara nackdelar.
Om nu PM råkade göra något "fel", som kunde orsaka detta allvarliga problem, och som dessutom hänt innan. Varför stängde han inte bara av motorn, innan han fixade problemet.
Svara på den frågan den som kan.
Säg att din bil råkar ut för ett allvarligt problem som skickar in avgaser in i bilen, du behöver öppna motorhuven för att lösa det. Låter du då motorn fortsatt gå, när du kliver ut för att fixa problemet?
Det gjorde PM.