2018-03-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
För att se Turning Torso skymmas av kurvan måste du se den på flera kilometers avstånd.
För att lägga Räls lägga räls behövs bara några meter plan mark.
Själva banvallen kanske anläggs en kilometer i taget, även det är alldeles för lite för att jordens krökning med i beräkningen. Det här är en vanlig tankevurpa bland plattjordingarna, att jorden antingen är platt eller så är krökningen uppenbar på korta avstånd.
Krökningen är bara 0,4 m på första kilometern, försök att jämna till 1 km lång yta +/- 20 cm.
Som sagt, jag intog ingen position angående rälsläggning. Jag bara sade att det är omtvistat mellan globjordare och plattjordare om hänsyn tas till kurvaturen, tvisten behöver inte innefatta mig.
Citera
2018-03-09, 20:25
Medlem
Citat:
Det blir ju exakt lika som i globmodellen.
Ljuset du såg innan är inte borta, det fortsätter att lysa men tas inte upp av dina ögon.
Om någon annan står kvar så kan ju den berätta att ljuset är kvar.
Annars skulle det ju vara helt mörkt, utom i dina ögon.
Ja, visst är det märkligt. Visst är det märkligt att molnen runt månen blir upplysta där observatören står.
Samma måne kan på en annan plats lysa upp andra moln, märkligt. En personlig upplevelse.

Citat:
Det var ingen demonstration, det var en spekulation.
Det var en video jag länkade till, tror även Sebban gjorde det, som visar på hur gaser ger olika färger likt de vi ser på himlen när ett elektromagnetiskt fält är närvarande.
Citera
2018-03-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag säger att den platta jorden innehåller både fysiska och metafysiska inslag i sin konstruktion. Det du och andra gör är att utgå ifrån globmodellen, den platta jorden måste bevisas utifrån globjordens lagar. I denna tråd tvistar vi om dessa lagars äkthet, du säger si och jag säger så. Om man exempelvis tittar på gravitation så regleras den av lagar och man kan ju inte bryta mot lagen. Ni låser diskussionen med lagar som inte kan brytas, när jag diskuterar plattjorden så säger globjorden att jag måste följa lagarna den har konstruerat. Enligt globjorden måste en diskussion landa i en på förhand given modell, med andra ord följa lagen. Det är smart upplägg med lagar, berättar man om och om igen om dessa lagar och hur de inte kan brytas så rättar användarna sig efter det och följer lagen och upprätthåller den.

Globjordsmodellen upprätthålls av att användarna följer lagarna, som exempel kan man ta gravitation som inte är bevisad men är trots det en lag som måste följas. Skall ett fenomen undersökas måste de ske med utgångspunkt i lagen, om resultatet av undersökningen motsäger lagen då förstår man inte resultatet för att det strider mot lagen. Lagen säger annat och därför måste det vara resultatet man inte förstår eller som är fel. Ett vanligt argument mot platt jord är att det är massor av människor, vetenskapsmän osv som måste delaktiga i konspirationen för att den ska fungerar, jag trodde själv på detta resonemang en gång. Men det behövs inte då dessa lagar redan har lagt ut riktningen för utkomsten och det är vad du gör, och vad jag gjorde tidigare. Lagen efterlevs.

Varje morgon när jag kliver ur sängen och reser mig upp kan jag konstatera att fötterna står stadigt på golvet. Jag gissar att detsamma gäller dig.
Inte en enda morgon i mitt liv har det hänt att jag flugit upp i taket istället. Något gör att samma sak händer varje dag och det gäller mig, dig och alla andra människor på jorden.
Låt oss kalla detta fenomen för "Naturlag".

Hur gärna jag än vill kan jag inte bryta mot denna Naturlag. Inte du heller.
Finns det en konspiration som lurat i mig att jag måste följa denna naturlag?
Betyder det att eftersom du inte tror på denna konspiration så behöver du inte heller följa Naturlagen?

Låt oss nu tänka oss att några människor börjar fundera på varför vi alltid står med fötterna på jorden och inte flyger iväg, vi kan kalla dem "Vetenskapsmän". Vetenskapsmännen tänker och funderar och kommer till slut fram till något, låt oss kalla det "Hypotes".
Vetenskapsmännen både räknar och experimenterar och kommer till slut fram till något där både beräkningar och experiment ger samma resultat. De presenterar vad de kommit fram till för andra Vetenskapsmän som har några invändningar som gör att Hypotesen inte stämmer riktigt. Vetenskapsmännen funderar igen och förfinar sin Hypotes.

När alla sedan är överens bestämmer man sig för att döpa om Hypotesen till "Teori". Med hjälp av denna Teori kan sedan alla själva (efter intellektuell förmåga) förstå varför de inte kan flyga. De kan också själva göra samma experiment som Vetenskapsmännen gjort och de som kan räkna kan göra samma beräkningar. Låt oss säga att teorin därmed är "Bevisad"

När vi nu läser vad som skrivs om den platta jorden så framförs det en massa Hypoteser. Några av dessa följs också upp med experiment.
  • Nästan aldrig kan någon upprepa experimentet eftersom de som gjorde det glömde berätta exakt hur de gjorde.
  • Aldrig har någon i förväg beräknat vad resultatet av ett experiment skulle bli.
  • Aldrig har någon visat att beräkningar och experiment ger samma resultat.
  • Därmed har aldrig någon presenterat en Teori.
  • Eftersom ingen Teori någonsin presenterats har andra inte heller kunnat granska Teorin.
  • Därför finns det heller inga Bevis för hur Naturlagarna fungerar på en platt jord.
Citera
2018-03-09, 20:50
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ofta får jag förslag av andra i tråden att åka till Köpenhamn och därifrån bevittna kurvan på Turning Torso. Då kan man tänka sig att kurvan var med i beräkningen för den tågräls som lagd över Öresund.
Däremot jag vet inte hur man lägger räls men jag tar mig friheten att diskutera det i ett forum för diskussion.

Men du inser väl att berg/kullar/dalar/ojämnheter, som redan påpekats, kan ställa till det långt mycket mer än jordens kurvatur? Och är verkligen rälsläggning, som du inte ens vet hur det går till, ditt enda exempel på varför det inte är praktiskt att leva på en sfär, och därför en platt jord är en så kallad "logisk konstruktion"?
Citera
2018-03-09, 21:00
Medlem
trackbones avatar
Vad tjänar man på att hålla en sån här hemlighet?
Citera
2018-03-09, 21:08
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Som sagt, jag kan inget om rälsläggning men andra inom denna debatt på båda sidor ger det betydelse.
Jag är som sagt ingen rallare och kan inget om det.

Men visst är det mer praktiskt att leva på en platt yta än en sfärisk. Allt måste ju bli så mycket enklare på en platt yta. Om du inte kan se fördelarna så vet jag inte vad...

Du svarar inte på frågan. Har du inget bra svar? Det enda du givit mig är just tågräls, som du villigt erkänner att du inte kan ett jota om.
Citera
2018-03-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Du svarar inte på frågan. Har du inget bra svar? Det enda du givit mig är just tågräls, som du villigt erkänner att du inte kan ett jota om.
Vad är frågan?
Citera
2018-03-09, 21:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Globjorden har ju trots sina lagar inte bevisat sin tes,
Jo, gravitation är bevisad.

Citat:
att lagen är baserad på en bluff.

Vilken bluff talar du om? Att saker accelererar mot jorden?
Nej det är ingen bluff, testa att släppa en sten ska du få se.
Citera
2018-03-09, 21:17
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Vad är frågan?

Eh? Hur vore det om du läste posterna?

... Och är verkligen rälsläggning, som du inte ens vet hur det går till, ditt enda exempel på varför det inte är praktiskt att leva på en sfär, och därför en platt jord är en så kallad "logisk konstruktion"?
Citera
2018-03-09, 21:19
Medlem
Citat:
Globjorden har ju trots sina lagar inte bevisat sin tes, så när du kliver upp imorgonbitti och tillskriver detta fenomen gravitationen kan du också konstatera att lagen är baserad på en bluff.

Tänk om detta sätter sig i ditt undermedvetna och det första du tänker på imorgonbitti är mig! Frukta inte, jag ska be för dig.

Jo, den sfäriska jorden har letts i Bevis (enligt mina definitioner i inlägget). Oavsett vad du tycker, de Teorier som finns och är Bevisade (enligt mina definitioner i inlägget) måste ersättas med nya Bevis (enligt mina definitioner i inlägget) om Plattjorden skall kunna ses som ett faktum.

Och, nej det är inte någon Globjordsagenda som sätter sina egna regler. Det finns liksom ingen annan väg. Det räcker inte att säga att det är fel på våra Naturlagar. Andra lagar måste presenteras och Bevisas.

Att hävda att de Naturlagar vi har är fel leder ingenstans om inga Bevisade alternativ presenteras. Skulle du lyckas Bevisa att jorden inte är rund så har du ju ändå inte på något sätt Bevisat att den är platt.

Hur ser annars din modell ut för hur den platta jorden ska kunna Bevisas?
Citera
2018-03-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Eh? Hur vore det om du läste posterna?

... Och är verkligen rälsläggning, som du inte ens vet hur det går till, ditt enda exempel på varför det inte är praktiskt att leva på en sfär, och därför en platt jord är en så kallad "logisk konstruktion"?
Ok, sorry! Många skriver, jag kommer inte ihåg allt.

Ett annat exempel är transport och navigation som förenklas av en platt jord.
Citera
2018-03-09, 21:34
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ok, sorry! Många skriver, jag kommer inte ihåg allt.

Ett annat exempel är transport och navigation som förenklas av en platt jord.

Det finns inte ens en fungerande plattjordskarta. På vilket sätt skulle det vara enklare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in