2018-03-09, 08:23
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Inte lika gammal som platt jord.-) Glob är nytt.

Han filmade vågen 2012. Trodde han hade fel på kameran. Sedan fick han fler filmer. Nu finns det många filmer och med 10 olika utrustningar, i tyskland och i usa. Han visste ungefär när vågen kom men inte exakt.

Men nu vet han och förklarar när den kommer. Så är det klart väder i sverige, bemanna alla observatorium.

Frågan är vad en sådan här våg är? Månen kanske någon form av projektion.. över den mkt platta jorden.

Jo, alla trodde vi väl på ufo innan man var "in the know" :-)

Fast vänta nu... Jag hajar varför i sig en del plattjordare inte tror på ufon eller liv på andra planeter - dom tror nämligen inte på rymden självt!

Men... Det gör väl inte observationer och vittnesmål om oidentifierade flygande föremål falska? Eller att det skulle finnas andra intelligenta livsformer än människor, med förmåga att bygga farkoster?

Det finns ju fortfarande utrymme för att dom helt enkelt kommer från jorden då istället, ja?

Nu antar jag att du inte tillhör den falangen, men det finns ju ett antal plattjordare som menar att isväggen vid Antarktis inte egentligen är slutet/gränsen för jordens utbredning, utan det finns hela kontinenter och jordytor till utanför den - en del menar ju till och med att jorden är oändlig.

På en oändlig plan yta, med oändliga resurser, så finns det självfallet utrymme för vad andra konspirationsteoretiker kallar "utomjordingar" - det måste du väl hålla med om?

DOCK... alla plattjordare har ju inte den uppfattningen - hur känner du för att det alls finns en liten skism inom rörelsen och att det finns oenighet om jordens utsträckning? Tar du det som en naturlig frågeställning som bör diskuteras o undersökas, eller tycker du att dom som har den uppfattningen bara bör tänka om på en gång?

Hade varit intressant med en plattjordares perspektiv på det hela.
Citera
2018-03-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Du vet inte hur det går till när man lägger räls, men hävdar ändå att det skulle vara ett problem på vår runda jord? Varför?
Ofta får jag förslag av andra i tråden att åka till Köpenhamn och därifrån bevittna kurvan på Turning Torso. Då kan man tänka sig att kurvan var med i beräkningen för den tågräls som lagd över Öresund.
Däremot jag vet inte hur man lägger räls men jag tar mig friheten att diskutera det i ett forum för diskussion.
Citera
2018-03-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Finns väl ingen som påstår att man måste ta hänsyn till att jorden är rund vid bygge av järnväg?
Du ser väl med dina egna ögon att marken i sig själv är så oplan att marken ändå behöver jämnas till i vilket fall? Samma som om jorden hade varit platt.

Försöker förstå hur du tänker här. Menar du att allt ljus från solen är personlig? Att där du inte står/ser solen är det inget ljus? Förstår jag det rätt nu?
Om du föreställer dig himlen som en lins och ett ljus skiner ner genom linsen som kommer ljuset att återfinnas där du är. Om du exempelvis tittar på en solnedgång så speglar den sig i vattnet där du är, flyttar du på så följer den med dig men den som du såg innan är borta. Ljuset har inte försvunnit men din upplevelse av den föregående observationsplatsen har gjort det.

Jag tror inte att själva solljuset står för hela ljuset som dagen har, utan det är gaser i atmosfären som lyser upp när det elektromagnetiska fältet (solen) passerar. Jag har tidigare länkat till en sådan demonstration.
Citera
2018-03-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Fysikaliska lagar krävs för att människan ska kunna konstruera i princip allt du ser omkring dig just i denna stund. Er "teori" falsifierar nästan alla gällande vetenskapliga lagar (de hänger ihop) på ett så allvarligt sätt att de absolut inte bör fungera. Självklart måste er beskrivning innehålla ett svar på de mest grundläggande sakerna - hur världen fungerar! Måhända att det inte intresserar dig då andra saker känns mer intressanta men var istället ärlig och tydlig med vad du väljer att inte svara på.
Jag säger att den platta jorden innehåller både fysiska och metafysiska inslag i sin konstruktion. Det du och andra gör är att utgå ifrån globmodellen, den platta jorden måste bevisas utifrån globjordens lagar. I denna tråd tvistar vi om dessa lagars äkthet, du säger si och jag säger så. Om man exempelvis tittar på gravitation så regleras den av lagar och man kan ju inte bryta mot lagen. Ni låser diskussionen med lagar som inte kan brytas, när jag diskuterar plattjorden så säger globjorden att jag måste följa lagarna den har konstruerat. Enligt globjorden måste en diskussion landa i en på förhand given modell, med andra ord följa lagen. Det är smart upplägg med lagar, berättar man om och om igen om dessa lagar och hur de inte kan brytas så rättar användarna sig efter det och följer lagen och upprätthåller den.

Globjordsmodellen upprätthålls av att användarna följer lagarna, som exempel kan man ta gravitation som inte är bevisad men är trots det en lag som måste följas. Skall ett fenomen undersökas måste de ske med utgångspunkt i lagen, om resultatet av undersökningen motsäger lagen då förstår man inte resultatet för att det strider mot lagen. Lagen säger annat och därför måste det vara resultatet man inte förstår eller som är fel. Ett vanligt argument mot platt jord är att det är massor av människor, vetenskapsmän osv som måste delaktiga i konspirationen för att den ska fungerar, jag trodde själv på detta resonemang en gång. Men det behövs inte då dessa lagar redan har lagt ut riktningen för utkomsten och det är vad du gör, och vad jag gjorde tidigare. Lagen efterlevs.
Citera
2018-03-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag säger att den platta jorden innehåller både fysiska och metafysiska inslag i sin konstruktion. Det du och andra gör är att utgå ifrån globmodellen, den platta jorden måste bevisas utifrån globjordens lagar. I denna tråd tvistar vi om dessa lagars äkthet, du säger si och jag säger så. Om man exempelvis tittar på gravitation så regleras den av lagar och man kan ju inte bryta mot lagen. Ni låser diskussionen med lagar som inte kan brytas, när jag diskuterar plattjorden så säger globjorden att jag måste följa lagarna den har konstruerat. Enligt globjorden måste en diskussion landa i en på förhand given modell, med andra ord följa lagen. Det är smart upplägg med lagar, berättar man om och om igen om dessa lagar och hur de inte kan brytas så rättar användarna sig efter det och följer lagen och upprätthåller den.

Globjordsmodellen upprätthålls av att användarna följer lagarna, som exempel kan man ta gravitation som inte är bevisad men är trots det en lag som måste följas. Skall ett fenomen undersökas måste de ske med utgångspunkt i lagen, om resultatet av undersökningen motsäger lagen då förstår man inte resultatet för att det strider mot lagen. Lagen säger annat och därför måste det vara resultatet man inte förstår eller som är fel. Ett vanligt argument mot platt jord är att det är massor av människor, vetenskapsmän osv som måste delaktiga i konspirationen för att den ska fungerar, jag trodde själv på detta resonemang en gång. Men det behövs inte då dessa lagar redan har lagt ut riktningen för utkomsten och det är vad du gör, och vad jag gjorde tidigare. Lagen efterlevs.

För en primitiv person ter sig all tillräckligt avancerad teknologi oskiljbar från magi enligt Artur C Clark, har du månne problem med att förstå hur vi mäter och kontrollerar framlagda bevis på hur jorden ser ut och det är därför du tror på den magiska, platta jorden?
Citera
2018-03-09, 15:02
Medlem
Citat:
Jag säger att den platta jorden innehåller både fysiska och metafysiska inslag i sin konstruktion. Det du och andra gör är att utgå ifrån globmodellen, den platta jorden måste bevisas utifrån globjordens lagar.

Nej. Vad som efterfrågas är fysiska lagar som kan träda istället för de som finns idag.

Citat:
Ni låser diskussionen med lagar som inte kan brytas, när jag diskuterar plattjorden så säger globjorden att jag måste följa lagarna den har konstruerat.

Du måste inte följa dem så länge du kan presentera alternativa lagar som håller standarden för vetenskaplig metod, eller åtminstone visar att rådande lagar är felaktiga.

Citat:
Globjordsmodellen upprätthålls av att användarna följer lagarna, som exempel kan man ta gravitation som inte är bevisad men är trots det en lag som måste följas.

Jag skulle kunna tänka mig att ge dig dispens i gravitationsfrågan och ta ditt ord på att gravitation inte existerar. Det lär inte hjälpa dig eftersom du till synes inte har några alternativa förklaringar.
Citera
2018-03-09, 15:51
Medlem
Citat:
Intressant inlägg.

Vad tror du om solen i det sammanhang du beskriver om det omgivande vattnet. Vi ser solen som en hyfsat liten kropp eller yta inuti vår atmosfär, skulle isen kunna utgöra en lins. En dom ger ju en konvex yta utanpå domen och konkav inuti, vi skulle med en sådan konstruktion se koncentration av ljus som kommer utifrån domen? Det skulle också ge en personlig upplevelse, alltså ljuset koncentreras där observatören är? En punkt på himlen som vi ser solen.

Det resonemang du drar upp med stigande vattentryck vid ökat djup är också mycket intressant. Man kan ju känna av detta vid dykning i en vanlig simbassäng. Om trycket nu ökar med ökande djup borde det bli ogenomträngligt till slut. Att vi lurats att tro att man kan ta sig till enorma djup med denna logik är otroligt. Hur kunde vi gå på det? Men naturligtvis har vi också fått den delen av vår värld utforskad och klar. Inget att se här, cirkulera! Det öppnar ju också för en annan del av denna konspiration, vad som är under oss. Det passar även in på talesättet 'as above so below'. Vad som är upp är också nedan, bokstavligt talat.
Visst skulle det kunna vara så, men har en känsla av att vi aldrig till fullo kommer att förstå.
Har själv undrat om solen och månen är fysiska objekt eller om de bara är speglingar av nåt slag. Samma gäller stjärnorna

Att månen är på nåt sätt är lokal företeelse observerade jag för några veckor sedan när det var fullmåne och himlen täckt av små stackmoln. Endast moln i månens närhet var upplysta av månsken, medan resten av molnen var obelysta. En annan månskådare på en annan plats med samma väderförhållanden tittar på samma måne, men samma måne belyser andra moln i sin närhet, och dessa belysta moln kan endas ses från den andre månskådarens position. Föreslår att alla globkramare gör denna enkla observation som visar klart och tydlig att månen är väldigt nära.

Ja, djuphavsdykningar är lika fejkade som Nasas rymdprogram och är ingenting annat än ren propaganda för att göra globen mer trovärdig i allmänhetens ögon.

Under kriget var Tyskland världsledande i ubåtsteknologi och byggde världens bästa ubåtar. De tyska ubåtarnas maximala dykdjup låg kring 250 meter, kanske några meter till i nödfall, innan de imploderade av vattentrycket.
Men bara åtta år efter kriget, 1953, lyckades professor August Piccard, Schweizisk supergeni, bygga en undervattensfarkost, så kallad Batyskaf, som var kapabel att dyka hela 12 tusen meter ner i djupet utan att krossas av vattentrycket, allt enligt den officiella historieskrivningen.
Amerikanska flottan köpte, av någon anledning, underverket av Piccard 1958 och 1960 utförde Piccard tillsammans med en amerikansk marinofficer den berömda djupdykningen ner i Marianergraven.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trieste_(farkost)

Historien om professor Piccards öden och äventyr är fabricerad nonsens men årtalen är intressanta och visar hur globalisterna täppte till hålen i globpropagandan.

1938 Den siste av tre tyska expeditioner till Antarktis, Efter kriget, 1945 -1946, befriar
amerikanerna tyskarna från all dokumentation gällande deras Antarktisexpeditioner.
1946-1947 Amerikanska flottan hastar iväg på upptäcktsfärd till Antarktis.
1955-1956 Amerikanska flottan till Antarktis.
1958 Rymdorganisationen Nasa bildas.
1958 Amerikanska ubåten Nautilus tar sig till Nordpolen under vattnet och visar att
Nordpolen är bara vatten och is.
1959 Antarktisföredraget undertecknas.
1960 Piccards djupdykning i Marianergraven visar att vi är kapabla att dyka till de djupaste djupen och vi vet vad som finns nere i havsdjupen.

Vän av ordning frågar kanske varför inget hände mellan 1947 och 1955. Min gissning är, Joseph McCarthy, som började sätta åt globalist maffian som, enligt McCarthy, hade infiltrerat senaten och militären. Penningmånglarsekten lyckades röja McCarthy ur vägen 1954.
Senast redigerad av Sebban 2018-03-09 kl. 15:59.
Citera
2018-03-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Visst skulle det kunna vara så, men har en känsla av att vi aldrig till fullo kommer att förstå.
Har själv undrat om solen och månen är fysiska objekt eller om de bara är speglingar av nåt slag. Samma gäller stjärnorna

Att månen är på nåt sätt är lokal företeelse observerade jag för några veckor sedan när det var fullmåne och himlen täckt av små stackmoln. Endast moln i månens närhet var upplysta av månsken, medan resten av molnen var obelysta. En annan månskådare på en annan plats med samma väderförhållanden tittar på samma måne, men samma måne belyser andra moln i sin närhet, och dessa belysta moln kan endas ses från den andre månskådarens position. Föreslår att alla globkramare gör denna enkla observation som visar klart och tydlig att månen är väldigt nära.

Ja, djuphavsdykningar är lika fejkade som Nasas rymdprogram och är ingenting annat än ren propaganda för att göra globen mer trovärdig i allmänhetens ögon.

Under kriget var Tyskland världsledande i ubåtsteknologi och byggde världens bästa ubåtar. De tyska ubåtarnas maximala dykdjup låg kring 250 meter, kanske några meter till i nödfall, innan de imploderade av vattentrycket.
Men bara åtta år efter kriget, 1953, lyckades professor August Piccard, Schweizisk supergeni, bygga en undervattensfarkost, så kallad Batyskaf, som var kapabel att dyka hela 12 tusen meter ner i djupet utan att krossas av vattentrycket, allt enligt den officiella historieskrivningen.
Amerikanska flottan köpte, av någon anledning, underverket av Piccard 1958 och 1960 utförde Piccard tillsammans med en amerikansk marinofficer den berömda djupdykningen ner i Marianergraven.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trieste_(farkost)

Historien om professor Piccards öden och äventyr är fabricerad nonsens men årtalen är intressanta och visar hur globalisterna täppte till hålen i globpropagandan.

1938 Den siste av tre tyska expeditioner till Antarktis, Efter kriget, 1945 -1946, befriar
amerikanerna tyskarna från all dokumentation gällande deras Antarktisexpeditioner.
1946-1947 Amerikanska flottan hastar iväg på upptäcktsfärd till Antarktis.
1955-1956 Amerikanska flottan till Antarktis.
1958 Rymdorganisationen Nasa bildas.
1958 Amerikanska ubåten Nautilus tar sig till Nordpolen under vattnet och visar att
Nordpolen är bara vatten och is.
1959 Antarktisföredraget undertecknas.
1960 Piccards djupdykning i Marianergraven visar att vi är kapabla att dyka till de djupaste djupen och vi vet vad som finns nere i havsdjupen.

Vän av ordning frågar kanske varför inget hände mellan 1947 och 1955. Min gissning är, Joseph McCarthy, som började sätta åt globalist maffian som, enligt McCarthy, hade infiltrerat senaten och militären. Penningmånglarsekten lyckades röja McCarthy ur vägen 1954.
Det här är väldigt intressant information, det pekar i flera riktningar där globalisterna är tvungna stänga av spår att följa som kan äventyra modellen. Något som också kan vara en möjlighet, det finns troligen fler spår som dessutom är mer tillgängliga än rymden, polerna eller haven. Det gäller att börja leta!

Det där med månen och den personliga upplevelsen har jag också hört om och sett. Men som du säger kommer vi nog aldrig riktigt förstå. Jag har sett en liknelse som ska förekomma i olika trosuppfattningar. Jorden symboliseras av en kvadrat och cirkel, kvadraten går att mäta medan cirkel aldrig kan ge ett exakt värde med sin oändliga följd.
Citera
2018-03-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban

Många ubåtar låg på 250-300m. Sedan satsade inte tyskarna på att komma så djupt som möjligt, de hade ju så att säga ett annat syfte. Piccards ubåt FNRS-3 klarade av 4100m 1954, ett rekord som höll sig till Trieste klarade av 11000m 1960.
Citera
2018-03-09, 17:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ofta får jag förslag av andra i tråden att åka till Köpenhamn och därifrån bevittna kurvan på Turning Torso. Då kan man tänka sig att kurvan var med i beräkningen för den tågräls som lagd över Öresund.
Däremot jag vet inte hur man lägger räls men jag tar mig friheten att diskutera det i ett forum för diskussion.
För att se Turning Torso skymmas av kurvan måste du se den på flera kilometers avstånd.
För att lägga Räls lägga räls behövs bara några meter plan mark.
Själva banvallen kanske anläggs en kilometer i taget, även det är alldeles för lite för att jordens krökning med i beräkningen. Det här är en vanlig tankevurpa bland plattjordingarna, att jorden antingen är platt eller så är krökningen uppenbar på korta avstånd.
Krökningen är bara 0,4 m på första kilometern, försök att jämna till 1 km lång yta +/- 20 cm.
Citera
2018-03-09, 17:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om du föreställer dig himlen som en lins och ett ljus skiner ner genom linsen som kommer ljuset att återfinnas där du är. Om du exempelvis tittar på en solnedgång så speglar den sig i vattnet där du är, flyttar du på så följer den med dig men den som du såg innan är borta. Ljuset har inte försvunnit men din upplevelse av den föregående observationsplatsen har gjort det.
Det blir ju exakt lika som i globmodellen.
Ljuset du såg innan är inte borta, det fortsätter att lysa men tas inte upp av dina ögon.
Om någon annan står kvar så kan ju den berätta att ljuset är kvar.
Annars skulle det ju vara helt mörkt, utom i dina ögon.

Citat:
Jag tror inte att själva solljuset står för hela ljuset som dagen har, utan det är gaser i atmosfären som lyser upp när det elektromagnetiska fältet (solen) passerar. Jag har tidigare länkat till en sådan demonstration.
Det var ingen demonstration, det var en spekulation.
Citera
2018-03-09, 17:43
Medlem
Zwoop77s avatar
Problemet med er plattjordare är att ni är så infernaliskt faktaresistenta. Och ni är inte beredda att ändra er åsikt/tro även om ni blir totalt överbevisade. Det normala borde väl vara att....

Vi säger att jag tror att vatten och is är två helt olika saker. Dom ser ju helt olika ut och egenskaperna skiljer sig åt totalt. Men så träffar jag en snubbe som säger att vatten och is är samma sak, men att vattnet blir is om man kyler ner det till minusgrader.

Då kanske jag säger att jag inte tror på det. Jag tror han bara trollar. Men då säger han att jag ska ta ett glas och fylla det till hälften med vatten och ställa in det i frysen innan jag går och lägger mig.

Jag gör detta och till min förvåning är det is i glaset på morgonen. Jag har alltså genomfört ett experiment och jag omvärderar min tidigare tro att vatten och is är olika saker. Nu har jag lärt mig och vet att samma vatten kan ha olika egenskaper. Jag har lärt mig något och mitt liv berikas med någon procent.

Problemet med er plattjordare att inte ens stenhårda bevis räcker för att ni ska omvärdera er tro. Och det finner vi "normala" människor vara otroligt provocerande och irriterande....
Senast redigerad av Zwoop77 2018-03-09 kl. 17:46. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in