• 1
  • 2
2018-03-09, 17:05
Medlem
Hej hallå!
Ungen här hemma har precis blivit två månader och tanken är att spara hela barnbidraget till honom på smartaste sätt.

Först vill jag poängtera att jag är sämst på aktier samt fonder. Vill göra det enkelt för mig men ändå ha en chans till framgång.

Kollade först på att spara i avanza, dom har ett auto spar som jag själv använder mig utav (auto 5)
Eller alternativet är barnspar som också avanza har där dom påstår sig kunna öka insatsen med 11% i snitt per år.

Hur ska jag göra!? Uppskattar alla spekulationer och idéer.
Tack.
🙂

Edit,
Lägger jag 1250kr i månaden på auto 5 så förutspår dom att man kommer upp i en summa om 380.000kr.
Förväntat utfall på "barnspar" via avanza är en betydligt roligare summa om 490.000kr.
Allt är ju såklart gamble men vad gör man!?
Senast redigerad av dappe89 2018-03-09 kl. 17:09.
Citera
2018-03-09, 17:18
Medlem
CC75s avatar
Hej

Nedan bok har jag hört ska vara bra. Det är Charlie Söderberg och Jan Bolmesson (Rika Tillsammans-bloggen som jag kan rekommendera om du inte redan tittat på den) som står bakom den. Jag har själv inte läst boken då den inte är aktuell för mig men jag har läst mycket annat som dessa båda herrar är inblandade i och det har jag bedömt varit bra.

Jag vet att de även har föreläsningar i ämnet. Googla så hittar du.

https://www.adlibris.com/se/bok/gor-...-9789137146959

// CC
Citera
2018-03-09, 17:45
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ta bort det där autoskiten, det är enbart en fond i en fond-upplägg. Total jävla dynga. Köp 100% aktiefonder för hela summan varje månad och glöm bort sparandet så kommer du vara nöjd när grabben är vuxen.
Citera
2018-03-09, 17:47
Medlem
ParkLane66s avatar
På Avanza kan du enkelt få hjälp med att starta ett fondsparande
Citera
2018-03-09, 18:02
Medlem
Torpedullas avatar
Charlie Söderberg känns som en tvättäkta bluff. Jag bevistade en föreläsning som kändes som ett amerikanskt väckelsemöte där enda syftet var att sälja företagets egna dyra högst tvivelaktiga produkter. Mycket oseriöst, men folk verkar älska att bli lurade. ISK - investeringssparkonto kan eventuellt vara ett alternativ. Det omfattas av investerarskyddet och insättningsgarantin. Nu handlar det ju om ett långsiktigt sparande och om du inte tänker sätta dig in i aktiernas underbara värld så måste det bli ett sparande med låg risk och låga avgifter.
Citera
2018-03-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej

https://www.adlibris.com/se/bok/gor-...-9789137146959

// CC
Tack, läst en del på deras blogg. Men är inte riktigt så intresserad utav att lägga tid att läsa om det, utan mer lägga in pengar på något konto där pengarna efter tid växer.
Tack 🙂

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Ta bort det där autoskiten, det är enbart en fond i en fond-upplägg. Total jävla dynga. Köp 100% aktiefonder för hela summan varje månad och glöm bort sparandet så kommer du vara nöjd när grabben är vuxen.
Vilka aktiefonder? Är ute efter att enkelt
, med hjälp av autogiro flytta över pengar varje månad för att se dom växa på lång tid.
"glöm sparandet"? Eller menar du "glöm inte sparandet"?

Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
På Avanza kan du enkelt få hjälp med att starta ett fondsparande
Är detta det enklaste och säkraste kortet för att se pengarna växa över lång tid? 🙂
Citera
2018-03-09, 19:16
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dappe89
Tack, läst en del på deras blogg. Men är inte riktigt så intresserad utav att lägga tid att läsa om det, utan mer lägga in pengar på något konto där pengarna efter tid växer.
Tack 🙂

Vilka aktiefonder? Är ute efter att enkelt
, med hjälp av autogiro flytta över pengar varje månad för att se dom växa på lång tid.
"glöm sparandet"? Eller menar du "glöm inte sparandet"?

Är detta det enklaste och säkraste kortet för att se pengarna växa över lång tid? 🙂

Du vill ha billiga indexfonder.
Förslagsvis en usa, en Europa och en sverige.
Citera
2018-03-09, 19:38
Medlem
sparvsylts avatar
Köp t.ex. Avanza Zero, Swedbank Robur Access Asien och Länsförsäkringar Global Indexnära varje månad, billig förvaltningsavgift och enkelt att sköta.
Citera
2018-03-09, 19:55
Medlem
11 % i snitt /år är naturligtvis sagor. Gå inte på det !!

Vi står på höjden av högkonjunkturen NU. Hädanefter kan det bara gå nedåt några år. Köp GULD !! eller Silver !. Centralbankerna håller på att förstöra pappers-penga-värdet och köra rakt in i väggen..

Det kommer att skapas NYA valutor när marknaden tappar förtroendet för statsobligationer och gammel-pappers-valutan..I det läget så kommer Guld och Silver vara en säker placering.4 ggr i modern tid har papper-mängden, valuta och guld;s banor avvikit sig extremt mycket åt...Varje gång har dessa mötts efter kriserna som uppstår...Vi är i ett sådant läge nu..Det är mil mellan penningmängd och guldpris...När kraschen kommer räkna med att guldet kommer kosta minst 3000 dollar. max 15 000 dollar...Pris idag 1300 dollar...Do your math !
Citera
2018-03-09, 22:31
Medlem
797507975s avatar
Att månadsspara i aktier är bra, men cortaget blir ett problem. Om du inte köper var femte månad eller liknande..
Jag skulle nog starta ett fondsparande.
Själv månadsspara jag till min dotter i Spiltan Global investmentbolag. En indexnära fond, med låga avgifter.. Avanza zero i all ära, men jag skulle aldrig köpa aktier i Ericsson eller hm i dagsläget, inte ens på lång sikt. Så ja skulle nog skippa zero..
Öppna ett isk i ditt namn..
Senast redigerad av 797507975 2018-03-09 kl. 22:33.
Citera
2018-03-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Du vill ha billiga indexfonder.
Förslagsvis en usa, en Europa och en sverige.
Jag har tidigare haft isk konto. Funderar verkligen på det igen.
Finns det några nackdelar med detta du föreslår? Är det "garanti" på att pengarna kommer att växa tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
11 % i snitt /år är naturligtvis sagor. Gå inte på det !!

När kraschen kommer räkna med att guldet kommer kosta minst 3000 dollar. max 15 000 dollar...Pris idag 1300 dollar...Do your math !
Funderat på detta också. Förmodligen kommer jag att ångra mig att jag inte gör det.
Dock vill jag kunna spara under en längre tid, autogiro, enkelt. 😬

Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Jag skulle nog starta ett fondsparande.
Avanza zero i all ära, men jag skulle aldrig köpa aktier i Ericsson eller hm i dagsläget, inte ens på lång sikt. Så ja skulle nog skippa zero..
Öppna ett isk i ditt namn..
Avanza auto är väl ett fondsparande som jag förstått det.
Några nackdelar med isk?
Citera
2018-03-10, 10:01
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dappe89
Jag har tidigare haft isk konto. Funderar verkligen på det igen.
Finns det några nackdelar med detta du föreslår? Är det "garanti" på att pengarna kommer att växa tror du?

Funderat på detta också. Förmodligen kommer jag att ångra mig att jag inte gör det.
Dock vill jag kunna spara under en längre tid, autogiro, enkelt. 😬

Avanza auto är väl ett fondsparande som jag förstått det.
Några nackdelar med isk?

Det finns inga garantier om du vill ha avkastning högre än inflationen...

Guld är inget man historiskt ska ha som huvuddel av sin investering. Det kan man ha en del av för att kunna sälja om man behöver pengar vid en dipp.

Fördelen med tre indexfonder (EU swe usa) är att det är en hyfsad riskspridning och man bör inte behöva trixa med fonderna förrän man vill ha pengarna.
Senast redigerad av Pungtering 2018-03-10 kl. 10:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in