• 1
  • 2
2018-03-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Köp t.ex. Avanza Zero, Swedbank Robur Access Asien och Länsförsäkringar Global Indexnära varje månad, billig förvaltningsavgift och enkelt att sköta.
Det enda positiva med Avanza Zero är att man vet exakt vad man får.

I övrigt är det en jävla skitfond om man enbart är ute efter exponering mot Sverige. Dagens Industri gjorde 2018-01-11 en jämförelse bland 76 sverigefonder. Bästa indexfonden låg på plats 36. Avanza Zero på plats 70. 5 års historik användes och det har ju varit 5 totalt strålande börsår.

Indexet som Avanza Zero följer är helt enkelt ett för dåligt index.

Personer som lockats (och lurats) av det fantastiska med en avgiftsfri fond har varit väldigt stora förlorare.
Senast redigerad av ChiLLon 2018-03-10 kl. 10:27.
Citera
2018-03-10, 11:28
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Charlie Söderberg känns som en tvättäkta bluff. Jag bevistade en föreläsning som kändes som ett amerikanskt väckelsemöte där enda syftet var att sälja företagets egna dyra högst tvivelaktiga produkter. Mycket oseriöst, men folk verkar älska att bli lurade. ISK - investeringssparkonto kan eventuellt vara ett alternativ. Det omfattas av investerarskyddet och insättningsgarantin. Nu handlar det ju om ett långsiktigt sparande och om du inte tänker sätta dig in i aktiernas underbara värld så måste det bli ett sparande med låg risk och låga avgifter.

Jag kan hålla med om att de möten där man säljer in de kurser som Charlie säljer känns som väckelsemöten och hela upplägget är lite som gjort för att få folk att ta snabbt beslut om att gå (köpa) några av hans kurser.

Dock, jag tog ändå beslutet att gå en av dem. Den som kallas för Balansekonomi och jag tycker att den kursen var mycket bra. Den kostade en del pengar men har ett bra upplägg som många behöver för att "få ändan ur vagnen" och faktiskt börja göra de förändringar i ens liv som behövs. Man träffar även mycket bra, trevliga, duktiga människor som kan hjälpa en framåt eller t.o.m. bli businesspartner med.

Jag anser inte Charlie vara en bluff. Lika lite som Jan Bolmesson. De är båda entreprenörer och visst tjänar de pengar på att hjälpa andra men vad är fel med det? Deras tänk och inställning till livet anser jag vara något som många borde ta efter.

// CC
Citera
2018-03-10, 11:32
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dappe89
Tack, läst en del på deras blogg. Men är inte riktigt så intresserad utav att lägga tid att läsa om det, utan mer lägga in pengar på något konto där pengarna efter tid växer.
Tack 🙂

Du letade brett efter förslag. Du fick det. Glad att jag kunde ge ett uppslag. Dock tror jag du gör samma misstag som väldigt många andra. Man tror att saker och ting kommer "gratis". Vill du ha ett bra sparande för dina barn, då får du lägga lite energi bakom det. Lycka till.

// CC
Citera
2018-09-29, 01:21
Medlem
RagGAnoFs avatar
Vore intresant att få insikt i andras sparande till barna era. Hur mycket? Hur placerar ni?
Sparar nog över median, likt de flesta som hänger här på ekonomidelen. Men vore kul att gemföra.

Själv sparar vi 2k per barn i månaden, fördelat på:
Dnb global
Hsbc - latin
Nordnet norge
Spiltan investment bolag
Tundra Vietnam

Tar gärna imot tips om andra fonder.
Citera
2018-09-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Vore intresant att få insikt i andras sparande till barna era. Hur mycket? Hur placerar ni?

Vi har inget månadssparande utan sätter in pengar vid jul och födelsedagar. Summorna blir lite olika - mer när barnen är yngre och mindre ju äldre de blir. Det kommer landa någonstans runt 200k (insatta medel exkl avkastning) per barn när de blir 18. Sedan tillkommer pengar från släkten.

Det vi ger dem sparar vi i en KF där barnen är förmånstagare. Det som släkten ger sparar vi direkt i barnens namn. Tanken är att ge dem pengarna från KFn när de är lite äldre än 18.

Huvudvikten är aktier (inte aktiefonder). Enbart utdelande. Mestadels utomlands men även några svenska. I övrigt är det korträntefonder i SEK,USD samt EUR med fokus på låg avgift samt stabil historik.

Just nu fördelar vi dock 50% i aktier och 50% i räntebärande då det är svårt att hitta köpvärda bolag.
Citera
2018-09-29, 13:36
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Vi har inget månadssparande utan sätter in pengar vid jul och födelsedagar. Summorna blir lite olika - mer när barnen är yngre och mindre ju äldre de blir. Det kommer landa någonstans runt 200k....
Just nu fördelar vi dock 50% i aktier och 50% i räntebärande då det är svårt att hitta köpvärda bolag.

Var målet 200? Eller är det bara en ungefär kalkulering? Själv siktar vi på 1 miljön per barn om vi snittar 7-8% avkastning.
Varför aktier och inte index? svårt att slå över så lång tid.
Citera
2018-09-29, 16:05
Medlem
Citat:
Var målet 200? Eller är det bara en ungefär kalkulering? Själv siktar vi på 1 miljön per barn om vi snittar 7-8% avkastning.
Varför aktier och inte index? svårt att slå över så lång tid.

200 per barn är exklusive avkastning dvs enbart insatta medel. Svårt att veta vad avkastningen kommer landa på då det beror lite på när barnen är födda osv. Ni kommer väl landa på 2*12*18 = 432k per barn?

Jag har tidigare tyckt att indexfonder var onödigt dyra vad gäller avgifter. Visst fanns Avanza Zero men vi ville bara placera mindre delar på svenska börsen. Nu finns det fler lågprisfonder att välja på, så det kan mycket väl bli så att vi väljer det framöver. Speciellt för att placera på marknader som är dyra att handla enskilda aktier på.

Personligen gillar jag utdelningsaktier med starka långsiktiga ägare bakom och det bidrog väl till att det blev så för barnen också. Sen är det rätt kul att se när utdelningen trillar in

Det viktigaste är dock att få barnen att inte spendera pengarna när de blir 18 utan att fortsätta sparandet. (Därav KF för de pengar som vi ger. Känns dock fel att inte sätta de pengar som övriga släkten ger i barnens namn.)
Citera
2018-09-30, 07:40
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
200 per barn är exklusive avkastning dvs enbart insatta medel. Svårt att veta vad avkastningen kommer landa på då det beror lite på när barnen är födda osv. Ni kommer väl landa på 2*12*18 = 432k per barn?

Jag har tidigare tyckt att indexfonder var onödigt dyra vad gäller avgifter. Visst fanns Avanza Zero men vi ville bara placera mindre delar på svenska börsen. Nu finns det fler lågprisfonder att välja på, så det kan mycket väl bli så att vi väljer det framöver. Speciellt för att placera på marknader som är dyra att handla enskilda aktier på.

Personligen gillar jag utdelningsaktier med starka långsiktiga ägare bakom och det bidrog väl till att det blev så för barnen också. Sen är det rätt kul att se när utdelningen trillar in

Det viktigaste är dock att få barnen att inte spendera pengarna när de blir 18 utan att fortsätta sparandet. (Därav KF för de pengar som vi ger. Känns dock fel att inte sätta de pengar som övriga släkten ger i barnens namn.)

Ah, jo det har du helt rätt i. Men räknar med 7-8%,vilket historiskt känns lagomt.

Har du absolut rätt i att avgifterna spelar roll, men ibland har man inget val. Tex min Vietnam fond är rätt "dyr" mfn tror det är ett land som verkligen kommer växa.
Utdelning är nice, men det får man vell ta del av i indexfonder med?
Annars tror jag vi har rätt lik investerings filosofi, investerar själv bara i bolag medstark ägare.

Våra barn har såkallat zero konto på nordet, här i norge. Sparar i mitt eget namn pgr av om beloppet överstiger 150k så kan gripa myndighetern in. Samt att ge en 18åring en miljon känns som ett recept för katastrof.
Citera
2018-09-30, 13:08
Medlem
Citat:
Har du absolut rätt i att avgifterna spelar roll, men ibland har man inget val. Tex min Vietnam fond är rätt "dyr" mfn tror det är ett land som verkligen kommer växa.
Utdelning är nice, men det får man vell ta del av i indexfonder med?

Så är det givetvis. Svårt att att handla och svårt att ta del av informationen på sådana marknader. Då passar en fond bäst.

Givetvis får du ta del av utdelningen i en fond också. På ej utdelande fonder så blir utdelningen en del av värdeökningen. Jag föredrar dock att få den i pengar som man kan placera på valfritt sätt. Så länge det är skattemässigt neutralt vilket det är i en KF eller ISK.
Citera
2018-09-30, 14:30
Medlem
PulverBraxs avatar
Hej, Sparar själv till barnen och då genom Avanza, "Rikatillsammans" var en bra start för mig och han har goda poänger med att gå mycket på Globala fonder, låga avgifter etc. Tänk långsiktigt sparande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in