Citat:
Ursprungligen postat av
miles3
200 per barn är exklusive avkastning dvs enbart insatta medel. Svårt att veta vad avkastningen kommer landa på då det beror lite på när barnen är födda osv. Ni kommer väl landa på 2*12*18 = 432k per barn?
Jag har tidigare tyckt att indexfonder var onödigt dyra vad gäller avgifter. Visst fanns Avanza Zero men vi ville bara placera mindre delar på svenska börsen. Nu finns det fler lågprisfonder att välja på, så det kan mycket väl bli så att vi väljer det framöver. Speciellt för att placera på marknader som är dyra att handla enskilda aktier på.
Personligen gillar jag utdelningsaktier med starka långsiktiga ägare bakom och det bidrog väl till att det blev så för barnen också. Sen är det rätt kul att se när utdelningen trillar in
Det viktigaste är dock att få barnen att inte spendera pengarna när de blir 18 utan att fortsätta sparandet. (Därav KF för de pengar som vi ger. Känns dock fel att inte sätta de pengar som övriga släkten ger i barnens namn.)
Ah, jo det har du helt rätt i. Men räknar med 7-8%,vilket historiskt känns lagomt.
Har du absolut rätt i att avgifterna spelar roll, men ibland har man inget val. Tex min Vietnam fond är rätt "dyr" mfn tror det är ett land som verkligen kommer växa.
Utdelning är nice, men det får man vell ta del av i indexfonder med?
Annars tror jag vi har rätt lik investerings filosofi, investerar själv bara i bolag medstark ägare.
Våra barn har såkallat zero konto på nordet, här i norge. Sparar i mitt eget namn pgr av om beloppet överstiger 150k så kan gripa myndighetern in. Samt att ge en 18åring en miljon känns som ett recept för katastrof.