2018-03-08, 11:00
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
För att klassificeras som regimtrogen måste man väl vara trogen till en diktatorisk regim? Lite svårt att vara "regimtrogen" till Israel då de har val (och byter regering) i snitt vart 3:e år.

Citat:
SAOL:
reg·*im [re∫i´m] substantiv ~en ~er • ⟨ofta nedsätt.⟩ styrelse, ledning; regering

Citat:
Wikipedia:
Regim (ytterst av latinets regere, ’styra’, ’leda’) kan den eller de personer som styr en stat, till exempel en ministär, kallas. Regimen kallas också den tid som en viss ledning innehaft makten, dennas styrelsesätt (till exempel ”tsarregimen”) eller används rentav som synonym till ledning. Ordet kan även syfta på ledningen av till exempel ett företag, institution eller liknande.

Så visst kan man kalla Israels ledning för regim. För att markera sitt avståndstagande från en viss politik eller politiker används termen regim, istället för regering. Inte minst Ryssland har fått smaka på det. T o m Trumps administration har blivit kallat för regim i någon obskyr blaska.
Citera
2018-03-08, 12:34
Avstängd
Citat:
Omvärlden kände till Israels nukelära triad innan Vanunu s avslöjanden.
Man gissade att de hade sådan, men en inofficiell bekräftelse gjorde i alla fall inte Israel någon skada.
Citat:
För att klassificeras som regimtrogen måste man väl vara trogen till en diktatorisk regim? Lite svårt att vara "regimtrogen" till Israel då de har val (och byter regering) i snitt vart 3:e år.
Commiehunter förklarade redan detta. Personerna i toppen byts ut, men det politiska systemet, regimen, består.
Citat:
Kan du sluta ta upp Lillehammer? Det var ett litet misstag för över 40 år sedan!
Vad, om inte Lillehamer, syftade du på när du skrev "Norge och Belgiens underrättelsetjänster är inte tillräckligt kompetenta för att kunna spåra och gripa terrorister. "? Känner du till andra operationer Mossad genomfört i Norge? Jag är inte fullt så cynisk att jag ser ett mord på en oskyldig person som ett "litet misstag". Vad hindrade Israel att gå till norska polisen, presentera bevis och begära mannen utlämnad. Så jäkla inkompetenta är inte norrmännen. Problemet var snarare att eftersom Israel inte har dödsstraff så föredrar de att mörda "terrorister" framför att gripa dem.

Har du sen någon komplett lista på Mossads mord så vi kan avgöra felprocenten?
Citat:
Detta är irrelevant, men vad får dig att tro att jag stöder den israeliska högerkanten? Jag har flera gånger kritiserat bl a Likud här på Flashback.
Ditt tal om "landsförrädare" lät väldigt högerinspirerat.

Här f.ö. en diskussion om de där planerna att spränga ett plan med Arafat ombord:
https://www.theguardian.com/world/2018/jan/25/israel-plan-shoot-down-passenger-plane-kill-yasser-arafat
Frankrike var dock före. Under kriget i Algeriet skickade de ut stridsflyg för att tvinga ned ett civilt passagerarplan med en algerisk ledare ombord. Piloten gav med sig så de slapp skjuta ned det, det vart mer av en flygplanskapning.
Citera
2018-03-09, 17:18
Medlem
TKD_1337s avatar
Varför fokusera just på Mossads avrättningar när andra delar av Israel dödat oskyldiga? Den israeliska militären dödade till exempel Hamas-ledaren Salah Shehade men många andra också.

Citat:
On 22 July 2002, the Israeli Defense Forces targeted the house in which Shahade was hiding using a one-ton bomb dropped by an F-16 plane in a neighborhood of Gaza City.[4][5] Fifteen people were killed, including Shehade, his wife and daughter, and seven members of the Matar family who lived in the next house.[5]

Between 50 and 150 were injured as a result of the attack.[4][5] Both Shehade's and Matar's houses were destroyed by the bomb, as were eight others in the vicinity; nine houses were partially destroyed, and 20 other houses moderately damaged.[5]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Salah_Shehade
Senast redigerad av TKD_1337 2018-03-09 kl. 17:24.
Citera
2018-03-09, 17:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Varför fokusera just på Mossads avrättningar när andra delar av Israel dödat oskyldiga? Den israeliska militären dödade till exempel Hamas-ledaren Salah Shehade men många andra också.

Vad menar du nu egentligen? Att Salah Shehade var oskydlig till något?
Citera
2018-03-09, 18:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fundera på vilket ramaskri det skulle bli om en israelisk ledare dödades med lika många oskyldiga som strök med på kuppen.
Citera
2018-03-09, 18:38
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:

Att Israel valde att släppa en bomb på ett ton över ett tättbefolkat område. På grund av det dödades många andra som du såg i det jag citerade.
Citera
2018-03-09, 18:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Att Israel valde att släppa en bomb på ett ton över ett tättbefolkat område. På grund av det dödades många andra som du såg i det jag citerade.

Och de varnade inte innan med resultatet att det sprang in massa oskyldiga civila i byggnaden för att agera mänskliga sköldar som de brukar göra?
Citera
2018-03-09, 18:52
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man gissade att de hade sådan, men en inofficiell bekräftelse gjorde i alla fall inte Israel någon skada.

Commiehunter förklarade redan detta. Personerna i toppen byts ut, men det politiska systemet, regimen, består.

Vad, om inte Lillehamer, syftade du på när du skrev "Norge och Belgiens underrättelsetjänster är inte tillräckligt kompetenta för att kunna spåra och gripa terrorister. "? Känner du till andra operationer Mossad genomfört i Norge? Jag är inte fullt så cynisk att jag ser ett mord på en oskyldig person som ett "litet misstag". Vad hindrade Israel att gå till norska polisen, presentera bevis och begära mannen utlämnad. Så jäkla inkompetenta är inte norrmännen. Problemet var snarare att eftersom Israel inte har dödsstraff så föredrar de att mörda "terrorister" framför att gripa dem.

Har du sen någon komplett lista på Mossads mord så vi kan avgöra felprocenten?

Ditt tal om "landsförrädare" lät väldigt högerinspirerat.

Här f.ö. en diskussion om de där planerna att spränga ett plan med Arafat ombord:
https://www.theguardian.com/world/2018/jan/25/israel-plan-shoot-down-passenger-plane-kill-yasser-arafat
Frankrike var dock före. Under kriget i Algeriet skickade de ut stridsflyg för att tvinga ned ett civilt passagerarplan med en algerisk ledare ombord. Piloten gav med sig så de slapp skjuta ned det, det vart mer av en flygplanskapning.
Enligt den definitionen är jag väl "regimtrogen" till Israel ungefär på samma sätt som jag är det till Sverige. Bägge länderna är demokratier, jag föredrar att använda begreppet statsskick istället för regim men nu börjar vi komma in på ordval istället för sakfrågan.

Han dömdes till 18 års fängelse för landsförräderi, det har inget med höger/vänster eller libertär/auktoritär politik att göra.

Men Israel har ju valt av moraliska skäl att inte tillämpa dödsstraff. Det är ingen utländsk part som har pådrivit beslutet (såsom du verkar försöka framställa det). Vad jag försöker säga är att de enkelt kunde införskaffa dödsstraffet om de ville avrätta terrorister, men det vill de ju uppenbarligen inte. Vilket bara stärker argumentet att lönnmorden utförs pga omöjlighet till gripande och sist men inte minst; jo, norrmännen gaaanska inkompetenta...
Citera
2018-03-09, 18:57
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Menlage har redan förklarat påståendet om dödande av oskyldiga mycket bra, låt mig bara tillägga att trådens fokus är mer inriktad på Mossad troligen beror på att de utför anti-terror-operationer över hela världen vilket är kontroversiellt i vissas ögon.

Plus att Mossads lönnmord är mycket coolare; förgiftad tandkräm och exploderande telefoner låter ju som något rätt från en Bondfilm.
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/mossad-assassinations-israel-foreign-operations-arafat-book-shin-bet-ronan-bergman-interviews-a81813 91.html
Senast redigerad av Memestar 2018-03-09 kl. 19:00.
Citera
2018-03-09, 19:56
Avstängd
Citat:
Och de varnade inte innan med resultatet att det sprang in massa oskyldiga civila i byggnaden för att agera mänskliga sköldar som de brukar göra?
Du tror väl inte på allvar att de varnade före en sådan attack? Resultatet skulle rimligen inte bli att civila sprang in i sina hem där de redan bodde utan att alla, inklusive den tilltänkta måltavlan, gav sig därifrån.
Citera
2018-03-09, 20:04
Avstängd
Citat:
Men Israel har ju valt av moraliska skäl att inte tillämpa dödsstraff.
Samtidigt mördar de alltså fiender i betydande skala, delvis just för att de inte har dödsstraff, så det där med "moral" skall vi nog glömma. Det handlar snarare om en kompromiss där de civiliserade israelerna kan känna sig stolta över att de inte har dödsstraff medan de mer blodtörstiga får sitt ändå.
Citat:
Vad jag försöker säga är att de enkelt kunde införskaffa dödsstraffet om de ville avrätta terrorister, men det vill de ju uppenbarligen inte.
Nej, de vill inte avrätta efter rättegång så de mördar dem direkt istället, men det är ju bara "cool" enligt dig. Du måste älska ryssarna, de är ju minst lika bra på sådana här sofistikerade mord, medan amerikanarna är klantarsel som inte ens lyckades ha ihjäl Castro trots så många försök att kubanerna kunde bygga ett helt museum runt det. (Amerikanarna föredrar massiv bombning så att rätt mål förhoppningsvis också stryker med)
Citat:
Vilket bara stärker argumentet att lönnmorden utförs pga omöjlighet till gripande och sist men inte minst; jo, norrmännen gaaanska inkompetenta...
Fast det var ju inte de som hade ihjäl en oskyldig marockan, så vem är mest inkompetent? Underrättelsetjänster har alltid kunnat bygga upp myter om sig själva genom att ta på sig äran för lyckade operationer och förtiga allt annat.
Citera
2018-03-09, 20:19
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:

Varför läser du inte på om detta snart 16-åriga fall istället för att försöka hitta ursäkter åt Israels mördande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in