2018-03-07, 22:44
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
När har Mossad dödat icke-militanta politiker?

Folke Bernadotte var väl en föga militant diplomat. Ja, och det spelar ingen roll att organisationen inte hette vad den heter idag.
Citera
2018-03-07, 23:04
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Folke Bernadotte var väl en föga militant diplomat. Ja, och det spelar ingen roll att organisationen inte hette vad den heter idag.
Haha vad har vissa extremister från Lehi att göra med Mossad? Nu är du allt ute och cyklar...
Citera
2018-03-07, 23:06
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Haha vad har Lehi att göra med Mossad? Nu är du allt ute och cyklar...

Jag skrev ju att namnet inte spelade någon roll. Lehi kan räknas som någon slags föregångare till Mossad. Det är tillvägagångssättet som räknas.
Citera
2018-03-07, 23:18
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Jag skrev ju att namnet inte spelade någon roll. Lehi kan räknas som någon slags föregångare till Mossad. Det är tillvägagångssättet som räknas.
Men de har knappt någpt att göra med varandra. Den ena är en före detta paramilitär grupp, den andra är en av världens bästa underrättelsetjänster. Det är som att jämföra Mr. Bean med James Bond.
Citera
2018-03-07, 23:29
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Men de har knappt någpt att göra med varandra. Den ena är en före detta paramilitär grupp, den andra är en av världens bästa underrättelsetjänster. Det är som att jämföra Mr. Bean med James Bond.

Men om det nu är så att Mossad är en av världens bästa underrättelsetjänster (och minsta), då borde det vara omöjligt att veta hur många den lönnmördat, eller hur?
Citera
2018-03-08, 06:12
Medlem
Citat:
Men kan du hitta ett enda fall sedan 70-talets Lillehammer-misstag där Mossad ens misstänks ha likviderat oskyldiga?

Om man nu likviderar personen går det ju inte veta om hen var oskyldig, inte sant? Det är ju en domstol som avgör om man är skyldig, inte Mossad, IDF eller Netanyahu. Utomrättsliga mord hör därför inte hemma i någon rättsstat. Din fråga blir därför omöjlig att besvara.

Tyvärr kan listan för Israel göras lång, inte bara för Mossad utan IDF och säkerhetspolisen. Läs gärna på om fallet Khaled Mashal 1997, en pinsam historia där Israel fick krypa till korset efter en diplomatisk kris och ge motgift till den person som hade förgiftats. Mossad-agenter togs på bar gärning.

Eller mordet på Mahmoud Al-Mabhouh 2010 i Dubai....

Eller avslöjandet att Ariel Sharon gav order om att spränga ett civilt passagerarplan där Arafat färdades...
Citera
2018-03-08, 06:45
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Om man nu likviderar personen går det ju inte veta om hen var oskyldig, inte sant? Det är ju en domstol som avgör om man är skyldig, inte Mossad, IDF eller Netanyahu. Utomrättsliga mord hör därför inte hemma i någon rättsstat. Din fråga blir därför omöjlig att besvara.

Tyvärr kan listan för Israel göras lång, inte bara för Mossad utan IDF och säkerhetspolisen. Läs gärna på om fallet Khaled Mashal 1997, en pinsam historia där Israel fick krypa till korset efter en diplomatisk kris och ge motgift till den person som hade förgiftats. Mossad-agenter togs på bar gärning.

Eller mordet på Mahmoud Al-Mabhouh 2010 i Dubai....

Eller avslöjandet att Ariel Sharon gav order om att spränga ett civilt passagerarplan där Arafat färdades...
Gripande och rättegång är självklart det bästa alternativet. Men om detta inte är möjligt, menar du då på fullt allvar att du hellre låter terroristen gå fri än likvidera denne?

Men dödsstraffet som dom efter gripande och rättegång hör inte hemma i demokratiska länder, det håller jag med om.

Samtliga dina exempel var Hamas-terrorister. Bevis för någon plan om passagerarplanet saknas helt. Försök igen.
Senast redigerad av Memestar 2018-03-08 kl. 06:50.
Citera
2018-03-08, 06:54
Avstängd
Citat:
Men är man en agent som befinner sig på fientligt territorium är det oftast omöjligt att gripa terroristerna och föra dem till rättegång
Ja, Norge och Belgien är ju så fruktansvärt fientliga territorier. Sen har ju israelerna andra knep vid behov som vid kidnappningen av Vanunu.

Citat:
Du fortsätter slänga ur dig en massa anklagelser utan att ange konkreta exempel. När har Mossad dödat icke-militanta politiker?
Ah, så "militanta" politiker får man mörda. Gäller det även israeliska politiker?
Citera
2018-03-08, 07:09
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, Norge och Belgien är ju så fruktansvärt fientliga territorier. Sen har ju israelerna andra knep vid behov som vid kidnappningen av Vanunu.

Ah, så "militanta" politiker får man mörda. Gäller det även israeliska politiker?
Norge och Belgiens underrättelsetjänster är inte tillräckligt kompetenta för att kunna spåra och gripa terrorister. Det är vid sådana tillfällen Mossad tar tag i tyglarna. Vanunu är landsförrädare, inte terrorist; dessutom likviderades han inte, han fördes han till rättegång och dömdes till 18 års fängelse.

Det beror på vem du frågar. Hamas, Hizbollah mfl är onda och anser alla judar vara legitima mål för mord. Internationella domstolen är fega och fördömer targeted killings. Personligen håller jag med Israels högsta domstol - lönnmord får endast tillämpas då målet är en terrorist och gripande är omöjligt.
Citera
2018-03-08, 07:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Norge och Belgiens underrättelsetjänster är inte tillräckligt kompetenta för att kunna spåra och gripa terrorister. Det är vid sådana tillfällen Mossad tar tag i tyglarna. Vanunu är landsförrädare, inte terrorist; dessutom likviderades han inte, han fördes han till rättegång och dömdes till 18 års fängelse.

Det beror på vem du frågar. Hamas, Hizbollah mfl är onda och anser alla judar vara legitima mål för mord. Internationella domstolen är fega och fördömer targeted killings. Personligen håller jag med Israels högsta domstol - lönnmord får endast tillämpas då målet är en terrorist och gripande är omöjligt.

För mjukt, terrorister bör få likvideras utan pardon och var som helst. Bindgalna knivmarodörer har lika självklart sagt upp sitt samhällskontrakt och bör därför få tas av daga. Men ingen större idé att diskutera med vänsterpacket på denna tråd
Citera
2018-03-08, 07:45
Avstängd
Citat:
Norge och Belgiens underrättelsetjänster är inte tillräckligt kompetenta för att kunna spåra och gripa terrorister.
Du försöker på allvar använda mordet i Lillehammer som bevis för Mossads kompetens? Du verkar närmast tävla med SecundusSilent om att vara mest regimtrogen, om än för olika regimer.
Citat:
Vanunu är landsförrädare, inte terrorist; dessutom likviderades han inte, han fördes han till rättegång och dömdes till 18 års fängelse.
Vanunu är israel och fick som sådan vissa rättigheter. Sen får jag väl erkänna att jag länge trodde hela affären var planerad av Israel från början. Vad är poängen med att ha nukleär avskräckning om folk inte känner till den? Samtidigt ville inte Israel officiellt erkänna sina massförstörelsevapen så vad är mer praktiskt än en "avhoppare" som informera världen samtidigt som regeringen kan förneka? Det är bara riktigt regimtrogna typer som kallar en visselblåsare som Vanunu för landsförrädare. Du måste helt enkelt vara israel på högerkanten.
Citera
2018-03-08, 08:08
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du försöker på allvar använda mordet i Lillehammer som bevis för Mossads kompetens? Du verkar närmast tävla med SecundusSilent om att vara mest regimtrogen, om än för olika regimer.

Vanunu är israel och fick som sådan vissa rättigheter. Sen får jag väl erkänna att jag länge trodde hela affären var planerad av Israel från början. Vad är poängen med att ha nukleär avskräckning om folk inte känner till den? Samtidigt ville inte Israel officiellt erkänna sina massförstörelsevapen så vad är mer praktiskt än en "avhoppare" som informera världen samtidigt som regeringen kan förneka? Det är bara riktigt regimtrogna typer som kallar en visselblåsare som Vanunu för landsförrädare. Du måste helt enkelt vara israel på högerkanten.
Omvärlden kände till Israels nukelära triad innan Vanunu s avslöjanden. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Israel

För att klassificeras som regimtrogen måste man väl vara trogen till en diktatorisk regim? Lite svårt att vara "regimtrogen" till Israel då de har val (och byter regering) i snitt vart 3:e år.

Kan du sluta ta upp Lillehammer? Det var ett litet misstag för över 40 år sedan! Btw, Israel har bytt regering 12 gånger sedan dess, oj vad "regimtrogen" jag måste vara... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_legislative_election,_1973

Detta är irrelevant, men vad får dig att tro att jag stöder den israeliska högerkanten? Jag har flera gånger kritiserat bl a Likud här på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in