2018-03-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Hur ser du när dom ankom till Arlanda? Kan man se det på paketet? Har två paket jag beställde 26/1 (utan tracking number tyvärr) som borde kommit förra veckan senast men som jag inte fått än. För summorna 20:- och 40:-. Har beställt paket senare som jag har fått utan avgift! Men går och väntar nervöst på dessa. Kommer plocka ut dom oavsett hur surt det känns men hade ju varit fint att slippa undan... Tänker att dom kanske bara haft mycket att göra så därför tar det lite tid? Men känns som att detta borde vara sista veckan dom delar ut gratisförsändelser? Eller tror ni dom gör det nästa vecka också?
Beställde paketet på AliExpress, där finns tracking angivet på dina försändelser, tidpunkt när de kommer till Sverige. Jo, de har nog fullt upp på Arlanda.
Senast redigerad av gold-teeth 2018-03-07 kl. 14:45.
Citera
2018-03-07, 14:50
Medlem
Det kommer att slinka genom många paket utan att man behöver betala någon avgift ,det är jag övertygad om ,det har det gjort i alla år och ifrån alla olika länder jag har handlat från,med tiden när flödet minskar ,som det troligtvis kommer att göra, blir det ju givetvis ett mindre antal som klarar sig.

Men som sagt det finns fortfarande mycket pengar att spara på att handla från Kina, man får bara räkna in avgifterna i kalkylen ,sedan om det slinker igenom blir ju det en extra bonus.
Citera
2018-03-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det kommer att slinka genom många paket utan att man behöver betala någon avgift ,det är jag övertygad om ,det har det gjort i alla år och ifrån alla olika länder jag har handlat från,med tiden när flödet minskar ,som det troligtvis kommer att göra, blir det ju givetvis ett mindre antal som klarar sig.

Men som sagt det finns fortfarande mycket pengar att spara på att handla från Kina, man får bara räkna in avgifterna i kalkylen ,sedan om det slinker igenom blir ju det en extra bonus.
Om de ankommer innan 1:a mars, har jag läst någonstans.
Citera
2018-03-07, 15:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Säkert eller så gör du som jag gör.
Behöver jag en nätverkskabel så beställer jag 10 och säljer 9 på tradera med vinst som betalar min kabel, avgiften o moms samt ger en peng över...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-07 kl. 15:16.
Citera
2018-03-07, 15:28
Medlem
Nu orkar jag inte citera, men ni som frågade om mitt paket på 10kr + 77kr som PostNord ville ha så handlar det om ett mobilskal. Så inte alls så stort paket. Köptes via ebay, så jag har antagligen lämnat nummer via beställningen där. Detta var i början på Januari innan (jag iallafall) hade koll på denna nya tanken på avgiften.
Citera
2018-03-07, 15:31
Medlem
Pratade med tullen idag i ett annat ärende så att säga , men kände mig tvungen att fråga om Postens uttalande angående gåvor ,och mycket riktigt som jag misstänkte har Tullen ingen ( denna tullmannen) aning om vad posten menar . han menar på att Tullen inte ens befattar sig med paket märkta gåvor utan de är ju posten som sköter tulldeklarationen på alla paketen gåva eller inte.

Han höll med om att kommunikationen mellan Posten och tullen är minst sagt bristfällig.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-07 kl. 15:39.
Citera
2018-03-07, 15:45
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonocronic
"Postnord har tidigare uppgett att det kommer cirka 150.000 paket om dagen till Arlanda och enligt Thomas Backteman är 120.000 av de paket som kommer från ett land utanför EU. Cirka 20.000 av dem är märkta som gåvor och kommer att gås igenom av Tullverket, och berörs därför inte av Postnords nya avgifter."

Verkar alltså som att alla paket märkta gåvor går DIREKT till tullverket utan tvekan.
Jobbigt.

Vad menar Backteman? Att paket som är märkta som gåvor, men som Tullverket inte godkänner som sådana, slipper mottagaren betala PostNords avgift på? Bara moms som debiteras eftersom tullen har hanterat deklarationen, inte PostNord?
Citera
2018-03-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Att gift endast kan skickas vid enstaka tillfälle från en privatperson till en annan privatperson. Postnord skickar alla paket märkta gift till Tullverket för utredning.
Tack för svar!

Men förlorar man något på att det skickas till tullen? Är det någon extra avgift? Eller blir det bara att dom frågar om bevis på att det är en gåva? Om det inte är det så får jag betala 75 kronor + 25% moms (givet värde under 1500)
Citera
2018-03-07, 16:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storeture
Tack för svar!

Men förlorar man något på att det skickas till tullen? Är det någon extra avgift? Eller blir det bara att dom frågar om bevis på att det är en gåva? Om det inte är det så får jag betala 75 kronor + 25% moms (givet värde under 1500)
Nej du förlorar inget på det mer än det tar tid. Om dom ifrågasätter att det är en gåva kan du välja på att betala avgift + moms eller överklaga och skicka in bevis på att det verkligen är en gåva.
Citera
2018-03-07, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej du förlorar inget på det mer än det tar tid. Om dom ifrågasätter att det är en gåva kan du välja på att betala avgift + moms eller överklaga och skicka in bevis på att det verkligen är en gåva.

Ahh jag förstår, tack så mycket

När paketet är hos tullen, kan det då bli som så att de tror att det är fel deklarerat värde på paketet så att jag förlorar mer på att be säljaren skicka det som en gåva? Eller går de alltid efter det deklarerade värdet på paketet?
Citera
2018-03-07, 16:39
Medlem
willus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...

Absolut vansinne om det är sant...
Citera
2018-03-07, 16:40
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storeture
Ahh jag förstår, tack så mycket

När paketet är hos tullen, kan det då bli som så att de tror att det är fel deklarerat värde på paketet så att jag förlorar mer på att be säljaren skicka det som en gåva? Eller går de alltid efter det deklarerade värdet på paketet?

Jag fick en "gåva" skickad till mig som dom ifrågasatte var en gåva i januari. Dom öppnade inte paketet och ifrågasatte värdet utan jag fick momsa det värdet som stod på försändelsen som var betydligt längre än vad jag faktiskt hade betalat för. Vet inte om jag hade tur eller om dom gör så för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in