2018-03-07, 14:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vi har diskuterat ett flertal gånger i tråden hur fribeloppet för moms är för andra stater både i och utom EU. Jag fann ett papper från 2014 som noggrant går igenom vissa aspekter av det hela:
"The import VAT and duty de-min imis in the European Union – Where should they be and what will be the impact?"
http://www.euroexpress.org/uploads/ELibrary/CDS-Report-Jan2015-publishing-final-2.pdf

Edit: USA höjde 2016 sitt belopp från 200$ till 800$, kan tilläggas
https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/de-minimis-value-increases-800
Jag vet inte om man kan lägga så stor vikt vad några studenter vid ett universitet i Schweiz skrivit i en avhandling men intressant läsning tack för den... Schweiz är väl varken med i EU eller EES så dom har alltid problem med import från alla länder utanför Schweiz.

I den amerikanska länken kan du förklara det här för mig, jag får inte ihop summorna...
In fiscal year 2015, CBP processed more than $2.4 trillion in trade, processed approximately 33 million import (entries) and collected roughly $46 billion in duties, taxes and other fees – the largest amount collected in the last five years.

Man har betalt in 46 Miljader dollar i avgifter för 33 miljoner paket... Det blir 1394 dollar per paket enligt min kalkylator... Tänker jag fel någonstans?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-07 kl. 14:48.
Citera
2018-03-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej avgiften till transportföretaget står med på Tullverkets faktura, jag har betalt många gånger men ej sett att det står transportföretagets avgift.
Du har inte fått en faktura av tullverket ,du har fått den av transportföretaget ,de har tullklarerat din vara och använt sitt kreditkonto hos tullverket för att du skall kunna få ditt paket så fort som möjlig, transportföretaget ligger alltså ute med pengar för dig ,så att hanteringen skall gå smidigt. Om summa är mycket hög för din tull kan transportföretaget begära att du betalar in en summa annars så släpper dem inte paketet, kommer inte ihåg beloppets storlek nu men det är inget som en privatperson vanligtvis kommer upp till.
Citera
2018-03-07, 14:20
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Avgiften har alltid tidigare varit 125:- det är inget nytt påfund. På tullverkets hemsida står fortfarande 125:- och jag har alltid betalt 125:- till tullverket (som dom sedan betalt till transportföretaget) så därför är det svårt att veta vad det blir för summa på fakturan, men troligtvis blir det 75:- som dom ändrat den till efter den 1/3

Och nej du behöver inte betala avgift eller moms för gåvor du behöver bara bevisa för Tullverket att det är en gåva så släpper dom igenom den utan kostnad (om den är värd mindre än 500 kr)

Tullverket svarade följande:

"Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer XXXX-2018-XXXX.

Det är inte Tullverket som tar ut en administrationsavgift utan ombudet som gör tulldeklarationen troligtvis 75kr.
Om det blir avgifter beror på paketets värde upp till 500 kr betalar man inga avgifter till Tullverket."
Citera
2018-03-07, 14:23
Medlem
Fick mina senast beställda varor idag, ankom till Arlanda 19/2, inga avgifter pålagda
Citera
2018-03-07, 14:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Du har inte fått en faktura av tullverket ,du har fått den av transportföretaget ,de har tullklarerat din vara och använt sitt kreditkonto hos tullverket för att du skall kunna få ditt paket så fort som möjlig, transportföretaget ligger alltså ute med pengar för dig ,så att hanteringen skall gå smidigt. Om summa är mycket hög för din tull kan transportföretaget begära att du betalar in en summa annars så släpper dem inte paketet, kommer inte ihåg beloppets storlek nu men det är inget som en privatperson vanligtvis kommer upp till.
Det har stått Tullverket på mina fakturor när jag fått betala tull och moms o avgift och Bankgironummret är till Tullverket så jag förutsatte att pengarna gick dit också...

Dock om du använder ett transportföretag som TNT, DHL, UPS m.fl. som sköter förtullningen åt dig så får du fakturan därifrån helt rätt! Postnord skickar bara paketet vidare sedan är det upp till dig och Tullverket.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-07 kl. 14:36.
Citera
2018-03-07, 14:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Tullverket svarade följande:

"Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer XXXX-2018-XXXX.

Det är inte Tullverket som tar ut en administrationsavgift utan ombudet som gör tulldeklarationen troligtvis 75kr.
Om det blir avgifter beror på paketets värde upp till 500 kr betalar man inga avgifter till Tullverket."
Ja jag tror vi kom fram till det tidigare! Avgiften är till transportföretaget.
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html
Citera
2018-03-07, 14:30
Medlem
kickikotts avatar
Citat:
Har du upplevt det efter den 1/3? :-) Skulle inte lita på att få igenom en ersättningsvara kostnadsfritt. Men kan väl vara värt att testa en gång för att se!

Om du gör som Kimdahl beskriver så KAN du slippa moms och eventuell tull på ersättningsvaran. Men du kommer med största säkerhet få betala PostNords Straffavgift återigen?
Citera
2018-03-07, 14:33
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Fick mina senast beställda varor idag, ankom till Arlanda 19/2, inga avgifter pålagda

Hur ser du när dom ankom till Arlanda? Kan man se det på paketet? Har två paket jag beställde 26/1 (utan tracking number tyvärr) som borde kommit förra veckan senast men som jag inte fått än. För summorna 20:- och 40:-. Har beställt paket senare som jag har fått utan avgift! Men går och väntar nervöst på dessa. Kommer plocka ut dom oavsett hur surt det känns men hade ju varit fint att slippa undan... Tänker att dom kanske bara haft mycket att göra så därför tar det lite tid? Men känns som att detta borde vara sista veckan dom delar ut gratisförsändelser? Eller tror ni dom gör det nästa vecka också?
Citera
2018-03-07, 14:34
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ja jag tror vi kom fram till det tidigare! Avgiften är till transportföretaget.
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html

Jo men du började babbla om 125 spänn...
Citera
2018-03-07, 14:37
Medlem
Citat:
Det har stått Tullverket på mina fakturor när jag fått betala tull och moms o avgift och Bankgironummret är till Tullverket så jag förutsatte att pengarna gick dit också...
Jo ,självklart är du den ende som lyckats med att få faktura från tullverket, grattis!
Citera
2018-03-07, 14:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jo men du började babbla om 125 spänn...
Ja det har alltid varit 125:- innan den 1/3 då dom sänkte det till 75:- för småvärdespaket, lätt att missförstå helt klart. Står fortfarande 125:- på tullverkets avgiftssida...

Beroende på vilket företag som transporterar din vara kan du också behöva betala en importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift på ungefär 125 kronor.
Citera
2018-03-07, 14:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jo ,självklart är du den ende som lyckats med att få faktura från tullverket, grattis!
Jag slipper gärna att ha något med dom att göra, envisa iglar som är omöjliga att diskutera med. Jag använder numera TNT eller UPS så får dom sköta tull, moms och avgifter det fungerar alltid smärtfritt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in