Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-07, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Beror helt på hur detta erkännande ser ut. Över 100 personer har erkänt mordet genom åren. Alla dessa anses helt uteslutna som GM.

Nu tänker jag mest på att gärningsman erkänner, redogör förloppet, Lisbet Palme pekar ut som gärningsman (aaaah, nu känner jag igen honom), lämnar in vapnet/talar om var vapnet finns.

Att över 100 pers erkännt, det vet jag. Men bara en person kan ha varit den som avlossade skotten.
Citera
2018-03-07, 09:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Finns ett bra porträtt av Axman i boken Uppdrag från Bagdad. Rekommenderas.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det påstods för ett antal år sedan att Donald Forsberg jobbat som spanare under SÄPOs grå eminens Folke Axman som gick bort strax före jul. Detta ligger i linje med den kutym som gjorde att en del underrättelsemän enrollerades av SÄPO. Axman bedrev ett unikt eget antiterrorfögderi inom SÄPO. Inte ens cheferna visste var den livsnjutande Axman befann sig. Även Alf Karlsson ska under 70-talet jobbat för FA.

FA hade i samband med att en PLO-delegation kommit till Sverige fått en horn i sidan till Olof Palme som han ansett kört honom ang kontrollen av det Palestinska entouraget. FA är en som ofta gått under radarn när det pratats om PG Näss och andra SÄPO-män. Det var en person som kunde haft kunskap om de SÄPO-män som illegalt övervakat OP före MOP.
Citera
2018-03-07, 09:15
Medlem
FurirRevaers avatar
Räcker inte med enbart ett erkännande eller ett utpekande, måste till övertygande stödbevisning.
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Om Palmes mördare träder fram och erkänner, kommer han då att dömas till något straff? Eller nöjer sig alla med att historien får sitt svar och slutligen ett avslut?
Citera
2018-03-07, 09:32
Medlem
Citat:
Nu tänker jag mest på att gärningsman erkänner, redogör förloppet, Lisbet Palme pekar ut som gärningsman (aaaah, nu känner jag igen honom), lämnar in vapnet/talar om var vapnet finns.

Att över 100 pers erkännt, det vet jag. Men bara en person kan ha varit den som avlossade skotten.

Det ju fullt möjligt att man omvärderat något erkännande, nu när man tittar med nya ögon på utredningen. Om detta vet vi ju intet.
Citera
2018-03-07, 09:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Om Palmes mördare träder fram och erkänner, kommer han då att dömas till något straff? Eller nöjer sig alla med att historien får sitt svar och slutligen ett avslut?
Det beror på motivet (varför han mördade sveriges statsminister) och då tror jag alla (99%) nöjer sig med att historien får sitt svar och slutligen ett avslut.
Citera
2018-03-07, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Om vi relaterar till Theutenberg så är väl hans tes närmast
att den sovjetiska infiltrationen var orsaken till någon form
av motåtgärd. Att sovjet skulle ligga bakom en motåtgärd
mot sig självt vore udda.

När man värderar Teutenbergs uppgifter skall man ha i minnet att han anklagar alla regeringar efter Palme för samma sak eftergivlighet mot Sovjet först och sedan ryssen. I mina ögon är han en narcissistisk och paranoid människa med en omnipotent personlighet som ser sig själv ha 100% rätt alltid när alla andra har fel. Den personlighetsstörningen skapar personer som kan få sådana ideer i huvudet som själva gå till drastisk aktion och att dra med sig andra. Hans Entourage har liknande drag. Donald har både stämt staten för konspirationen att utsätta befolkningen för mobilmaster med farlig strålning bara som ett exempel. Ekberg på sin tid försökte driva fram våldsamheter och driver personliga vendettor. Till och med idag driver t ex Von B aktiv desinformation till mediekontakter ang "hotet från öst".

Man slås av att dessa tjänstemän/soldater tar sig rätten att veta bättre än sina uppdragsgivare som är demokratiskt valda och att själva ta sig uppgifter som de inte har för att hamna i opposition mot de folkvalda. De tar sig också rätten att ljuga och bedra. Det är oerhört allvarligt. Ett hot mot både demokrati och frihet. Om dessa herrar hade fått makten hade de summariskt och på ytliga grunder definierat de som har oönskade åsikter och straffat dem. Man tänker på diktaturer och förtryckarregimer inte på demokrati och frihet.

Alla dessa pusselbitare faller på plats.
Motiv och personlighet/vilja att ta ett sådant beslut.
Kapacitet att genomföra det
Aktivt deltagande i högsta grad för att leda utredningen på villovägar under lång tid
Tillräckligt med kitt (gm t ex Ögat) för att det inte läckt förrän de ville presentera sina "rättfärdiga" motiv.

Här har vi personer som ser sig som en stat i staten som vet bättre och som kräver att vi skall tro dem på deras ord oavsett om det ordet muterar likt Madsens förklaringar om vad som hänt Kim Wall.
Senast redigerad av boboslacke 2018-03-07 kl. 10:15.
Citera
2018-03-07, 10:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Finns ett bra porträtt av Axman i boken Uppdrag från Bagdad. Rekommenderas.

Tio år gammal påminnelse om att just Folke Axman var Jan Guillous kontaktman på SÄPO. Dessutom artikel om när Olof Palmes PLO-vän hängde ut Axman offentligt. Talar för att FA inte var speciellt stor beundrare av OP som i sin tur hade en del sinistra "vänner".

http://www.varldenidag.se/nyheter/axman-var-guillous-kontaktman-pa-sapo/cbbhba!D@Obu@mBrAFR00DJqkDmPg/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=478473

AXMAN tycker dock att Guillou fantiserar när han beskriver sin roll som SÄPO-informatör .

https://www.dn.se/arkiv/inrikes/guillou-fantiserar-sapo-fornekar-samarbete-om-palestinainfiltratorer/

All den stund som Axman kraftigt sågar IBs infiltration av Palestinagrupperna jäms med fotknölarna.

http://blog.zaramis.se/2009/10/25/gunnar-ekbergs-arbetsmetoder-bombhot-inbrott-fortal-och-logner/
Senast redigerad av mvagrippa 2018-03-07 kl. 10:31.
Citera
2018-03-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det beror på motivet (varför han mördade sveriges statsminister) och då tror jag alla (99%) nöjer sig med att historien får sitt svar och slutligen ett avslut.

Visserligen är det konstigt idag att vissa inte får tillräckligt höga straff men mord är inte bilsläpning.
Citera
2018-03-07, 10:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Kan det vara så att KP fått in mordvapnet?
Nej, de vet inte vart det är, men hoppas GM kommer att säga vad han gjorde med vapnet. Som LGWP sägar, så kan vapnet ha ett symboliskt värde för mördaren och kan därför hittas om man är införd i GM:s motiv.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-07 kl. 10:15.
Citera
2018-03-07, 10:21
Medlem
ieshos avatar
Det är rea 19 kr på pocketversionen av Jan Bergmans 'Sekreterarklubben':

https://www.bokus.com/bok/9789175790930?utm_campaign=20180215_pocket&utm_med ium=Nyhetsbrev&utm_source=Apsis

Som ger en levande bild av underrättelsetjänsten under kriget, hur unga intelligenta kvinnor känner sig stolt utvalda av svensk militär underrättelsetjänst för att tjänstgöra som honungsfällor. Och motsvarande gäller antagligen svenska män som vill bli utvalda för hemliga uppdrag i rikets tjänst.

En märklig termik det där...
Senast redigerad av iesho 2018-03-07 kl. 10:33.
Citera
2018-03-07, 10:22
Medlem
Citat:

Du glömmer att det finns grandiosa personligheter som ser sig ha gjort ett hjältedåd och som slutligen vill få cred för det de gjort. Det är helt enkelt inte fullbordat innan de får berätta och ev historien skriver en annan dom över dem.
Citera
2018-03-07, 10:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Sverker Åströms tebjudningar för journalisthopen kanske passar in här.

Sverker Åström påstod själv att han och Ebbe Carlsson ibland bjöd in Olof Palme till små herrmiddagar hemma på Johannesgatan. Inom en snar framtid kan vi måhända veta lite mer om SÅ talade sanning. På tebjudningarna ska också hans Holmer vart en återkommande gäst. Ett bra sätt att knyta kontakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in