2018-03-06, 23:16
Medlem
FurirRevaers avatar
Den där teckningen skulle ju också kunna föreställa Donald F eller en av de där fiendesoldaterna i försvarsfilmen Förebudet. Lite lik fantombilden också.
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Lite skeptisk till att EdK var i Sthlm den natten men denna bilden får en att haja till:

http://sv.tinypic.com/r/13z1umu/9
Citera
2018-03-06, 23:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Den där teckningen skulle ju också kunna föreställa Donald F eller en av de där fiendesoldaterna i försvarsfilmen Förebudet. Lite lik fantombilden också.

Ja det är förvånansvärt lätt att läsa in saker i en skiss.
Citera
2018-03-06, 23:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Blir tufft nog att bevisa uppsåt till att begå mord, ännu svårare att få ihop ett terrormål. Fälls någon till ansvar så spelar det dock ingen roll, då är det livstid oavsett vad man kallar det. Vi får se vad de kommer fram till. Jag vill veta snarare än jag behöver se någon dömd, om det visar sig omöjligt.

Ja, det här blir lika historiskt som mordet i 1986 Hela sverige väntar på lösningen
Citera
2018-03-06, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans Ölvebro kommer till veckans brott. Ser ut att må riktigt risigt på trailern!

Han verkar sjuk och har nog inte många år kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, han har inte åldrats med värdighet. Framstår som något mer sympatisk och nyanserad i dag än vid tiden för mordutredningen dock. Inte mycket av värde som kom fram tyvärr. Synd att inte fler och bättre frågor ställdes.

Helt meningslöst att han ens var med i programmet. Antagligen blev han ditkommenderad. Fattar inte vitsen med sånt här, han fick ju inga riktiga frågor och ingenting av värde blev sagt. Precis som jag trodde att det skulle bli.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag reagerade på Ölvebros uttryck: "Vid 25-års jubileet av mordet". En freudiansk felsägning eller såg han det verkligen som "något att fira"?

I och för sig. "25-årsdagen av mordet" brukar det väl heta, men å andra sidan felsäger man på det där sättet väldigt ofta. Det är en väldigt vanlig felsägning.

Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag tycker även Ölvebro gav intrycket över att han inte längre trodde C.P var mördaren.

Det har han aldrig trott.

Citat:
Blir tufft nog att bevisa uppsåt till att begå mord, ännu svårare att få ihop ett terrormål. Fälls någon till ansvar så spelar det dock ingen roll, då är det livstid oavsett vad man kallar det. Vi får se vad de kommer fram till. Jag vill veta snarare än jag behöver se någon dömd, om det visar sig omöjligt.

Jag kommer numera på mig själv med att tänka i banor av att det trots allt vore lite trist om vi fick reda på hur det gick till. Är jag knäpp?

Palmemordet har en mystik som inget annat politiskt mord i modern tid tycker jag, mer kalla kriget än så här blir det liksom inte...

Men jag tror inte att vi får reda på mer än möjligtvis delar av hur det gick till. I bästa fall serveras vi en bullshit story à la cover up 2.0 så vi har något att granska och dechiffrera fram till vi trillar av pinn.
Citera
2018-03-07, 00:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Det påstods för ett antal år sedan att Donald Forsberg jobbat som spanare under SÄPOs grå eminens Folke Axman som gick bort strax före jul. Detta ligger i linje med den kutym som gjorde att en del underrättelsemän enrollerades av SÄPO. Axman bedrev ett unikt eget antiterrorfögderi inom SÄPO. Inte ens cheferna visste var den livsnjutande Axman befann sig. Även Alf Karlsson ska under 70-talet jobbat för FA.

FA hade i samband med att en PLO-delegation kommit till Sverige fått en horn i sidan till Olof Palme som han ansett kört honom ang kontrollen av det Palestinska entouraget. FA är en som ofta gått under radarn när det pratats om PG Näss och andra SÄPO-män. Det var en person som kunde haft kunskap om de SÄPO-män som illegalt övervakat OP före MOP.
Citera
2018-03-07, 00:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Hans Ölvebro kommer till veckans brott. Ser ut att må riktigt risigt på trailern!

Jag hade inte känt igen honom. Var inte alls så som jag minns .
Citera
2018-03-07, 00:31
Medlem
mvagrippas avatar
Olle Alsen ansågs på Baltiska Institutet och tydligen även i vissa korridorer hos SÄPO som allt för Sovjetvänlig. Goda kontakter, ymninga kontakter med Sovjeter knutna till "Sovjet media" och ambassaden i Sthlm. Kan vara värt och notera att Flammans och Olles utsagor ligger rätt nära i vissa hänseenden.

Olle ansågs sprida ren desinformation gällande Sovjets inställning till Sverige.
Här tänker jag i MOP sammanhang mest på hur han hela tiden tillför uppgifter, till synes hej vilt utan stringens. Förutom då att en hel del ligger i linje med Flammans linje.

Olle A får anses som något av en central grumlare. Därmed inte sagt att han aktivt ägnade sig åt desinformation. Men han tröskar fram en hel del information som fått stort genomslag medialt sett. Öppnar ständigt dörrar finskorna , svenska trädet ska falla etc etc, men stänger aldrig till ordentligt.
Citera
2018-03-07, 00:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag hade inte känt igen honom. Var inte alls så som jag minns .

Nej hade han en kraftig kalufs på 80- talet. Den spänstiga hållningen var borta.
Citera
2018-03-07, 00:38
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Jag kommer numera på mig själv med att tänka i banor av att det trots allt vore lite trist om vi fick reda på hur det gick till. Är jag knäpp?

Palmemordet har en mystik som inget annat politiskt mord i modern tid tycker jag, mer kalla kriget än så här blir det liksom inte...

Nej, du är inte knäpp. Jag vet inte hur gammal du var vid tiden för MOP, men jag var nitton och ett halvt. Palmemordet berörde mig otroligt starkt. Det gjorde också den hopplöshet som växte fram under det första året - det får ju bara inte förbli ouppklarat.

Drygt två år senare var det dags för CP. ”Åhh, äntligen” försökte jag tänka. Men - innerst inne trodde jag inte på CP. Att mordet inte skulle klaras upp hade redan blivit en del av mig och min syn på livet.

Under de första tio åren läste jag allt som jag kom över. Därefter började andra intressen tränga undan MOP. Men hela tiden har premissen varit att mordet kommer förbli ouppklarat. Efter ytterligare tio år började jag av en ren händelse läsa den här tråden - eller rättare sagt, dess föregångare. Och fastnade igen.

Jag har fortfarande samma känsla - mordet kommer inte att klaras upp. Hopplösheten, paniken, skräcken och sorgen från den där februarinatten för 32 år sedan färgar fortfarande av sig, en grå tröstlöshet strömmar ständigt ut. Palmemordet kom att stelna i redan när det var hett. Och även om det stundtals blir spännande spekulationer över operationsanalytiskt intressanta scenarier här i tråden har jag aldrig lyckats rubba min pessimistiska tro i riktning mot gåtans lösning.

Så det har blivit en del av min identitet - att leva med det ouppklarade.
Citera
2018-03-07, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja det är förvånansvärt lätt att läsa in saker i en skiss.

Ja det är känt. Hela teorier kan byggas ihop av hjärnspöken.

Det intressanta var dock att när kopplingen till likheten med DF kom upp så utlöste det en aktivitet från DF:s sida. Början på berättelserna om att han kände till någon slags SB aktivitet i området som muterade fram till den oskyldiga men anonyma gruppen som övade samband men ej var där och han själ vsatt plötsligt i Godan ro på Krogen.
Någon tå träffade det alltså
Citera
2018-03-07, 00:48
Medlem
Citat:
Det påstods för ett antal år sedan att Donald Forsberg jobbat som spanare under SÄPOs grå eminens Folke Axman som gick bort strax före jul. Detta ligger i linje med den kutym som gjorde att en del underrättelsemän enrollerades av SÄPO. Axman bedrev ett unikt eget antiterrorfögderi inom SÄPO. Inte ens cheferna visste var den livsnjutande Axman befann sig. Även Alf Karlsson ska under 70-talet jobbat för FA.

FA hade i samband med att en PLO-delegation kommit till Sverige fått en horn i sidan till Olof Palme som han ansett kört honom ang kontrollen av det Palestinska entouraget. FA är en som ofta gått under radarn när det pratats om PG Näss och andra SÄPO-män. Det var en person som kunde haft kunskap om de SÄPO-män som illegalt övervakat OP före MOP.

OK ett namn till i galleriet...
Citera
2018-03-07, 02:06
Medlem
Om Palmes mördare träder fram och erkänner, kommer han då att dömas till något straff? Eller nöjer sig alla med att historien får sitt svar och slutligen ett avslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in