2018-03-07, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Laddas den upp via datorn eller en usb-laddare? Det verkar bara följa med en usb-kabel.
japp ,dator eller usb-laddare jag har nog 20 st ,hehe köpta på Ali!
Citera
2018-03-07, 00:57
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
japp ,dator eller usb-laddare jag har nog 20 st ,hehe köpta på Ali!

Ok, tack. Jag väntar lite med shoppingen nu. Vill först få hem det jag har beställt för att se hur det funkar med den nya avgiften. Fick hem ett litet paket idag utan problem, direkt i brevlådan.

Lite stressande är att de flesta erbudanden varar så kort tid. Jag är ny på Alieexpres. På Ebay förlänger de flesta säljarna sina erbjudanden. På DX har man också mer tid på sig att bestämma sig.

Nervöst på Wish när det ofta står att man har 4 minuter på sig för att få det bästa priset. Vet inte riktigt hur det fungerar där. Har bara registrerat mig och nu blir det nog inte av att shoppa på Wish.
Citera
2018-03-07, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Ok, tack. Jag väntar lite med shoppingen nu. Vill först få hem det jag har beställt för att se hur det funkar med den nya avgiften. Fick hem ett litet paket idag utan problem, direkt i brevlådan.

Lite stressande är att de flesta erbudanden varar så kort tid. Jag är ny på Alieexpres. På Ebay förlänger de flesta säljarna sina erbjudanden. På DX har man också mer tid på sig att bestämma sig.

Nervöst på Wish när det ofta står att man har 4 minuter på sig för att få det bästa priset. Vet inte riktigt hur det fungerar där. Har bara registrerat mig och nu blir det nog inte av att shoppa på Wish.
det är ju bara att räkna med avgiften+moms ,sedan om det inte blir så är ju bara en bonus ,shoppa loss nu!
En säljare jag pratade med på Ali sa att den 28 Mars kommer Aliexpress ha en mega rea , kan ju vara bra och kolla upp.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-07 kl. 01:18.
Citera
2018-03-07, 02:19
Medlem
Jag fick för ett tag sen en ersättningsvara efter en reklamation. Hur skulle det fungera idag? Jag ska ju inte betala tull 2 gånger.
Vad säger expertisen?
Citera
2018-03-07, 02:20
Medlem
Flera påsar jag fått har varit märkta med varuprov, "sample" eller liknande. Kommer dom slinka igenom?
Citera
2018-03-07, 02:23
Medlem
Sytråd för 2.60kr inkl frakt är rätt så billigt. Men om man kunde halvera kostnaden så gör det en hel del på 100 beställningar.
Några tips på låga totalpriser?
Citera
2018-03-07, 04:51
Medlem
Gubbens avatar
Fick ett paket i brevlådan igår (6 mars) från Kina. Inga extra avgifter eller meddelande från postnord.
Citera
2018-03-07, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Vart tar varorna vägen annars?
Säljaren borde ju redan vara nöjd då varan är betald....

Gratis produktbuffé hos postnord?
Om inte avsändaren vill ha tillbaka varorna så ska varorna efter viss tid förverkas.
Citera
2018-03-07, 05:51
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IraHayes
Jag fick för ett tag sen en ersättningsvara efter en reklamation. Hur skulle det fungera idag? Jag ska ju inte betala tull 2 gånger.
Vad säger expertisen?

Enligt Postnord är detta något dom inte bryr sig om, så jo du kommer få momsa och betala deras administrationsavgift två gånger om du skulle få en felaktig vara. Tull betalar du endast om värdet överstiger 1500:-
Citera
2018-03-07, 07:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IraHayes
Vad säger expertisen?
Det går det bästa är om du ändå skickar tillbaka den trasiga varan först sparar dokumentationen frakt o mail från avsändaren sedan när den nya varan skickas märker sändaren den som retur av reparation och när varan tullas in i Sverige skickar du en kopia på utfrakten och din mailkonversation. Bökigt javisst men det går...
Citera
2018-03-07, 07:41
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det går det bästa är om du ändå skickar tillbaka den trasiga varan först sparar dokumentationen frakt o mail från avsändaren sedan när den nya varan skickas märker sändaren den som retur av reparation och när varan tullas in i Sverige skickar du en kopia på utfrakten och din mailkonversation. Bökigt javisst men det går...

Flera på Postnords kundservice säger att det inte spelar någon roll och att man får betala för försändelsen igen ändå. Är dom felinformerade eller har du fel?
Citera
2018-03-07, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Allt som skickas från kinesiska företag måste skickas som e-försändelser med streckkod. Därför kan det inte vara tal om gåva.

Om du har någon privat kontakt som kan skicka det som vanligt brev och kryssar i "gåva" så kommer det nog att passera utan att det blir moms.
Fråga dig vad EAD (Electronic Advanced Data) är till för:
"EAD refers to item-level messages shared between an Posts, Customs and air carriers to facilitate safe and efficient delivery of international mail containing goods."
http://news.upu.int/no_cache/nd/poc-sees-success-with-new-working-methods/

Koden talar om det är en gåva. Notera ordet "Customs" i ovanstående citat.

Exempel:
"C08 – Customs Duty exemption and VAT exemption"
https://www.revenue.ie/en/tax-professionals/tdm/customs/reliefs/customs-treatment-of-gifts-and-items-of-negligible-value.pdf

Nej EAD är inte en bakväg för att förbjuda gåvor till "boende" i EU som kommer från någon utanför unionen.

COUNCIL DIRECTIVE 2006/112/EC
"Article 16

The application by a taxable person of goods forming part of his business assets for his private use or for that of his staff, or their disposal free of charge or, more generally, their application for purposes other than those of his business, shall be treated as a supply of goods for consideration, where the VAT on those goods or the component parts thereof was wholly or partly deductible.

However, the application of goods for business use as samples or as gifts of small value shall not be treated as a supply of goods for consideration." (min fetning)
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32006L0112 (rättad länk)

Finns det domar från Europadomstolen gällande texten?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-07 kl. 08:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in