2018-03-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
50% av dom som går betalningsanmaming via sms betalar redan första dagen det måste betyda att de flesta accepterar att betala moms på sina varor och att dom kände till det.

Och den totala majoriteten av dessa är sådana som beställde i början av februari, men p.g.a. det kinesiska nyårsfirandet har leverans blivit försenad!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-06 kl. 21:54.
Citera
2018-03-06, 22:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Skönt att veta att Postnords VD tidigare ljög för samma tidning när han vart intervjuade angående kryphålen och gåvor. Då sa han att dom hade ingen anledning att ifrågasätta det som stod på försändelserna, nu verkar det som att alla paket som är märkta som gåvor ska kontrolleras av tullen, hur nu tullen ska hinna med det..

Men skönt att vi fått lite klarsikt hur det hela går till, men också få reda på att Trotta-Postisen bara var ett nyreggat troll.

Och kimdah2002 är överbevisad, med sitt påstående, att Postnord/tullen endast får in runt 100 gåvor per vecka.

I majoriteten av försändelserna som är märkta som gåvor är värdet på produkten runt 10-20 kr, så knappast värt för tullen att utreda varje paket, och för varje dag blir det fler och fler försändelser som måste kontrolleras.

Fast, egentlign så ljög han inte, PostNord får inte "ifrågasätta" det, endast tullen får, så PN skickar dom till tullen.
Citera
2018-03-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Det är upp till avsändaren om de vill ha tillbaka grejerna. Och då självklart betala för frakten.

Vart tar varorna vägen annars?
Säljaren borde ju redan vara nöjd då varan är betald....

Gratis produktbuffé hos postnord?
Citera
2018-03-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag tror precis tvärtom. Många har beställt varor som inte är värda att lösa ut med 75 kr + moms. Om de hade vetat om innan om den korta tiden till avgift införs, så hade de innhandlat dyrare varor.

Har själv beställt några grejer för 2-3 dollar, och uppmanat säljaren skriva "gift" gåva på paketen.
Får se om de slinker igenom PN:s rigorösa kontroll?

Väntar förresten även på lite dyrare grejer som blivit försenade p.g.a. det kinesiska nyårsfirandet!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-06 kl. 22:17.
Citera
2018-03-06, 22:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
50% av dom som går betalningsanmaming via sms betalar redan första dagen det måste betyda att de flesta accepterar att betala moms på sina varor och att dom kände till det.

Fort går det inte, har ett paket som väntar på tullklarering och det har legat där flera dagar nu. Har hört av andra att det tar 8-10 dagar innan tullklareringen är klar..
Citera
2018-03-06, 22:36
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fast, egentlign så ljög han inte, PostNord får inte "ifrågasätta" det, endast tullen får, så PN skickar dom till tullen.

Jo han ljög? Han sa att dom litar på det som står på förpackningen, att dom inte har någon anledning att ifrågasätta det, nu har dom istället ändrat sig, och låter allt passera tullen istället, frågan är bara hur dom ska hinna med och gå igenom alla gåvor..
Citera
2018-03-06, 22:40
Medlem
brianmolkos avatar
Så alla paket, i december när man sa att e-handel var jättestort, var en massa paket från Kina istället för exempelvis Nelly, tänker det där om H&M krisar, då lät det som folk hellre köper på nätet
iaf för kläder (inte det där andra) då kan man se allt, vilket blir så jobbigt i butik...
Citera
2018-03-06, 22:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Så alla paket, i december när man sa att e-handel var jättestort, var en massa paket från Kina istället för exempelvis Nelly, tänker det där om H&M krisar, då lät det som folk hellre köper på nätet
iaf för kläder (inte det där andra) då kan man se allt, vilket blir så jobbigt i butik...

Kläder är ju bland det sista man vill köpa online, framförallt från kina då man aldrig vet hur storlekar och passform är (och dom ät ökanda för att se helt annorlunda ut än på bilderna).
Citera
2018-03-06, 22:45
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Jag (cyniker) tror något helt annat, jag tror att Postnord har valt ut lite större skrymmande paket alt tunga paket med värde över tio dollar och hoppat över alla små kuvert med väldigt lite innehåll, därför har de som fått avier beställt lite större tyngre dyrare saker, och därför löser folk ut dem.

När de fått tid med de små futtiga kuverten med innehåll värt högst nån tia, så kommer det att vara långt under 50% som hämtar ut.

Om nån månad kan det vara så att folk bara beställer sånt de hämtar ut, och då kan den Stiga till nästan 100%
Citera
2018-03-06, 22:48
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Jo han ljög? Han sa att dom litar på det som står på förpackningen, att dom inte har någon anledning att ifrågasätta det, nu har dom istället ändrat sig, och låter allt passera tullen istället, frågan är bara hur dom ska hinna med och gå igenom alla gåvor..

Jag tror han ljög om att alla gåvor går till tullen, det är strategi, de vill ju stoppa gratispaketen från Kina, då måste de stoppa gift också, eller åtminstone få folk att tro det...
Citera
2018-03-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag tror han ljög om att alla gåvor går till tullen, det är strategi, de vill ju stoppa gratispaketen från Kina, då måste de stoppa gift också, eller åtminstone få folk att tro det...

Allt som skickas från kinesiska företag måste skickas som e-försändelser med streckkod. Därför kan det inte vara tal om gåva.

Om du har någon privat kontakt som kan skicka det som vanligt brev och kryssar i "gåva" så kommer det nog att passera utan att det blir moms.
Citera
2018-03-06, 23:00
Medlem
man får ändra sina köpvanor lite bara , istället för att som förut köpa en pryl av en säljare med det bästa priset har jag nu försökt plocka ihop en order från en och samma säljare med det bästa utbudet i just den produktkategorin jag är intresserad av.
T.ex så handlade jag lite saker till min hobby igår allt landade på $30 ,säljaren skriver ett värde på $12det blir ungefär totalt med PN avgift+ moms 350kr ,samma produkter från en känd pryl affärskedja i Sverige 980 kr, jag är nöjd!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-06 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in