2018-03-05, 17:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sluta med efterforskningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Var påtryckningarna av den sorten att låt bli och rota då det är gammalt och glömt eller var det av sluta annars går det illa påtryckningar?

Vi vet inte vad påtryckningarna kan ha varit. Bara ett de skulle sluta med sina efterforskningar.
Citera
2018-03-05, 17:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Landsarkivet i Göteborg.

Citat:
Se där ja, då är jag ju genast mer intresserad. Skicka gärna pm om hur man ska tillväga för att lösa detta då jag är novis på området och behöver lite starthjälp med det

Även om vi inte kan slå fast det till 100% så borde det i alla fall stå utom rimligt tvivel.....

Ett avsked av en sedan länge avliden kamrat?

Det är väl både den rimligaste och troligaste förklaringen då Kjell-Åke i övrigt ALDRIG skulle ha öppnat dörren utan bara suttit och tryckt annars.

Jo, och med insikt hur systemet fungerade, tillgång till de "rätta papprena" samt en trovärdig professionell yrkesframtoning så var nog den nya identiteten ett faktum.

Försvann denna kvinna in i dimmorna efter detta eller fanns hon kvar i bekantskapskretsen i senare tid också?

/Azril

Här kan be begära att få ta del av polisutredningarna:

https://riksarkivet.se/goteborg

En del uppgifter som gör det lättare för dig att göra denna begäran kommer jag att skicka till dig via PM.

Ja eller kanske avsked från lägenheten där Kjell-Åke själv hade bott under en kort tid? Föräldrarna kom att bo där i nästan 30 år.

Hade Kjell-Åke vetat att det inte var den personen han väntade på så hade han förstås aldrig öppnat dörren. Ju mindre människor som såg honom desto bättre för honom själv.

Den kvinnliga kristna kuratorn har precis som så många andra gällande detta fall försvunnit in i dimmorna. Att hon skulle ha hjälpt Kjell-Åke till en ny identitet är inte på något sätt något jag kan bevisa. Vilket inte är så konstigt med tanke på hur många år som har gått.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-05 kl. 17:59.
Citera
2018-03-05, 19:00
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Det är en teori men jag tror inte att den håller då de borde ha hittats vid det här laget isåfall. Jag vet (som det tidigare i tråden har påvisats) att det finns extremfall då de har dragits upp efter lång tid men jag tror (utan att veta säkert) någon badare, dykare, muddrare eller liknande hade stött på dem vid det här laget.

Men man ska aldrig säga aldrig

Min personliga övertygelse är att de på något sätt och vis hade ett uppdrag under rånet, må så vara litet i sammanhanget men ändå ett uppdrag som de klåpade till, detta blev upptakten till mysteriet vi nu sitter med.

/Azril

Man hittar väl inte saker i vatten förrän man letar efter dem? I många fall har exempelvis hela sjunkna skepp anträffats först efter tusen år (vilket kan bli fallet med den aktuella PV:n med tanke på att de mest intresserade av Dahlsjöfallet inte själva dykt efter ekipaget såsom de föredrar att tro på ett scenario a la Wahlströms ungdomsböcker).

På sid. 350 (inlägg #4139) i denna förnämliga tråd har jag pekat ut en möjlig avtagsväg mot vattnet. Bland annat återfanns alldeles i närheten ett oidentifierat kranium. Detta är också en möjlig väg mot Hymmes omskrivna konstskola.

Hade Dahlsjö Inc. haft en grodmansrånskoppling hade vi vetat detta nu. Dessutom är det inte en tillfredsställande förklaring till att de aldrig - bortom rimligt tvivel - kan sägas ha avhörts; en person kan möjligen ha valt att hålla sig undan resten av livet (fast det är långsökt) men knappast en hel kvartett! Och varför? Av rädsla för vad?
Citera
2018-03-05, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Personer runt dessa tre. Vilka exakt var dessa?

Citat:
Självklart så finns det problem då vissa (som jag och fler därtill) är nyfikna och vill veta vad som hände, kanske inte i detalj och specifikt men ändå det som går att kartlägga.

Mmm, hur många av dem var på "riktigt"?

Finns personen kvar i livet eller har den försvunnit?

Nej, dessutom så ligger händelsen så lång tillbaka så jag tror inte att det kan bli några direkta verkningar av det heller så länge det inte specifikt pekas ut address och personliga vänner till eventuell kvarlevande.

/Azril

Det kan jag inte säga men åtminstone en del av dessa verkar ha haft s. a. s. en viss "insyn" i fallet.

Den här personen finns i livet.

Kan vara som du skriver men det kan också vara på det sättet att även om flesta idag som var inblandade numera har avlidit så finns det säkerligen barn och barnbarn som är i livet. Detta tror jag är en av orsakerna som ställer till det hela. Då talar jag alltså om namn på personer som är okända och som befann sig någonstans runt dessa tre.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-05 kl. 22:55.
Citera
2018-03-06, 08:34
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Här kan be begära att få ta del av polisutredningarna:

https://riksarkivet.se/goteborg

En del uppgifter som gör det lättare för dig att göra denna begäran kommer jag att skicka till dig via PM.

Ett stort tack till dig, jag ser verkligen fram emot detta

Citat:
Ja eller kanske avsked från lägenheten där Kjell-Åke själv hade bott under en kort tid? Föräldrarna kom att bo där i nästan 30 år.

Jo, det är faktiskt en möjlighet såvida han kände starka band till familjen och en saknad över att inte mer kunna delta i detta familjeliv igen. Han kan ju faktiskt ha besökt lägenheten nattetid en gång då hans mor påstod att hans ande for igenom den.

Citat:
Hade Kjell-Åke vetat att det inte var den personen han väntade på så hade han förstås aldrig öppnat dörren. Ju mindre människor som såg honom desto bättre för honom själv.

Jag är helt enig med dig och teorin om att han inväntade sin flickvän som troligtvis var väntad med kläder och mat. Det förklarar också valet av tröjan i väntan på egna rena kläder.

Citat:
Den kvinnliga kristna kuratorn har precis som så många andra gällande detta fall försvunnit in i dimmorna. Att hon skulle ha hjälpt Kjell-Åke till en ny identitet är inte på något sätt något jag kan bevisa. Vilket inte är så konstigt med tanke på hur många år som har gått.

Inget i denna tråd går väl att leda i bevis till 100%, men det är väl ett mycket troligt händelseförlopp vilket kunde förklara att han på ett enkelt sätt kunde fortsätta att finnas i samhället.

/Azril
Citera
2018-03-06, 08:41
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Det kan jag inte säga men åtminstone en del av dessa verkar ha haft s. a. s. en viss "insyn" i fallet.

Den här personen finns i livet.

Kan vara som du skriver men det kan också vara på det sättet att även om flesta idag som var inblandade numera har avlidit så finns det säkerligen barn och barnbarn som är i livet. Detta tror jag är en av orsakerna som ställer till det hela. Då talar jag alltså om namn på personer som är okända och som befann sig någonstans runt dessa tre.

Svårt val för den omtalade personen, antingen lämna ut vad som hände och sätta hela världen i gungning för ättlingar och bekanta alternativt låta systern leva i okunskap och med sina frågor.

Jag antar att systern kommer att vidta vissa åtgärder om hon får allt klart för sig. Inte rättsliga men hon kanske vill få träffa brorsbarn osv. för att få en länk till brodern. Dyker det upp en helt okänd släkting som aldrig har funnits förut så kommer ju en viss konfundering vara ofrånkomlig.

Även om jag är väldigt nyfiken på att få reda på vad som hände och hur det gick till samt epilogen av historien så förstår jag att det kan bli väldigt jobbigt för efterlevande om det klargörs av de med insyn.

/Azril
Citera
2018-03-06, 09:03
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Man hittar väl inte saker i vatten förrän man letar efter dem? I många fall har exempelvis hela sjunkna skepp anträffats först efter tusen år (vilket kan bli fallet med den aktuella PV:n med tanke på att de mest intresserade av Dahlsjöfallet inte själva dykt efter ekipaget såsom de föredrar att tro på ett scenario a la Wahlströms ungdomsböcker).

På sid. 350 (inlägg #4139) i denna förnämliga tråd har jag pekat ut en möjlig avtagsväg mot vattnet. Bland annat återfanns alldeles i närheten ett oidentifierat kranium. Detta är också en möjlig väg mot Hymmes omskrivna konstskola.

Hade Dahlsjö Inc. haft en grodmansrånskoppling hade vi vetat detta nu. Dessutom är det inte en tillfredsställande förklaring till att de aldrig - bortom rimligt tvivel - kan sägas ha avhörts; en person kan möjligen ha valt att hålla sig undan resten av livet (fast det är långsökt) men knappast en hel kvartett! Och varför? Av rädsla för vad?

Njae, jag tror nog att om den skulle ha hamnat i vattnet så skulle den ha hittats vid det här laget. Det är alltid badande, fridykare (kallas hobbydykarna så?), muddrare, vassklippare osv. som troligtvis skulle ha hittat den.

Jag hittar inte ditt inlägg för övrigt varken på #4139 eller sidan 350, fast det kan ju bero på mig.

Limousin bärgas! belyser väl lite vad jag syftar på.....

Hela tråden om Dahlsjö fallet är ju lite av en spännande bok, att vi sedan har olika saker vi håller för troligt har hänt är en annan, men jag är helt ok med att du tror att de alla fyra sitter för evigt och betraktar fiskarna. jag kan inte säga att det varken är sant eller falskt för att jag vet inte, jag håller bara teorin inte så trolig.

Njae, det var många inblandade i det rånet och bara ett fåtal har blivit identifierade (och de övriga är nog tacksamma över att inte vara av intresse för polis).

Dessutom så tror jag inte att vår trio (alternativt enstaka ur trion) skulle vara med om själva rånet utan jag tror att de hade en roll i periferin. Det är alltid saker som ska ordnas runt och jag tror helt enkelt att de var var inblandade, en person klåpade till det och detta blev upptakten till resten av mysteriet vi sitter med idag.

/Azril
Citera
2018-03-06, 09:09
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Vi vet inte vad påtryckningarna kan ha varit. Bara ett de skulle sluta med sina efterforskningar.

Jag antar att det är av sorten låt de efterlevande få ha kvar sin tro på det som är sagt....

Lite svårt att avgöra om jag själv skulle vilja ha kvar idealbilden alternativt få hela världsordningen rubbad av sanningen.

/Azril
Citera
2018-03-06, 11:10
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Voilà!

http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1208648-kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjobod

Sannolikt Hymmes lik och helt i linje med mina spekulationer ovan.

Hymme hamnade i vattnet förhållandevis nära sitt mål - Gerlesborgs konstskola. I Fodenäs, nära Röe, i Bohuslän på vägen till Gerlesborg. Om man kommer exempelvis från Göteborg går en väg - väg 171 - nära vattnet. Sannolikt ligger PV:n och Dahlsjögänget kvar där. Eftersom Hymme kom ut ur fordonet men ändå drunknade får vi anta att han satt framtill i bilen. Han kanske t o m körde som jag också kastat fram.

https://www.google.se/maps/place/Gerlesborgsskolan/@58.488819,11.341566,11z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x3168bf37c3130539

Det kan naturligtvis vara liket efter någon av de andra tre. Vad som stärker att det är Hymmes är att han var på väg till Gerlesborg; han kan ha liftat med någon annan än Dahlsjögänget. I så fall ligger knappast PV:n begravd just här. Emellertid, i beaktande av sannolikheten att de bägge försvinnandena hänger ihop, tycker jag att man borde dyka i Åbyfjordens nordligaste del där väg 171 svänger ned mot Åby Säteri och Stiftelsen Nordens Ark i Hunnebostrand.

Här är inlägget som finnd på sid. 350 i denna tråd avseende förslag till var de kan ha kört av någonstans.
Citera
2018-03-06, 11:31
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Njae, jag tror nog att om den skulle ha hamnat i vattnet så skulle den ha hittats vid det här laget. Det är alltid badande, fridykare (kallas hobbydykarna så?), muddrare, vassklippare osv. som troligtvis skulle ha hittat den.

Jag hittar inte ditt inlägg för övrigt varken på #4139 eller sidan 350, fast det kan ju bero på mig.

Limousin bärgas! belyser väl lite vad jag syftar på.....

Hela tråden om Dahlsjö fallet är ju lite av en spännande bok, att vi sedan har olika saker vi håller för troligt har hänt är en annan, men jag är helt ok med att du tror att de alla fyra sitter för evigt och betraktar fiskarna. jag kan inte säga att det varken är sant eller falskt för att jag vet inte, jag håller bara teorin inte så trolig.

Njae, det var många inblandade i det rånet och bara ett fåtal har blivit identifierade (och de övriga är nog tacksamma över att inte vara av intresse för polis).

Dessutom så tror jag inte att vår trio (alternativt enstaka ur trion) skulle vara med om själva rånet utan jag tror att de hade en roll i periferin. Det är alltid saker som ska ordnas runt och jag tror helt enkelt att de var var inblandade, en person klåpade till det och detta blev upptakten till resten av mysteriet vi sitter med idag.

/Azril

Spännande bok? Ja, det är ju vad jag tidigare kritiserat denna tråd för att försöka vara. Dels är den på tok för lång och dels har både Dahlsjöarnas och Hymmes försvinnanden broderats ut i det oändliga utan någon som helst logik eller disciplin: hur märkvärdig kan förklaringen bli? Svaret är att uppenbarligen kan den bli hur fantastisk som helst.

När ett fordon med passagerare försvinner och aldrig mer dyker upp är det absolut mest sannolika scenariot att det försvunnit i vatten med innehåll och allt. Platsen som jag utpekat är - antar jag - ingen idealisk bad- eller dykplats. Någon måste helt enkelt själv dyka där och se efter; man kan inte bara luta sig mot idéen att någon annan av ren slump redan borde ha träffat på vraket för så behöver verkligen inte vara fallet.

En sak man inte kan göra är att förklara alla möjliga omständigheter vilka tagits upp i denna tråden och det beror på att en rad ovidkommande påståenden florerar såsom att någon skulle utöva påtryckningar gentemot efterforskningar eller att folk skulle ha sett grabbarna senare utomlands.

Hallå?! Hur kan man ens tro på sådana uppgifter? Seriöst, det är ju på Hemmets Veckotidningsnivå!
Citera
2018-03-06, 12:56
Medlem
FritzDaCats avatar
För väldigt länge sedan skrev jag att det är tämligen meningslöst att driva tråden vidare eftersom det är så pass många detaljer som undanhålls läsarna, vilket gör dessa förvirrade eller t.o.m förargade, uppenbarligen. Men eftersom Skara är en artig person, bemöter han alltid intresserade så gott det går, och det har lett till att tråden blivit en evighetsmaskin utan att någonting nytt framkommer. Och det kan väl inte vara speciellt meningsfullt för någon.
Senast redigerad av FritzDaCat 2018-03-06 kl. 12:58.
Citera
2018-03-06, 12:56
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Spännande bok? Ja, det är ju vad jag tidigare kritiserat denna tråd för att försöka vara. Dels är den på tok för lång och dels har både Dahlsjöarnas och Hymmes försvinnanden broderats ut i det oändliga utan någon som helst logik eller disciplin: hur märkvärdig kan förklaringen bli? Svaret är att uppenbarligen kan den bli hur fantastisk som helst.

När ett fordon med passagerare försvinner och aldrig mer dyker upp är det absolut mest sannolika scenariot att det försvunnit i vatten med innehåll och allt. Platsen som jag utpekat är - antar jag - ingen idealisk bad- eller dykplats. Någon måste helt enkelt själv dyka där och se efter; man kan inte bara luta sig mot idéen att någon annan av ren slump redan borde ha träffat på vraket för så behöver verkligen inte vara fallet.

En sak man inte kan göra är att förklara alla möjliga omständigheter vilka tagits upp i denna tråden och det beror på att en rad ovidkommande påståenden florerar såsom att någon skulle utöva påtryckningar gentemot efterforskningar eller att folk skulle ha sett grabbarna senare utomlands.

Hallå?! Hur kan man ens tro på sådana uppgifter? Seriöst, det är ju på Hemmets Veckotidningsnivå!

Jag ser ingen kritik i mitt uttalande, att det är som en spännande bok?! Det har varit väldigt spännande att följa det som har kommit fram och själv odla vissa teorier om det. Sedan är nog den genomsnittlige fb:aren ett tvärsnitt av befolkningen i övrigt och du kan inte begära att alla ska vara utbildade spanare eller kriminalare med tillhörande logik eller disciplin utan du får nog bara acceptera att vissa har bättre fantasi än andra (såg faktiskt att någon höll för troligt? att polis eller stat hade försett dem med nya hemliga identiteter)

Min teori om fordonet är att det skylten med ramnummer och nummerplåtar hämtades ifrån en betydligt mer legitim bil, troligtvis skrotad. På detta sätt så försvann den omärkligt och väckte ingen uppmärksamhet. Jag är dessutom ganska övertygad om att pojkarna försvann separat ifrån bilen, dvs. ej vid samma tillfälle.

Du menar på att de precis i anslutning till skolan då skulle ha förivrat sig och kört av i vattnet samt att du är säker på att den som hittades under sjöboden är vår Hymme? Är det en teori, övertygelse eller något som går att leda i bevis?

Framkom det någon identitet på sjöbodsskallen eller förblev den oidentifierat?

Att folk tror sig ha sett dem utomlands är väl ganska ofrånkomligt, det kommer alltid att finnas snarlika personer sk. dubbelgångare samt "vittnen" som vill få sina tid i rampljuset genom att komma med något sensationellt.

Att påtryckningar har skett är jag nog böjd att flytta ifrån teori stadiet till övertygelse. Sätt dig själv in vad som skulle hända för efterlevande samt vänner om de får reda på att pappa "Sven" (påhittat namn) inte var klassens stjärna, ordningsman och med finaste betyg gick direkt till det fina bankjobbet som under alla år har försörjt familjen utan att det framkom att pappa/farfar/morfar i själva verket var en liten ligist/kravallbarn som ställde till det så att han fick fly och byta identitet.

Jag är övertygad om att detta scenario som Skaraborg2 har målat upp så är nog inblandade och sådana med insyn lite ovilliga att släppa den korrekta versionen med hänsyn till just vänner och efterlevande...

Det finns sådana som gillar "Hemmets veckotidning" också Men jag är helt ok med din teori, bara att jag inte finner den lika sannolik som du gör.

Kanske nördigt, men jag är lika nyfiken på bilens fortsatta öde som "våra pojkars" öden....

/Azril
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in