Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 23:08
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Det som står klart är att AfS värderar bildning och utbildning (kolla partistyrelsen, och jämför med SD:s topplista), samt att de är mycket välfinansierade. Detta gör att de faktiskt har en chans att lyckas.

Varför svarar du inte på min fråga? Jag ställer bara frågor.
Citera
2018-03-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Mitt svar var ett svar till detta:
Ja det är okej att sådana stannar här så länge de inte blir för många för då är de skadligt för Sverige. De som ugör Sverige är de etniska svenskarna destu mindre andel av Sveriges befolkning de utgör destu mindre svenskt blir Sverige.
Citera
2018-03-06, 23:15
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Varför svarar du inte på min fråga? Jag ställer bara frågor.

Menar du att jag ska svara på var pengarna kommer ifrån? Sorry, men de detaljkunskaperna har inte jag (eller någon utanför de närmast förtrogna). Du kanske kan prova att kontakta partiet så får du möjligen svar?
Citera
2018-03-06, 23:26
Medlem
CloverLeafs avatar
Jag har kollat in det nya partiet under dagen och jag känner mig lite sugen på att gå med. Men det skulle bara kännas meningsfullt om de faktiskt har en realistisk chans att ta sig in i riksdagen.

7.268.000 personer beräknas ha rösträtt i valet. Säg att 85% av dessa röstar. Det innebär att AFS behöver 247.000 röster för att komma in i riksdagen. Är detta verkligen realistiskt?

Hittills tror jag tyvärr bara mer politiskt insatta har kännedom om AFS existens. Många av de drönare också kallat väljare där ute kommer nog inte ens höra talas om AFS innan valet ägt rum.

AFS har en mycket tuff nöt att knäcka när det gäller att få uppmärksamhet. Tror det blir tufft men håller tummarna. Vi lär få en fingervisning i följande opinionsundersökningar.
Citera
2018-03-06, 23:37
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja jag inser att att jag kanske är lite tidigt optimistisk eftersom partiet bildades så sent som igår, men i alla fall, det finns en dedikerad tråd för SD, och borde väl då i rättvisans namn finnas en för AfS, eller hur. Så nu kör vi

Ja, du har sannolikt helt rätt, det är något optimistiskt. Men visst de förtjänar en tråd. Så jag hjälper dig att få igång diskussionen.

Sentio har angivit även F!, PP och MED de senaste gångerna så det är nog inte omöjligt att AfS kommer med framöver de också.

Så vad tror du? När börjar Sentio ta med AfS i sina o.u. och vad tror du de får? Kommer de vara över- eller underskattade i o.u. tror du?
Citera
2018-03-06, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja, du har sannolikt helt rätt, det är något optimistiskt. Men visst de förtjänar en tråd. Så jag hjälper dig att få igång diskussionen.

Sentio har angivit även F!, PP och MED de senaste gångerna så det är nog inte omöjligt att AfS kommer med framöver de också.

Så vad tror du? När börjar Sentio ta med AfS i sina o.u. och vad tror du de får? Kommer de vara över- eller underskattade i o.u. tror du?
Tack för det Vore kul om man kunde få se deras kommande stöd i Sentio. Jag tror att de som redan bestämt sig eller bara funderar på att rösta AfS är mer benägna att tala om för opinionsinstitut att AfS är/kan bli deras val (jag gjorde det själv häromdagen, av en slump blev jag tillfrågad efter att inte fått några förfrågningar på år), eftersom detta avant-garde är mer än medvetna hur viktigt det är att AfS syns överhuvudtaget, och allra helt i en opinionsundersökning, för att generera en band-wagon effekt. Om ett par månader vet vi.. Jag tror iofs att AfS kommer att få en del MSM-publicitet, eftersom MSM gärna ser att AfS blir högerns FI, dvs tar röster från vänstern utan att ha en chans att komma in i riksdagen. Men jag bedömer faktiskt AfS chanser som bättre än FI.
Citera
2018-03-07, 00:21
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloverLeaf
AFS har en mycket tuff nöt att knäcka när det gäller att få uppmärksamhet. Tror det blir tufft men håller tummarna.

AfS kan knappast klaga på för lite uppmärksamhet. Så gott som alla stora medier, inklusive SVT:s nyheter, har rapporterat om partiet sedan lanseringen i måndags kväll, i de flesta fall i hyfsat sakliga ordalag. En sådan medial uppmärksamhet skulle andra nya partier knappt ens våga drömma om.

Däremot har det hittills varit tyst från Expo, Arnstad, "Inte rasist men" och liknande självutnämnda antirasister. De har kanske insett att deras rasist- och fascist-anklagelser bara är kontraproduktiva och skulle gagna partiet.

Så AfS stora problem är knappast bristen på uppmärksamhet, utan snarare den hårda konkurrensen om de invandringskritiska väljarna och den korta tiden fram till valet.
Citera
2018-03-07, 00:21
Medlem
Mr.Grankvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Hade du lyssnat på någon intervju med Kasselstrand hade du hört att han säger något i stil med: "till en början..." om dessa grupper. Han går även in på att ompröva PUT för invandrare som efter år inte har anpassat sig till Sverige, inte gör rätt för sig osv.

Av intervjun fick iallafall jag intrycket av att dom vill till en början kika över alla uppehållstillstånd som utfärdats sedan år 2000, utvisa dom som är här på felaktiga grunder (bidragsturism måste just anses vara en felaktig grund), ljugit i sin asylsökan, utvisa dom som är kriminella. Det verkade vara viktigt att flika in "till en början" när han svarade intervjuaren. Jag uppfattade det som att man vill utöka detta arbete men börja från år 2000 då jag antar att det är en lite mer hanterlig mängd att börja med än att köra igång med alla utfärdade PUT sen 70-talet.

Såg nu att du hade citerat ur partiprogrammet.

Alltså inte bara kriminella, fuskare och illegala. Står ju till och med i det du själv länkade

Vill även passa på att citera Gustav Kasselstrands lanseringstal:

Detta säger han alltså utöver att att kriminella, de som har fuskat till sig uppehållstillstånd och illegala ska utvisas.

De ska inte anpassa sig, de ska åka hem.

Det är upp till ett parti självt att klargöra vad de vill, inte till andra att tolka deras politik som de vill. Om de skriver att det är år 2000 som gäller och repatrieringen gäller de som inte har lyckats anpassa sig, skaffat jobb etc så är det det man får utgå ifrån.
Citera
2018-03-07, 00:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja jag inser att att jag kanske är lite tidigt optimistisk eftersom partiet bildades så sent som igår, men i alla fall, det finns en dedikerad tråd för SD, och borde väl då i rättvisans namn finnas en för AfS, eller hur. Så nu kör vi

Den Sentioundersökning som AfS själva beställde är intressant eftersom de inte bara tittade på hela väljarkåren utan också på SD:s väljare, där stödet för ett nytt parti är mycket stort. Av någon anledning lyfte de inte fram det när de presenterade undersökningen utan talade bara om att 33% av alla väljare kan tänka sig att rösta på ett nytt mer invandringskritiskt parti.

Här är siffrorna både för SD:s väljare och hela väljarkåren:

Kan du tänka dig att rösta på ett parti som vill minska invandringen mer än något nuvarande riksdagsparti?

Alla väljare:

33,4% - Ja
28,5% - Kanske
38,0% - Nej

SD:s väljare:

80,2% - Ja
10,2% - Kanske
9,6% - Nej

Kan du tänka dig att rösta på ett parti som i högre grad än nuvarande riksdagspartier förespråkar återvandring av illegala invandrare?

Alla väljare:

32,9% - Ja
32,8% - Kanske
34,2% - Nej

66,7% - Ja
13,0% - Kanske
20,3% - Nej

Skulle du vilja se ett nytt invandringskritiskt parti i rikdagen?

Alla väljare:

23,3% - Ja
51,3% - Nej
25,4% - Vet ej

63,8% - Ja
15,3% - Nej
20,9% - Vet ej

https://d1qmdf3vop2l07.cloudfront.net/brawny-towel.cloudvent.net/compressed/83c1c80374fed8aa3cd72b8146e4989c.pdf

Dessa siffror är anmärkningsvärda, och jag kan förstå om SD-ledningen är nervösa ifall de känner till dem. Om alla de SD-väljare som svarat Ja på den första frågan röstar på AfS riskerar ju SD att åka ur riksdagen.
Citera
2018-03-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den Sentioundersökning som AfS själva beställde är intressant eftersom de inte bara tittade på hela väljarkåren utan också på SD:s väljare, där stödet för ett nytt parti är mycket stort. Av någon anledning lyfte de inte fram det när de presenterade undersökningen utan talade bara om att 33% av alla väljare kan tänka sig att rösta på ett nytt mer invandringskritiskt parti.

Här är siffrorna både för SD:s väljare och hela väljarkåren:

Kan du tänka dig att rösta på ett parti som vill minska invandringen mer än något nuvarande riksdagsparti?

Alla väljare:

33,4% - Ja
28,5% - Kanske
38,0% - Nej

80,2% - Ja
10,2% - Kanske
9,6% - Nej

Kan du tänka dig att rösta på ett parti som i högre grad än nuvarande riksdagspartier förespråkar återvandring av illegala invandrare?

Alla väljare:

32,9% - Ja
32,8% - Kanske
34,2% - Nej

66,7% - Ja
13,0% - Kanske
20,3% - Nej

Skulle du vilja se ett nytt invandringskritiskt parti i rikdagen?

Alla väljare:

23,3% - Ja
51,3% - Nej
25,4% - Vet ej

63,8% - Ja
15,3% - Nej
20,9% - Vet ej

https://d1qmdf3vop2l07.cloudfront.net/brawny-towel.cloudvent.net/compressed/83c1c80374fed8aa3cd72b8146e4989c.pdf

Dessa siffror är anmärkningsvärda, och jag kan förstå om SD-ledningen är nervösa ifall de känner till dem. Om alla de SD-väljare som svarat Ja på den första frågan röstar på AfS riskerar ju SD att åka ur riksdagen.

Tack för presentationen.

De lär bli en blåslampa i röven på SD under hela valrörelsen. Inte bara SD förresten. Potentiellt 80% av SD är direkt öppna för AfS, men AfS skulle i dagsläget kunna få 32,9%. Vem vet hur det kommer förändras under de närmaste 6 månaderna.

En sak är säker har SD varit luriga att mäta i OU så kommer AfS vara mer eller mindre omöjliga. Det blir en intressant valrörelse och en nagelbitare till valvaka.
Citera
2018-03-07, 00:51
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Menar du att jag ska svara på var pengarna kommer ifrån? Sorry, men de detaljkunskaperna har inte jag (eller någon utanför de närmast förtrogna). Du kanske kan prova att kontakta partiet så får du möjligen svar?

Varför skulle jag kontakta Alternativ för Sverige? Jag är inte anhängare och tänker inte lägga min röst på dem. Jag nöjer mig med att konstatera att det låter anmärkningsvärt att en slags SFI-lärare lyckas skrapa ihop tillräckligt mycket pengar för att finansiera både uppehälle och dyrbara MBA-studier.
Citera
2018-03-07, 00:53
Medlem
-Mystics avatar
Hur många aktiva radikala invandringskritiker kan det tänkas finnas på flashback? En stor del tycker säkert att AfS politik passar de bättre än SD's. Dessutom så kommer säkert en liten del av dessa övertyga vänner och familj. Är det ens realistiskt att fundera på om AFS kommer in i Riksdagen?

Låt säga att SD har ca 25% av rösterna om valet hade varit idag, är det realistiskt att 1/5 kan tänkas rösta på AFS om de nås av deras meddelande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in